ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:PaedDr. Jan Micka NÁZEV: VY_12_INOVACE_02A_14_Měna 1. republiky TEMA:Dějiny 20.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Advertisements

Určeno pro: žáky 2.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Ekonomika Téma: Centrální banka Jméno.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_96 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_CENTRALNI.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_18_LESY MÍRNÉHO PÁSU TEMA:Přírodní obraz.
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO54 Název.
Inflace. Inflace je projevem ekonomické nerovnováhy, která se projevuje vzestupem cen v ekonomice (růstem celkové cenové hladiny). Opakem inflace je deflace,
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:PaedDr. Jan Micka NÁZEV: VY_12_INOVACE_02A_29_Měnová reforma 1953 TEMA:Dějiny 20.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
EU_62_A_sada 1_03_M_Vznik peněz_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Materiál.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POPIS FUNKCÍ CENTRÁLNÍ BANKY.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_08_01_banky a jejich služby Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa,
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Ing.Mirjam Civínová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10C_18_Tlak_plynu_z_hlediska_molekulové_.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : květen.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_23 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
Č ESKÁ NÁRODNÍ BANKA Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.17.
Obchod, trh Základy hospodaření.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ I.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Opakování – pracovní list
Měnová soustava, měnová politika
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR: MGR. JANA ZELINKOVÁ.
Příjmy z kapitálového majetku
TRÁVICÍ SOUSTAVA – ZUBY (opakování)
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_41D9 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ /1. 4
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_ZEMĚPIS
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Makroekonomie E 7 - otázky.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_01 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
2. ČNB a její role v platebním styku.
Měření makroekonomických agregátů
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Procenta v „autařské“ praxi
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
POČETNÍ POMĚRY V ČESKÝCH ZEMÍCH V POLOVINĚ 17. STOLETÍ
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Název školy: Základní škola a mateřská škola,
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:PaedDr. Jan Micka NÁZEV: VY_12_INOVACE_02A_14_Měna 1. republiky TEMA:Dějiny 20. století ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

Materiál je určen pro interaktivní výuku. Prezentace představí žákům vývoj československé měny v období tzv. 1. republiky. Vedle fotografií mincí a bankovek jsou zde také příklady platů a mezd tohoto období a také cen. DUM vede žáky také ke srovnání příjmů a cen 1. republiky a současnosti. Součástí práce s DUM je také zapojení žáků do vyhledávání informací na internetu o některých zmíněných skutečnostech. Inovativní je možnost zapojit žáky do práce s prezentací i možnost vyhledávání informací pomocí internetových technologií. Při práci s DUM je možno zvýrazňovat nebo doplňovat části textu fixem na promítací tabuli, digitálním perem, elektronickým perem na interaktivní tabuli nebo přímo v počítači. DUM je určen pro žáky finálních ročníků gymnázií.

 – vznik ČSR  platidlo – měna Rakousko-Uherska (mince i bankovky), cca ¼ bývalého oběživa  v jednotlivých nástupnických státech různá kupní síla → nutnost označit peníze obíhající v ČSR (min. fin. A. Rašín)

Alois Rašín, 1867 – 1923 český ekonom a politik zdroj:

 1. vytvořit samostatnou čs. měnu a odpoutat tuto měnu od měny rakouskouherské,  2. provádět deflační politiku, tedy zhodnotit novou měnu zvýšením její kupní síly vnitřní, snižováním cenové hladiny, i vnější, tedy zvyšováním kurzu v zahraničí,  3. stabilizovat hodnotu československé koruny na této vyšší úrovni.

 1. „Odpoutání našich bankovek od bankovek rakousko-uherské banky  2. Zmenšení oběhu bankovek nuceným zadržením části oběhu.  3. Stanovení přípustného oběhu, zamezení přímých i nepřímých půjček státu v bankovkách, převzetí cedulového bankovnictví.  4. Stažení valut, domácích i cizích kovových peněz, pro obchod se zahraničím a pro vytvoření kovového pokladu.

 5. Rychlé zachycení jmění, zvláště movitého, provedením soupisu majetku jako příprava pro majetkové daně.  6. Docílení aktivního rozpočtu novými daněmi a zvýšením starých.  7. Majetkovou daní měly být státovky staženy z oběhu úplně, za současného zřízení cedulové banky, která by vydávala platidla plně bankovně krytá, buď v korunové nebo v jiné měně, buď s oběhem nuceným nebo bez něho dle stavu trhu a hospodářských poměrů.“

 Rašínův plán byl koncepcí inflační, nebo deflační politiky?  Odpověď Odpověď

 – zákon o odluce měny  : uzavření hranice, přerušení pošt. spojení a mezinár. dopravy, zastaveno přijímaní vkladů  3. – : kolkování bankovek 10, 20, 50, 100, 1000 K  okolkované bankovky a nekolkované koruny a dvoukoruny = 1. čs. státovky

Ukázka kolkovaných rakousko-uherských bankovek

 Jaký je rozdíl mezi bankovkou a státovkou?  Jaký je rozdíl mezi inflací a deflací?  Odpověď Odpověď

 hlavní organizátor: A. Rašín  zhodnocení koruny vůči zahraniční měně  pokles cen na vnitřním trhu  snížení platů  zabránění vysoké inflaci (srovnej např. Německo nebo Rakousko)

 : zákon o českoslov. koruně (Kč)  nominály 1, 5, 10, 20, 50, 100, 500, 1000, 5000 Kč (návrhy 10, 20, 50, 100, 500 Kč Alfons Mucha)  nekvalitní papír, málo ochranných prvků, časté padělání

Ukázka státovek 1919

 2. emise státovek: 5, 50, 100, 500, 5000 Kč  kvalitnější papír i tisk  1923: Alois Rašín obětí atentátu

Ukázka státovek 2. emise

 : zřízení Národní banky československé (NBČS)  1926 – 1934: kompletní sada bankovek: 10, 20, 50, 100, 500, 1000 Kč  stanovení zlatého obsahu koruny

 stabilita koruny omezovala export  propad prům. výroby o 40%  1934: 1. devalvace – obsah zlata koruny snížen o 1/6  1936: 2. devalvace – obsah zlata snížen opět o 1/6

 – Mnichovská dohoda  – Česko-Slovenská republika  – NBČS přejmenována na Národní banku česko-slovenskou, měnová jednotka koruna (K)

 raženy od roku 1921 v Kremnici  nominál: 2, 5, 10, 20, 50 haléřů, 1, 5, 10, 20 Kč

Ukázka haléřových mincí

Ukázka korunových mincí

 1928 (měsíční příjmy):  rolník 550 Kč  dělník 850 Kč  horník 950 Kč  učitel 1100 Kč  lékárník 1300 Kč  vyšší úředník 1550 Kč  inženýr 1750 Kč  prezident Kč

 chléb 2,25 Kč  litr mléka 1,50 Kč  brambory 0,50Kč  máslo 16,50Kč  hovězí 17Kč  vepřové 13,30Kč  sýr eidam 20Kč  cukr kostka 6,35Kč  káva 36Kč  pivo 1,30Kč  víno 12Kč  rum 19Kč  oběd v restauraci 8,50Kč  pánský oblek vlna 500Kč  pán. oblek vycházk.275Kč  pán. zimník 168Kč  pán. košile 28Kč  pán.kožené boty 69Kč

 chlapecké kož. boty 35Kč  rádio 1800Kč  jízdní kolo 595Kč  nájemné (2 pokoje) 320Kč  elektřina (1 kWh) 2,70Kč  jízdné tramvají 1,20Kč  telefon – místní hovor 0,60Kč  jízdné osobním vlakem (100 km) 24,50Kč  vstupenka do kina 6,20Kč  benzín 3,10Kč  motocykl Jawa Kč

 Porovnejte kupní sílu občana 1. republiky se současností  Poznámka: minimální mzda od je 8500 Kč, průměrná mzda v ČR je za 1. čtvrtletí roku Kč. Současné ceny jistě dobře znáte.

Reforma byla fakticky koncepcí deflační politiky. Největším problémem poválečného Československa byl dle Rašína nadbytek peněz v ekonomice. Zpět

 Státovka:  Bankovka:   Deflace:   Inflace:   Zpět Zpět

CITACE A PRAMENY 1)MATOUŠKOVÁ, Soňa. Měnová reforma Aloise Rašína [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: str STANĚK, Josef. Peníze v českých zemích. Praha: P.A.S., 1995, ISBN VONDRA, Roman. Peníze v moderních českých dějinách. Praha: Academia, 2012, ISBN BAJER, Jan. Papírová platidla Československa Praha: Elektris, 2003, ISBN Foto: archiv autora.