VY_32_Inovace_4.2.10 Svět kolem nás Člověk a jeho svět 3. ročník Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.10 Svět kolem nás Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3577 Anotace: Materiál je určen k seznámení s živou a neživou přírodou a lidskými výtvory. Prezentace byla vytvořena pro práci s interaktivní tabulí nebo dataprojektorem a obsahuje animaci.
Živá a neživá příroda Lidské výtvory Svět kolem nás Živá a neživá příroda Lidské výtvory
Náš svět – to je. - vzduch, který dýcháme. - voda, kterou pijeme Náš svět – to je - vzduch, který dýcháme - voda, kterou pijeme - půda, ze které vyrůstají rostliny - teplo a světlo, které nám dává Slunce - lidé, zvířata, rostliny, zvířata, houby - předměty, které člověk vyrobil
Svět kolem nás můžeme pozorovat všemi smysly Svět kolem nás můžeme pozorovat všemi smysly. Zrakem, hmatem, sluchem, čichem i chutí.
SVĚT KOLEM NÁS PŘÍRODA LIDSKÉ VÝTVORY – VÝROBKY Neživá příroda Vše, co člověk vyrobil Auto, počítač, papír, tužka, kniha Neživé přírodniny Živé přírodniny Voda, vzduch, půda, teplo, světlo ze Země, nerosty a horniny Živočichové včetně člověka, rostliny, houby
Živé přírodniny? Neživé přírodniny? KOČKA VZDUCH UHLÍ MIMINKO HŘIB PŮDA ZLATO VODA TEPLO MAMINKA TULIPÁN ŽÍŽALA FIALKA SVĚTLO
POSKYTUJÍ NÁM ZÁKLADNÍ PODMÍNKY Doplň Živočichové, rostliny a houby jsou součástí Živé přírody a nazýváme je ž……….. p……………….. Teplo, světlo, vzduch, voda, nerosty a horniny jsou součásti Neživé přírody a nazýváme je n………………p……………….. POSKYTUJÍ NÁM ZÁKLADNÍ PODMÍNKY PRO ŽIVOT NA ZEMI.
neživé přírodniny. Řešení POSKYTUJÍ NÁM ZÁKLADNÍ PODMÍNKY Živočichové, rostliny a houby jsou součástí Živé přírody a nazýváme je živé přírodniny. Teplo, světlo, vzduch, voda, nerosty a horniny jsou součásti Neživé přírody a nazýváme je neživé přírodniny. POSKYTUJÍ NÁM ZÁKLADNÍ PODMÍNKY PRO ŽIVOT NA ZEMI.
Lidé k svému životu potřebují mnoho věci, které si musí vyrobit Lidé k svému životu potřebují mnoho věci, které si musí vyrobit. Říkáme jim lidské výtvory (výrobky).
Aby mohl vzniknout výrobek, potřebujeme určitou surovinu Aby mohl vzniknout výrobek, potřebujeme určitou surovinu. Tu získáme z živé a neživé přírody.
Doplňte názvy výrobků podle názvu materiálu, z kterého jsou vyrobeny Doplňte názvy výrobků podle názvu materiálu, z kterého jsou vyrobeny. Tajenka – látka uměle vytvořená člověkem. 1. Papír 2. dřevo 3. vlna 4. sklo 5. kůže
Tajenka – látka uměle vytvořená člověkem. ŘEŠENÍ - PLAST Č A S O P I Ž D L E R U K V C N B T Y 1. papír 2. dřevo 3. vlna 4. sklo 5. kůže
Některé suroviny nezískáváme z přírodnin, ale jsou uměle vytvořeny člověkem. Je to např. plast. Z něho se potom vyrábějí různé výrobky. PET lahve, zubní kartáčky, plastový nábytek, pravítko, hračky, atd.
Jaké výrobky najdeme v tomto obchodě? VÁNOČKA PEKAŘSTVÍ LOUPÁČEK CHLEBA SUŠENKY ROHLÍK BÁBOVKA HOUSKA TOUSTOVÝ CHLÉB VEKA KOLÁČE PRECLÍKY
Náměty na činnosti: Hledejte ve svém okolí lidské výtvory (výrobky) a přemýšlejte o způsobu jejich vzniku. Z jakých surovin byly vyrobeny a jaké přírodniny nám k tomu příroda poskytla. Nakreslete různé výrobky a rozdělte je do skupin podle surovin, ze kterých byly vyrobeny. Zahrajte si na obchod. Rozdělte výrobky do správných obchodů. Prodávejte a nakupujte. Pěknou zábavu!
Použité zdroje a materiály: ŠTIKOVÁ, Věra. Já a můj svět prvouka pro 3. ročník. Brno: Nová škola, 2008, ISBN 80-7289-097-2. ŠTIKOVÁ, Věra. Prvouka 3, Pracovní sešit pro 3.ročník základní školy. Brno: Nová škola, 2003, ISBN 80-7289-045-X. Obrázky z galerie Klipart http://www.casopis-dekor.cz/images/foto_casopis2.gif Vlastní archiv autora