Poruchy příjmu potravy Jaké jsou podle Vás nejvýznamnější symptomy PPP ? V čem vidíte konkrétní příčiny vzniku těchto poruch ? Setkali jste se ve svém.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ochrana zdraví Výukový program RNDr. Ivana Kopová.
Advertisements

Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Poruchy příjmu potravy a těhotenství
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Emoce (city).
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Poruchy příjmu potravy
Absolventská práce 2014 Pevná, Vedrová 9.B Anorexie.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Varovné signály PPP Státní zdravotní ústav. První varování ▪ Zpočátku dívka omezuje příjem některých potravin (sladkosti, smažená jídla, slazené nápoje…),
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Mentální anorexie.
MENTÁLNÍ ANOREXIE.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Duševní zdraví a psychohygiena
Poruchy příjmu potravy
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Základy psychologie – úvod
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Psychotické poruchy Jaké konkrétní poruchy lze zařadit mezi psychotické poruchy ? Jaké jsou základní symptomy psychotických poruch ? Co jste slyšeli.
Střední škola KNIH, o.p.s. Brno Bzenecká 23, Brno Maturitní práce 2013/2014 Vytvořil: Simona Bartíková Vedoucí práce: Mgr. Věra Suchánková.
Neurotické poruchy Co je podle Vás podstatou neurotických poruch ? Jaké symptomy neurotických poruch dokážete popsat ? Které konkrétní neurotické poruchy.
Pervazivní vývojové poruchy Setkali jste se již s problematikou autismu ? Shlédli jste nějaký film s danou tématikou a co Vás na něm zaujalo ? Jaké znaky.
Poruchy příjmu potravy PPP MUDr. Václav Krmíček Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ TEMA: Potravinová pyramida, poruchy trávení ČÍSLO PROJEKTU:
Sebevražedné jednání V čem vidíte rozdíl mezi sebezabitím a sebevražedným jednáním ? Jaké typy sebevražedného jednání znáte ? Jaké jsou nejčastější příčiny.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Poruchy příjmu potravy. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_31 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluPoruchy příjmu potravy – mentální.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vendulka Kudlíková. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Poruchy příjmu potravy
P ORUCHY PŘÍJMU POTRAVY ANOREXIE, BULIMIE, Z ÁCHVATOVITÉ PŘEJÍDÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám.
Identifikátor materiálu: např. ICT2-1-1 AnotaceŽák se seznámí s problematikou poruch příjmu potravin AutorMgr. Ivona Kindlová JazykČeština Očekávaný výstup.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Mentální Bulímie. Je porucha charakterizovaná zejména opakujícími se záchvaty přejídání spojenými s přehnanou kontrolou tělesné hmotnosti.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Autor : Mgr. Ludmila Jakubcová Jazyk : Čeština
Identifikátor materiálu: ICT2-1-56
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo v digitálním archivu školy
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Název školy: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 Autor: Mgr. Olga Slováková Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_ANOREXIE A BULIMIE.
Základní škola, Hradec Králové
Psychologie v obezitologii
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Bipolárně afektivní porucha
Rodičovství biologické a pěstounské
Autoagresivita Suicidální chování a jednání Sebepoškozování Poruchy příjmu potravy Suicidalita, Sebepoškozování, Anorexie, Mentální anorexie, Mentální.
Transkript prezentace:

Poruchy příjmu potravy

Jaké jsou podle Vás nejvýznamnější symptomy PPP ? V čem vidíte konkrétní příčiny vzniku těchto poruch ? Setkali jste se ve svém okolí s případem PPP ?

 Základní biologická potřeba  Podstatou je pud sebezáchovy  Jídlo je zdrojem slasti, odměnou i trestem

 Regulací příjmu potravy lze ovlivňovat tělo  PPP jsou spojeny s poruchou postoje k jídlu  Jedinec je nápadně koncentrován na své tělo  Objevuje se kompulzivně obsedantní postoj k jídlu ( nutkavé rituály)

 Genetické dispozice  Hormonální změny v pubertě ve vztahu ke změnám tělesných proporcí  Poruchy vnímání vlastního tělesného schématu  Přetrvávání chybné představy svého těla i po jeho změně ( dětství)  Společenský ideál ( uniformita)  Neschopnost jinak řešit jiný aktuální problém

 Patologický strach ze ztloustnutí spojený s odmítáním potravy  Potřeba hubnout a obava z jídla mají kompulzivní charakter  Hubnutí je úkol, kdy pocit hladu přináší uspokojení  Dlouhodobé hladovění vede ke ztrátě chuti k jídlu  U některých případů se projeví záchvaty žravosti - jedná se o selhání vedoucí k depresi

 Souvisí s hormonálními změnami, psychosociální rolí ženy, sociálně ekonomickými faktory ( spíše u středních a vyšších vrstev) a genetickými faktory  Onemocnění se projeví nejčastěji mezi r.  Zastoupení 0,5-1% v populaci, 1:10 ( ch, d)  Porucha je ve formě jedné epizody nebo má chronický charakter(20-25%), 5% nemocných umírá

 Úbytek váhy o 15% oproti normě  Nutkavé chování k redukci vlastní hmotnosti (nadměrné cvičení, projímadla, diuretika, zvracení,..) Vnímání vlastního těla je narušeno ( není vnímáno jako součást osobnosti)

 Pozvolný průběh, počátek může být okolím kladně hodnocen  Hubnutí je více znatelné  Chování podobné jako u narkomanů ( popírání obtíží, argumentace zdravou výživou, výkonností)  Podvýživa vede k depresím, úzkosti a podrážděnosti  Dále se projevuje nespavost, bolesti hlavy a břicha  Ubývá sociálních kontaktů ( ztráta zájmů) Úkol : Jmenujte možné zdravotní důsledky mentální anorexie

 Podvý ž iva  Endokrinní a metabolické zm ě ny  Ztráta menstruace  Poruchy termoregulace  Sní ž ená imunita  Vypadávání vlas ů  Ko ž ní zm ě ny

 Bezproblémovost a konformita  Snaha plnit veškerá sociální očekávání  Důraz na výkon ( pozitivní hodnocení)  Silné volní vlastnosti ( zodpovědnost, svědomitost, perfekcionalismus)  Velmi dobrá inteligence a školní úspěšnost  Zvýšená sebekritičnost a nedostatečné sebevědomí  Únikové obranné tendence, rigidita, omezený smysl pro humor a sklon k autoagresi  Introverze a senzitivita Úkol : a)Objasněte barevně vyznačené termíny. b)Popište rodinné prostředí, které může predikovat vznik MA.

 Alžběta Bavorská - Princezna Sissi Obrázek č Úkol : Najděte více informací k této osobnosti a seznamte s nimi ostatní žáky

 a)konformita – tendence přizpůsobit své názory a jednání skupině autoagrese – sebepoškozování introverze – zaměřenost na vlastní nitro senzitivita - přecitlivělost b)Rodina je příliš zaměřena na výkon a úspěch dítěte. Rodiče mají vůči dítěti až nepřiměřená očekávání.

 Neodolatelná touha po jídle  Opakované záchvaty přejídání  Nutkavost zbavit se požité potravy násilným a nefyziologickým způsobem  Chorobný strach z tloušťky  Nepřiměřené hodnocení vlastního těla

 Výskyt častěji u starších adolescentů a mladých žen, u mužů téměř vůbec  V rodině bývá problém s obezitou, problémy s váhou mívá dotyčný již před pubertou  Rozvoj obtíží je plynulý a vede k somatickým obtížím  Záchvaty přejídání jsou nepravidelné, množství potravy přijaté najednou je velké ( finančně náročné)  Jedinec si dělá zásoby a nosí jídlo s sebou  Nedovede již normálně jíst ( hladoví/ přejídá se)

 Rysy společné s MA  Typická je impulzivita a nedostatek sebekontroly  Projevují se pocity viny a vztek vůči slabé vůli  Společenské kontakty jsou omezené (neúspěch je viděn v tloušťce)  Podstatná je i touha po tom, něco vlastnit a snížené sebehodnocení

 Najděte na internetu kazuistiku mentální anorexie a kazuistiku mentální bulimie  Ve skupinách vyhledejte základní rozdíly mezi kazuistikami se zaměřením na osobnost a rodinné prostředí

 PPP nejsou zlozvykem  Význam nemá apelace na zdravý rozum  Nemocní jsou psychicky i somaticky ohroženi  Nutná je péče lékaře a terapie a to i proti vůli nemocného

 PPP jsou spojeny s poruchou postoje k …..  Jedinec se koncentruje na své …….  MA je charakterizována patologickým strachem ze ………… spojeným s …….. potravy.  Pacient s MA má silné …. vlastnosti.  MB je charakterizována neodolatelnou …. po ……...  Pro pacienta s MB je typická …….. a nedostatek ……....

 PPP jsou spojeny s poruchou postoje k jídlu.  Jedinec se koncentruje na své tělo.  MA je charakterizována patologickým strachem ze ztloustnutí spojeným s odmítáním potravy.  Pacient s MA má silné volní vlastnosti.  MB je charakterizována neodolatelnou touhou po jídle.  Pro pacienta s MB je typická impulzivita a nedostatek sebekontroly.

Mezinárodní klasifikace nemocí- 10. revize. Duševní poruchy a poruchy chování. Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka.Psychiatrické centrum Bohnice. Vydání 1., ISBN Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál Praha. Vydání 2., ISBN Další zdroje : obr.č. 1 : Rabending, Emil. Commons.Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Erzsebet kiralyne photo 1867.jpg. Dostupné z www

Téma sady: Psychopatologie Vzdělávací oblast: Duševní a behaviorální poruchy Vzdělávací obor: Psychologie Tematický okruh: Poruchy příjmu potravy Anotace: Prezentace s cvičeními k aktivizaci žáků. Materiál vysvětluje základní pojmy a vymezení ve vztahu k tématu. Autorka: Martina Abiadová Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Poruchy příjmu potravy Jazyk: čeština Očekávaný výstup: Žák chápe vznik a projevy poruch příjmu potravy. Rozlišuje mentální anorexii a mentální bulimii ve specifických znacích. Dokáže vyvozovat změny v psychice a chování jedinců s poruchami příjmu potravy. Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova: tělesné schéma, mentální anorexie, mentální bulimie, konformita, introverze, autoagrese, impulzivita Druh učebního materiálu: prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: 4. ročník střední odborné školy Typická věková skupina: let

- Základem materiálu je prezentace využitelná jako osnova pro výklad či opakování výukového tématu. - Úvodní tematické otázky slouží k otevření diskuse se žáky. - Součástí prezentace jsou jednoduchá cvičení. - Cvičení jsou ve formě úkolů zaměřena na objasnění odborných termínů s využitím - znalostí z obecné psychopatologie a výchovy ke zdraví, jedno ze cvičení je uvedeno jako kazuistika. Vybraní žáci vyhledají na internetu případ mentální anorexie a mentální bulimie, společně s ostatními žáky během další vyučovací hodiny porovnají významné rozdíly v obou kazuistikách se zaměřením na osobnost a rodinné prostředí. - Jedno ze cvičení uvádí jako příklad mentální anorexie Alžbětu Bavorskou, určený žák zjistí více informací o této osobnosti a seznámí s nimi ostatní žáky. - Poslední cvičení je zaměřeno na zopakování a utvrzení základních znalostí tématu. Materiál je možné rozložit dle aktivity studentů do více vyučovacích hodin. Na daný materiál navazuje pracovní list. Materiál nahrazuje učebnici, která není pro žáky v dostatečné formě dostupná.