České školství v zahraničí v období svého největšího rozkvětu – inspirace pro současnost Ilona Ďatko.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

ŠKOLA NA PŘELOMU 17. A 18. STOLETÍ JAN AMOS KOMENSKÝ
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
Přezkum koordinovaného závazného stanoviska vydaného dle § 4 odst
Mezinárodní spolupráce České republiky v oblasti vodního hospodářství
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Česká republika Demokratický stát.
Ústavní listina Československé republiky
Ústava ČR VY_32_INOVACE_ 10 - Ústava Čr.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Přeshraniční spolupráce mezi územními orgány
ŽIVOT VE ŠKOLE - I VE ŠKOLE S PRAVIDLY
Všeobecný přehled Pracovní právo Mgr. Pavel PETR.
Zdravá škola.
Poznatky z šetření stížností
Lidská práva v dokumentech
1 PORADA ŘEDITELŮ DĚTSKÝCH DOMOVŮ ZŘIZOVANÝCH MORAVSKOSLEZSKÝM KRAJEM A CÍRKEVNÍMI SUBJEKTY ODDĚLENÍ SPRÁVY ŠKOL 4. června 2009.
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Vzdělání z hlediska teorie statků
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management P4P4 Vyhláška č. 48/ 2005 o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES Sociální ochrana zaměstnanců Přednáška č. 6.
N ÁRODNOSTNÍ MENŠINY NA ÚZEMÍ Č ESKÉ REPUBLIKY Jana Hřebíčková 4.B.
Právní aspekty života LGBT lidí v České republice Mgr. Martina Štěpánková, PROUD Seminář pro sociální pracovníky „LGBT lidé a sociální práce“, Jihlava,
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Dějiny a organizace archivnictví v českých zemích v letech
Ekonomické a organizační problémy ve školství Pk v 1. Q 2009 Ing. Ladislav Forman vedoucí odboru školství, kultury, památkové péče a tělovýchovy
Bezplatná právní pomoc Podporováno:. Průběh bloku  Lidské příhody a potřebnost právní pomoci  Bezplatná právní pomoc (BPP)  Dnešní právní úprava BPP.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 1. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
Občanská společnost, státní občanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Podpora profesního rozvoje učitelů Programové prohlášení vlády Vláda bude prosazovat následující priority rozvoje ČR: Rozvoj kvalitních a všeobecně dostupných.
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Kořenov 25. – 26. září 2014.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.5 Školství v 17. a 18.století Téma: Vývoj školství u nás Číslo.
Pracovní právo pro veřejné správu Prameny práva Vznik pracovního poměru.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
§ 180i Doklad o cestovním zdravotním pojištění při pobytu do 90 dnů (1) Požadavky na cestovní zdravotní pojištění stanoví přímo použitelný právní předpis.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Školy a školská zařízení v Pardubickém kraji
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY V ZAHRANIČÍ A VĚCI SOUVISEJÍCÍ…
Novela zákona o místních poplatcích
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Význam J.A. Komenského 5.část
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Uznávání zahraničního vzdělání
Práva a povinnosti osob
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Práva a povinnosti osob
Normativní financování vztahy a souvislosti
PHmax ve středním vzdělávání
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VYBRANÉ PROBLEMATIKY DNEŠNÍHO ŠKOLSTVÍ
Listina základních práv a svobod Lidská práva
Novinky v předškolním vzdělávání
S C H Ů Z K A R O D I Č Ů v úterý
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra
Transkript prezentace:

České školství v zahraničí v období svého největšího rozkvětu – inspirace pro současnost Ilona Ďatko

První organizovaná péče o české školství v zahraničí = zahájena AŽ po vzniku samostatného Československa. Podložena dvěma základními a nezbytnými směrnicemi: a)národní b)a státně občanskou.

Československé zahraniční školství dosáhlo historicky svého rozkvětu zejména ve dvacátých a třicátých letech 20. století. V zásadě existovaly tři druhy československých menšinových škol: a) školy doplňovací, b) školy soukromé/ úplné a c) školy státní/ veřejné. Tyto jednotlivé druhy škol se dále ještě vnitřně diferencovaly, v závislosti na podmínkách a vstřícnosti hostitelského státu.

Ideově pečoval o potřeby krajanů Československý ústav zahraniční, zejména jeho Školský odbor. Dále též Spolek pro podporu československých škol zahraničních „Komenský“, dále Národní rada, Spolek svatého Rafaela, Domovina zahraničních Čechoslováků a některé další menší spolky.

Podněty pro současnost lze čerpat: nejen ze vztahu tehdejšího státu k našim zahraničním krajanům, ale i ze snah o podporu vyučování českému jazyku a v českém jazyce. Zdrojem cenných informací je rovněž samotná podoba menšinových škol, včetně jejich správy a řízení.

A)Československé zahraniční školy doplňovací -umožňovaly dětem základní vzdělání v mateřském jazyce. -Neposkytovaly sice výuku všech předmětů, které obsahovala řádná obecná škola, ale doplňovaly dětem navštěvujícím řádnou místní školu (tedy školu státního jazyka) vzdělání v českém či slovenském jazyce, vlastivědě a zpěvu. -byly řádně hlášeny a povoleny místními školskými úřady. Doplňovací školy je možné ještě dále vnitřně rozdělit: a)úplně samostatné, oddělená od řádné školy státního jazyka. O její doplňovací činnost se pak staral tamní stát, přičemž tento druh doplňovací školy nebyl uznán za školu, ve které by se vykonávala povinná školní docházka. b)doplňovací škola, nebo doplňovací třída, která byla součástí státní, nebo veřejné školy řádné/ povinné a žáci, kteří do této doplňovací školy chodili tak plnili část své zákonné školní povinnosti. c)školy tzv. oboustranně doplňovací. Vyučování v takových školách mohlo probíhat například paralelně, tedy dopoledne výuka pro jednu skupinu v mateřském jazyce, pro druhou tatáž látka ve státním jazyce, a odpoledne se skupiny vyměnily. Takové školy byly vřazeny do souboru veřejných škol, a žáci v nich vykonávali svou řádnou, povinnou školní docházku.

B) Československé zahraniční školy soukromé -s právem veřejnosti nebo bez něj (tedy de facto umožňující přestup na jiné školy či nikoliv), -školní docházka uznávána jako povinná, -byly vsazeny do souboru řádných (ať veřejných či státních) škol podle školských předpisů platných v příslušném státě. -Vyučovacím jazykem byl mateřský jazyk -jazyk příslušného státu se vyučoval jako jeden z povinných předmětů. -Dozor nad těmito školami vykonával příslušný státní orgán a žáci těchto škol byli zpravidla povinni podstoupit závěrečné, výroční, zkoušky na škole státní.

C) Československé zahraniční školy státní -měly shodná práva jako řádné státní školy. -tato práva vycházela buď z ustanovení mírových smluv a všeobecných smluv a ustanovení o ochraně menšin, nebo vyplývala ze zvláštních dodatečných úmluv a dohod. -Docházka do státních/ veřejných škol nahrazovala všem dětem řádnou povinnou školní docházku a poskytovala jim všechna práva, která z toho vyplývala. -Vnitřní uspořádání těchto škol se lišilo podle jednotlivých států. Záleželo především na smlouvách, úmluvách a prohlášeních sjednaných mezi Československou republikou a jednotlivými státy a na tom, jaký význam má československá menšina, nebo kolonie pro daný stát po stránce pracovní a kulturní hodnoty a na poměru cizího státu k Československé republice. I československé státní nebo veřejné školy v cizině byly dále diferencované: a) existovaly buď jako úplně samostatné, s vyučovacím českým, nebo slovenským jazykem (v Rakousku, v Jugoslávii a v Polsku), b) nebo jako správně spojené s veřejnou školou státního jazyka (v Jugoslávii, v Belgii, ve Francii), c) nebo jako samostatné, kdy vyučování probíhalo v českém/ slovenském jazyce a jazyk příslušného státu byl společně s vlastivědou vyučován jako povinný předmět, či se na nich učilo dvěma vyučovacími jazyky (ve Francii, v Polsku).

Ostatní typy československých zahraničních škol Zvláštním typem československých škol v zahraničí byly tzv. školy jazykové, které vznikaly v těch státech, kde by se s obtížemi zřizovaly školy, které by byť i formálně mohly být doplňkem škol veřejných. Jejich význam byl prostě v tom, že existovaly. Obdobně bychom mohli narazit na zmínku o československých školách kočovných (existovaly pouze Jugoslávii v letech 1936/37), které vznikaly z důvodu velké roztroušenosti osad, kdy ovšem hostitelský stát (na rozdíl od předchozího případu) nečinil žádné problémy ve zřizování menšinových škol.

Učebnice Lze zobecnit, že k českému vyučování se používaly především učebnice dovezené z Čech. Používaly se zpravidla Kožíškovy „Poupata“ k výuce čtení, dále Jursova „Trojdílná čítanka“, Müllerova „Cvičebnice jazyka českého“ a Matolínovy „Početnice“. Kde to bylo možné, vyučovalo se podle osnov české obecné a měšťanské školy. Co se týče učitelů, výše jejich platů se j jednotlivých zemích a obdobích značně lišila. Společné ale zůstává, že čeští učitelé byly nositeli všeobecného pokroku, a jejich působení přesahovalo rámec školských povinností.

V právech národnostních menšin je až dodnes pevně ukotveno i právo na práci, na ochranu zdraví a na vzdělání. Logikou lidských práv je odmítnutí diskriminace v jakémkoliv ohledu, podtržení rovnosti a důstojnosti lidí. Požadavky kladené na dítě v menšinových školách jsou velmi vysoké. To však neznamená, že by se to mělo stát argumentem pro odpůrce takových škol. Zavádění mateřského jazyka do výchovy a vzdělávání je významným pedagogickým a psychosociálním aspektem úspěšného rozvoje dětí.

Děkuji za pozornost.