ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_13_Peníze TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Advertisements

Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vznik, vývoj a formy peněz
 Podstata  Šeky  Směnky  Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah a příklady z praxe škol. Praha. Národní ústav odborného vzdělání, 2008.
PENÍZE říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
SEMESTRÁLNÍ PROJEKT DO PŘEDMĚTU FINANČNÍ TRHY
SEMESTRÁLNÍ PROJEKT DO PŘEDMĚTU FINANČNÍ TRHY
Směnky JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D.
Cenné papíry.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Peníze v tržní ekonomice. Nejvýznamnější objev v dějinách V penězích vyjadřujeme ceny veškerého zboží – jsou všeobecným ekvivalentem Plní v tržní ekonomice.
zboží Statek nebo služba určená ke směně na trhu
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Funkce peněz Petr Machala.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Cenné papíry kapitálového trhu.
Ekonomika 3.ročník denní studium 2. ročník nástavbové studium
Mikroekonomie I Peníze a poptávka po peněžních zůstatcích Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Cenné papíry peněžního trhu
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C3 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníZáří 2012.
Směnky.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Šeky.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektuCZ. 1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EKO141 Název.
OBCHODNÍ BANKY – ŠEKY Ing. Renata Slaná
EKONOMIKA FINANČNÍ TRH-KRÁTKODOBÉ CENNÉ PAPÍRY Ing. Renata Slaná
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Směnky (Zák. směnečný a šekový č. 191/1950 Sb.)
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Peněžní prostředky.  při hotovostním platebním styku se používají hotové peníze = peněžní prostředky, které jsou:  v podobě papírové  v podobě v mincí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_10_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
PENÍZE Ing. Renata Slaná
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Peníze a měny.
Úvod do financí Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_93 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Cenné papíry na peněžním trhu Ekonomika podniku 2. ročník.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_22 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_16_Měna TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_14_Hotovostní placení TEMA:Finanční.
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
OPAKOVÁNÍ MAJETKOVÝCH CENNÝCH PAPÍRŮ ÚVĚROVÉ CENNÉ PAPÍRY OBLIGACE/DLUHOPISY.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:RNDr. M. Knoblochová NÁZEV:VY_62_INOVACE_01A_04 Diskont TEMA:Finanční matematika.
Anotace Vysvětlit žákům pojem peníze, jak peníze vznikly a jakou mají podobu. Zjistit, kdo peníze vydává a jak se dají zabezpečit před paděláním. Výukový.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6006 NázevPeníze Téma hodinyPeníze PředmětZáklady finanční gramotnosti.
PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE
Finanční trhY peněžní trhy kapitálové trhy.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh 2.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_02 Peníze
Trh peněz Pavel Janíčko.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Peníze a peněžní trh TNH 2 (S-5B)
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_13_Peníze TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

AnotaceAnotace Materiál je určen pro žáky v předmětu „Seminář z ekonomie – finanční gramotnost“ Žáci se seznamují s pojmy peníze a jejich funkce, geneze směny, zlatý standard, depozitní a kvazipeníze, poptávka po penězích Na základě získaných poznatků prostřednictvím digitálního pera a rozborem textů na webových odkazech plní úkoly 1-5 zadané na snímcích 6; 10; 13 a 14. Snímky 6; 10 a 13 obsahují správná řešení Cílem je porozumění principu fungování peněz jako specifického druhu zboží, poznání druhů peněz a jejich vývoje, vytvoření kompetencí k rozpoznání primitivnějších typů falzifikátů peněz a pochopení závislosti poptávky po penězích na HDP a úrokové míře Časová dotace – cca 60 minut Materiál je určen k interaktivní výuce

Základní pojmy Peníze Peníze Naturální směna Naturální směna Zbožové peníze Zbožové peníze Mince, bankovky, státovky Mince, bankovky, státovky Zlatý standard Zlatý standard Depozitní peníze Depozitní peníze Kvazipeníze Kvazipeníze Funkce peněz Funkce peněz Poptávka po penězích Poptávka po penězích

Funkce peněz Peníze jsou specifickým druhem zboží, které plní úlohu všeobecného ekvivalentu – lze je směnit za jakýkoliv jiný druh zboží – vysoké nároky (dělitelnost, trvanlivost, …) Peníze jsou specifickým druhem zboží, které plní úlohu všeobecného ekvivalentu – lze je směnit za jakýkoliv jiný druh zboží – vysoké nároky (dělitelnost, trvanlivost, …) Funkce - směnný prostředek – oběživo; platidlo Funkce - směnný prostředek – oběživo; platidlo - zúčtovací jednotka - zúčtovací jednotka - uchovatel hodnoty - uchovatel hodnoty Jejich hodnota dána důvěrou !!! Jejich hodnota dána důvěrou !!! Jejich cena dána úrokovou mírou Jejich cena dána úrokovou mírou

Geneze směny 1)Naturální směna – zboží za zboží 2)Zbožové peníze – vyděluje se speciální druh zboží, který se líbí všem, je vzácný, dělitelný a trvanlivý )plátno, olej, kožešiny,…) 3)Drahé kovy, mince z drahých kovů 4)Papírové peníze – bankovky - kryté zlatem - státovky – kryté důvěrou - státovky – kryté důvěrou 5) Zlatý standard – peněžní systém, kde zlato obsaženo přímo i nepřímo

Úkol č. 1 Přečtěte na uvedeném odkazu článek „Zlatý standard“ a odpovězte na otázky 1.Byl systém zlatého standardu vytvořen, nebo vznikl samovolně? Vznikl samovolně přijetím zlata jako měny, která ztrácí málo na své hodnotě. 2. Kdy a kde byly přijaty zlaté mince jako platidlo? V Malé Asii a Číně zhruba 600 let p.n.l. 3. Kdy a kde vznikl zlatý standard v Evropě? V Anglii v roce Co to byl bimetalismus? Systém, kdy byly bankovky kryty nejen zlatem, ale i stříbrem. 5. Kdy a kým byl zrušen zlatý standard v USA? V roce 1933 jej v důsledku hospodářské krize zrušil prezident F. Rooswelt. 6. Kdo, kdy a kde definitivně zrušil tzv. zlatou kotvu? Prezident USA R. Nixon v r v důsledku války ve Vietnamu.

Formy peněz I 1)Mince z obecných kovů 2)Papírové peníze – bankovky nebo státovky 3)Depozitní (bankovní) peníze – kvantitativně převládají (2/3 oběhu), bezhotovostní podoba peněz jako vklad v bance, lze s nimi okamžitě platit (šeky, karty, urč. typ směnek) 4)Kvazipeníze (skoropeníze) – oproti 3) nižší stupeň likvidity (termínované vklady, směnky, obligace) Mince a bankovky (státovky) jsou hotovostní formou peněz, depozita a kvazipeníze jsou bezhotovostní formou peněz.

Formy peněz II Šeky (depozita na požádanou) Vysoce likvidní Vysoce likvidní Výstavce šeku (vlastník účtu, komitent) přikazuje šekovníkovi (bance, u které je účet veden) vyplatit osobě na šeku uvedené šekovou částku. K hotovému proplácení K hotovému proplácení K zúčtování K zúčtování Cestovní Cestovní

Formy peněz III Směnky Cenný papír, z kterého vyplývá písemný dlužnický závazek Cenný papír, z kterého vyplývá písemný dlužnický závazek Vlastní – závazek výstavce (trasanta) zaplatit věřiteli (remitentovi) stanovenou částku Vlastní – závazek výstavce (trasanta) zaplatit věřiteli (remitentovi) stanovenou částku Cizí – trasant přikazuje trasátovi (bance) zaplatit remitentovi danou částku Cizí – trasant přikazuje trasátovi (bance) zaplatit remitentovi danou částku Převoditelná indosamentem (rubopisem) – provádí indosant (osoba, která směnku převádí) Převoditelná indosamentem (rubopisem) – provádí indosant (osoba, která směnku převádí) Údaje o splatnosti ovlivňují stupeň likvidity Údaje o splatnosti ovlivňují stupeň likvidity Směnečné náležitosti (7) Směnečné náležitosti (7)

Úkol č. 2 Na webových stránkách htmlhttp:// html zjistěte náležitosti obsahu vlastní směnky a vypište je pomocí digitálního pera na tabuli. Řešení Podle ustanovení čl. I. § 75 směnečného zákona vlastní směnka obsahuje: Podle ustanovení čl. I. § 75 směnečného zákona vlastní směnka obsahuje: 1.označení, že jde o směnku, pojaté do vlastního textu listiny a vyjádřené v jazyku, ve kterém je tato listina sepsána 2.bezpodmínečný slib zaplatit určitou peněžitou sumu 3.údaj splatnosti 3.údaj splatnosti 4.údaj místa, kde má být placeno 5.jméno toho, komu nebo na jehož řad má být placeno 6.datum a místo vystavení směnky 7.podpis výstavce

Formy peněz IV Obligace (dluhopisy) Dlouhodobý cenný papír, vyjadřující dlužnický závazek emitenta vůči majiteli Dlouhodobý cenný papír, vyjadřující dlužnický závazek emitenta vůči majiteli Dvě části – plášť (dlužnický úpis) Dvě části – plášť (dlužnický úpis) - kuponový arch s talonem - kuponový arch s talonem Druhy – dle emitenta – státní, bankovní, podnikové, komunální Druhy – dle emitenta – státní, bankovní, podnikové, komunální - dle obchodovatelnosti – ano, ne - dle obchodovatelnosti – ano, ne - dle podoby – listinné (rubopis), zaknihované (doručitel) - dle podoby – listinné (rubopis), zaknihované (doručitel) - dle druhu – na jméno; na majitele - dle druhu – na jméno; na majitele - dle způsobu jištění – se zárukou, bez záruky - dle způsobu jištění – se zárukou, bez záruky - dle formy výnosu – s pevným, pohyblivým či kombinovaným úrokem - dle formy výnosu – s pevným, pohyblivým či kombinovaným úrokem Podléhají povolení státu (ministerstva financí) Podléhají povolení státu (ministerstva financí)

Ochrana hotovostních peněz Ochrana proti padělání 1)Speciální bankovní papír 2)Hlubotisk 3)Vodoznak 4)Okénkový proužek 5)Mikrotext 6)U bankovek vyšších hodnot i soutisková značka, skrytý obrazec, opticky proměnlivá barva, iridiscentní pruh

Úkol č. 3 a 4 Navštivte níže uvedené stránky a seznamte se s konkrétními ochrannými prvky na českých bankovkách Na níže uvedeném odkazu přečtěte článek „Necelá bankovka“ a odpovězte na otázky trebeni/necela_bankovka.html 1.Přinesli jste do banky 70% ohořelé bankovky. Jakou dostanete náhradu? Žádnou, bankovka je nestandardně poškozena. 2. Do banky jste přinesli 66% útržek bankovky. Jakou dostanete náhradu? Dostanete celou bankovku v příslušné nominální hodnotě. 3. Do banky jste přinesli 60% útržek bankovky. Jakou dostanete náhradu? Dostanete celou bankovku v příslušné nominální hodnotě, musíte se však prokázat průkazem totožnosti. 4. Do banky jste přinesli 40% útržek bankovky. Jakou dostanete náhradu? Žádnou.

Poptávka po penězích Motivy Motivy 1) Transakční – přímá úměra k HDP (funkce HDP) 2) Opatrnostní – snaha vytvořit si peněžní zásobu – taktéž funkce HDP 3) Finanční – peníze i zdroj bohatství – funkce úrokové míry – nepřímá úměra Úkol č. 5 : sestrojte pomocí digitálního pera grafy závislosti Mt; Mo a Mf poptávky po penězích na HDP a úrokové míře z pohledu všech tří motivů

Závěr Peníze jsou zvláštním druhem zboží – plní úlohu všeobecného ekvivalentu Peníze jsou zvláštním druhem zboží – plní úlohu všeobecného ekvivalentu Zatímco cena peněz dána úrokovou mírou, jejich hodnota dána důvěrou v ně samé Zatímco cena peněz dána úrokovou mírou, jejich hodnota dána důvěrou v ně samé Funkce – prostředek směny, uchovatel hodnoty a zúčtovací jednotka Funkce – prostředek směny, uchovatel hodnoty a zúčtovací jednotka Geneze směny probíhala od naturální směny až po kvazipeníze Geneze směny probíhala od naturální směny až po kvazipeníze Dnes - hotovostní a bezhotovostní forma Dnes - hotovostní a bezhotovostní forma Důležitá je jejich ochrana před paděláním Důležitá je jejich ochrana před paděláním Poptávka dána velikostí HDP a úrokové míry Poptávka dána velikostí HDP a úrokové míry

Zdroje a citace Archiv autora Kolektiv autorů. Přehled středoškolského učiva – Ekonomie – Univerzální příručka pro maturanty a uchazeče o studium na vysokých školách. Praha: Orfeus, ISBN , str. 65; 71. Sojka,M.; Pudlák,J. Ekonomie pro střední školy. Praha: Fortuna, ISBN , druhé vydání, str. 117 – Citace: Snímek č. 6: Autor neznámý: Zlatý standard [on line]. [cit ]. Dostupný na Snímek č. 10: Redakce(jav): Náležitosti obsahu směnky [on line]. [cit ]. Dostupný na obsahu-smenky html Snímek č. 12: Autor neznámý: Necelá bankovka [on line]. [cit ]. Dostupný na _opotrebeni/necela_bankovka.html