Pozitivní opatření a kvóty Kvóty jako nástroj pozitivní diskriminace Praha 22. května 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Revize Nového přístupu
Štrasburský rozsudek „D.H. a ostatní proti ČR“ – 2 roky poté
I.5. Demokracie přímá a nepřímá
AUTORSKÝ ZÁKON A ZPŘÍSTUPŇOVÁNÍ DIGITÁLNÍCH DOKUMENTŮ
Evropský sociální fond v kontextu politiky soudržnosti Ing. Světlana Navarová, vedoucí oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV.
Přerozdělování jako hlavní nástroj sociální politiky
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Genderové rozpočtování v právním řádu ČR a EU JUDr.Kristýna Outlá Tomáš Křivka Liberec.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Právo na čest a důstojnost, právo na slovní projevy osobní povahy
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Družstevní principy Družstevní principy … a jejich projevy v praxi Panevropská vysoká škola Košice, Nikol Řeháková Eva Zorková David Sniegoň.
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Národní tématická síť E Rovné příležitosti žen a mužů TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Pracovní právo ES a změny v pracovně právních předpisech v ČR.
Reforma systému výzkumu, vývoje a inovací v ČR  změny v pravidlech pro podporu VaV v právu ES  reforma VaVaI v ČR Inovační potenciál ČR Praha,
6. Systém práva a jednotlivá právní odvětví
GENDEROVÉ ROZPOČTOVÁNÍ OBCÍ JAK ZAČÍT? Jana Žehrová, ČZU Praha.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
Boj s rasovou diskriminací: Workshop pro instituce občanské společnosti v České republice.
Rovnost a zákaz diskriminace ve veřejné správě. Rovnost ve veřejné správě ideologický požadavek rovnosti všech lidí - hluboké filozofické a náboženské.
Oblasti úpravy pracovního práva 1. Volný pohyb osob (pracovníků) 2. Rovné zacházení a boj s diskriminací 3. Pracovní podmínky 4. Ochrana zaměstnanců 5.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Pracovní doba, BOZP Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES – přednáška č. 4.
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Evropské rady zaměstnanců. Právní základ Směrnice 94/45/ES z 22. září 1994 o zřízení evropské rady zaměstnanců nebo vytvoření postupu pro informování.
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Vzdělání z hlediska teorie statků
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Základy pracovního práva a sociálního zabepzečení v ES Přednáška č. 5.
KOLIZNÍ PROBLEMATIKA ZÁVAZKŮ ZE SMLUV
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání BEV802K přednáška č JUDr. Jana Komendová, Ph.D.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES Sociální ochrana zaměstnanců Přednáška č. 6.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Evropské environmentální právo úvodní přednáška
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Výměna mezinárodních zkušeností a dobré praxe v sociální oblasti Oblast rovných příležitostí žen a mužů PhDr. Ivana Štrossová Havlíčkův Brod, 23. dubna.
Rovné příležitosti ve veřejné správě PhDr. Eva Ferrarová, Ph.D. Odbor řízení lidských zdrojů Ministerstvo vnitra.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Legislativa v oblasti RP (žen a mužů) Mgr. Veronika Šprincová.
Nástroje na podporu vyrovnaného zastoupení žen a mužů v politice: zkušenost České republiky Radan Šafařík Odd. rovnosti žen a mužů Sekce pro lidská práva.
Z ÁKAZ DISKRIMINACE V SOCIÁLNÍM ZABEZPEČENÍ PODLE PRÁVA EU Seminář 2016.
Institut ochránce práv dětí
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Právní postavení společníků
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
ČR a EU, judikatura ÚS, Ústava ČR, pojem „ultra vires“
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
DISKRIMINACE Z POHLEDU PEČUJÍCÍ RODINY
Státní účast v obchodních společnostech a podnicích a veřejná podpora
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Aplikovaný výzkum Program Beta:
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe)
Transkript prezentace:

Pozitivní opatření a kvóty Kvóty jako nástroj pozitivní diskriminace Praha 22. května 2013

Obsah Filosofické koncepce rovnosti Rovnost de facto a prostředky k jejímu dosažení Právo EU a pozitivní opatření Kvóty jako problém implementace práva EU

Jako dosáhnout rovnosti de facto? Prostřednictvím rovnosti příležitostí – zajistit, aby měli všichni rovné startovní podmínky. Cílem je rozlišit handicapy, vyrovnat je a postavit všechny na stejnou startovní čáru. Zvláštní zacházení k zajištění rovnosti příležitostí typicky zahrnují sociální programy, které se snaží jednotlivce ze znevýhodněné skupiny dostat na úroveň na níž se pohybují zástupci většinové společnosti. Opatření k rovnosti příležitostí se realizují na náklady celé společnosti.

Rovnost výsledků jako základní princip pozitivních opatření Není rozhodující, zda byl jednotlivec znevýhodněn v důsledku konkrétního postupu a kým. Rozhodující je rovnoměrné zastoupení příslušníků znevýhodněné skupiny v určitém sledovaném vzorku. Typicky se uplatňuji opatření k dosažení rovnosti výsledků ve společnostech, kde nedochází ke společenské redistribuci statků prostřednictvím sociálních systémů nebo daní (např. Spojené státy americké, Indie) Nejčastěji distribuovanými statky jsou vzdělání, pozice ve veřejné správě, politické zapojení apod.

Pozitivní opatření jako prostředek k dosažení rovnosti de facto Prostředek k odstranění strukturální diskriminace v situaci, kde nelze dovodit odpovědnost konkrétního subjektu. Může sloužit k 1.nápravě předchozích křivd, 2.redistribuci statků 3.zvýšení reprezentace menšinových skupin (dosažení diverzity), 4.zvýšení sociální soudržnosti, 5.snižování společenského napětí. Odpovědnost je svěřena veřejným orgánům nebo zaměstnavatelům, kteří mají k dispozici prostředky k dosažení změny. Není přitom důležité, kdo nebo co je či byl příčinou či viníkem znevýhodnění.

Pozitivní opatření jako prostředek k dosažení rovnosti de facto Různé formy pozitivních opatření: 1.odstraňování systémové a nepřímé diskriminace přijímáním právních předpisů (např. odstraňování nerovnosti zaměstnanců na zkrácený úvazek proti zaměstnancům v plném úvazku, apod.) 2.nepřímá pomoc sociálně znevýhodněnému nebo jinak problémovému obyvatelstvu, kterému stát poskytuje konkrétní statek (např. policejní asistenti jejich ž hlavním úkolem je pomoc proti lichvářům obyvatelstvu v konkrétní lokalitě). 3.Inkluzivní programy určené k přímé podpoře znevýhodněných skupin 4.Měkké preference příslušníků znevýhodněných skupin 5.Střední preference příslušníků znevýhodněných skupin 6.Tvrdá forma preferencí – většinový kandidát je ze soutěže již předem vyloučen a místo je rezervováno menšinovému kandidátovi (rezervace a kvóty).

Právo EU a pozitivní opatření Čl. 157 odst. 4 SFEU Čl. 2 odst. 4 Směrnice 76/207/EHS dovoluje přijímat opatření k podpoře rovných příležitostí prostřednictvím odstraňování existujících nerovností. Čl. 3 směrnice 2006/54/ES, (tzv. Recastová směrnice): „Pozitivní kroky“ V právu EU představuje pozitivní opatření výjimku z principu rovného zacházení.

Právo EU a pozitivní opatření - může být přípustným cílem pozitivních opatření v evropském právu také dosažení rovnosti výsledků? C-184/83, Hofmann v. Barmer Ersatzkasse [1984] : čl. 2 odst. 4 směrnice může být základem zvláštních opatření zvýhodňujících ženy; to ale neopravňuje k obecné pozitivní diskriminaci. C- 450/93, Kalanke v. Freie und Hansestadt Bremen [1995] ECR I-3051: Pozitivní opatření je derogací obecného práva na rovné zacházení a proto musí být vykládána úzce. Neumožňuje přijímání pravidel které zajišťují absolutní a bezpodmínečnou přednost ženám. C-409/95, Marschall v. Land Nordrhein-Westfallen [1997] ECR I : pozitivní opatření na základě pohlaví ve smyslu čl. 2 odst. 4 Směrnice lze realizovat za předpokladu, že taková pravidla umožňují objektivní posouzení situace jednotlivce, kde za určitých okolností existuje prostor pro nepřiznání výhody ženě.

Kvóty k zajištění rovného zastoupení žen v legislativě členských států EU Numerické požadavky na zastoupení žen se vyskytují v oblasti volebního práva a ekonomické činnosti (v obou případech jde o zajištění podílu žen na rozhodování v politických stranách, státních organizacích a veřejných podnicích nebo podnicích se státní účastí) Povinnost v oblasti ekonomické činnosti je obvykle stanovena ve vztahu ke státem ovládaným společnostem, státním orgánům a orgánům samosprávy, státním podnikům a dalším subjektům napojeným na veřejné rozpočty Nejedná se o tvrdé formy preferencí, ale o tzv. „targets“ (goal–setting objectives) tzn. obvykle procentuálně vyjádřené veličiny (např. 40% zastoupení) které mají povahu cíle určeného k dosažení pokud nejsou objektivní překážky.

Kvóty jako problém implementace práva EU Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady na zvýšení genderové vyváženosti mezi představiteli nevýkonných orgánů společností obchodovaných na finančních trzích a související opatření Členské státy zajistí nejpozději do 1. ledna 2020 alespoň 40% zastoupení žen v nevýkonných orgánech společností prostřednictvím aplikace předem stanovených, jasných, neutrálně formulovaných a jednoznačných kritérií. Členské státy zajistí přednost kandidáta méně zastoupeného pohlaví, pokud je stejně kvalifikovaný jako kandidát druhého pohlaví pokud jde o jeho vhodnost, schopnosti a profesionální výkon práce. Tato přednost se neuplatní, pokud by objektivní hodnocení specifických okolností jednotlivých kandidátů vychýlilo rovnováhu ve prospěch kandidáta neupřednostněného pohlaví. Musí být zavedeny účinné, přiměřené a odrazující sankce, které mohou zahrnovat především pokuty a prohlášení neplatnosti jmenování soudem, pokud bylo provedeno v rozporu s touto směrnicí.

Kvóty jako problém implementace práva EU Jak může v praxi působit legislativa stanovící numerické cíle (targets), jichž má být dosaženo nejsou-li zde objektivní překážky? Kde bude taková legislativa působit obtíže – ve společnostech s většinovou účastí státu, v soukromých akciových společnostech?