Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Advertisements

Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Struktura výuky.
Rozdíly mezi osobnostmi
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Schopnosti Milana Reichlová.
(komentovaný přehled)
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Jak se učím Pavel Šuranský.
Duševní zdraví a psychohygiena
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Psychologie učení.
Pedagogika & DIDAKTIKA
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Pedagogická komunikace
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Zákony učení.
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_16-01
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Teorie vzdělávání dospělých
Socializace Kejřová.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Pedagog.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Co je to učení?

Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009) Učení je aktivní a tvořivý proces, který rozšiřuje vrozený genetický program a rozšiřuje možnosti jedince. Jeho smyslem je přizpůsobování se novým situacím. Je to schopnost a jako schopnost je lze přiměřenou zátěží rozvíjet, jinak zakrní nebo ustrne. (Hartl, 2000) - Celoživotní proces - Nutný prvek vývoje jedince

Učení a) v užším smyslu: záměrné osvojování poznatků a získávání dovedností, zkušeností, návyků a postojů b) v širším smyslu: získávání zkušeností a přizpůsobení se novým situacím Výsledek: 1) osvojení a rozvoj schopností využitelných v praktickém životě, adaptace na prostředí, návyky 2) znalosti, vědomosti, dovednosti a postoje

Druhy učení Senzomotorické učení – učení prostřednictvím manipulace s předměty Intelektové učení – řešení složitějších úloh a problémů

Sociální učení – neustále - v kontaktu s druhými způsob chování v sociálních situacích Formy: 1) nápodoba – vrozené skony dítěte 2) posilování (podmiňování) – odměna / trest 3) identifikace – princip nápodoby, ovšem cílem je ztotožnit se s napodobovanou osobou (rodič, kamarád, idol)

Podmiňování – jedna z nejjednodušších forem učení Ivan Petrovič Pavlov Efektivní učení – soubor postupů a doporučení přispívající k úspěšnému učení; efektivita učení závisí na vzájemném působení vnějších a vnitřních podmínek učení

Faktory ovlivňující učení a) vnější: fyzické prostředí – teplota, denní doba, klima, světlo sociální prostředí – spolužáci, učitel, vztahy ve třídě rodinné prostředí – zájem, tlak na výkon pomůcky – dostatek, kvalita látka – obtížnost, oblíbenost postupy – metody, struktura, členění předmět – oblíbenost, předchozí (ne)úspěchy

b) vnitřní: biologické předpoklady – věk, zralost, výdrž fyzický stav – hlad, únava, nemoc vrozené předpoklady – nadání, talent aktuální psychický stav – nálada, stres vývojové vady – sluch, zrak, mentální, dys- motivace již získané schopnosti a dovednosti, předchozí znalosti styly učení

Vnější vlivy učeníVnitřní vlivy učení Přiřaďte vlivy na učení do jedné z kategorií: neuklizený stůlsnahahlasitá hudbachtění špatná náladadovednostidostatek pohybuhlad neuklizený stůl hlasitá hudba dostatek pohybu hlad snaha chtění špatná nálada dovednosti

Fáze učení 1) motivační – proč? 2) poznávací – co? 3) výkonová – co přesně? 4) kontrolní – cože?

Shrnutí Doplňte text: Učení je celoživotní …………………., který přináší změnu v chování vlivem získávání …………………………. Cílem učení v …………………………… slova smyslu je hlavně osvojit si znalosti. Výsledek takového učení závisí na ………………………… a ……………………………… podmínkách. K ……………………………… podmínkám patří …………………………, které nás obklopuje. Doporučení přispívající k lepšímu učení se označují jako ………………………… učení.

Citace DENGLEROVÁ, Denisa. Společenské vědy pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2009, 83 s. ISBN DENGLEROVÁ, Denisa a Jan DVOŘÁK. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2009, 3 sv. ISBN HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 774 s. ISBN X. Zdroj obrázků: Galerie MS Office