Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Nitroděložní vývoj Prenatální období (před narozením) od oplodnění vajíčka do narození – 10 lunárních měsíců tj. 280 dní Prenatální pohyby plodu:
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku
Senzomotorika prevence proti zranění, návrat po zranění, rozvoj koordinace, posilovací cvičení … Zásady: chodidlo (a) stojné musí být vždy mírně nakloněné.
Vývoj člověka - postnatální
Psychomotorický vývoj kojence
Vývoj uchopování a manipulace
Fetální období.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
FÁZE ŽIVOTA.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Opakování - vývoj jedince
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
Ontogeneze Lidské Motoriky
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Mladší školní období.
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Výchovné zaměstnání v období kojeneckém
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Periodizace lidského věku Nitroděložní vývoj Dětství Dospívání
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
ONTOGENEZE LIDSKÉ MOTORIKY V 1. ROCE ŽIVOTA
DMO Olga Bürgerová.
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Specifické problémy tréninku a výkonnosti mládeže Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel.
© Tom Vespa.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
Motorické schopnosti.
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Anna Polívková, spoluautorem je Mgr. Marie Janečková. Dostupné ze Školského portálu.
Ontogeneze motorických schopností Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
© Tom Vespa. je proces, kterým prochází jedinec od splynutí pohlavních buněk až po dospělost. Ontogeneze spolu s fylogenezí patří do evoluční biologie.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
Vytrvalostní a koordinační schopnosti
Komplexní testové systémy
TECHNIKA PRSA – ČINNOST HORNÍCH KONČETIN DÝCHÁNÍ
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ontogeneze lidské motoriky © Tom Vespa.
Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Pohybové schopnosti a dovednosti
ANTROPOMOTORIKA.
TECHNIKA PRSA POHYBOVÝ CYKLUS POD HLADINOU
Shrnutí Bc. studia © Tom Vespa.
TECHNIKA ZNAK – poloha, činnost dolních končetin Lekce č. 15
Období lidského života
Vybrané testy pro diagnostiku motorických schopností
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
TECHNIKA KRAUL – poloha, činnost dolních končetin Lekce č. 5
TECHNIKA KRAUL – základní a kotoulová obrátka Lekce č. 9
Technika kraul – činnost horních končetin Lekce č. 6
Transkript prezentace:

Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.

Ontogeneze motoriky Häckelova teorie ontogeneze jako rychlého opakování fylogeneze Malé rozdíly v motorice až do období prebubescence Společné znaky též ve stáří

Prenatální pohyby plodu Pohyby znatelné již od 8. týdne Ve 14. týdnu pohyby hlavy, rty, ústy, jazykem… V pátém měsíci – mimické pohyby

Období novorozence Vymezeno šestinedělím Období nepodmíněných reflexů 1) normální u novorozenců i dospělých (obranné) 2) normální u novorozenců, v dospělosti patologické (sací reflex) 3) vyhasínající

Období kojence (do 1 roku) Rozvoj motoriky cefalokaudálně Od trupu ke končetinám Postnatální reflexy: reflex chůze, plovacích pohybů, uchopovací reflex, šíjový reflex Samovolné pohyby stejné jako nitroděložní (spánek)

Mrkací reflex

Sací reflex

Tonicko-šíjový reflex

Plazivý reflex

Kráčecí reflex

Období kojence Doprovodné pohyby druhostranné Samovolné uchopovací pohyby úspěšné až okolo 8. měsíce Opozitní činnost palce v 10. měsíci

Období kojence 2. měsíc – zvedne hlavu v lehu na břiše měsíc – opírá se o předloktí a zvedá hlavu – oči nehledí horizontálně měsíc – prohýbá páteř, hledí horizontálně

Období kojence měsíc – lezení po čtyřech měsíc – sed měsíc – stojí za pomoci paží měsíc – stojí bez pomoci paží

Období kojence Chůze nejprve jako pohyb stranou s přidržováním Později dopředu s dopomocí Znaky chůze – paže v upažení, nohy došlapují od sebe, přílišné zvedání nohou, neschopnost udržet směr, vystrčené břicho, váha déle na jedné noze =>krátké kroky

Období batolete ( rok) Chůze je hlavní motorickou činností, chůze do schodů, překračování překážek… Manipulace s předměty Skoky, i s rozběhem Manipulace s míčem

Předškolní věk ( rok) Rychle se zvyšuje výkonnost Osvojuje si i globální Neumí pohyb analyzovat Dobře vyvinutý zejména komplex koordinačních schopností Problémy se psaním (trend proximodistální) Na druhou stranu CNS již zralá pro např. hru na hudební nástroj

Předškolní věk Vyšší podíl prostředí na vývoji motoriky Vyšší podíl svalstva na tělesné hmotnosti 4letí – stoj na jedné noze, diferenciace pohybů končetin, chůze po špičkách, nejistá rovnováha, rozběh při skoku 5letí, zlepšuje se rovnováha

Předškolní věk Chytání náročnější než házení kop s rozběhem (4 - 5letí) Prolézačky – svis, komíhání,…

Mladší školní věk (6 -11 let) Vývoj motoriky závislý na vývoji svalstva kostí a nervového systému Plynulost pohybů Nadbytečné souhyby Sensitivní období pro komplex obratnostních schopností Okolo 10. roku se „gender“ rozdíly mezi výkony zvětšují Hypermotoricita a hypomotoricita

Pubescence ( let) Disproporcionalita Dochází k přestavbě motoriky Pokles koordinace - hlavně přesnost a plynulost (problém třeba u gymnastek) Ke konci puberty – mužská a ženská motorika

Období hebetické ( let) Motorická integrace se završuje Vrchol výkonnosti Značné rozdíly mezi trénovanou a netrénovanou populací Celkově nižší výkonnost žen, kromě projevů ohebnosti

Věk od 30 let výše Pokles ukazatelů motorické výkonnosti Možnost zlepšování techniky činností (lyžování, tenis, atp.…) Po 60. roce výrazné změny motoriky