Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_11 Dějiny umění: Abstraktní malířství před 2. světovou válkou Téma sady: Výtvarné aktivizační činnosti Obor, ročník: Sociální činnost, Výchovná a humanitární činnost - sociální činnost – 4. ročník Datum vytvoření:březen 2014 Anotace: Vysvětlení pojmu abstraktní malířství, hlavní umělecké směry a představitelé tohoto směru. Metodický obsah:Výklad nového učiva
Dříve: snaha vyrovnat se s realitou symbolismus zvrat. kubismus – východisko pro geometrickou abstrakci. Abstraktní (nefigurativní) malířství před 2. sv. válkou Obr. 1, Odilon Redon, Mystická bárka Obr. 2, Juan Gris
nezobrazuje žádný předmět, figuru, přírodu… z lat. abstractus – odtažitý nekonkrétní, neobjektové, nefigurativní, někdy označované i jako čisté umění. Abstraktní (nefigurativní) malířství Obr. 3, Kazimir Malevič
Respekt k projevu druhého. Jedna z možných cest v umění, upřímná výpověď o sobě samém. Nemusí mít vždy logické vysvětlení. Rychlé střídání a prolínání různých směrů (pokračování by bylo již zbytečné, bylo by to pouhé napodobování, další tvorba by neměla smysl). Abstraktní (nefigurativní) malířství
Neoplasticismus Orfismus Suprematismus Abstraktní (nefigurativní) malířství
Harmonie, rovnováha skupina kolem časopisu De Stijl (1917) geometrická jednoduchost základní barevnost Neoplasticismus Obr. 4, Piet Mondrian
Hlavní představitelé: Piet Mondrian Theo van Doesburg úkol: přiřaď autora k obr. 5 a 6. Neoplasticismus Obr. 5 [] Obr. 6 [] Mondrian Doesburg
Název vznikl od vlastního jména řeckého mýtického pěvce snaha o vyvolání hudebního dojmu (skladbou abstraktních lineárních prvků a barevných ploch a skvrn) inspirace hudbou Orfismus Obr. 7, Delaunay
Představitelé: Robert Delaunay František Kupka úkol: přiřaď autora k obr. 8 a 9. Orfismus Delauny, Portugalská žena František Kupka, Amorfa – Dvoubarevná fuga Obr. 8 [] Obr. 9 []
Snaha očistit umění od veškerého předmětného světa –prostředek geometrické tvary a čisté barvy Krajní mez abstrakce Suprematismus Obr. 10, Malevič, Suprematismus s modrým trojúhelníkem a černým obdélníkem
Kazimir Malevič Černý čtverec na bílém pozadí se stal první výrazovou formou pocitů nevázaných na předměty: čtverec = pocit, bílá plocha = nic, to je mimo pocit. Suprematismus Obr. 11, Černý čtverec na bílém pozadí
Zdroje [1] ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 3., rozš. a upr. vyd. Praha: Idea servis, 2002, 216 s., [7] s. obr. příl. ISBN [2] Mráz, Bohumír, Mrázová, Marcela. Encyklopedie světového malířství. 1. vyd. Praha: Academia, s. bez ISBN [3] PROKOP, Vladimír. Kapitoly z dějin výtvarného umění: pro výuku dějin na středních školách. 1. vyd. Sokolov: O.K.-Soft, 1996?, 67 s. [4] ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. 3. vyd. Úvaly: Albra, redakce SPL - Práce, Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra, redakce SPL - Práce). ISBN
Zdroje obrázků Obr. 1. File:Redon barque mystique.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 2. File:Juan Gris 004.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 3. File:Malevici06.jpgFile:Malevici06.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:
Obr. 4 File:Mondrian Composition II in Red, Blue, and Yellow.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: d,_Blue,_and_Yellow.jpg d,_Blue,_and_Yellow.jpg Obr. 5 File:Mondrian CompRYB.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 6 File:Theo van Doesburg Composition VII (the three graces).jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: n_VII_(the_three_graces).jpg n_VII_(the_three_graces).jpg Zdroje obrázků
Obr. 7File:Robert Delaunay, 1912, Les Fenêtres simultanée sur la ville (Simultaneous Windows on the City), 40 x 46 cm, Kunsthalle Hamburg.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 8 File:Delaunay Portuguese Woman.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: pg pg
Obr. 9 File:František Kupka, 1912, Amorpha, fugue en deux couleurs (Fugue in Two Colors), 210 x 200 cm, Narodni Galerie, Prague.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 10 File:Suprematism with Blue Triangle and Black Square.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: angle_and_Black_Square.jpg angle_and_Black_Square.jpg Zdroje obrázků
Obr. 11 File:Чёрный супрематический квадрат ГТГ.png. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z Zdroje obrázků
Autorská práva „Dílo smí být šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna necitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového SW Smart Notebook a MS Office.“