V EŘEJNÁ EKONOMIKA 1 Contracting veřejných služeb 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Městský úřad v Říčanech, Masarykovo náměstí 53/40, Říčany, Tel: , PROJEKT Říčany pro Vás … SNÍŽENÍ CEN ENERGIÍ PRO DOMÁCNOSTI.
Advertisements

Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
... ve vztahu k životnímu prostředí. dobrovolné začleňování ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů do činnosti člověka obec nebo město,
Company LOGO Konference „Modernizace veřejné správy 2007 – 2013“, Plány v oblasti zefektivňování veřejné správy Ministerstvo vnitra ČR.
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Policie ČR partner dalších orgánů státu a samosprávy Senát Parlamentu ČR Ing. Jaroslav Salivar 1. náměstek ministra vnitra.
Činnost veřejné správy
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Úspěšné strategie k integraci na volném trhu práce Wien Work Jobmanagement Wien Work Arbeitsassistenz.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Modernizační trendy v řízení ve veřejné správě
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
1  Růst možností a potenciálu rozsáhlé škály místních aktérů: politické strany, NO, jednotlivci, odbory, MSP, média …  Oblasti výkonu správy: veřejné.
© Moravskoslezský kraj DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Spolupráce veřejné správy s podniky.
AGENTURA V ROCE Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách  schválen usnesením vlády č. 85/2008  pilotní fáze 2008 – 2010  odbor.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
© 2010 IBM Corporation Chytré řešení pro úspory při poskytování veřejných služeb Ivo Kramoliš – ředitel IBM Global Business Services Česká republika 03/12/2010.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Organizace zabezpečování veřejných statků a služeb (1)
Společná zemědělská politika Transformace organizací v resortu.
MARKETINGOVÝ MIX.
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Obce jako oběť reforem? Obce jako oběť reforem? XIV. celostátní finanční konference 10. – 11. listopadu 2011 Ing. Dan Jiránek Předseda SMO ČR Primátor.
Management ve VS Využití manažerských metod ve VS.
Aplikace vybraných zásad managementu v evropské VS Ing. M. Šlégrová.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
Veřejný sektor a jeho role v ekonomice
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Možnosti financování správy majetku a provozu budov z Evropských strukturálních fondů Aktuální výzvy, potenciál IROP a vícezdrojové financování Michal.
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Organizace zabezpečování veřejných statků a služeb (1) Veřejná ekonomika 1 1.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Setkání starostů u kulatého stolu Hoštejn Projekt „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ CZ.1.04/4.1.00/B Tento.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
2. setkání pracovní skupiny „Životní prostředí“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Zvyšování podílu separovaného.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
ÚVODNÍ SETKÁNÍ SE STAROSTY
Rozhodování Ve veřejné politice
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
KA 1 Podpora a rozvoj služeb v oblasti SPOD
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Teorie fiskálního federalismu
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Jaromír Jech Svaz měst a obcí ČR
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Transkript prezentace:

V EŘEJNÁ EKONOMIKA 1 Contracting veřejných služeb 1

V EŘEJNÁ EKONOMIKA Analýza struktury fungování a financování veřejného sektoru neziskový sektor vládní, přerozdělovací procesy Racionální, efektivní a hospodárné řízení a správa věcí veřejných – CBA analýza veřejných výdajových programů Zajištění veřejných statků prostřednictvím vlastních neziskových organizací, podniků … Růst diskuse o hospodárnosti veřejného sektoru, racionalitě správy s majetkem…. 2

N OVÉ PŘÍSTUPY K ZABEZPEČOVÁNÍ VEŘEJNÝCH STATKŮ Růst komplexnosti veřejného sektoru, tlak na kvalitu i kvantitu VS Růst veřejných výdajů – růst daní x tlak veřejnosti Hledání jiných cest k zabezpečení veřejného sektoru: zachování životní úrovně bez tlaku na posilování příjmů VS Nové metody / přístupy k řízení veřejného sektoru 3

M ODERNÍ MANAGEMENT VEŘEJNÉHO SEKTORU Inspirace podnikatelská sféra, efektivní a racionální zkušenosti, postupy a procesy, které byly doposud využívány pouze v sektoru soukromém Využití technik PS: zvyšování efektivity a hospodárnosti výkonu správní činnosti a k odbyrokratizování veřejné správy Posilování efektivity veřejného sektoru: reforma VS + reforma „technologie“ výkonu veřejné --- procesní postupy v organizacích veřejné správy Moderní management ve VS: ucelený soubor aktivit, jejichž realizace v praxi napomáhá kvalitnímu chodu organizace a dosahování jejích cílů 4

K ONCEPT NPM New Public Management (NPM), „Nové řízení ve veřejném sektoru“ Teoretický model manažerializace veřejného sektoru - cíl: snižování byrokratické zátěže zavádění tržních principů do poskytování veřejných služeb Zapojení tržních principů do produkce veřejných služeb a statků. 5

H LAVNÍ ZÁSADY NPM Řízení ve veřejném sektoru má přejmout prvky podnikatelského myšlení ve smyslu dosahování cílů Důraz na cíle a dosahování těchto cílů, odklon od jasně definovaných postupů a pravidel, jak mají být veřejné služby a statky zajišťovány. Na výsledky orientované řízení: orientace metod a postupů na výsledky využití veřejných prostředků, ne na vstupy. Raději finance získávat než je utrácet, podpora zvyšování plateb za poskytování veřejných služeb po vzoru soukromého sektoru (v praxi nejméně využitý princip, který de facto odporuje základní povaze a cílům veřejného sektoru). Řízení ve veřejném sektoru je orientované na zákazníka: zabezpečování veřejných statků a služeb by mělo vycházet z potřeb klientů a ne z byrokraticky nastavených pravidel (veřejné služby patří veřejnosti ) 6

H LAVNÍ ZÁSADY NPM V řízení veřejných služeb a statků je důraz kladen na prevenci a předcházení negativních jevů než na jejich řešení. Decentralizace vlády: přechod od hierarchických modelů a vztahů k participaci a teamové práci. V řízení veřejných služeb a statků je důraz kladen na prevenci a předcházení negativních jevů než na jejich řešení. Decentralizace vlády: přechod od hierarchických modelů a vztahů k participaci a teamové práci (PPP, NO, komunitní přístupy, outsorcing). Vláda umí rychle a dynamicky reagovat na konkrétní problémy a výzvy, je aktivním nositelem změn v území. Konkurenceschopná vláda, aktivní přístup k tvorbě konkurenceschopnosti. 7

M OŽNÉ MODELY NOVÝCH PŘÍSTUPŮ K ŘÍZENÍ VEŘEJNÉHO SEKTORU Centralizace, decentralizace Devoluce, delegace veřejných služeb Privatizace Kontraktualizace, contracting 8

C ONTRACTING Kontrahování, kontraktování „contract“ management/kontraktační management vyšší zaměření na kvalitu veřejných statků, výkonnost a účinnost poskytování veřejných statků Prohlubování spolupráce se soukromým sektorem jedna instituce dokáže poskytnout stejné statky levněji než druhá, není důvod, aby tyto statky druhé straně nemohla poskytovat část statků, které byly doposud zajišťovány veřejným sektorem, budou zajišťovány sektorem soukromým na základě uzavřené smlouvy mezi orgánem veřejné správy a příslušnou soukromou organizací 9

K ONTRAHOVÁNÍ SLUŽEB privatizace služeb pro obce a jejich následné kontrahování od soukromých podnikatelských subjektů Rizika spojená s podnikatelským sektorem – kvalita služby, ukončení smlouvy … 10

O BLASTI KONTRAHOVÁNÍ SLUŽEB sběr a likvidace tuhých komunálních odpadů a odpadků; zásobování obyvatel obce vodou, elektrickou energií a plynem likvidace odpadních vod; zajišťování místní veřejné dopravy; údržba místních komunikací; péče o veřejnou zeleň 11

CONTRACTING Výstupy: Snižování nákladů na vybrané VS, úspora veřejných výdajů, zkvalitnění služeb, větší variabilita služeb, alokační efektivnost apod. stejně kvalitní či dokonce kvalitnější statky poskytovány za nižší cenu ÚSPORA AŽ 20% NÁKLADŮ USA 20 %, Velká Británie 20 %, Austrálie %, Švédsko %, Island %, Dánsko % větší variabilita služeb Výkonové kontrahování – úřady VS uzavírají smlouvy mezi sebou 12

S DRUŽENÉ KONTRAHOVÁNÍ SLUŽEB dohoda většího počtu obcí (obvykle sousedících) o společném zabezpečování služeb a o nákupu zboží od jednoho podnikatele, nebo od menší skupiny podnikatelů skupina obcí takto od podnikatele získává množstevní slevy, podnikatel prodá větší množství služeb, nebo zboží. vyloučení duplicit x individuální zajišťování obcemi snížení množství administrativních výkonů Úspora lidské práce Kvalifikovanost mí zastupitelů, úředníků 13

S DRUŽENÉ KONTRAHOVÁNÍ SLUŽEB ukládání odpadů na jedné skládce; spalování odpadů; zajišťování veřejné dopravy pro město a pro přilehlé vesnice; zásobování občanů vodou (někdy i plynem a elektřinou); svod a čištění odpadních vod; koordinace protipožární ochrany. 14

R IZIKA CONTRACTINGU zvýšení nákladů na monitorování, zda a v jaké kvalitě jsou služby soukromým sektorem poskytovány Dodatečné náklady : soukromý sektor hospodaří s veřejným majetkem Příprava smluv k výběrovému řízení a provoz služby důraz na ekonomiku – nedostatečné řešení sociálních konfliktů a problémů Kapacita VS v oblasti contractingu Koordinace (mezi jednotlivými úřady, posílené kompetence) Monitoring Posílení kompetencí vybraných organizací není doprovázeno posílením odpovědnosti PRÁVNÍ RÁMEC, PRÁVNÍ SYSTÉM contracting funguje tam, kde je silná důvěra ve vládu a VS i podnikatelský sektor 15