ÚVOD DO STUDIA VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ Veřejné politiky Veřejné politiky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Strategický plán Městské části Praha-Libuš postup zpracování, výstupy, metody.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí
Policie ČR partner dalších orgánů státu a samosprávy Senát Parlamentu ČR Ing. Jaroslav Salivar 1. náměstek ministra vnitra.
Ing. Šárka Horáková, statutární město Karviná
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
Vzdělávací program k sociálnímu podnikání Vzdělávací program k sociálnímu podnikání „Sociální podnikání jako efektivní nástroj snižování nezaměstnanosti“
Veřejné politiky Tutoriál Zaměření a způsob studia kurzu Průběh tutoriálu – zaměření tutoriálu Distanční forma studia E-learningový kurz.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Management a rozvoj obcí
Úvodní setkání Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D.
Místní Agenda 21 Hodnocení místní udržitelnosti v ČR Ing. arch. Marie Petrová Hradec Králové, 18. února 2014.
KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB. KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ metoda Komunitní plánování je metoda metoda – jak zpracovávat rozvojové materiály pro různé.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Veřejné politiky Tutoriál ZS 2013/2014. Zaměření tutoriálu  Organizace kurzu  Zadání jednotlivých POTů, POT č.4  Způsob zakončení předmětu  Diskuse.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Marketingové prostředí obce
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Regionální politika RP ČR.
Moderní personalistika Úvod
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Moderní personalistika I. BLOK
ÚVOD DO STUDIA VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ
Vzdělávací politika.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
1 Neziskové organizace Neziskovky jsou nedělitelnou součástí občanské společnosti a jako takové mají nezastupitelnou roli v rozvoji demokracie a řešení.
Základy sociální politiky PVZASP Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Cyklus veřejné politiky Veřejné politiky VSFS.
RODINNÁ POLITIKA Rodinná politika na úrovni krajů a obcí, Metodické „doporučení“ MPSV ČR, 2008) souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny podpora.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Komunitní a akční plánování v praxi Co je to zapojování veřejnosti.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Koncepce účinnější podpory umění Ministerstvo kultury 4. dubna 2007 Marta Smolíková.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
Regionální politika, ano či ne Ing. Marek Jetmar, Ph. D
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Místní plán inkluze + OP VVV
Zdravotnický management
Subjekty a objekty veřejných politik
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Úvod, základní principy a cíle
Program rozvoje Ústeckého kraje
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Transkript prezentace:

ÚVOD DO STUDIA VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ Veřejné politiky Veřejné politiky

Program přednášek Veřejný zájem, implementace a realizace veřejných politik na všech úrovních veřejné správy Veřejný zájem, implementace a realizace veřejných politik na všech úrovních veřejné správy aktéři veřejných politik – veřejná správa, soukromý sektor a občanská společnost aktéři veřejných politik – veřejná správa, soukromý sektor a občanská společnost komunikace a participace ve veřejném sektoru komunikace a participace ve veřejném sektoru nové trendy v realizaci veřejných politik, strategické řízení, CAF, komunitní plánování nové trendy v realizaci veřejných politik, strategické řízení, CAF, komunitní plánování veřejné politiky v sektorových přístupech, financování veřejných politik veřejné politiky v sektorových přístupech, financování veřejných politik

Zakončení kurzu Závěrečná zkouška Závěrečná zkouška POTy + prezentace (prezenční studenti) POTy + prezentace (prezenční studenti)

LITERATURA: Potůček, M: Veřejná politika, SLON, 2005 Potůček, M: Veřejná politika, SLON, 2005 Kol., Manuál pre tvorbu verejnej politiky. Institut pre dobre spravovanú společnost, Bratislava, str. Kol., Manuál pre tvorbu verejnej politiky. Institut pre dobre spravovanú společnost, Bratislava, str. Studijní materiály Studijní materiály Aktuální články: Moderní obec, veřejná správa, sociologický časopis apod. Aktuální články: Moderní obec, veřejná správa, sociologický časopis apod.

Kontakt em @ .cz Konzultace Konzultace 5

Veřejná politika: vymezení oblasti studia Interdisciplinární charakter: vztah k politologii, správní vědě, sociologii a ekonomii... Politologie – popis a analýza politických jevů Politická rozhodnutí: program, akční plán, strategie, nařízení, směrnice, koncepce, zákon, iniciativní návrh apod., - dokumenty, které vznikly se záměrem řešit problémy občanů - dokumenty, které vznikly se záměrem řešit problémy občanůROZHODNUTÍ - Nejsou izolovaná, vznikají prostřednictvím interakcí různých aktérů - Jejich naplňování nemusí odpovídat cílům a záměrům politiky (bezpečnost v dopravě x kulturní vzorce společnosti) x Potřeba popsat celý systém přijímání rozhodnutí, poznání faktorů ovlivňujících pol. rozhodnutí a popsat společenské důsledky těchto rozhodnutí – jak fungují v praxi, evaluace rozhodnutí Jak je zájem veřejnosti definován, naplňován a uplatňován Jak je zájem a potřeby veřejnosti zabezpečován veřejným sektorem 6

Řeší politická rozhodnutí všechny potřeby veřejnosti? 7

Specifika veřejné politiky Politika jako vyjádření kolektivní vůle občanů (reprezentativní x přímá demokracie) Veřejnost jako předmět a cíl politiky (VEP: studium dopadu politiky na veřejnost) Veřejný versus soukromý zájem (na definování politiky se podílejí všichni, kdo mají zájem se podílet za předpokladu transparentnosti a zodpovědnosti) veřejná politika komplexnější pojetí než politika: přímá vazba na studium veřejné správy (aktér VEP, organizace VS jako předpoklad naplnění cílů VEP), sociologie (vztahy ve společnosti), ekonomie (ekonomika veřejného sektoru) a další disciplíny veřejná politika komplexnější pojetí než politika: přímá vazba na studium veřejné správy (aktér VEP, organizace VS jako předpoklad naplnění cílů VEP), sociologie (vztahy ve společnosti), ekonomie (ekonomika veřejného sektoru) a další disciplíny 8 Ing. Zuzan a Khendr iche Trhlíno vá, Ph.D.

VEŘEJNÁ POLITIKA Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D.9 Soubor vládních aktivit, které přímo anebo zprostředkovaně ovlivňují život občanů státu, kraje nebo obce Soubor vládních aktivit, které přímo anebo zprostředkovaně ovlivňují život občanů státu, kraje nebo obce Analyzuje co vlády dělají, proč a jaké využívají přístupy k realizaci svých aktivit, kteří aktéři se na rozhodnutích podílejí, jaký dopad to má na občany a soukromý sektor Analyzuje co vlády dělají, proč a jaké využívají přístupy k realizaci svých aktivit, kteří aktéři se na rozhodnutích podílejí, jaký dopad to má na občany a soukromý sektor Identifikace problémů a potřeb jednotlivců a soukromého sektoru – viditelné x skryté problémy: Identifikace problémů a potřeb jednotlivců a soukromého sektoru – viditelné x skryté problémy: - korupce, nezaměstnanost, kriminalita, zdravotnictví, vzdělání, politická kultura – demokracie, věda a výzkum, kultura, ŽP, bezpečnost, rodina, vymahatelnost práva... Jak se tyto problémy promítají do aktuálních sektorových politik, jejich cílů a opatření (např. Strategie vzdělávání, protikorupční manuál MV apod.) Jak se tyto problémy promítají do aktuálních sektorových politik, jejich cílů a opatření (např. Strategie vzdělávání, protikorupční manuál MV apod.)

Základní prvky veřejné politiky Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D.10 Definování veřejného problému, resp. zájmu. - Co je problém, na který bychom se měli zaměřit? (kriminalita, nezaměstnanost, obrana...) Definování veřejného problému, resp. zájmu. - Co je problém, na který bychom se měli zaměřit? (kriminalita, nezaměstnanost, obrana...) Stanovení cílů, které vedou k jeho řešení. - Jaké cíle sledujeme? (jakékoliv zaměstnání x zvýšení kvalifikace a diverzifikace pracovních pozic...) Stanovení cílů, které vedou k jeho řešení. - Jaké cíle sledujeme? (jakékoliv zaměstnání x zvýšení kvalifikace a diverzifikace pracovních pozic...) Výběr adekvátních nástrojů - legislativa, administrativní nástroje, ekonomické nástroje... Výběr adekvátních nástrojů - legislativa, administrativní nástroje, ekonomické nástroje...

Veřejná politika může být chápána jako : Soubor činností vlády přímo nebo nepřímo působících na občany, soukromé subjekty a jiné aktéry v území (politické přístupy, veřejný prostor, veřejný sektor ) Soubor činností vlády přímo nebo nepřímo působících na občany, soukromé subjekty a jiné aktéry v území (politické přístupy, veřejný prostor, veřejný sektor ) souhrn idejí, návrhů a aktivit navrhovaných a realizovaných jakoukoli úrovní veřejné správy, která disponuje vlastní vládou (rozhodovací pravomoc, rozvojový prvek) souhrn idejí, návrhů a aktivit navrhovaných a realizovaných jakoukoli úrovní veřejné správy, která disponuje vlastní vládou (rozhodovací pravomoc, rozvojový prvek)

Pojetí veřejných politik 4 úrovně VP : - nadnárodní (EU, SB, MMF…) 4 úrovně VP : - nadnárodní (EU, SB, MMF…) - národní - národní - regionální (subsidiarita) - regionální (subsidiarita) - lokální (mikroregionální) - lokální (mikroregionální) interdisciplinární charakter interdisciplinární charakter zahrnuje soubor širokých oblastí poznání a přístupů k lokálnímu a regionálnímu rozvoji zahrnuje soubor širokých oblastí poznání a přístupů k lokálnímu a regionálnímu rozvoji - sektorové přístupy - sektorové přístupy - manažerské přístupy - manažerské přístupy - sociálně ekonomické přístupy - sociálně ekonomické přístupy - politické přístupy - politické přístupy - právní přístupy - právní přístupy - komunitní přístupy - komunitní přístupy

ROLE VEŘEJNÝCH POLITIK (VP) vychází z klasického pojetí veřejné správy: vychází z klasického pojetí veřejné správy: - regulační - regulační - ochrana veřejného zájmu - ochrana veřejného zájmu - koncepční - koncepční - výkon a realizace rozvojových opatření - výkon a realizace rozvojových opatření - informační a vzdělávací - informační a vzdělávací

Charakter veřejných politik Diferencovaný v rámci EU (historicko-kulturní příčiny) Diferencovaný v rámci EU (historicko-kulturní příčiny) Diferencovaný v rámci ČR (regionální a lokální úroveň) Diferencovaný v rámci ČR (regionální a lokální úroveň)Faktory Vnější Vnější - Ekonomické - Politické - Právní prostředí - Sociální prostředí - Další externí faktory Vnitřní Vnitřní - Socio-kulturní