Přispívají změny legislativy k lepšímu fungování našeho trhu s plynem? Ing. Oldřich Petržilka prezident České plynárenské unie konference DONE „Fungování energetických trhů v EU a ČR“ Praha, 2. listopadu 2010
OBSAH Co je ČPU? Historie energetických předpisů Evropské unie Rizika na energetickém trhu Legislativní cyklus Plynárenská řešení v České republice a ve střední Evropě Jaké změny legislativy přispívají k lepšímu fungování trhu s plynem? Závěr: Jaké změny legislativy přispívají k lepšímu fungování trhu s plynem?
Co je Česká plynárenská unie? OBCHOD S PLYNEM Shromáždění členů Presidium Výkonné pracoviště Poslání: Soustavně působit ke zlepšování podmínek podnikání plynárenských společností a jejich postavení v České republice i v Evropské unii DISTRIBUCE PLYNU USKLADNĚNÍ PLYNU PŘEPRAVA PLYNU 8 členů 1 člen 6 členů 1 člen
EUROGAS
Historie předpisů EU v oblasti energetiky Směrnice 2003/96/EC zdanění en. produktů „2. plynárenská“ Směrnice 2003/55/EC Jednotný evropský akt Novela smlouvy o EHS Směrnice 96/92/EC elektroenergetika Směrnice 91/296/EC o tranzitu plynu Směrnice 90/547/EC o tranzitu elektřiny Směrnice 90/377/EC o průhlednosti cen plynu a elektřiny „1. plynárenská“ Směrnice 98/30/EC Rozhodnutí 2006/791/ES Koordinační komise pro otázky plynu Směrnice 2006/32/EC energetická účinnost Nařízení – metodika sběru cen EL a PL Směrnice 2004/67/EC spolehlivost dodávek III. energetický balíček“ Nařízení 2005/1775/EC přístup do přepravních sítí Rozhodnutí 2003/796/EC zřízení ERGEG Rozhodnutí 2003/0297/COD pravidla pro TENs ? Nařízení S-O-S ?? IV. balíček ? ochrana zákazníků ? Nařízení S-O-S ?? IV. balíček ? ochrana zákazníků Směrnice 2003/54/EC elektřina
Rizika pro spolehlivost dodávek plynu Rizika spolehlivosti dodávek Strukturální > Nevhodná regulace > Legislativní změny > Nedostatečná diverzifikace zdrojů > Nedostatečné investice > Omezení vývozu > Nedostatečná nasmlouvaná kapacita > Extrémní povětrnostní podmínky > Selhání infrastruktury > Selhání lidského faktoru > Nehody > Konflikty Okamžitá
Bývalí přední dodavatelé se rozdělili do menších subjektů (unbundling) Snižuje se míra předvídatelnosti O spolehlivost dodávek se stará plynárenství Firmy na trhu přirozeně optimalizují náklady spojené se spolehlivostí a bezpečností dodávek Přední dodavatelé s vertikální strukturou zaručovali národní / regionální energetickou bezpečnost a investovali nezbytné prostředky Velká předvídatelnost poptávky, nabídky a ceny usnadňovala investice do dlouhodobých projektů O spolehlivost dodávek se zpravidla staral stát SoučasnostMinulostBudoucnost ? Spolehlivost dodávek plynu z pohledu měnící se situace na trhu
LegislativaEU Národnílegislativa Regulačníúřady Plynárenství Trh s plynem = vzájemná závislost hráčů & vzájemné ovlivňování
EU legislativa Energetický zákon novelizován 2009 Pravidla trhu s plynem novelizována 2009 Sekundární legislativa ERÚ & MPO Pravidla provozovatelů PPS, PDS, PPZP … a opět další a další novelizace … 3. – 4. – 5. – …? balíček (Nejen) CZ legislativní cyklus
ČR = vysoká spolehlivost + efektivní řešení Rozvinutá síť PZP 6 PZP společnosti RWE Gas Storage > 2 PZP dalších provozovatelů > (Uhřice, Bojanovice) > 1 PZP pronajaté (Láb) Flexibilní přepravní soustava > Obousměrný provoz soustavy > Propojená vysokotlaká síť Promyšlená koncepce sítí Vysoká úroveň tranzitní sítěDiverzifikace dodávek ZP % dodávek z Ruska > % dodávek z Norska Pracovní objem (mil. m3):3 001 > Max. těž. výkon (mil. m3):46,7 Uskladněna 1/3 roční spotřeby plynu Celková délka tranzitní sítě km > 5 kompresních stanic 2 hraniční předávací stanice Parametry PZP (včetně pronajatých) Parametry tranzitní sítě Pronajaté PZP Podzemní uskladnění plynu > Měření a hraniční předávací stanice > Přepravní infrastruktura Mezistátní propojení > Distribuční soustava Aukce kapacity PZP Další rozvoj
Plynárenství je iniciátorem akcí v regionu Nabucco (diverzifikace cest a diverzifikace zdrojů) Rozšíření kapacit uskladnění plynu Přeshraniční propojení a plynovod Sever - Jih LNG terminály North Stream (diverzifikace cest) Řada projektů již byla zahájena Infrastruktura a zařízení pro reverzní toky plynu
Závěry – jak dál (nejen legislativně)... Vylepšit koordinaci naší zahraniční a energetické politiky, a to především ve vztahu k přístupu k energetickým zdrojům Podporovat tržní přístup ke spolehlivosti dodávek plynu Trvale pečovat o vztahy „dodavatel-kupující“, současně však cizelovat nové přepravní cesty a zdroje plynu, a to především ve středoevropském kontextu Zasazovat se o menší regulaci, nenásilné legislativní změny a o co nejvyšší podíl aktivit samotného plynárenství Podporovat nákladově efektivní řešení rozšiřování stávajících podzemních zásobníků plynu a přeshraničních propojů