Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/21.3403 Číslo a název klíčové aktivityIII/2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Advertisements

Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
zpracovaný v rámci projektu
Nejstarší formy náboženství
Starověké Řecko I. počátky.
Odyssea The Odyssey.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_02.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
Starověká literatura 3000 př.n.l. – 476 n.l.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Řecké náboženství.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. července 2012
Jméno autora: Mgr. L.Krivjanský Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Tematický okruh: Období antiky.
KULTURA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_036_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Antická literatura – Řecko
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál slouží k interaktivnímu shrnutí a zopakování učiva.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
ŘEČTÍ BOHOVÉ.
Starověké Řecko 6. ročník.
Starověké Řecko.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Homér – prý slepý básník údajný autor eposů Ilias a Odysseia popisuje příčiny a průběh trojské války (Ilion = řecky Trója) popis Odysseovy desetileté cesty.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁJE, MÝTUS Jak vznikla ranní rosa? Jak putuje slunce po nebi? Poslouchej.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Homérské Řecko. Náboženství starých Řeků Název sady:
VY_12_INOVACE_Tru_I_30 Název Eduard Petiška, Staré řecké báje a pověsti Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Staré řecké báje a pověsti.
STARÉ ŘECKÉ BÁJE A POVĚSTI. Staré řecké báje a pověsti v knize Eduarda Petišky Obsah knihy: Kniha je zpracováním mýtů starého Řecka. Podobně jako většina.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno: Karin Šubrtová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_.
Mytologie - bájesloví Soubor mýtů ( bájí ) určitého národa  Mýtus ( báje ) je umělý nebo lidový epický útvar z dávných dob.  Pro naši kulturu je významná.
Epos Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Řecké báje (1) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Česká literatura 70. a 80. let 19. století
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
VY_12_INOVACE_C6. 11 Autor: Mgr
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Hudba ve starověku
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Starověké Řecko – Kultura a literatura.
Česká literatura 80. a 90. let 19. století
Starověké Řecko I. počátky.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k výkladu a procvičení učiva.
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Starověká literatura.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Bájesloví – 1. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
STARÉ ŘECKÉ BÁJE A POVĚSTI
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Počátky slovesného umění
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Řecké báje (3) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: Starověká literatura. Úvod do starověké literatury, řecká literatura Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14_4 Autor:Mgr. Hana Pleváková Datum vytvoření: Vyučovací předmět:Český jazyk a literatura Ročník: Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a literatura Tematický okruh:Literatura Téma:Starověká literatura. Úvod do starověké literatury, řecká literatura Druh učebního materiálu:Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM: min Anotace / Metodický list: Prezentace žákům poskytuje informace o starověké literatuře, zaměřuje se na antickou řeckou literaturu. Je vhodná pro seznámení s učivem i pro opakování. V rámci prezentace jsou úkoly pro žáky, na které žáci odpovídají ústně. Na snímku (následujícím po zadání úkolu) je vždy odpověď. Prezentaci lze využít pro projekci na interaktivní tabuli, přes datový projektor ad. Potřebný čas pro výuku je závislý na rychlosti odpovědí žáků.

S TAROVĚKÁ LITERATURA Úvod do starověké literatury, řecká literatura

S TAROVĚKÁ ORIENTÁLNÍ LITERATURA : Vznik písma – 4. – 3. tisíciletí př. n. l. EGYPTSKÉ PÍSEMNICTVÍ - z Egypta pochází nejstarší milostná lyrika, báje, mýty, naučná literatura (lékařství, mumifikace) - písmo: hieroglyfy MEZOPOTÁMSKÉ PÍSEMNICTVÍ - psali na hliněné tabulky - na hliněné tabulce objevili archeologové Epos O Gilgamešovi - písmo: klínové mezopotámský Epos O Gilgamešovi Epos o Gilgamešovi – Wikipedie INDICKÉ PÍSEMNICTVÍ: védy = posvátné knihy obsahující náboženské texty. ČÍNSKÉ PÍSEMNICTVÍ: Dílo: Kniha písní – obsahuje milostné verše, lidovou poezii, kritické básně – např. o neúrodě.

S TAROVĚKÁ ORIENTÁLNÍ LITERATURA : PERSKÉ PÍSEMNICTVÍ: posvátná kniha Avesta = náboženské texty HEBREJSKÉ PÍSEMNICTVÍ: židovské náboženské texty, shrnula je křesťanská církev a určila je součástí Bible → Starý zákon. Starý zákon – umělecká literatura, náboženské texty, dějiny Židů, končí očekáváním Mesiáše, nejznámější je část Tóra. nejznámější je TÓRA = 5 knih Mojžíšových: O stvoření světa, O stvoření člověka, Kain a Ábel, O potopě světa, O Noemově arše, O stavbě Babylónské věže, Desatero božích přikázání

A NTICKÁ LITERATURA (Ř ECKO, Ř ÍM ): 8. století př. n. l. – 5. století př. n. l. - období starověkého Řecka a Říma Řecko: vynikalo vzdělaností, kulturou, literaturou, architekturou Architektura starověkého Řecka – Wikipedie Řím: převzali od Řeků kulturu a vzdělanost. Řekové dobyli Řím duchem. Prostřednictvím latiny se antická vzdělanost šíří do západní a střední Evropy. Architektura starověkého Říma – Wikipedie

A NTICKÁ ŘECKÁ LITERATURA – A RCHAICKÉ OBDOBÍ : ústní lidová slovesnost – báje, mýty, hrdinské písně Homér Homér – Wikipedie - autor eposů Ilias a Odyssea - někteří historikové o jeho autorství pochybují - tyto eposy jsou nejrozsáhlejší souborem řecké mytologie - postavy - řečtí bohové: Zeus (pozor! 2. p. bez Dia), Héra, Pallas Athéna, Dionýsos, Afrodita

A NTICKÁ ŘECKÁ LITERATURA - A RCHAICKÉ OBDOBÍ : Úkol pro žáky: Přiřaďte ke jménům řeckých bohů jejich přívlastky: A) Zeus, B) Héra, C) Pallas Athéna, D) Dionýsos, E) Afrodita 1) bohyně moudrosti, vítězné války, ochránkyně práva, statečnosti, umění a spravedlnosti 2) bohyně a ochránkyně manželství, vládla počasí (mlhám, bouřím) 3) bohyně lásky a krásy 4) bůh počasí a blesků, nejvyšší bůh 5) bůh vína a veselí

A NTICKÁ ŘECKÁ LITERATURA – A RCHAICKÉ OBDOBÍ : Správné odpovědi: A) Zeus – 4) nejvyšší bůh, bůh počasí, blesků B) Héra – 2) bohyně a ochránkyně manželství, vládla počasí (mlhám, bouřím) C) Pallas Athéna – 1) bohyně moudrosti, vítězné války, ochránkyně práva, statečnosti, umění a spravedlnosti D) Dionýsos – 5) bůh vína a veselí E) Afrodita – 3) bohyně lásky a krásy

A NTICKÁ ŘECKÁ LITERATURA – A RCHAICKÉ OBDOBÍ : epos Ilias (i tvar Ílias) - Ílion = Trója - je o Trojské válce, o jejím závěru, střetnutí Řeků a Trojanů. - postavy – Řekové: vůdce Agamnenon, král Menelaos, žena Helena, Odysseus, Achileus - postavy – Trojané: král Priamos, synové Paris (pozor! 2. p. bez Parida), Hektor - příčina války: únos Heleny (nejkrásnější ženy) Paridem. Trvala století se střídavými úspěchy. - Trojská válka končí lstí Řeků: Trojský kůň = danajský dar (dar, který přinese zkázu, Danáové = Řekové) Úkol pro žáky: Proč byl Trojský kůň danajským darem (v čem spočívala lest)? Využijte znalosti z dějepisu.

A NTICKÁ ŘECKÁ LITERATURA – A RCHAICKÉ OBDOBÍ : Odpověď: V Trojském koni se ukrývali bojovníci, kteří své nepřátelé porazili nečekaným útokem.

A NTICKÁ ŘECKÁ LITERATURA – A RCHAICKÉ OBDOBÍ : epos Odyssea navazuje na Iliadu, líčí Odysseův návrat z Trojské války domů na ostrov Ithaku návrat trval 10 let, během cesty domů zažíval dobrodružství (mytologie) dobrodružství: Kyklopové (jednoocí obři), Sirény (zpívaly, pokud je někdo zaslechl, na všechno zapomněl), čarodějnice Kirké (kdo se napil jejího nápoje, opět zapomněl, proměnil se v prase, ale moudrost mu byla ponechána), obludy Skylla a Charybda (žily ve skalách, ničili lodě, Skylla = 6 hlav, 3 zuby, několik noh; Charybda = vyvíjela mořský vítr a tím ničila) při návratu Odysseus zjistil, že se o ruku jeho ženy uchází celá řada nápadníků, kradou jeho majetek. Jeho manželka Penelopa (zásadní charakterová vlastnost = VĚRNOST) se chtěla nápadníků zbavit a dala jim úkol s lukem. Odysseus byl jediný, který úkol splnil. Pak všechny nápadníky zabil.

A NTICKÁ ŘECKÁ LITERATURA – A RCHAICKÉ OBDOBÍ : Ezop = Aisópos byl otrokem nejznámější autor bajek v jeho bajkách jsou kritizovány špatné lidské vlastnosti, např. pýcha, tvrdohlavost, lež,... jsou nadčasové = jejich téma a poučení platí i v dnešní době BAJKA = kratší příběh o zvířatech nebo věcech, která se chovají jako lidé. V závěru bajky je mravní poučení. Osel a cikády

A NTICKÁ ŘECKÁ LITERATURA – A TTICKÉ OBDOBÍ : v tomto období se rozvíjelo drama a próza drama = divadelní hry vznikly z her, které se konaly na počest boha Dionýsa (byly to soutěže básníků) na konci každé divadelní hry byl sbor (chór) pěvců oblečených do kozí kůže, ženy nikdy nehrály, ženské postavy hráli muži kozel = tragos → tragédie tragédie: věnovány jim byly 3 dny, divadelní hra s vážným obsahem, střet hlavní postavy s bohy (příp. jinými mocnějšími bytostmi) → hl. postava umírá komedie: divadelní hra s veselým obsahem smírným koncem, hl. hrdina vyhrává v hrách je důležitá SUDBA = OSUD. Člověk, který se snaží vyhnout osudu, umírá. Osudovost je přenesena na příbuzné.

A NTICKÁ ŘECKÁ LITERATURA – A TTICKÉ OBDOBÍ : Sofokles (5. století př. n. l.) autor, který čerpá z trojských bájí, postavy nechává žít v městě Théby a popisuje jejich životy psal tragédie pro zajímavost - dílo: Král Oidipus – věštba předpověděla Láiovi (králi), že ho zabije jeho vlastní syn a pak se ožení s vlastní matkou. Láios se snažil věštbě vyhnout. Svého malého syna Oidipa odložil u pastevce v nedalekém království. Když Oidipus dospěl, odešel do Théb, aby tam zničil nestvůru. Cestou do Théb zabil člověka – Láiose. Pak zničil nestvůru, oženil se se svou matkou a stal se králem. Město pak postihl mor. Město mohl zachránit jen, když najde vraha svého otce. Zjistil, že on je vrah. Jeho matka = manželka spáchala sebevraždu, Oidipus si propíchl oči a odešel z království. Oidipovský komplex – Wikipedie

A NTICKÁ ŘECKÁ LITERATURA – A TTICKÉ OBDOBÍ : Euripides (5. století př. n. l.) jeho postavy jsou psychologicky propracované v jeho dílech se objevuje DEUS EX MACHINA = síla, která vyřešila problém (bůh zavěšený na stroji) psal tragédie pro zajímavost - dílo: Élektra (i Elektra) – sestrou Orestea. 7 let připravovala pomstu na svou matku a milence za smrt svého otce. Orestés jí pomohl a pomstu uskutečnili. Elektřin komplex – Wikipedie

A NTICKÁ ŘECKÁ LITERATURA – A TTICKÉ A H ELÉNISTICKÉ OBDOBÍ : Další spisovatelé attického období: Hérodotos – otec dějepisu Démosthenes - Kdo byl Demosthenes | MLADÝ DEMOSTHENESKdo byl Demosthenes | MLADÝ DEMOSTHENES Platon – filozof, vypracoval návrh ústavy Aristoteles - filozof, zabýval se poetikou a rétorikou, více na Aristotelés – WikipedieAristotelés – Wikipedie Helénistické období: město Alexandrie – významná knihovna Alexandrijská knihovna – Wikipedie v tomto období – vznik a rozvoj tzv. NOVÉ KOMEDIE = komedie, která nereaguje na politické otázky, vystupují v ní ustálené typy postav: lakomý stařec, chytří otroci, zamilovaný mladík, chlubivý voják

P OUŽITÉ ZDROJE : SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004, ISBN BAUER, Alois. Čeština na dlani - přehled světové a české literatury. Olomouc: Rubico, 2007, ISBN LEHÁR, Jan; STICH, Alexandr; JANÁČKOVÁ, Jaroslava; HOLÝ, Jiří. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004, ISBN