Poruchy příjmu potravy
Jaké jsou podle Vás nejvýznamnější symptomy PPP ? V čem vidíte konkrétní příčiny vzniku těchto poruch ? Setkali jste se ve svém okolí s případem PPP ?
Základní biologická potřeba Podstatou je pud sebezáchovy Jídlo je zdrojem slasti, odměnou i trestem
Regulací příjmu potravy lze ovlivňovat tělo PPP jsou spojeny s poruchou postoje k jídlu Jedinec je nápadně koncentrován na své tělo Objevuje se kompulzivně obsedantní postoj k jídlu ( nutkavé rituály)
Genetické dispozice Hormonální změny v pubertě ve vztahu ke změnám tělesných proporcí Poruchy vnímání vlastního tělesného schématu Přetrvávání chybné představy svého těla i po jeho změně ( dětství) Společenský ideál ( uniformita) Neschopnost jinak řešit jiný aktuální problém
Patologický strach ze ztloustnutí spojený s odmítáním potravy Potřeba hubnout a obava z jídla mají kompulzivní charakter Hubnutí je úkol, kdy pocit hladu přináší uspokojení Dlouhodobé hladovění vede ke ztrátě chuti k jídlu U některých případů se projeví záchvaty žravosti - jedná se o selhání vedoucí k depresi
Souvisí s hormonálními změnami, psychosociální rolí ženy, sociálně ekonomickými faktory ( spíše u středních a vyšších vrstev) a genetickými faktory Onemocnění se projeví nejčastěji mezi r. Zastoupení 0,5-1% v populaci, 1:10 ( ch, d) Porucha je ve formě jedné epizody nebo má chronický charakter(20-25%), 5% nemocných umírá
Úbytek váhy o 15% oproti normě Nutkavé chování k redukci vlastní hmotnosti (nadměrné cvičení, projímadla, diuretika, zvracení,..) Vnímání vlastního těla je narušeno ( není vnímáno jako součást osobnosti)
Pozvolný průběh, počátek může být okolím kladně hodnocen Hubnutí je více znatelné Chování podobné jako u narkomanů ( popírání obtíží, argumentace zdravou výživou, výkonností) Podvýživa vede k depresím, úzkosti a podrážděnosti Dále se projevuje nespavost, bolesti hlavy a břicha Ubývá sociálních kontaktů ( ztráta zájmů) Úkol : Jmenujte možné zdravotní důsledky mentální anorexie
Podvý ž iva Endokrinní a metabolické zm ě ny Ztráta menstruace Poruchy termoregulace Sní ž ená imunita Vypadávání vlas ů Ko ž ní zm ě ny
Bezproblémovost a konformita Snaha plnit veškerá sociální očekávání Důraz na výkon ( pozitivní hodnocení) Silné volní vlastnosti ( zodpovědnost, svědomitost, perfekcionalismus) Velmi dobrá inteligence a školní úspěšnost Zvýšená sebekritičnost a nedostatečné sebevědomí Únikové obranné tendence, rigidita, omezený smysl pro humor a sklon k autoagresi Introverze a senzitivita Úkol : a)Objasněte barevně vyznačené termíny. b)Popište rodinné prostředí, které může predikovat vznik MA.
Alžběta Bavorská - Princezna Sissi Obrázek č Úkol : Najděte více informací k této osobnosti a seznamte s nimi ostatní žáky
a)konformita – tendence přizpůsobit své názory a jednání skupině autoagrese – sebepoškozování introverze – zaměřenost na vlastní nitro senzitivita - přecitlivělost b)Rodina je příliš zaměřena na výkon a úspěch dítěte. Rodiče mají vůči dítěti až nepřiměřená očekávání.
Neodolatelná touha po jídle Opakované záchvaty přejídání Nutkavost zbavit se požité potravy násilným a nefyziologickým způsobem Chorobný strach z tloušťky Nepřiměřené hodnocení vlastního těla
Výskyt častěji u starších adolescentů a mladých žen, u mužů téměř vůbec V rodině bývá problém s obezitou, problémy s váhou mívá dotyčný již před pubertou Rozvoj obtíží je plynulý a vede k somatickým obtížím Záchvaty přejídání jsou nepravidelné, množství potravy přijaté najednou je velké ( finančně náročné) Jedinec si dělá zásoby a nosí jídlo s sebou Nedovede již normálně jíst ( hladoví/ přejídá se)
Rysy společné s MA Typická je impulzivita a nedostatek sebekontroly Projevují se pocity viny a vztek vůči slabé vůli Společenské kontakty jsou omezené (neúspěch je viděn v tloušťce) Podstatná je i touha po tom, něco vlastnit a snížené sebehodnocení
Najděte na internetu kazuistiku mentální anorexie a kazuistiku mentální bulimie Ve skupinách vyhledejte základní rozdíly mezi kazuistikami se zaměřením na osobnost a rodinné prostředí
PPP nejsou zlozvykem Význam nemá apelace na zdravý rozum Nemocní jsou psychicky i somaticky ohroženi Nutná je péče lékaře a terapie a to i proti vůli nemocného
PPP jsou spojeny s poruchou postoje k ….. Jedinec se koncentruje na své ……. MA je charakterizována patologickým strachem ze ………… spojeným s …….. potravy. Pacient s MA má silné …. vlastnosti. MB je charakterizována neodolatelnou …. po ……... Pro pacienta s MB je typická …….. a nedostatek ……....
PPP jsou spojeny s poruchou postoje k jídlu. Jedinec se koncentruje na své tělo. MA je charakterizována patologickým strachem ze ztloustnutí spojeným s odmítáním potravy. Pacient s MA má silné volní vlastnosti. MB je charakterizována neodolatelnou touhou po jídle. Pro pacienta s MB je typická impulzivita a nedostatek sebekontroly.
Mezinárodní klasifikace nemocí- 10. revize. Duševní poruchy a poruchy chování. Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka.Psychiatrické centrum Bohnice. Vydání 1., ISBN Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál Praha. Vydání 2., ISBN Další zdroje : obr.č. 1 : Rabending, Emil. Commons.Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Erzsebet kiralyne photo 1867.jpg. Dostupné z www
Téma sady: Psychopatologie Vzdělávací oblast: Duševní a behaviorální poruchy Vzdělávací obor: Psychologie Tematický okruh: Poruchy příjmu potravy Anotace: Prezentace s cvičeními k aktivizaci žáků. Materiál vysvětluje základní pojmy a vymezení ve vztahu k tématu. Autorka: Martina Abiadová Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Poruchy příjmu potravy Jazyk: čeština Očekávaný výstup: Žák chápe vznik a projevy poruch příjmu potravy. Rozlišuje mentální anorexii a mentální bulimii ve specifických znacích. Dokáže vyvozovat změny v psychice a chování jedinců s poruchami příjmu potravy. Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova: tělesné schéma, mentální anorexie, mentální bulimie, konformita, introverze, autoagrese, impulzivita Druh učebního materiálu: prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: 4. ročník střední odborné školy Typická věková skupina: let
- Základem materiálu je prezentace využitelná jako osnova pro výklad či opakování výukového tématu. - Úvodní tematické otázky slouží k otevření diskuse se žáky. - Součástí prezentace jsou jednoduchá cvičení. - Cvičení jsou ve formě úkolů zaměřena na objasnění odborných termínů s využitím - znalostí z obecné psychopatologie a výchovy ke zdraví, jedno ze cvičení je uvedeno jako kazuistika. Vybraní žáci vyhledají na internetu případ mentální anorexie a mentální bulimie, společně s ostatními žáky během další vyučovací hodiny porovnají významné rozdíly v obou kazuistikách se zaměřením na osobnost a rodinné prostředí. - Jedno ze cvičení uvádí jako příklad mentální anorexie Alžbětu Bavorskou, určený žák zjistí více informací o této osobnosti a seznámí s nimi ostatní žáky. - Poslední cvičení je zaměřeno na zopakování a utvrzení základních znalostí tématu. Materiál je možné rozložit dle aktivity studentů do více vyučovacích hodin. Na daný materiál navazuje pracovní list. Materiál nahrazuje učebnici, která není pro žáky v dostatečné formě dostupná.