Rodičovský příspěvek a jiné rodinné dávky v nepojistných systémech sociálního zabezpečení Mgr. Eva Janková Legislativní odbor MPSV.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi
Advertisements

Životní a existenční minimum Dávky státní sociální podpory
 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Zákon č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu
Hmotná nouze Mgr. Terezie Pemová.
Mateřská a rodičovská dovolená
Dávky sociální péče pro občany těžce zdravotně postižené
Životní úroveň (II. část)
Nepojistné sociální dávky STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORA
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Zabezpečení v případě nemoci a svízelných sociálních situacích Mgr. Hana Svobodová.
Systém sociální podpory v ČR
Sociální reforma 2011 Zákon o pomoci v hmotné nouzi  Převedení rozhodování o dávkách pomoci v hmotné nouzi z obcí na Úřad práce ČR  Posílení sociální.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
SOCIÁLNÍ POLITIKA – 3. nástroj hospodářské politiky – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Kudy vlastně putují peníze
Podpora v nezaměstnanosti
Studijní obor: Sociální činnost
Úsporná opatření v působnosti MPSV a daních z příjmů.
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Návrh zákona o podpoře rodin s dětmi
Opatření v oblasti sladění profesního, rodinného a osobního života
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Třírychlostní model čerpání rodičovského příspěvku RNDr. Petr Nečas Ministerstvo práce a sociálních věcí.
3. téma HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTÍ. Rozpočet - Příjmy Mzdy/platy Mzdy/platy Státní sociální zabezpečení Státní sociální zabezpečení Nájemné Nájemné Úrokové.
Správa sociálního zabezpečení Sociální pomoc. doplňkový systém pomoc fyzickým osobám, které ocitly v tíživých sociálních situacích, které nemohou překonat.
Státní sociální podpora
Správa sociálního zabezpečení
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Důchodové pojištění JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Státní sociální podpora
Správa sociálního zabezpečení Sociální pomoc. doplňkový systém pomoc fyzickým osobám, které ocitly v tíživých sociálních situacích, které nemohou překonat.
Sociální zabezpečení Sociální služby
II. pilíř sociálního zabezpečení (ČR) - Státní sociální podpora
Příspěvek na péči je nezbytné valorizovat.
ŽIVOTNÍ A EXISTENČNÍ MINIMUM
Příspěvek na péči v působnosti Úřadu práce ČR
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Právo sociálního zabezpečení Řízení ve věcech sociálního zabezpečení.
1 Tisková konference MPSV „Čtyři opatření rodinné politiky“ 10. září 2015 ve 12:30 hod.
Právo sociálního zabezpečení
Systém sociálního zabezpečení Úvod. Používané zkratky ÚP – úřad práce OSVČ – osoba samostatně výdělečně činná OBZP – osoba bez zdanitelných příjmů ČSSZ.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Právo sociálního zabezpečení Státní sociální podpora.
Systém nepojistných sociálních dávek Mgr. Kateřina Jirková Ředitelka odboru sociální a rodinné politiky, MPSV.
Konference SLAĎOVÁNÍ PRACOVNÍHO, RODINNÉHO A SOUKROMÉHO ŽIVOTA: VÝZVA SOUČASNOSTI 3. února 2015.
2. Pilíř sociálního zabezpečení Podpora Státní sociální podpora.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Dávky SSP, pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociální zabezpečení Státní sociální podpora Rodinná politika Mirka Wildmannová.
HOSPODÁŘSKÁ A SOCIÁLNÍ POLITIKA STÁTU
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Odborná konference „Veřejná služba“
SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ II.
Nemocenské a další sociální dávky v ČR
Platí teze: „Pozitiva a sociální jistoty“
Správa sociálního zabezpečení
Právo sociálního zabezpečení
Právo sociálního zabezpečení
Legislativní zakotvení veřejné služby a jeho historie
Státní sociální podpora
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Welfare state Sociální zabezpečení Zabezpečení rodin s dětmi
Transkript prezentace:

Rodičovský příspěvek a jiné rodinné dávky v nepojistných systémech sociálního zabezpečení Mgr. Eva Janková Legislativní odbor MPSV

Vymezení systému nepojistných sociálních dávek  Nepojistné sociální dávky – na rozdíl od pojistných dávek jsou poskytovány v případech, na které není možné se předem připravit v režimu sociálního pojištění, nelze tedy odložit část prostředků k řešení budoucí sociální situace  Nárok na ně není podmíněn předchozí výdělečnou činností  Nárok na ně je tedy bez ohledu na pracovní aktivitu a pojištění příjemce či rodinného příslušníka

Společné rysy všech oblastí systému nepojistných sociálních dávek  Provádění a organizace je v působnosti státního orgánu – Úřad práce, odvolání MPSV  Rozhodování o dávkách probíhá ve správním řízení – zahájení řízení na základě žádosti na předepsaném tiskopise  Pro každý dávkový systém je vytvořen aplikační program  Všechny údaje jsou vedeny v Jednotném informačním systému práce a sociálních věcí  Náklady na dávky a jejich administraci jsou hrazeny ze státního rozpočtu – zdrojem prostředků je všeobecné zdanění a samotné dávky jsou mandatorními výdaji

Jednotlivé systémy nepojistných sociálních dávek  Pomoc v hmotné nouzi - příspěvek na živobytí, doplatek na bydlení, mimořádná okamžitá pomoc  Osoby se zdravotním postižením - příspěvek na mobilitu, příspěvek na zvláštní pomůcku, průkaz osoby se zdravotním postižením  Příspěvek na péči  Státní sociální podpora

Státní sociální podpora =soustava zaopatřovacích dávek pro rodiny s dětmi, které jsou poskytované ze státního rozpočtu =nárok na většinu těchto dávek je podmíněn přítomností nezaopatřeného dítěte  Přídavek na dítě – opakující se dávka  Rodičovský příspěvek – opakující se dávka  Příspěvek na bydlení – opakující se dávka  Porodné – jednorázová dávka  Pohřebné – jednorázová dávka

 Především rodinné dávky podporující příjmy rodin s nezaopatřenými dětmi ve stanovených sociálních situacích – narození dítěte, péče o malé dítě, nedostatečný příjem, bydlení, úmrtí v rodině  Princip solidarity rodin s vysokými příjmy nízkopříjmovými rodinami a bezdětných s rodinami s dětmi

Rodičovský příspěvek  Určen pro podporu rodičů, kteří osobně, celodenně a řádně pečují o nejmladší dítě v rodině  Jedná se o dávku netestovanou, je poskytována nezávisle na výši příjmu v rodině  Peněžitá, opakující se dávka, jejímž účelem je zlepšit podmínky rodin pečujících o malé děti  Nejprve mateřský příspěvek → od 1990 rodičovský příspěvek upravený samostatným zákonem → od října 1995 se stal dávkou státní sociální podpory zahrnutou pod zákon č. 117/1995 Sb.  RP prošel řadou změn, které souvisí právě s trendem slaďování rodinného a profesního života

Výdělečná činnost rodiče  Původní záměr RP – náhrada za ušlý zisk  Podmínka omezení výděleční činnosti pro nárok na rodičovský příspěvek se postupně rozvolňovala  Nejprve povolena výdělečná činnost v rozsahu nepřesahujícím dvě hodině denně, v případě jiného pracovního úvazku měsíční příjem nesměl přesáhnout měsíční částku na osobní potřeby rodiče  Od měsíční příjem nesměl přesáhnout měsíční částku na osobní potřeby rodiče

 V období od do nebyl na překážku nároku na dávku měsíční příjem z výdělečné činnosti nepřesahující součin částky životního minima na osobní potřeby rodiče a koeficientu 1,50  Od zákon již výdělečnou činnost rodiče neomezuje  Dnes tedy příjem rodiče není sledován  Rodič musí zajistit péči jinou zletilou osobou

Docházka do předškolního zařízení  Do byl nárok na rodičovský příspěvek zachován jen, pokud dítě pravidelně navštěvovalo léčebně rehabilitační zařízení a pokud taková návštěva zařízení nepřevyšovala čtyři hodiny denně a u dětí dlouhodobě těžce zdravotně postižených nebo dlouhodobě zdravotně postižených byla povolena i návštěva jeslí, mateřské školy nebo jiného předškolního zařízení, pokud rovněž nepřevyšovala čtyři hodiny denně  Od novelou se také rozšířila možnost umisťovat i zdravé děti v zařízeních pro předškolní děti

 I zdravé děti mohly začít navštěvovat jesle, mateřskou školu nebo jiné obdobné zařízení nejvýše 3 kalendářní dny v kalendářním měsíci  Od se počet kalendářních dnů, ve kterých mohlo dítě pobývat v zařízení, a zároveň zůstal zachován nárok na rodičovský příspěvek, zvýšil na 5 kalendářních dnů v kalendářním měsíci  Od ledna 2006 dítě, které dovršilo tří let věku mohlo pravidelně navštěvovat mateřskou školu nebo jiné obdobné zařízení v rozsahu nepřevyšujícím 4 hodiny denně, stále zároveň platilo, že dítě mladší tří let tyto zařízení mohlo navštěvovat v rozsahu 5 kalendářních dnů v měsíci

 Dnes rozlišujeme péči o děti, které dosáhly 2 let věku a děti, které 2 let věku nedosáhly  U dětí starších 2 let návštěvu předškolních zařízení nesledujeme  U dětí do 2 let návštěva předškolních zařízení max. 46 hodin v kalendářním měsíci  Pro zdravotně postižené děti jsou stanoveny výjimky, stejně tak pro rodiče závislé na pomoci jiné osoby ve stupni III nebo IV  Péče o dítě může být zajištěna také jinou zletilou osobou

Návrh na změnu týkající se docházky do předškolních zařízení  Dnes je diskutován návrh na úplné zrušení podmínky sledování docházky dítěte do předškolního zařízení

Konstrukce výše rodičovského příspěvku  Od 1995 RP náležel ve výši 1,1 násobku částky ŽM stanovené jako potřebné na výživu a ostatní základní osobní potřeby rodiče  Od zvýšen koeficient na 1,54  Od 2007 výše RP odpovídala 40 % průměrné měsíční mzdy v nepodnikatelské sféře za kal. rok, který o dva roky předcházel kal. roku, v němž byl příspěvek poskytován  Velká koncepční změna od – čerpání RP v tzv. vícerychlostní struktuře

Rodič může volit čerpání RP po dobu dvou, tří nebo čtyř let věku dítěte RP stanoven ve třech výších daných v pevných měsíčních částkách – zvýšená výměra ,- Kč, základní výměra 7.600,- Kč a snížená výměra 3.800,- Kč Nárok na RP podle plnění stanovených podmínek a volby rodiče náležel ve třech výších, a to ve zvýšené výměře do dvou let věku dítěte, v základní výměře až do tří let věku dítěte a ve snížené výměře až do čtyř let věku dítěte

 Zásadní změna v koncepci RP v roce 2012 – platí dodnes Péče o nejmladší dítě v rodině max. do 4 let věku, a to nejdéle do doby, kdy byla vyplacena částka ,- Kč Pro výši čerpání je důležitý denní vyměřovací základ pro peněžitou pomoc v mateřství či nemocenskou v souvislosti s porodem nebo převzetím dítěte – DVZ otce či matky Pokud DVZ nelze stanovit – rodič nevolí a čerpá 7600,- Kč do konce 9 měsíce po porodu, dále 3800,- Kč až do 4 let věku dítěte 70% 30násobku DVZ je vyšší než 7600,- Kč, může volit RP až do výše 11500,- Kč, max. však 70% 30násobku DVZ

70% 30násobku DVZ je nižší než 7600,- Kč, může volit do 7600,- Kč (také pokud RP navazuje u dalšího dítěte) Volbu výše RP lze měnit po 3 kalendářních měsících běžící výplaty Nárok zakládá vždy nejmladší dítě v rodině, narozením druhého nárok na původní RP zaniká Nárok na RP při péči o totéž dítě náleží jen jednomu rodiči na základě jejich dohody (problém střídavé péče) Žádat lze maximálně 3 měsíce zpětně

Současná koncepce RP je oproti původní koncepci značně posunuta Trend slaďování profesního a rodinného života měl na RP značný vliv – přestala se omezovat výdělečná činnost rodiče, stále více se rozvolňuje podmínka sledování docházky dítěte do předškolního zařízení, dnes se uvažuje o tom, že se docházka do předškolního zařízení nebude vůbec sledovat Původní myšlenka RP byla nahradit rodiči ušlý příjem, aby mohl osobně a celodenně pečovat o dítě, dnes je trend takový, že RP je spíše dávkou na péči o dítě (ať v zařízení nebo jinou zletilou osobou) – rodič ji může využít např. k hrazení placených služeb péče o předškolní děti RP nereaguje na počet dětí v rodině, případný problém vícerčat

Navrhované úpravy rodičovského příspěvku pro lepší sladění pracovního a rodinného života  Možnost vyčerpat RP již do jednoho roku věku dítěte – flexibilita k rychlejšímu a vyššímu čerpání  Měsíční výše RP může být zvolena až do výše peněžité pomoci v mateřství – zrušen strop 11500,- Kč  Od zvolené výše se potom bude odvíjet doba čerpání celkové částky ,- Kč  Osoby, kterým nelze vyměřit PPM by mohly nově volit RP až do výše 7600,- Kč (dnes jen do 9. měsíce věku dítěte, pak 3800,- Kč)  Úplné zrušení podmínky sledování docházky dítěte v předškolním zařízení

Služby péče o předškolní děti  K lepšímu slaďování pracovního a rodinného života by bylo vhodné více podporovat rozvoj sítě služeb pro děti  Zrušení jeslí jako zdravotnického zařízení  Státem garantované a dozorované služby péče o předškolní děti: Provozované na základě živnostenského oprávnění Podle školského zákona - MŠ, problém umístit dítě mladší tří let, někdy i to tříleté – záměr MŠMT zavést novelizací školského zákona právní nárok na místo v MŠ, pro děti od 4 let od roku 2017, pro děti od 3 let od roku 2018 Dětské skupiny

 MPSV v současné době eviduje 47 registrovaných dětských skupin, dalších 13 žádostí zpracováváme  Od října vyhlášení výzev z ESF na zřízení a provoz dětských skupin (118 mil. Kč pro žadatele z Prahy a 882 mil. Kč pro ostatní kraje)

Pilotní projekt mikrojesle  Další doplněk k již existujícím službám péče o děti  Jedná se o pilotní projekt financovaný z ESF  Pro děti od 6 měsíců v malém kolektivu do čtyř dětí na pečující osobu  Realizace ve třech regionech ČR, kde je největší poptávka po zařízeních předškolní péče – Praha, Střední Čechy, Jihomoravský kraj  Služba bude zřizována a provozována přímo obcemi nebo neziskovými organizacemi  Zahájení projektu začátek roku 2016  Alokace finančních prostředků na pilotní projekt ve výši 50 mil. Kč

Přídavek na dítě  Základní dlouhodobá dávka poskytovaná rodinám s dětmi s příjmem do 2,4násobku životního minima  Posuzuje se příjem za předchozí rok  Nyní pevné částky podle věku dítěte do 6 let = 500,- Kč 6 až 15 let = 610,- Kč 15 až 26 let = 700,- Kč  Dříve výše dávky navázaná na životní minimum, dnes PnD stanoveny absolutními částkami, což zamezilo automatické valorizaci  Přídavky na děti se tak již několik let vyplácí ve stejné výši bez ohledu na zvyšující se náklady při péči o děti

Porodné  Dříve dávka vyplácená plošně, nesledoval se příjem rodiny  Dnes dávka tzv. testovaná – jednorázová dávka poskytovaná rodinám s příjmem do 2,7násobku životního minima  Změna od na první dítě se vyplácí Kč a na druhé dítě se vyplácí Kč  Každé ženě, která porodila, případně dalším osobám uvedeným v ZSSP, se může tedy vyplatit porodné v maximální výši Kč, bez ohledu na počet porodů (dvojčata)  porodné z důvodu převzetí dítěte do péče – u dětí do 1 roku – osvojení, nebo péče před osvojením - péče není kryta dávkami pěstounské péče

Děkuji Vám za pozornost.