SOCIOKULTURNÍ DIMENZE UČENÍ A VYUČOVÁNÍ CJ/NJ, INTERKULTURNÍ UČENÍ Přednáška 2 Věra Janíková 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

CLIL Content and Language Integrated Learning
Kultura Zabývající vědy jsou etnografie, antropologie, kulturologie.
Řeč, jazyk, mluva.
MULTIKULTURNÍ SOUŽITÍ
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
KULTURA Jitka Nešněrová.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Jana Bischofová Milan Hrdlička
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
YOUTHPASS Akce 1.1 – Výměny mládeže (organizátorům)
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Rozdíly mezi osobnostmi
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
PAS MLÁDEŽE Akce 1.1 – Výměny mládeže (organizátorům)
(komentovaný přehled)
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Průřezová témata.
Sociální diferenciace
Metaetika Shrnutí.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
Disciplína Sociolingvistika Pavla Hernandezová – Karolína Suchá | |
Interkulturní psychologie
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Model transkulturní péče
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
aktuální problémy současného světa
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Podnikání a kulturní odlišnosti Úvodní seminář podzim 2008 Boris Janča
Sociální psychologie se zaměřením na sport
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Multikulturní výchova
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Sociální struktura 1. Sociální diferenciace, vertikální diferenciace 2. Sociální skupina 3. Sociální mobilita.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Sociální skupiny a role
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Sociální pozice a role. Zdroj obrázků:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Sociální psychologie.
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
5. Kultura jako řešení problémů přežití
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Základní filozofické otázky
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

SOCIOKULTURNÍ DIMENZE UČENÍ A VYUČOVÁNÍ CJ/NJ, INTERKULTURNÍ UČENÍ Přednáška 2 Věra Janíková 1

Jazyk a kultura Jaké disciplíny se zabývají jazykem a kulturou? I(K)K – cíl výuky cizích jazyků, vymezení pojmů Rozvoj IKK – reálie (principy, obsahy, témata) Interkulturní učení/ výchova 2

J AZYK „ Jazyk je systém sloužící jako základní prostředek lidské komunikace “ (Čermák, 1994, s. 11). „ Komunikace je přenos informací mezi minimálně dvěma účastníky, […] a to prostřednictvím určitého signálního systému znaků, zvl. pak systému jazykového.“ (Čermák, 1994, s. 11). 3

K ULTURA souhrn typických životních forem národa, jeho hodnoty a pravidla soužití Kultura jako software lidské mysli – rozmanité způsoby myšlení, vnímání, cítění Kolektivní programování mysli, které odlišuje příslušníky jedné skupiny od druhé ( Hofstede a Hofstede 2006) 4

Kultura je naučená, protože je příliš složitá na to, aby bylo možno ji z generace na generaci předat pouhým pozorováním a napodobováním, a naučit se ji lze pouze za účasti jazyka. Proto je možné dané (lokální) kultuře porozumět pouze prostřednictvím porozumění jejímu jazyku. 5

J AZYK A KULTURA Jazyk jakožto základní prostředek lidské komunikace lze považovat za jeden z určujících znaků daného etnika, národa, společenství vůbec. Je i hlavním nástrojem socializace jedince – vědění, zákony, zvyky, kulturní tradici … si lidé předávají primárně jazykem. Jazyk je součástí kultury a podmínkou jejího fungování. 6

I NDIKÁTORY SETKÁNÍ JAZYKA A KULTURY „ Rich points“ (Agar 1994) - místa, která nabízejí diferencovanější a hlubší vhled do jiné kultury - během komunikace iniciují proces přehodnocování vlastních představ a očekávání - slova, slovní spojení či fráze, jejich významy jsou obtížně vysvětlitelné pomocí slovníkových hesel - pro jejich objasnění je znalost širšího kulturního kontextu zásadní (např. vlast ). 7

V YBRANÉ VĚDY ZKOUMAJÍCÍ VZTAH JAZYKA A KULTURY Lingvistická antropologie/ etnolingvistika ( interdisciplinární studium jazyka jako kulturního zdroje a mluvy jako kulturní praxe). Sociolingvistika 8

1. E TNOLINGVISTIKA Zakladatel: Franz Boas ( ) Jazyk užívaný v daném společenství není pouhým prostředkem komunikace, ale také bohatým zdrojem informací o tom, na co klade daná kultura důraz a jak její nositelé strukturují svůj pohled na svět. Jazyk, kultura a myšlení jsou ve vzájemném úzkém vztahu. 9

Etnolingvistika se zaměřuje na studium určitých částí kultury a toho, jakými lexikálními jednotkami jsou zachyceny v jazyce rodilých mluvčích. Např. oblast příbuzenských vztahů a jejich jazyková klasifikace, názvosloví barev a barevných odstínů, systémy oslovování a pozdravu, nebo např. slovní zásoba týkající se různých oblastí. 10

O TÁZKY, KTERÉ SI KLADE ETNOLINGVISTIKA - Co činí jistá slova v jistém kulturním kontextu za nepřijatelná či dokonce vulgární a jak je při překladu nebo použití v komunikaci vnímá kultura jiná? - Jak se vyjadřuje zdvořilost? - Jak se realizují kulturně specifické komunikační záměry jako jsou pozdravy, poděkování, odmítnutí, vyjádření nesouhlasu. - Jaké hodnotové systémy má daná kultura? apod. 11

S YNOVEC Z našeho termínu synovec jednoznačně nevyplývá, zda se jedná o syna sestry či bratra či syna sourozenců partnera či partnerky určité osoby, kterou označíme jako ego. Tento termín zařazuje osobu označenou jako synovec do určité kategorie v rámci příbuzenského systému bez ohledu na konkrétní biologickou vazbu k egu, nerozlišuje tedy ani pokrevní a nepokrevní příbuzenství. 12

Existují ovšem terminologické systémy (například súdánská nebo irokézská), v nichž jsou příbuzenské vztahy rozlišeny daleko přesnějším názvoslovím, z něhož lze jednoznačněji určit vzájemný vztah označovaných osob, například zda jsou spřízněny v mateřské či otcovské linii. Analýzou příbuzenské terminologie lze tedy dospět k významným zjištěním vypovídajícím o tom, jakým vztahům v rodině a rodu byl připisován větší či menší význam. v rodových společenstvích sdružujících více generací a nukleárních rodin se antropologové setkávají s daleko detailněji propracovanou terminologií týkající se příbuzenských vztahů, než v industriální společnosti. ( MURPHY, R. F. Úvod do kulturní a sociální antropologie ) 13

T ABU SLOVA výrazy neslušné, obscénní, nebo slova, jejichž užití je běžně zapovězeno a vyhrazeno pro určitou posvátnou situaci. 14

Příklad: užití slova " vůl ", které v našich kulturních podmínkách označuje vykastrovaného býka, daleko častěji však ve spojení s osobou vyjadřuje urážku znevažující inteligenci zmíněného jedince, často také vzájemné oslovení členů určitých sociálních skupin, toto oslovení hraje často roli slovní výplně vkládané do řečových projevů příslušníků těchto skupin. V jiném jazykovém prostředí toto slovo vůbec nenese urážlivý význam a například v muslimském kulturním okruhu nemá toto slovo ekvivalent, neboť islám zakazuje odebírání částí těl zvířat zaživa, tedy i jejich kastraci. 15

2. S OCIOLINGVISTIKA zabývá se "jazykem a společností, tj. souvislostmi a strukturami, které spojují nebo rozdělují jednotlivce nebo skupiny uvnitř společného sociálního rámce." ( Salzmann 1997 ) zkoumá jazyk v jeho sociálním kontextu ani jazyk příslušníků určitého etnika nebo regionálně ohraničené kulturní skupiny není stejnorodý, nýbrž se v něm vyskytují specifické variety způsobené např. odlišným náboženstvím, socioekonomickým zázemím, profesí, vzděláním nebo věkem mluvčího… 16

CÍL VÝUKY CIZÍCH JAZYKŮ Interkulturní komunikační kompetence 17

1. INTERKULTURNÍ KOMPETENCE …“interkulturně kompetentní jedinec je schopen komunikovat s jedinci z jiných zemí a kultur ve svém mateřském jazyce; během této komunikace čerpá ze znalostí o interkulturní komunikaci, postojích, dovednostech, předešlé zkušenosti atd.“ (Kostková 2012, s. 65). 18

I NTERKULTURNĚ KOMUNIKAČNÍ KOMPETENCE …. „umožňuje lidem komunikovat s lidmi z jiných zemí a kultur v jazyce cizím; znalosti o cizí kultuře, jejích hodnotách, zvyklostech atd. jsou propojeny s jejich cizojazyčnou komunikační kompetencí, a to prostřednictvím schopnosti užívat cizí jazyk vhodně (sociolingvistická a diskurzivní kompetence […] i na základě povědomí o specifických významech, funkcích a konotacích cizího jazyka, tj. jazyka užívaného k interkulturní komunikaci.“ (Kostková 2012, s. 65 ) 19

I NTERKULTURNÍ ROZDÍLY : NAPŘ. P OZDRAVY V Turecku se zdraví při příchodu do obchodu „hayirli isler“ (zdravé obchody) nebo u kadeřníka „sağlık“ (dobré zdraví) V Paraguay se často při prvním setkání použije slovo pozdravné „mucho gusto“ (buď šťastný) V Číně je ochotna k rozhovoru zjišťována pomocí odpovědi na otázku „chi-guo-le ma?“ (Už jste jedl?) Angl. „How do you do?“, nevyžaduje přímou odpověď, představuje pouze tzv. Echo-feedback. 20

V našem i rakouském kulturním kontextu se setkáváme s obecným vyjádřením přání dobrého dne: „Guten Tag“ (dobrý den), přičemž ale v Rakousku velmi často slýcháme výraz „Grüss Gott“ (Pozdrav pán Bůh!), což je dnes sice již výrazem univerzálním, nicméně v sobě skrývá silnější náboženské smýšlení Rakušanů, než je tomu například u Čechů, kde tento pozdrav z běžné komunikace vymizel. 21 Brigitte Sorger: Was ist Landeskunde?

„R UCE “ A KOMUNIKACE Ruce hrají v elkou roli. Obzvláště sensitivní je to u stisku ruky. Ptáme se: podat ruku? Stisknout? Jak pevně apod. V Rakousku a Německu je stisk ruky při podání povinný Češi tisknou ruku s respektem V jiných zemích se to nedělá V Íránu se například netřese rukou ženě Na Filipínách se muži zdraví silným poklepáním na záda 22

ROZVOJ INTERKULTURNÍ (KOMUNIKAČNÍ) KOMPETENCE VE VÝUCE Obsahy výuky + témata - mimojazykové (tzv. „reálie“ – „Landeskunde“) - jazykové (lingvoreálie) 23

R EÁLIE Původně: faktické znalosti o kultuře, vnímány odděleně od jazykových obsahů Dnes: přirozená součást jazykové výuky: jazyk + kultura jsou neoddělitelně spjaty, učím-li se cizí/ jiný jazyk, učím se automaticky o cizí/ jiné kultuře 24

P RINCIPY Informace znalosti jsou sekundární (pomocné) – hlavní rozvoj I(K)K = jak se chovat v jiné kultuře, při setkání s ní Vnímání a reflexe Srovnávání kultur a reflexe Eliminace hodnocení rozdílů Obsahy + témata: viz ledovcový model kultur 25

LEDOVCOVÝ MODEL KULTUR (EISBERGMODELL DER KULTUREN) Slouží v kulturologii ke zdůraznění toho, že jisté oblasti kultury jsou snadno „viditelné a slyšitelné“ (např. jazyk, zvyky, odívání, jídlo), jiné/ většina na první pohled obtížně identifikovatelné pro příslušníka jiné kultury – nacházejí se „pod vodní hladinou – skrytá část ledovce): normy, hodnoty, postoje …. Jsou pro pochopení jiné kultury zásadní 26

27

H ODNOTY Jádrem kultury Jsou to pocity, které dávají směr a týkají se rozlišení: - zlého vůči dobrému - nebezpečného vůči bezpečnému - zakázaného vůči povolenému - morálního vůči nemorálnímu - slušného vůči neslušnému - ošklivého vůči krásnému - iracionálního vůči racionálnímu atd. ( Hofstede/ Hoofstede 2006, s. 18) 28

K ATEGORIZACE TÉMAT sociokulturní rámcová témata rodina (formy spolužití, vztahy v rodině, role pohlaví), vztahy mezi generacemi, práce – volný čas (role v životě, hierarchie, záliby, témata rozhovoru atd.) vzdělávací instituce, vzdělávací cíle, sociální systémy, veřejný sektor/ osobní sféra 29

transkulturní struktury: gender moc (vzdálenost moci) jedinec/kolektiv tradice/ pokrok štěstí a spokojenost život a smrt atd. 30

Témata každodenního života ritualizované formy komunikace v běžném životě – verbální a neverbální komunikace (např. způsob zdravení se, gratulace, přípitky, pozvání, chování se na návštěvě, chování se při stolování apod.). 31

REÁLIE A VÝUKA NJ Jsou vnímány ve výuce cizích jazyků jako princip, který je konkretizován v kombinaci zprostředkování jazyka a kulturních informací pomocí různých aktivit/ výukových metod/ činností. Ve výuce NJ: DACH (L)- Konzept - rovnoprávné zastoupení různorodosti „německé“ kultury (Německo, Rakousko, Švýcarsko aj.) 32

I NTERKULTURNÍ UČENÍ / VZDĚLÁVÁNÍ rozvíjí: lepší pochopení kultur v moderních společnostech; větší schopnost komunikace mezi lidmi z odlišných kultur; flexibilnější postoj ke kontextu kulturní odlišnosti ve společnosti; lepší schopnost participace v sociální interakci a uznání společného dědictví lidstva. Interkulturní učení v rámci všech předmětů, i výuky CJ 33

L ITERATURA SALZMANN, Z. (1997). Jazyk, kultura a společnost. Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR. BARKOWSKI, H./ KRUMM, H.-J. (Hrsg.) (2010). Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen/ Basel: Francke Verlag. ČERMÁK, F. (2001). Jazyk a jazykověda. 3. vyd. Praha: Nakladatelství Karolinum. ČERNÝ, J. Dějiny lingvistiky. (1996). Olomouc: Votobia, HERINGER, H.-J. (2010). Interkulturelle Kommunikation. Tübingen: Narr Francke Verlag. POKORNÝ, J. (2010): Lingvistická antropologie. Praha: Grada. PRRŮCHA, J. (2010): Interkulturní komunikace. Praha: Grada. KOSTKOVÁ, K. (2012). Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno: MU. HOFSTEDE, G./ HOFSTEDE, G.J. (2006). Kultury a organizace. Software lidské mysli. Spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. Praha: Linde. 34

35