1 Generel cyklistických tras a cyklostezek na území Středočeského kraje Seminář Greenway Jizera 2008, , Mladá Boleslav
2 Generel - funkce Generel slouží obcím, městům, svazkům obcí, místním akčním skupinám a ostatním subjektům v kraji pro potřeby souhrnného pohledu na problematiku rozvoje cyklodopravy a cykloturistiky a potřebu její koordinace v rámci kraje i v návaznosti na okolní kraje. Sjednocuje základní dokumenty, které se více či méně zabývají cyklistikou, a tvoří strategický podklad pro rozvoj cyklistické dopravy.
3 Generel - funkce Slouží jako komplexní podklad pro rozvoj a zkvalitnění sítě cyklotras na území Středočeského kraje Obsahuje analýzu aktuálního stavu sítě cyklistických tras a cyklostezek v kraji. Navrhuje krátkodobá i dlouhodobá řešení vedoucí k rozvoji cyklodopravy a cykloturistiky na celém území Středočeského kraje s ohledem na programovací období
4 Generel cyklistických tras a cyklostezek na území Středočeského kraje - aktualizace Duben srpen 2008 Dotazníkem s 11 otázkami osloveny všechny obce ve Středočeském kraji Odpovědi zaslalo 140 obcí a 14 mikroregionů a svazků obcí. Získány informace o stávajícím stavu a záměrech cca 25 % obcí ve Středočeském kraji. Koncept dokumentu byl vyvěšen na stránkách kraje a opět byly osloveny všechny obce, aby se účastnily připomínkovacího řízení. Nově se ozvalo 75 subjektů, jejich připomínky byly dořešeny k jejich spokojenosti.
5 Generel - vývoj 1. verze v roce 2003 – průzkum tras, zavedení do GIS, analýza pokrytí území, návrhy nových cyklotras (Pražské kolo) a cyklostezek, informace o mezinárodních projektech (Eurovelo, Bypad). Zpracovatel: CityPlan spol. s r.o. Aktualizace v letech 2007 – 2008 – průzkum tras proveden podle metodiky CDV, nově zařazena charakteristika a definování současných potřeb cyklistické dopravy, návrhová část rozšířena o specifické cíle a priority Středočeského kraje, zdroje financování a procesní část, přidán metodický návod k plánování a výstavbě cyklistických komunikací a modelové příklady. Zpracovatel: Sdružením organizací CityPlan spol. s r.o. a Fakulta dopravní ČVUT.
6 Analýza - Charakteristika a definování současných potřeb cyklistické dopravy Dojížďka do zaměstnání, za nákupem, do škol, Rekreace a poznávací jednodenní jízdy, Jízdy rodin s dětmi, Dálkové, vícedenní a etapové jízdy, Terénní cyklistika, Závodní silniční cyklistika, Technické cyklistické disciplíny
7 Generel cyklistických tras a cyklostezek na území Středočeského kraje – analýza CYKLOTRASY rozdíl I. třída II. třída III. třída IV. třída Celkem Výsledky průzkumu 2003 Délka cyklotras v km
8 Generel cyklistických tras a cyklostezek na území Středočeského kraje – analýza CYKLOTRASY rozdíl I. třída II. třída III. třída IV. třída Celkem Výsledky průzkumu 2008 Délka cyklotras v km
9 Generel cyklistických tras a cyklostezek na území Středočeského kraje – analýza CYKLOTRASY Severovýchodní část Středočeského kraje Cyklotrasy v roce 2003
10 Generel cyklistických tras a cyklostezek na území Středočeského kraje – analýza CYKLOTRASY Severovýchodní část Středočeského kraje Cyklotrasy v roce 2008
11 Generel cyklistických tras a cyklostezek na území Středočeského kraje – analýza CYKLOTRASY všechny trasy trasy mimo silnice I., II., a III. třídy Typy povrchu
12 Generel cyklistických tras a cyklostezek na území Středočeského kraje – analýza CYKLOTRASY Vedení cyklotras 12% 51% 36% 1% 0,3% I. třída II. třída III. třída Místní nebo účelová Cyklostezka
13 Generel cyklistických tras a cyklostezek na území Středočeského kraje – analýza CYKLOTRASY 1/3 cyklotras vede částečně po silnicích s vysokou intenzitou motorové dopravy. Hlavní deficit: vedení tras po silnicích neřeší podporu bezpečné cyklistické dopravy Střet cyklotras s motorovou dopravou
14 Generel cyklistických tras a cyklostezek na území Středočeského kraje – analýza CYKLOTRASY 1/3 cyklotras vede částečně po silnicích s vysokou intenzitou motorové dopravy. Hlavní deficit: vedení tras po silnicích neřeší podporu bezpečné cyklistické dopravy Střet cyklotras s motorovou dopravou
15 Generel cyklistických tras a cyklostezek na území Středočeského kraje – analýza CYKLOSTEZKY Délka cyklostezek 104,2 km (z toho po 58,5 km vede nějaká cyklotrasa) Cyklostezky tvoří 1,4 % délky cyklotras. Převládající část cyklistických komunikací je tedy ryze formálních, sestávajících z dopravního značení a vyznačení v mapě.
16 Generel cyklistických tras a cyklostezek na území Středočeského kraje – analýza CYKLOSTEZKY Cyklostezky v severovýchodní části Středočeského kraje
17 Generel cyklistických tras a cyklostezek na území Středočeského kraje – analýza CYKLOSTEZKY
18 Generel cyklistických tras a cyklostezek na území Středočeského kraje – analýza CYKLOSTEZKY
19 Návrhy obcí a dalších subjektů 937 km cyklostezek 3802 km cyklotras 115 km terénních tras 8 km tras pro in line bruslení
20 Návrhy dopravně obslužných cyklostezek
21 Návrhy dopravně obslužných cyklostezek
22 Návrhy dopravně obslužných cyklostezek Severovýchodní část Středočeského kraje
23 Návrhová část - podklady Poznatky z analýzy Návrhy a připomínky obcí, regionů a dalších zainteresovaných Národní strategie cyklistické dopravy Program rozvoje územního obvodu Středočeského kraje Společný regionální operační program Program rozvoje cestovního ruchu ve Středočeském kraji Cyklistika pro města Rozvoj cyklistické dopravy v České republice I. a II. díl Zákony, TP, normy
24 Návrhová část - podklady Poznatky z evropského projektu BYPAD-Platform (Bicycle Policy Audit = audit cyklistické politiky), který byl vyvinut na základě zkušeností se zaváděním cyklodopravy v západní Evropě. Cílem projektu bylo přenést maximální informace o různých možnostech podpory cyklistické dopravy na regionální úroveň a doporučit jednotlivým krajům zásady pro plánovací a rozhodovací proces v souvislosti s cyklistickou dopravou. Projekt byl současně realizován v 15 státech EU.
25 Návrhová část - strategie Priorita 1. Rozvoj cyklistické dopravy CÍL 1.1. Podpora budování cyklostezek v obcích a krajině Podpora projektové přípravy budování cyklistických stezek v obci a krajině Realizace opatření ve prospěch cyklistiky v rámci novostaveb a rekonstrukcí pozemních komunikací, které patří kraji i obcím Finanční podpora výstavby a údržby cyklistických stezek Úprava víceúčelových komunikací ve prospěch cyklistiky CÍL 1.2. Začlenění cyklistické dopravy do integrovaného dopravního systému Podpora vzniku BIKE & RIDE v uzlových bodech IDS Podpora vzniku bezpečných cyklistických zařízení sloužící pravidelné dojížďce
26 Návrhová část - strategie Priorita 2. Rozvoj cykloturistiky v kraji CÍL 2.1. Komplexní prezentace cykloturistiky Zajištění souhrnné prezentace kraje v oblasti cykloturistiky CÍL 2.2. Podpora prioritní sítě dálkových cyklistických tras na území kraje Podpora projektové přípravy páteřní sítě dálkových cyklotras na území kraje Finanční podpora výstavby a údržby cyklistických stezek na dálkových cyklotrasách CÍL 2.3. Podpora budování regionálních a místních cyklotras a související infrastruktury Podpora aktivit jednotlivých mikroregionů v oblasti cykloturistiky, terénní cyklistiky a in-line bruslení Zajištění kvalitní instalace a údržby informativního značení cyklotras a stezek, bezpečného vybavení a vodorovného značení
27 Návrhová část - strategie Priorita 3. Koordinace a partnerství Cíl 3.1 Koordinace aktivit kolem cyklistické dopravy a cykloturistiky Zpracování průzkumů, analýz, studií k rozvoji cyklistické dopravy a cykloturistiky na území kraje Aktualizovat a doplňovat databázi sítě cyklotras a cyklostezek prostřednictvím GIS Cíl 3.2 Poradenství a propagace Konference, semináře a školení v oblasti cyklodopravy a cykloturistiky Propagační akce na podporu cyklodopravy a cykloturistiky Poradenské a konzultační služby
28 Krajský cyklokoordinátor jmenovaný či pověřený, který by měl na starosti koordinaci plnění priorit, cílů a opatření dle schváleného Generelu. Krajský cyklokoordinátor by měl realizovat politiku podpory každodenní cyklistické dopravy a vytváření reálných podmínek pro její bezpečné provozování s cílem přejít od extenzivního přístupu cyklotras k bezpečným cyklostezkám pro denní použití podle jasných vzorů sousedních zemí a mělo by to být jeho hlavní pracovní náplní a pověřením. musí spolupracovat s jednotlivými obcemi a mikroregiony a zajišťovat tak široký rozsah aktivit, metodických a koordinačních činností s cílem realizovat a podporovat priority jednotlivých obcí v souladu s programem kraje. Krajský koordinátor musí mít přehled o záměrech jednotlivých obcí a sdružení v oblasti cyklistiky a usměrňovat jejich projekty tak, aby na sebe logicky navazovaly, tam kde je to třeba. V rámci organizační struktury Krajského úřadu může jít o stávající pozici referenta odboru, kterému je přidána další pracovní povinnost a kompetence. Měl by mít pravomoc předávat tyto informace a schválené závěry z pracovní skupiny vedoucím jednotlivých odborů, náměstkům a hejtmanovi kraje.
29 Návrhová část – financování Krajský grant – Výběrové dotační řízení. Od roku 2005 každoročně PD na cyklostezky Nový dotační titul 40 – 60 mil. kč každoročně z rozpočtu kraje
30 Návrhová část – priority financování 1. Dopravně-obslužní cyklostezky 2a. Hlavní páteřní trasy 2b. Ostatní páteřní trasy 3. Ostatní turistické trasy
31 1. Dopravně-obslužné cyklostezky Priorita dopravně-obslužných cyklostezek je dána potřebou zabezpečit celoroční bezpečné propojení obyvatel a sídel v každodenním rytmu. To však neznamená, že všechny dopravně obslužné cyklostezky jsou stejného významu a že všechny mají mít prioritu vyšší než páteřní cyklostezky. Vyšší prioritu mají pouze ty, které jsou užívány denně min. 10 osobami, tj. je po nich vedeno 20 jízd v pracovním dni. Poptávku po cyklistické stezce jako dopravně-obslužní je třeba řešit samostatně pro každou cyklostezku (soustavu cyklostezek) při zdůvodnění záměru. Minimální požadavky: - bezpečná komunikace, sjízdná i při horším počasí a snížené viditelnosti - co nejkratší spojení bez ztracených spádů - minimalizovat kontakt s motorovou dopravou, nepřehledné úseky nebo prudká klesání.
32 2a. Hlavní páteřní trasy (Eurovelo 4&7) Minimální požadavky: - cyklostezka - trasa bez prudkých klesání/stoupání - trasa bez bariér (schody a úzké profily) - šířka 3 m - zpevněný povrch - kvalitní značení - informace o okolní krajině - možnost občerstvení, ubytování, opravy jízdních kol - možnost ubytování – tábořiště, kempy, penziony - bezpečné napojení na železniční dopravu
33 2b. Ostatní páteřní trasy Pražské kolo, Sázavská, Pražská, Jizerská, Praha – Berlin, Kladenská, GW Berounka Střela, Vltavská jižní, Velké středočeské kolo Minimální požadavky: - cyklostezka nebo cyklotrasa separovaná od automobilové dopravy - s minimálním převýšením, trasa bez prudkých klesání a stoupání - trasa bez bariér (schody, úzké profily) - průjezdná v celé délce pro cyklistu s přívěsným vozíkem na přepravu dětí v předškolním věku - děti ve školním věku - dálkové cykloturisty s bagáží - kvalitní značení - informace o okolní krajině, přírodě a památkách - možnost občerstvení – odpočívadla s lavičkami a stolkem
34 2b. Ostatní páteřní trasy Pražské kolo, Sázavská, Pražská, Jizerská, Praha – Berlin, Kladenská, GW Berounka Střela, Vltavská jižní, Velké středočeské kolo Minimální požadavky: - cyklostezka nebo cyklotrasa separovaná od automobilové dopravy - s minimálním převýšením, trasa bez prudkých klesání a stoupání - trasa bez bariér (schody, úzké profily) - průjezdná v celé délce pro cyklistu s přívěsným vozíkem na přepravu dětí v předškolním věku - děti ve školním věku - dálkové cykloturisty s bagáží - kvalitní značení - informace o okolní krajině, přírodě a památkách - možnost občerstvení – odpočívadla s lavičkami a stolkem
35 Usnesení č /2008/ZK ze dne Zastupitelstvo Středočeského kraje I. b e r e n a v ě d o m í informaci o dokončení Aktualizace Generelu cyklistických tras a cyklostezek na území Středočeského kraje II. s c h v a l u j e dokončenou Aktualizaci Generelu cyklistických tras a cyklostezek na území Středočeského kraje HLASOVÁNÍ:PRO: 58PROTI: 0ZDRŽELI SE: 0 NÁVRH BYL PŘIJAT. Důvodová zpráva: Aktualizace Generelu cyklistických tras a cyklostezek na území Středočeského kraje (dále jen Generel) popisuje a analyzuje aktuální stav sítě cyklistických tras a cyklostezek v kraji a navrhuje opatření vedoucích k rozvoji cyklodopravy a cykloturistiky na celém území Středočeského kraje s ohledem na programové období Aktualizace Generelu byla zpracovávána v období od dubna 2007 do srpna 2008 Sdružením organizací City Plan spol. s r.o. a Fakulta dopravní ČVUT. Do Generelu byly zahrnuty návrhy a rozvojové plány v oblasti cyklodopravy a rekreační cyklistiky 155 obcí a měst ve Středočeském kraji. Schválení Aktualizace Generelu cyklistických tras a cyklostezek na území Středočeského kraje podpoří obce, svazky obcí, místní akční skupiny a ostatních subjekty v kraji při jejich rozvojových aktivitách v oblasti cyklodopravy, cykloturistiky a terénní cyklistiky. Bude vyjádřena podpora Kraje cyklistice jako zdravému, operativnímu, úspornému a k životnímu prostředí přátelskému způsobu dopravy i jako aktivitě vhodné pro odpočinek a relaxaci s významným přínosem pro rozvoj cestovního ruchu.
36 Generel cyklistických tras a cyklostezek na území Středočeského kraje ke stažení na webu