Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracoval: Jakub Šverma
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Ledovce.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Ledovcové tvary.
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Vnější geologické děje
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
LEDOVCE Odhaduje se, že více jak desetina zemského povrchu tj. asi km2, je neustále pokryta ledem. Led je ve skutečnosti největší světovou rezervou.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Modelační činnost ledovce
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
LEDOVCE.
PŮSOBENÍ LEDOVCŮ A LEDU
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Ledovce Jan Dušek.
Název Exogenní pochody – působení ledu Předmět, ročník
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Dotváření zemského povrchu - voda
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – ledovce autor VM:Ondřej Vojáček.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Ledovce.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Ledovce.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
L ITOSFÉRA – VNĚJŠÍ PROCESY Autor: Hana Brýdlová.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
 Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Anotace Žáci se seznámí s pojmy horský a pevninský ledovec. Dozví se, jak ledovce vypadají, vznikají a jaká je jejich činnost.
Severní Evropa Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Sladká voda přehradní nádrž jezero řeka.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
Ledovce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Ledovce Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
GEOLOGICKÉ PŮSOBENÍ LEDOVCŮ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Ledovcové tvary reliéfu a glaciální doby
Název : VY_32_INOVACE_01_13B_14_Činnost ledovce
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Transkript prezentace:

Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Pavla Ondrušková ČísloVY_32_INOVACE_45_ZEMĚPIS NázevLedovce PředmětZeměpis Ročník/y/6. ročník Anotace Materiál shrnuje základní informace o ledovcích. Slouží jako opora při výkladu (může být použit i při opakování učiva). Objasňuje jejich vznik, geomorfologickou činnost a základní pojmy. Přechod mezi snímky – klikáním. Druh učebního materiálu Prezentace Datum vytvoření Datum ověření

 je těleso ledu bochníkovitého nebo jazykovitého tvaru  je specifickým přírodním jevem dlouhodobě chladných oblastí naší Země  vyskytuje se většinou nad sněžnou čárou (hranice, nad níž již netaje sníh)  je to mohutná ledová hmota, která se zvolna sune po zemském povrchu a typickým způsobem jej přetváří

 Ledovce mohou vznikat jen tam, kde sněží a kde je odtávání pomalejší než každoroční sněhové přírůstky.  Sněhové spousty se hromadí, slehávají se a vytvářejí mocnou sněhovou vrstvu.  Ta se pak tlakem nadloží dál slehává, vypuzuje vzduch, částečně taje a opět mrzne v ledové krystaly.  Opakovaným natáváním a mrznutím vznikají ledové krupky zvané firn.  Firn se postupně mění v tvrdý led, který je téměř čirý a modře prosvítající.  Když led dosáhne mocnosti několika desítek až stovek metrů, začne se vlivem gravitace zvolna pohybovat.  Rychlost pohybu je různá (několik cm až m za den).

 Ve velehorských a polárních oblastech patří ledovce k významným geologickým činitelům.  Pohybující se ledovce jsou jako obrovské přírodní buldozery, kterým nic neodolá – zryjí, obrousí a ohladí vše, co jim stojí v cestě: odtrhávají kusy skal unášejí kamínky i balvany všech velikostí přerývají a prohlubují říční údolí, jejichž původní profil v podobě V má nyní široké dno připomínající písmeno U

 kar (firnoviště)  ledovcový splaz  till  moréna  bludný balvan  ledovcová brána  trog  fjord  ledovcové jezero

 mísovitá prohlubeň se sněžným polem  místo, kde ledovec přirůstá

 Jestliže horský ledovec překročí okraj karu (své vyživovací oblasti) a vydá se do údolí, vzniká ledovcový splaz.

 Veškerý neutříděný materiál (suť, kameny, drobný štěrk) vleče ledovec s sebou.  Till tvoří typické valy a haldy zvané morény.  Po roztátí ledovců zůstává částečně till na místě a vyznačuje v krajině bývalý rozsah zalednění.

 Nahromadění tillu v určitých částech ledovce se nejčastěji označuje jako moréna – náporová či ústupová na čele ledovce, boční, svrchní, spodní aj.

 Velký kamenný blok, který ledovec odnesl od mateřské skály na sta kilometrů daleko a zanechal jej v krajině, s níž nemá společný geologický původ.

 Okraj ledovce, odkud vytékají tavné vody a napájejí ledovcové jezero.

 Údolí přemodelované a přehloubené ledovcem, s příčným profilem ve tvaru písmene U.

 Údolí ledovcového původu zatopené mořem a pronikající hluboko do pevniny.  Typicky vyvinuty zejména ve skalnatém pobřeží Norska, Skotska a Nového Zélandu.

 Jedná se o druh jezera, které vzniklo v důsledku prohloubení zemského povrchu ledovcem.  Existují i horské typy ledovcového jezera hrazeného ústupovou čelní morénou.

 V současné době existují vhodné klimatické podmínky pro existenci ledovců jen v oblastech pólů a ve vysokých horách:  kontinentální (pevninské) ledovce Antarktický Grónský  horské ledovce

 Podivuhodný svět. Vyd. 1. Praha: Reader's Digest Výběr, 2000, ISBN  ANGLISS, Sarah. Almanach vědomostí: vesmír a Země, život na Zemi, lidské tělo, dějiny lidstva, země světa, kultura a sport, světová ekonomika, věda a vynálezy. Vyd. 1. Praha: Reader's Digest Výběr, 2003, ISBN  Ilustrovaná encyklopedie. 1. vyd. Praha: Encyklopedický dům, 1995, 1. díl - s.359,2. díl - s.169, 3. díl - s.311. ISBN  Obr. v pozadí snímku č. 2: Mgr. Pavla Ondrušková, autor materiálu  Snímek č. 7: obr. vlevo - hd/US_National_Parks/Washington/North_Cascades_National_Park/Lower_Curtis_Glacier/Lower_Curtis_Glacier_Mt_Shuksan.jpghttp://i.images.cdn.fotopedia.com/flickr hd/US_National_Parks/Washington/North_Cascades_National_Park/Lower_Curtis_Glacier/Lower_Curtis_Glacier_Mt_Shuksan.jpg obr. vpravo -  Snímek č. 8: obr. vlevo - obr. vpravo -  Snímek č. 9: obr. vlevo - obr. uprostřed - obr. vpravo -  Snímek č. 10:  Snímek č. 11: obr. vlevo - obr. vpravo -  Snímek č. 12: Mgr. Pavla Ondrušková, autor materiálu  Snímek č. 13: obr. vlevo – Mgr. Pavla Ondrušková, autor materiálu obr. vpravo -  Snímek č. 14: obr. vlevo – Mgr. Pavla Ondrušková, autor materiálu; obr. uprostřed - obr. vpravo -  Snímek č. 15: obr. vlevo - Great_Lakes_from_space.jpg; obr. vpravo - Mgr. Pavla Ondrušková, autor materiáluhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c3/Great_Lakes_from_space.jpg/280px- Great_Lakes_from_space.jpg Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.