Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_Z_3.E_KOV_10_HOSPODÁŘSTVÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Geografická charakteristika Střední Evropy I.
Advertisements

Evropa – Hospodářství Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Stanislav Šindler Datum: Cílový ročník: 7.
Maďarsko Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
EVROPA HOSPODÁŘSTVÍ Mgr. Iva Lulayová.
Vývoj hospodářství 18.st. průmyslová revoluce- Anglie → ZE vůdčí postavení v hospodářství, politice i kultuře až do poloviny 20.st. 2. sv. válka→ zásadní.
EVROPA Rusko III2-Z7-III-20.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Romana Zabořilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_010
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Nizozemí Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
USA – hospodářský obr.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
 nejhustší v “ Modrém banánu“  silniční  ½ přepravy zboží a lidí  1924 – první dálnice mezi Milánem a Benátkami  letecká  Airbus - Francie  železniční.
Stupeň rozvoje států světa
 Evropa jako celek má příznivé přírodní podmínky vhodné pro zemědělství a sídla  zdroje nerostných surovin jsou ale již částečně vyčerpány  přes určité.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Energetika, těžký průmysl Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
EVROPA Martin VRZALA.
Číslo 1, 2 nebo 3 na světových trzích?!
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Téma hodiny: Rusko - socioekonomické poměry Předmět: Zeměpis Ročník: 2., 3. ročník Anotace: Rusko – socioekonomické poměry Klíčová slova: Obyvatelstvo,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_130 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová PředmětZeměpis.
Evropa: Hospodářství a průmysl
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_130 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová PředmětZeměpis.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Hospodářství České Republiky
Velká Británie a Francie Vlastivěda – 5. ročník
Martin VRZALA. * 1. Obyvatelstvo * 2. Hospodářství, těžba * 3. Průmysl * 4. Zemědělství * 5. Doprava * 6. Hlavní oblasti.
Hospodářství - průmysl a zemědělství Soňa Medlová, 3.C
HOSPODÁŘSKÁ KLASIFIKACE KANADY
SEKTORY SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Střední Evropa Z_127_Evropa_Střední Evropa
ZÁPADNÍ EVROPA Otázka: Které státy řadíme mezi státy západní Evropy?
Bývalé státy Sovětského svazu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Vlastimil Ogrodník NÁZEV:Chorvatsko TÉMATICKÝ CELEK: Evropa ČÍSLO.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV:Zemědělství TÉMATICKÝ CELEK: Společenské.
Zahrnuje: zemědělství průmysl doprava.  Chov ovcí a produkce vlny je zde největší na světě  Chov skotu – v savanách  Pěstování pšenice, brambory, cukrová.
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045 Autor: Mgr. Andrea Filípková Název : VY_32_INOVACE_12/14_Střědní Evropa Téma: Státy střední Evropy.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_295 _Polsko Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_17_Z8_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála TÉMA: Východní Evropa Základní škola Libina, příspěvková.
NĚMECKO. NĚMECKO Spolková republika Německo federativní republika – 16 spolkových zemí rozloha: 357 tis. km² počet obyvatel: 82 mil. – 2. místo v Evropě.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
EVROPSKÉ HOSPODÁŘSTVÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Západní Evropa AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Česko - zemědělství AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Střední Evropa AUTOR: Mgr. Aleš Skála
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EVROPA HOSPODÁŘSTVÍ VY_32_INOVACE_07-47 Ročník: VIII. ročník
EVROPA VÝCHODNÍ EVROPA – RUSKO
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Severní Evropa AUTOR: Mgr. Aleš Skála
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Obecná charakteristika kontinentu
ANOTACE a) PRÁCE JE URČENA PRO ŽÁKY 8. ROČNÍKU B) TÉMA: STÁTY VÝCHODNÍ EVROPY- POBALTSKÉ REPUBLIKY C) CÍL UČEBNÍHO MATERIÁLU Žáci se seznámí s dalšími.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_Z_3.E_KOV_10_HOSPODÁŘSTVÍ EVROPY Autor Mgr. Kovaříková Eva Tematický okruh Regionální zeměpis světadílů Ročník Tercie / 8. Datum tvorby AnotaceVýklad nové látky – Hospodářství Evropy Metodický pokynPrezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Metodický pokyn Celá prezentace je určena jako výklad. Vyučující ji promítá. K prohloubení a snadnějšímu zápisu jednotlivých pojmů a poznámek používá celo dobu výkladu látky student školní atlas. Výklad se týká hospodářství Evropy, zemědělství a průmyslu.

Hospodářství Evropy

V hospodářství evropských zemí existují značné rozdíly mezi ekonomikami vyspělých států a zemí postkomunistické Evropy. Evropa prošla ve 20. století dvěma ničivými světovými válkami a později byla pod ekonomickým vlivem velmocí – USA a SSSR.

Po 2. světové válce se odlišně vyvíjely země na obou stranách Železné opony. Na západě se vyvíjely země s principem tržní ekonomiky – u nich se zvyšovala produktivita, zaváděly se nové technologie, rozvíjely se služby a zahraniční obchod. Naopak státy na východě zavedly centrálně řízenou ekonomiku – zahraniční obchod a vývoj technologií zaostával, prosazoval se těžký průmysl a zbrojní průmysl. V 90. letech 20.století se po politických změnách vrátily tyto státy k tržnímu hospodářství.

Zemědělství Vysoká úroveň a intenzita, vyspělá agrotechnika, vysoký stupeň mechanizace a chemizace x omezené půdní zdroje. 5 hlavních typů zemědělství Evropy: 1. Středomořeské- zaměřené na pěstování subtropického ovoce, oliv, vinné révy, zeleniny. Chov ovcí, koz. Země při pobřeží Středozemního moře. 2. Intenzivní obilnářství –země zaměřující se na pěstování pšenice, ječmene, kukuřice. Oblasti pánví a nížin Francie

3. Intenzivní smíšené zemědělství – zaměřeno na obilnářství (žito, pšenice, ječmen, oves) a zahradnictví se stejným podílem živočišné výroby. Chov prasat a skotu. Země – Nizozemsko, Dánsko. Zahrnuje státy střední Evropy 4. Alpské zemědělství(mléko, máslo, sýr) – země při pobřeží Severního moře a alpské země. 5. Východoevropské extenzivní zemědělství – zaměřeno na pěstování plodin (pšenice, cukrovka, slunečnice) a chov dobytka v řídce osídlených oblastech (Rusko, Ukrajina, Bělorusko). Vyznačuje se nižší efektivitou.

V evropských zemích je celosvětově významný také rybolov (island, Norsko, Dánsko, Rusko).

Průmysl Těžební průmysl, hutnictví – dlouhá tradice, bohatá ložiska již téměř vytěžena → nutný dovoz. Černé a hnědé uhlí-Německo, Polsko Ropa, zemní plyn-Rusko, Severní m., Nizozemsko Železná ruda-Švédsko, evropské Rusko Uran-Francie, ČR Drahé a barevné kovy Draselné soli-Německo, Francie

Elektroenergetika – roste spotřeba, Evropa na předních místech ve výrobě Tepelné elektrárny spalující uhlí-Německo, Francie Hydroelektrárny-skandinávské a alpské země (Norsko, Rakousko, Švýcarsko) Jaderné elektrárny-Francie, Belgie

Strojírenský průmysl – náročný na kvalifikovanou lidskou práci. Strojírenský region tvoří země EU (elektrotechnika, elektronika, dopravní strojírenství) Chemický průmysl – zpracování ropy (Německo, Nizozemsko, Belgie). Výroba průmyslových hnojiv. Základní faktory rozmístění průmyslových podniků: suroviny, přístavy, metropole, technopolis

Doprava Silniční doprava – přeprava osob a zboží, přizpůsobivější, na kratší vzdálenosti. Nejvyšší hustota a objem přepravy je v oblasti „Modrého banánu“. Letecká doprava Železniční doprava – přeprava zboží na velkou vzdálenost, objem klesá. Námořní doprava – přeprava zboží na značnou vzdálenost, mezikontinentální význam

Zdroje: JEŘÁBEK, Milan. Zeměpis 8: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Ilustrace Bohdan Štěrba. Plzeň: Fraus, 2006, 128 s. ISBN