Co je to učení?
Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009) Učení je aktivní a tvořivý proces, který rozšiřuje vrozený genetický program a rozšiřuje možnosti jedince. Jeho smyslem je přizpůsobování se novým situacím. Je to schopnost a jako schopnost je lze přiměřenou zátěží rozvíjet, jinak zakrní nebo ustrne. (Hartl, 2000) - Celoživotní proces - Nutný prvek vývoje jedince
Učení a) v užším smyslu: záměrné osvojování poznatků a získávání dovedností, zkušeností, návyků a postojů b) v širším smyslu: získávání zkušeností a přizpůsobení se novým situacím Výsledek: 1) osvojení a rozvoj schopností využitelných v praktickém životě, adaptace na prostředí, návyky 2) znalosti, vědomosti, dovednosti a postoje
Druhy učení Senzomotorické učení – učení prostřednictvím manipulace s předměty Intelektové učení – řešení složitějších úloh a problémů
Sociální učení – neustále - v kontaktu s druhými způsob chování v sociálních situacích Formy: 1) nápodoba – vrozené skony dítěte 2) posilování (podmiňování) – odměna / trest 3) identifikace – princip nápodoby, ovšem cílem je ztotožnit se s napodobovanou osobou (rodič, kamarád, idol)
Podmiňování – jedna z nejjednodušších forem učení Ivan Petrovič Pavlov Efektivní učení – soubor postupů a doporučení přispívající k úspěšnému učení; efektivita učení závisí na vzájemném působení vnějších a vnitřních podmínek učení
Faktory ovlivňující učení a) vnější: fyzické prostředí – teplota, denní doba, klima, světlo sociální prostředí – spolužáci, učitel, vztahy ve třídě rodinné prostředí – zájem, tlak na výkon pomůcky – dostatek, kvalita látka – obtížnost, oblíbenost postupy – metody, struktura, členění předmět – oblíbenost, předchozí (ne)úspěchy
b) vnitřní: biologické předpoklady – věk, zralost, výdrž fyzický stav – hlad, únava, nemoc vrozené předpoklady – nadání, talent aktuální psychický stav – nálada, stres vývojové vady – sluch, zrak, mentální, dys- motivace již získané schopnosti a dovednosti, předchozí znalosti styly učení
Vnější vlivy učeníVnitřní vlivy učení Přiřaďte vlivy na učení do jedné z kategorií: neuklizený stůlsnahahlasitá hudbachtění špatná náladadovednostidostatek pohybuhlad neuklizený stůl hlasitá hudba dostatek pohybu hlad snaha chtění špatná nálada dovednosti
Fáze učení 1) motivační – proč? 2) poznávací – co? 3) výkonová – co přesně? 4) kontrolní – cože?
Shrnutí Doplňte text: Učení je celoživotní …………………., který přináší změnu v chování vlivem získávání …………………………. Cílem učení v …………………………… slova smyslu je hlavně osvojit si znalosti. Výsledek takového učení závisí na ………………………… a ……………………………… podmínkách. K ……………………………… podmínkám patří …………………………, které nás obklopuje. Doporučení přispívající k lepšímu učení se označují jako ………………………… učení.
Citace DENGLEROVÁ, Denisa. Společenské vědy pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2009, 83 s. ISBN DENGLEROVÁ, Denisa a Jan DVOŘÁK. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2009, 3 sv. ISBN HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 774 s. ISBN X. Zdroj obrázků: Galerie MS Office