Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Veronika Dostálková MBA OSOBNÍ A RODINNÝ ROZPOČET Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Advertisements

ZDROJE FINANCOVÁNÍ MAJETKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Daně Co si myslíš o daních ty? Je v pořádku, že existují?
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0701_HRUBÁ M. Téma: Pojem _HRUBÁ MZDA Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0101_CO JE F.G. Téma: CO JE FINANČNÍ GRAMOTNOST Číslo projektu:
Deník příjmů a výdajů Průběžné položky. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 18 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: listopad 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Soukromá hotelová škola Bukaschool s. r. o. Most Kmochova 1823, Most DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_26_Státní rozpočet Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Ing. Veronika Dostálková MBA MAJETEK A ZÁVAZKY Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zmeškalová Název šablonyVY_32_INOVACE UCE Název DUMuUCE S Stupeň a typ.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E30.01 Ročník3. ročník.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Daňová evidence.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_IVOVACE_2301_STAV FINANCÍ Téma: Pojem F. G._ ZJIŠTĚNÍ STAVU FINANCÍ.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Banky, vklady, úvěry, půjčky z hlediska občana 2 – Půjčky apod.
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
Název projektu: Moderní škola
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Příjmy a výdaje v domácnosti
VY_32_INOVACE_10_08_hospodaření domácnosti, příjmy a výdaje
Vzdělávací oblast: MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Majetek domácnosti Autor: Pavla.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Mzda Autor: Pavla Lukešová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Příjmy z kapitálového majetku
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
• Datum: od • Projekt: Kvalitní výuka
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Techniky práce s mentálně postiženými
POTŘEBY DUM _13.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
Název projektu: Moderní škola
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Současná společnost a životní styl, generační problémy
Zdroje financování majetku - PASIVA
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Daně a veřejné rozpočty
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Prezentace.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
EU_62_A_sada 1_18_M_Rozpočet domácnosti_Pol
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
FINANČNÍ GRAMOTNOST Osobní rozpočet
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Rozpočet a druhy rozpočtu (prezentace)
Projekt Rozumíme penězům
Transkript prezentace:

Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 ICT INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY ICT Název a číslo materiálu: CSP_32_INOVACE_TP4A_19 Vytvořeno: Autor:Ing. Ivana Moltašová Vyučovací předmět: Člověk a svět práce Ročník:IV. ročník SOŠ Výsledky vzdělávání dle RVP: Žák umí vysvětlit pojem rozpočet domácnosti, popsat příjmy a výdaje, sestavit vlastní rozpočet a aktivně ho spravovat. Typ interakce:Kombinované Druh výukového zdroje: PrezentaceKlíčová slova:Rozpočet Příjmy domácnosti Výdaje domácnosti Anotace:Didaktický učební materiál je určen pro žáky maturitních oborů SOŠ. Je zaměřen na prezentaci problematiky hospodaření domácnosti s cílem naučit se pracovat s příjmy a výdaji domácnosti, případně řešit nedostatek finančních prostředků. Lze využít jako samostatný studijní materiál nebo jako podklad k diskuzi.

Hospodaření domácnosti Člověk a svět práce DUM_19

1. Pojem – rozpočet domácnosti Rozpočet domácnosti je plán finančního hospodaření domácnosti. Cíl vytvoření rodinného rozpočtu: 1.získání kontroly nad finanční situací rodiny 2.snížení rizika zbytečných výdajů a případného zadlužování 3.možnost najít zdroje pro rezervy a úspory v rodinném rozpočtu a připravit se tak na nečekané výdaje

2. Tvorba rozpočtu domácnosti Princip – rozdělení do 5 fází: 1. Přehled všech příjmů 2. Přehled všech výdajů 3. Porovnání příjmů a výdajů 4. Přehodnocení a přizpůsobení výdajů 5. Aktualizování rozpočtu Zásada: Veškeré propočty rodinného rozpočtu je třeba tvořit pro jednotné časové období (například měsíc).

3. Přehled příjmů I.Pravidelné I.Pravidelné (lze s nimi počítat po určitou dobu): - ze zaměstnání, z podnikání, z pronájmů, výživné - od státu (důchod starobní, invalidní, sirotčí, vdovský) - sociální dávky (přídavky na děti, příspěvek na nájemné…) II.Nepravidelné II.Nepravidelné (ne vždy s nimi lze počítat, jejich výše kolísá) - nenárokové složky mzdy (např. odměny), - brigády, - úroky z vkladů v bance, příjmy z cenných papírů (dividendy) III.Jednorázové III.Jednorázové (mimořádné) - prodej majetku, dědictví, dary, výhry…. Vždy musíme počítat s čistými příjmy, tj. po zdanění!!!

4. Přehled výdajů I.Nutné a) pevné (opakující se, obtížně se snižují) - nájemné, půjčky, hypotéky, leasing… - platby na spoření (stavební) či připojištění, pojistné. - platby energií – voda, plyn, topení, elektřina b) kontrolovatelné (máme větší vliv na jejich výši) - jídlo, telefon, oblečení, benzín, léky, drogerie … II.Zbytné - zábava, oslavy, kouření, alkohol, koníčky, kino, dovolená…

5. Porovnání příjmů a výdajů Sestavení rozpočtu: - zahrnujeme jen čisté příjmy - nepočítáme jednorázové příjmy a výdaje - sestavujeme za určitý časový interval (měsíc) – přepočet výdajů hrazených např. 1x ročně – pojistné, daň z nemovitosti..….. Po sestavení rozpočtu následuje analýza: P > V - přebytkový rozpočet (spokojenost) P > V - přebytkový rozpočet (spokojenost) P = V - vyrovnaný rozpočet P = V - vyrovnaný rozpočet P < V - schodkový rozpočet (nutná změna) P < V - schodkový rozpočet (nutná změna)

6. Přehodnocení příjmů a výdajů I.Trvalý nedostatek peněz řešení: - zvýšení pravidelných příjmů - snížení výdajů - kombinace zvýšení příjmů a snížení výdajů II.Přechodný nedostatek peněz (jednorázový výdaj) řešení: - úhrada z vytvořených rezerv - zvýšení příjmů, snížení výdajů, kombinace…. - odprodej nepotřebného majetku - půjčka -spotřebitelský úvěr, leasing (pokud je předpoklad zvýšení příjmů, aby bylo na splátky včetně úroků)

7. Aktualizování rozpočtu Aby rozpočet odpovídal skutečnosti, je třeba provádět jeho aktualizaci a zahrnovat do něj aktuální potřeby či vydání domácnosti. Aktualizace rozpočtu se doporučuje provádět jednou za půl roku či 1x za rok. Pokud dojde k nenadálé změně (ztráta zaměstnání, zvýšení cen energií, nájmu……) je třeba provést aktualizaci ihned!!!!

8. Nástroje ke zpracování rozpočtu 1.Papír, tužka a kalkulačka 2.Tabulkový procesor (Excel) 3.Počítačový program na internetu - „Domácí hospodářství“ - „RQ Money“ 4.Webová kalkulačka 5.Alternativní způsoby hospodaření: obálková metoda hrníčková metoda..

9. Příklad rozpočtu domácnosti Příjmy rodinyVýdaje rodiny Druh příjmuKčDruh výdajeKč pan Veselý – plat/mzda nájemné, topení, stočné - energie (elektřina, plyn) - televize, rozhlas paní Veselá – plat/mzda potraviny – jídlo, pití přídavky na děti doprava do zaměstnání, do školy náklady na vzdělávání zdraví, léky oblečení, obuv telefon pojištění majetku kultura cestování 1000 Celkové příjmyCelkové výdaje

Úkol č. 1 1.Označte v tabulce příjmy: ze zaměstnání z podnikání ze sociálních dávek další 2. Označte v tabulce pevné výdaje 3. Označte kontrolovatelné výdaje 4.Spočítejte a doplňte do tabulky celkovou výši příjmů a výdajů 5.Určete, o jaký typ rozpočtu jde (přebytkový, schodkový, vyrovnaný) 6. Zjistěte, zda je v rozpočtu nějaká rezerva (v jaké výši a kde) 7. Co byste doporučili rodině při hospodaření s penězi?

Řešení úkolu č. 1 1.Zaměstnání – platy manželů, ,- Kč Sociální dávky – přídavky na děti : 674,- Kč Podnikání, pronájem – 0,- Kč 2.Nájemné, elektřina, plyn, voda, topení, potraviny 3.Doprava do zaměstnání a školy, zdraví, odívání, obuv, zákl. vzdělávání, televize, rozhlas, telekomunikace, pojištění, zájmová činnost dětí, kultura a cestování 4.Příjmy: ,- Kč Výdaje: ,- Kč 5. Vyrovnaný rozpočet 6. Je rezerva - zájmová činnost dětí, kultura a cestování: celkem 2 000,- Kč 7.Zvýšit příjmy (brigády, změna zaměstnání a vytvořit přebytkový rozpočet s cílem mít rezervu na nenadálé výdaje.

Úkol č. 2 – vytvořit vlastní rozpočet Příjmy rodinyVýdaje rodiny Druh příjmuKčDruh výdajeKč Celkové příjmyCelkové výdaje

Úkol č. 3  Ze sestaveného rozpočtu (úkol č. 2) vypracujte: 1.Spočítejte celkové příjmy a výdaje 2.Stanovte o jaký typ rozpočtu jde 3.Pokud jde o schodkový rozpočet – doporučte úpravy 4.Pokud jde o vyrovnaný rozpočet – navrhněte změny, které by vedly k přebytkovému rozpočtu a tvorbě rezervy. 5.Pokud jde o přebytkový rozpočet – napište, jak byste s volnými prostředky naložili.

Zdroje: 1)KLINSKÝ,P.; CHROMÁ,D.; TESAŘOVÁ,S. aj. Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol. Národní ústav odborného vzdělávání. Praha: NÚOV, ISBN )NAVRÁTILOVÁ, Petra. Finanční gramotnost. Praha: Computer Media, 2013, ISBN :