Předškolní věk Zpracovala: Jana Černá. Charakteristika Růst a vývoj Nejčastější patologie Výživa u dětí Poruchy výživy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

OBEZITA.
VÝŽIVA – základní složky potravy
Zásady zdravé výživy a nemoci způsobené nevhodnou stravou
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Krev ve stolici Hanka Tesková.
BOLESTI NERVŮ NEURALGIE.
Celiakie Zuzana Chaloupková.
Viry.
Také si myslíte, že to děláte správně?
REPRODUKCE VIRŮ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Mízní soustava odvod mízy zpět do krve části:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.06 Anotace: Prezentace popisuje vlastnosti, vysvětluje rozdíly mezi viry, bakteriemi. Vzdělávací oblast: Viry, bakterie, sinice.
VÝŽIVA V PREVENCI NÁDOROVÝCH ONEMOCNĚNÍ
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P9 _ 1.9 TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Metabolické procesy trávicí soustavy TYP: DUM výkladový.
AFRIKA NEVŠEDNÍMA OČIMA NEMOCI
Stopové prvky Olivia Stamates.
SPRÁVNÁ VÝŽIVA Prvouka 3.ročník. SPRÁVNÁ VÝŽIVA Prvouka 3.ročník.
VITAMÍNY A MINERÁLY.
16.1 Jaké živiny jsou obsaženy ve stravě?
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_11
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
NEINFEKČNÍ NEMOCI VYSOKÝ KREVNÍ TLAK.
-morbili, measles Ivona Jurčová
Bakteriální nemoci přenášené kapénkovou nákazou
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
DĚTI A DOSPĚLÍ JSOU ROZDÍLY Z POHLEDU TOXIKOLOGIE?
…a jak Nemoc… jí předcházet Lenka Dvořáková.
Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná.
Zdravá výživa I Dagmar Šťastná.
Vitamíny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Péče o dítě s infekčním onemocněním Mgr. Marcela Křiváková Ph.D. SZŠ Jaselská, Brno.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Péče o nemocné dítě.
VY_32_INOVACE_24_ONEMOCNĚNÍ DÝCHACÍCH CEST_P_HORKÁ.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Vitamíny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Viry VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis KLÍČOVÁ.
ANGÍNA.
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_04_PR_ZÁKLADNÍ SLOŽKY POTRAVY.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období mladšího školního věku klíčová slova : školní práce, bisexuální.
Vitamíny Jejich funkce a kde je najdeme VY_32_INOVACE_05_36.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_17_01_dětské nemoci Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
= Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/ VY_32_INOVACE_03_Věcné učení_09_9. ročník_Projevy a příznaky infekčních nemocí – chřipky a.
Potrava
VY_32_INOVACE_Luk_II_08 Živiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma: Přeměna látek a energií - výživa. Možnost využití: interaktivní tabule.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Nemoci světa. AIDS  1. případ cca před 25 lety, ale už stihl zabít přes 25 milionů lidí  Aids napadá imunit. systém, tělo pak není schopno se bránit.
PEČUJEME O ZDRAVÍ VY_32_INOVACE_II-C-14. Výživa - rostlinná, živočišná (živiny, vitamíny, jídelníček) Obranyschopnost - nemoc, úraz, imunita Pohyb a aktivita.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Lymská borelióza.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_10_PŘÍRODOPIS
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Předškolní věk.
DMO dětská mozková obrna
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_09_PŘÍRODOPIS
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
BATOLE Růst a vývoj dítěte. Charakteristika. Nejčastější patologie. Výživa u dětí. Poruchy výživy.
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 027
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Transkript prezentace:

Předškolní věk Zpracovala: Jana Černá

Charakteristika Růst a vývoj Nejčastější patologie Výživa u dětí Poruchy výživy

Charakteristika Předškolní období – období od 3 do 6 let Dítě zpravidla navštěvuje mateřskou školu Začínají se vyvíjet individuální psychické vlastnosti a osobnost dítěte Zdokonaluje se motorika

Rozvoj myšlení a řeči (myšlení je konkrétně názorné)‏ „Věk otázek“ (odpovědi by měly být obrazné, názorné, živě vyprávěné, charakter pohádek)‏ Rodiče mohou udělat mnoho pro tělesnou, rozumovou a citovou výchovu

Růst a vývoj Rychlost růstu se zpomaluje Každý rok dítě vyroste přibližně o 7cm Baculatost se mění ve štíhlost – období „vytáhlosti“ Pokračuje osifikace kostry V obličeji se projevují charakteristické rysy zděděné po předcích V 5 letech je objem mozkové tkáně úplný Začíná se vyhraňovat stranová orientace = lateralita Řeč je stále složitější – 3leté dítě: kolem 1000 slov, 6leté dítě: kolem 2500 slov

Rozvoj fantazie Rozvoj pohybové aktivity Zrychluje se proces osamostatňování Kresba – transparence (na obrázku vidíme předměty, které by jinak vidět nebyly)– často pomůcka při rozpoznání vývojové problematiky 3leté dítě: různý směr čáry, výtvor se předmětu nepodobá 4leté dítě: kresba hlavonožce 5leté dítě: schopno napodobit čtverec, kresba je detailnější 6leté dítě: kresba by měla odpovídat požadavkům pro vstup do školy

Hra (dítě se učí a získává zkušenosti, napodobuje svět dospělých), základní formování volních a mravních kvalit osobnosti, rozumový vývoj – vnímání, představivost, myšlení, řeč, paměť, pozornost Skupinová hra je velmi důležitým faktorem socializace Děti si postupně přestávají hrát „jedno vedle druhého“ a začínají si hrát „jedno s druhým“

Měli bychom dítě začít seznamovat s prvními pohádkami Mezi 4. a 5. rokem se vyvíjejí tzv. vyšší city – dítě postupně odlišujr srávné od nesprávného Rozvíjejí se prvky estetického cítění Dítě si začíná osvojovat sociální roli Považuje za správné to, co určí dospělí Systém odměn a trestů

Nejčastější patologie Patologie – věda zabývající se studiem a diagnostikou nemocí a abnormálních reakcí organismu

Příčiny nemocí Nemoci virového původu – všechna onemocnění způsobují viry (spalničky, příušnice, zarděnky, chřipková onemocnění, obrna, letní meningoencefalitida, vzteklina, plané neštovice, pásový opar, opar, infekční mononukleóza, záněty jater)‏

Nemoci bakteriálního původu – mohou postihnout kteroukoli část těla, v podstatě každý orgán, mohou postihnout kůži, měkké tkáně, svaly, kosti, paranchymatózní orgány (plíce, játra, ledviny), tělní tekutiny a mohou proniknout do krve. Nejčastějším původcem jsou baktorie gram-pozitivní (streptokoky, stafylokoky, enterokoky), bakterie grem- negativní (Escherichia coli, Pseudomonas). Patří sem např. angína, spála, růže.

Alimentární infekce – infekce vstupující do organismu trávícím ústrojím, obvykle infikovanou potravou, bez ohledu na původce (bakterie, viry, parazity)

Dyspepsie – porucha trávení Celiakie – chronické onemocnění sliznice tenkého střeva, přecitlivělost na gluten (lepek)‏ Crohnova nemoc – bolest břicha, nepřestávající průjem, zvracení, kožní výrůstky, krvavá stolice, bolesti břicha, křeče Srdeční šelest – je znamením, že krev v srdci neteče normálně Malabsorpční syndrom – v důsledku poruchy trávení nebo vstřebávání Nefrotický syndrom – dítě vymočí více než 1g bílkoviny na m 2 povrchu těla, otoky víček, obličeje, nohou Dyslálie – vadná výslovnost jedné či více hlásek Breptavost – narušení plynulosti mluvení, extrémně zrychlené tempo řeči Koktavost (zadrhávání) – porucha plynulosti mluvního projevu způsobená křečemi svalstva dechového, hlasového, artikulačního a diskoordinaci jejich činnosti při mluvení

Afázie – ztráta již naučených schopností dorozumívat se řečí mluvenou, psanou, čtenou, příčinou je ložiskové poškození mozku Astma – kašel, svíravý pocit na prsou, hlasité dýchání, sípot, silný záchvat – rychlé, povrchní dýchání, zrychlený puls, panika, neklid Plané neštovice – svědivá vyrážka, zpočátku malé červené tečky, později puchýře naplněné tekutinou, které praskají a pokrývají se strupy Zarděnky (rubeola) – zduřelé uzliny, vyrážka (červené nebo růžové tečky nebo skvrny), bolesti v kloubech Příušnice – zvýšená teplota, nechutenství, únava, zvětšené krční uzliny a zduřelé slinné žlázy pod uchem blízko čelisti na jedné nebo obou stranách Spalničky – horečka, příznaky podobné nachlazení, zduřelé uzliny, červené oči, pupínky po celém těle se slévají ve velké skvrny Spála – červená sliznice, bolest v krku, bílý povlak na mandlích, oteklé krční uzliny, červené vyrážky Enterobióza – původce roupi (běžní střevní cizopasníci), bolestivé svědění kolem řiti Zánět mozkových blan (meningitida) – ztuhlost šíje, zvracení, vyrážka Zánět mozku (encefalitida) – virového původu, přenáší komáři, klíšťata

Hernie (kýla)‏

Plané neštovice

Zarděnky (rubeola)‏

Spála

Dětská leukémie

Zánět mozku (encefalitida)‏

Výživa u dětí Příjem energie za den je velmi stálý Závislost na jednom druhu potravy může způsobit nerovnováhu v jídelníčku Předškolní děti mají menší chuť k jídlu Dítě by mělo jíst 5x denně, svačiny jsou velmi důležité Při výběru potravin se řídíme dle potravinové pyramidy, vybíráme z následujících potravinových skupin (cereálie, ovoce, zelenina, maso, ryby, drůbež, vajíčka, luštěniny, mléko a mléčné výrobky Omezeně by měla být konzumována sůl, sladkosti, neměla by chybět vláknina

Neofobie chrání dítě před možnými škodlivými látkami, jedovatými rostlinami, zkaženými potravinami, objevují se při podání nezvykle vypadajícího pokrmu Dítěti trvá poměrně dlouho než se naučí vypovídat o tom, co jedlo Averze Preference Dětská strava by měla obsahovat libová masa (bílkoviny, Fe, Zn, vitamíny B1, B2), ryby (I, F, vit. A, D), polotučné mléko, nízkotučné mléčné výrobky (Ca), obilniny (vláknina, Fe, Ca, vit. B1, B6), luštěniny, ovoce, zelenina

Dětská strava by neměla obsahovat tučná a smažená jídla, potraviny s vysokým obsahem živočišných tuků, uzeniny, dráždivá koření, vysoce slazená jídla, lahůdky obsahující majonézu

Poruchy výživy Závažné jsou obtíže, mající úzký vztah k dlouhodobým nevhodným nutričním návykům Obezita (nadměrný příjem potravy přesahující fyziologické potřeby organismů)‏ řada chorob, projevujících se v dospělosti, má svůj počátek v dětství (v ČR má nadváhu 9% dětí, obézních 6%, asi 80% jich zůstává obézní i v dospělosti)‏

Použitá literatura STŘELEC, Stanislav, et al. Kapitoly z rodinné výchovy. 1. vyd. Praha : Fortuna, s. ISBN HRADIL, Radomil. Výchova a zdraví našich dětí. 1. vyd. Praha : Fabula, s. ISBN DUNOVSKÝ, Jiří, et al. Sociální pediatrie : vybrané kapitoly. 1. vyd. Praha : ISBN, s. ISBN Rodinný domácí lékař. 1. vyd. Praha : Práh, s. ISBN GOLDMANN, Radoslav, et al. O chorobách dětí školního věku vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, s. ISBN