NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR:Mgr. Lumír.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Drahokamy Iva Strejčková 9.B..
Advertisements

Opakování učiva o nerostech I. část
Testík znalostí z mineralogie
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Oxidy nejen v mineralogii oxid hlinitý oxid křemičitý
Přírodopis drahé kameny
RISK Minerály.
Drahokamy Označení pro vzácně se vyskytující nerosty
Geologie věda o zemi.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR89_12
Minerály Prvky nekovové Uhlík C – dvě podoby.
ŠKOLA:Gymnázium Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Významné oxidy Oxid uhličitý- CO2: -vzniká dokonalým spalováním,
CZ.1.07/1.1.10/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Oxidy Oxidy jsou sloučeniny prvků s kyslíkem v různém poměru.
OXIDY Ec.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marek Odstrčil. Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
nejdůležitější minerály
Oxidy důležité pro stavebníky a malíře
VY_52_INOVACE_02/1/36_Chemie PEVNÉ OXIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU :Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Dudíková Nikola Bezvodnaté Oxidy
Odrůdy křemene Mineralogie IV
Oxidy bezvodé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
Oxidy důležité pro stavebníky, malíře a jako drahokamy
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:NOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Minerály (nerosty) a horniny Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Nerosty (zástupci) Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
Oxidy sloučeniny prvku s kyslíkem A.Bezvodé B.Vodnaté vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
MINERÁLY základní stavební jednotky neživé přírody dají se vyjádřit chemickým vzorcem (prvky, sloučeniny) z minerálů jsou složeny horniny většinou vytváří.
Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1802_Přehled_nerostů_II._ sulfidy_oxidy Autor: RNDr. Josef Snopek Anotace: projekce.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 144_Kovové nerosty TEMA: Neživá.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Význam a použití oxidů VI TÉMATICKÝ CELEK:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_02_Risk minerály SADA 3: PŘÍRODOPIS.
OXIDY - KŘEMEN (po výkladu si zapiš do sešitu) chem. značka: SiO 2 fyzikální vlastnosti: tvrdost: 7 hustota: 2,6 g/cm 3 nejběžnější nerost v přírodě krystaluje.
ZLATO Přírodní zlato je jen málokdy ryzí, většinou obsahuje příměs Ag (1 – 15 %) a jiných prvků. Odrůdy zlata s 20 – 50 % stříbra jsou označovány.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Chemie.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_65 Vzdělávací.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Co je minerál … Minerály neboli nerosty jsou anorganické stejnorodé přírodniny. Jejich složení je možno vyjádřit chemickou značkou nebo chemickým vzorcem.
Mineralogický systém IV. Oxidy
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_P9-005 MINERALOGIE 5 – OSTATNÍ OXIDY Název školy
3)Sulfidy a 4)oxidy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
OXIDY – sloučeniny prvků s kyslíkem v různém poměru
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Název : VY_32_INOVACE_01_13B_04_Nerosty 2
Vy_52_Inovace_B63_Opakování minerály
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu: CZ. 1
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Významné oxidy Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
Mineralogický systém IV. Oxidy
Fyzikální vlastnosti nerostů
Třídění podle chemického složení
MINERÁLY OXIDY A HYDROXIDY.
Mineralogický systém IV. Oxidy
Mineralogický systém Oxidy (kysličníky)
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír Novák NÁZEV:VY_52_Inovace_Přírodopis_1 ČÍSLO DUM:11 TÉMA:Oxidy ROČNÍK:9. OBDOBÍ REALIZACE:10/2012

žáci se se známí s mineralogickou třídou - OXIDY žáci nejprve shlédnou prezentaci, následně odpoví na otázky

 jsou sloučeniny kyslíku s jiným prvkem  nachází se ve svrchní části zemské kůry  jsou důležité hospodářské suroviny (železné, uranové rudy)  drahé kameny (rubín, safír) rubín safír

ametyst obecný křemen křemen - pazourek křemen - chalcedon

 nejrozšířenější minerál v zemské kůře  vytváří křemenná zrna nebo křemenné žíly  také samostatně: oblázky, valouny  krystalický  nejčastěji bílý až šedý (tzv. obecný křemen)  skelný lesk, tvrdý, křehký  čirý, průhledný a bezbarvý – KŘIŠŤÁL  další odrůdy křemene: ametyst, záhněda, citrín, růženín  využití: výroba skla, stavebnictví, čipy v počítačích, šperky, opál – drahé kameny

 ledvinovitý nebo kulovitý tvar  šedý, šedomodrý  výrazně zbarvená odrůda chalcedonu se nazývá ACHÁT  mezi odrůdy chalcedonu patří také PAZOUREK – má lasturnatý lom pazourek achát

 po diamantu druhý nejtvrdší minerál  využití na drahokamy:  červený rubín  modrý safír  šedočerný až černý = SMIREK (brusné papíry)

 nejdůležitější železná ruda (až 70 % železa)  černá barva, kovový lesk  je silně magnetický

 důležitá železná ruda  tmavá, rezavě červená až hnědá barva  nemagnetický  ze všech rud železa se nejčastěji využívá k výrobě železa

 železná ruda obsahující málo železa  nekrystalický minerál  okrově žlutý až rezavě hnědý  surovina pro výrobu barviv – žlutohnědých okrů

 černá, smolně lesklá barva  silně radioaktivní  hlavní ruda uranu  využití: lékařství (rentgeny), jaderné elektrárny (palivové články), vojenství

 Co jsou to oxidy?  Sloučeniny kyslíku s jiným prvkem.  Na které skupiny dělíme oxidy?  Oxidy křemíku, hliníku, železa a uranu.  Jakou barvu může mít křemen?  Bílá až šedá, čirá, průhledná, hnědá, fialová, růžová.  K čemu se využívá křemen?  Výroba skla, stavebnictví, čipy v počítačích, výroba šperků.  Vyjmenuj příklady nekrystalického křemene:  Chalcedon – achát, chalcedon – pazourek, opál.  K čemu se využívá korund?  Drahé kameny (rubín, safír) v klenotnictví, korund černý jako smirek, smirkové kotouče (broušení).

 Která je nejdůležitější železná ruda (až 70 % železa)? Jaké má vlastnosti?  Magnetit. Je magnetický.  Která ruda se používá k výrobě okrové barvy?  Limonit (hnědel).  Která ruda je nejběžněji používanou rudou k výrobě železa?  Hematit (krevel).  Která ruda se používá v jaderné energetice a v lékařství, vojenství?  Uraninit

 Soubor:Cut Ruby.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online] [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Sapphire01.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online] [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Agate banded 750pix.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online] [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Cut Ruby.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online] [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Pichblende.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online] [cit ]. Dostupné z: