Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Advertisements

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
SEMESTRÁLNÍ PROJEKT B Učebna UF 219 pátek h.
Základy veřejné politiky Kombinované studium Website kursu: Garant kursu a přednášející:
Didaktika přírodopisu 2 9. seminář Návrh aktivizující metody Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Úvod do studia němčiny I.
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
1.1 – 1.7 Množiny, číselné obory, intervaly, slovní úlohy
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_17_MERENI_OBJEMU_TELES Název materiálu:
Inf Počítač a lidé s handicapem
Způsoby zápisu algoritmů
Didaktika přírodopisu 2
Proměny vody Alena Maurová.
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
Karel IV. VY_32_INOVACE_2C_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Speciální metody fyziologie živočichů Bi 5611c
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Didaktika přírodopisu 2 Přednáška Úvodní informace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
WORD Číslování stránek
Člověk a jeho svět 4. ročník
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_PLODY
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
Didaktika přírodopisu 2
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Didaktika přírodopisu 1 Sem.8 – Mezipředmětové vztahy
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Život v rybníce Jana Kučerová.
Didaktika přírodopisu 1 3. seminář: Roční časově tématický plán
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
WORD Vkládání obrázků a klipartů
Zpracovala: Mgr. Jana Krejčová
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
Téma (název prezentace)
Informace k přednášce a semináři k předškolní pedagogice Jarní semestr 2016 Zora Syslová.
WORD Tabulky - ohraničení
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář
Lesní byliny a jejich čeledi.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.33_Hmyz Datum: 3.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Neživá příroda - vzduch
Didaktika přírodopisu
UA104 – Didaktika informatiky I
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU

Náplň semináře Časová dotace: 1 h – út 7:55-8:40, út 8:45 – 9:35 Ukončení: zápočet Absence: 1 tolerovaná Cíle: Student si v semináři prohloubí a v praxi vyzkouší teoretické znalosti z didaktiky přírodopisu. K zápočtu : I) Semestrální úkol – výukový plakát (téma: vybraná rostlinná čeleď) II) Mikrovýstup – demonstrace výukové metody na tématu vybrané rostlinné čeledi III) Receptář začínajícího učitele - obsahuje 6 dílčích úloh

I. Semestrální úkol – výukový plakát na téma vybrané čeledi 1.Volba čeledi 2.Osnova plakátu:  název čeledi česky (latinsky)  zařazení do systému (říše, podříše, oddělení, třída)  modelový organismus na kterém budu vysvětlovat charakteristiku čeledi (viz před. Did. Př 1)  v případě, že má rod modelové rostliny více druhů – vymezíte rozlišovací znaky  charakteristika čeledi – zdroje: Hendrych, 1986; Novák & Skalický, 2008; Martonfi, 2007  počet rodů v ČR: pokud jich bude do 20 – vypsat: česky (latinsky) - Kubát & al. [eds.] (2002)  květní vzorec  květní diagram  barevné obrázky (min.10 – pro inspiraci - Deyl & Hísek, 2003 )  použitá literatura

I. Semestrální úkol – výukový plakát na téma vybrané čeledi 3.Použitý formát - A1 4.Odevzdáte k zápočtu – zůstane na katedře – vyvěsí se na nástěnku Zásady pro vypracování Každý vypracuje výukový plakát pro jinou čeleď! Budete pracovat s odbornou literaturou – viz dále Veškeré použité texty a obrázky budou ocitovány Pokud použijete vlastní fotografie, uvedete se jako autor

I. Semestrální úkol – výukový plakát na téma vybrané čeledi Doporučená literatura Deyl, Miloš & Hísek, Květoslav (2003): Naše květiny. 3. uprav. vyd. Praha : Academia, 690 s. ISBN X. Hendrych, Radovan (1986): Systém a evoluce vyšších rostlin : učební přehled. 2., upr. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 499 s. Kubát Karel, Hrouda Lubomír, Chrtek Jindřich jun., Kaplan Zdeněk, Kirschner Jan & Štěpánek Jan [eds.] (2002): Klíč ke květeně České republiky. Vyd. 1. Praha : Academia, 928 s. ISBN Novák, Jan & Skalický, Milan (2008): Botanika : cytologie, histologie, organologie a systematika. 1. vyd. 1. Praha : Powerprint, 327 s. ISBN Martonfi, Pavol (2007): Systematika cievntaých rastlín. 3. vyd., Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 220 s. ISBN:

I. Semestrální úkol – výukový plakát na téma vybrané čeledi Pryskyřníkovité (Ranunculaceae) Hvozdíkovité (Caryophyllaceae) Merlíkovité (Chenopodiaceae) Rdesnovité (Polygonaceae) Brukvovité (Brassicaceae) Slézovité (Malvaceae) Tlusticovité (Crassulaceae) Růžovité (Rosaceae) Bobovité (Fabaceae) Miříkovité (Apiaceae) Mořenovité (Rubiaceae) Brutnákovité (Boraginaceae) Lilkovité (Solanaceae) Krtičníkovité (Scrophulariaceae) Hluchavkovité (Lamiaceae) Zvonkovité (Campanulaceae) Hvězdnicovité (Asteraceae) Liliovité (Liliaceae) Vstavačovité (Orchidaceae) Sítinovité (Juncaceae) Šáchorovité (Cyperaceae) Lipnicovité (Poaceae) Volba čeledi

II. Mikrovýstup – demonstrace výukové metody na tématu vybrané čeledi vyprávění Vysvětlování Výklad Instruktáž Dialog atd. Například: určovací znaky u rodu prvosenka – rozdíly mezi prvosenkou vyšší a prvosenkou jarní pojem HETEROSTYLIE principu tvorby květního vzorce (diagramu) Volba metodyPrvosenkovité - vysvětlování výklad: Rozšíření čeledi ve světě Mikrovýstupy budou nahrávány na kameru a rozebírány v semináři z didaktiky přírodopisu => rozvíjení komunikačních dovedností

Samostatně vypracované úkoly: 1)Zhodnocení přírodopisné učebnice 2)Baterie učebních úloh 3)Typologie učebních úloh s příklady 4)Test na zopakování tématu (s různými typy učebních úloh) 5)Aktivizační metoda 6)Příprava na hodinu základního typu III. Receptář začínajícího učitele

Předběžné rozvržení seminářů Výuka v jarním semestru probíhá od do Osnova seminářů: 21.2 – úvodní seminář – volba tématu semestrálního úkolu a mikrovýstupu – příprava na hodinu základního typu – nejčastější chyby – reflexe z VPx_ – hodnocení přírodopisné učebnice – mikrovýstupy – 4 studenti/tky – mikrovýstupy – 4 studenti/tky – mikrovýstupy – 4 studenti/tky 3.4. – učební úlohy – typologie – učební úlohy – baterie – didaktický test a jeho tvorba – aktivizační metoda 1.5. – státní svátek - Svátek práce 8.5. – státní svátek - Den vítězství – seminář zřejmě odpadne - terénní cvičení z neživé přírody

Po absolvování semináře bude student schopen: 1.Vypracovat přípravu na hodinu základního typu 2.Využít v hodině přírodopisu různé metody výuky 3. Sestavit baterii učebních úloh a didaktický test. 4. Začlenit do výuky přírodopisu aktivizační metody. 5. Vytvořit didakticky správně výukový plakát. 6. Zhodnotit učebnice přírodopisu.