Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a Ochrana životního prostředí Podklad ke cvičení Převzato a upraveno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Bezpečnost dopravy na veřejných komunikacích
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Písemka č. II.  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b, 2 b, 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
Dopravní infrastruktura a její hodnocení
§ Nařízení vlády č. 350/2002 Sb.. kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
DOPRAVA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
ČÁST B – ÚZEMNÍ STUDIE Definice dle stavebního zákona č. 183/2006 Sb. a jeho prováděcích vyhlášek - § 30 (1) Územní studie navrhuje, prověřuje a posuzuje.
Jak doprava zatěžuje životní prostředí
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Zklidňování komunikací v městské části Praha 18 - Letňany
O33 – Oblast průzkumů v dopravě, statistiky a analýzy dopravních nehod
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Vliv dopravy na životní prostředí
Ing. Helena Beránková Oddělení územního plánování a hluku Odbor hygieny obecné a komunální Telefon: Na Bělidle 7,
Požadavky na vypracování rozptylových studií
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
ZÁKON O POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
DOPRAVNÍ PRŮZKUMY.
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Kvantifikace externích nákladů z jízdy nákladního vozidla na zpoplatněných a objízdných trasách Vojtěch Máca Centrum pro otázky životního prostředí UK.
ISEM INTEROPERABILNÍ SYSTÉM ELEKTRONICKÉHO MÝTNÉHO Základní informace
Ochrana před neionizujícím zářením PŽP II Teze přednášky Podzim 2009.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Workshop pro výzkumné pracovníky 16. – , Brno Rozvoj moderních dopravních inteligentních systémů Ing. Petr Holcner, Ph.D. Mikroskopický model.
zásady navrhování dopravních – silničních staveb
Úvod do pozemních komunikací
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ZÁKLADNÍ NORMOVÁ A PŘEDPISOVÁ USTANOVENÍ V OBORU DOPRAVNÍCH STAVEB (POZEMNÍ KOMUNIKACE) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute.
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Modelování šíření hluku Kateřina Růžičková. České hygienické morny Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací č. 148/2006.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava v klidu – parkování vozidel Podklad ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - pozemní komunikace (dálnice a silnice)
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a Emise z dopravy Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a ÚPD a doprava Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Anotace: Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních.
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní proud Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní cesta Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a Hluk z dopravy Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Následky nehod osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Větrání podzemních staveb. Rozdělení větrání Během výstavby –přirozené –nucené foukací sací kombinované Během užívání podzemního díla –provozní přirozené.
Vypracovala: Alena Šarmanová Předmět: Říční inženýrství a morfologie
Vzorový příklad výpočtu křižovatky se SSZ
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Lucie Mališová 1. ročník N GK-KART
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Propojení modelu AEOLIUS a GIS
Registr spaloven odpadů
Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Dopravní značení Podklad ke cvičení
Vážení vozidel za jízdy WIM
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a Ochrana životního prostředí Podklad ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů Vyhlášek, Technických podmínek, ČSN specifikovaných níže

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Automobilová doprava versus životní prostředí Hlavní dopady automobilová dopravy: 1. likvidací či změnou biotopů při výstavbě pozemní komunikace, 2. emisemi hluku a chemických látek z provozu, 3. přímou interakcí vozidel za provozu (přímé rušení nebo kolize). Ad.1. v rámci přípravy stavby v procesu posuzování vlivů na životní prostředí podle zákona č. 100/2001 Sb. [1] viz EIA a SEA, data viz dopravní prognózy Ad.2 standardní modely, potřebná dopravní data jsou specifikována pro výpočet hluku a emisí Ad.3 viz dále „Interakce vozidel za provozu“

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Interakce vozidel za provozu A.intenzita dopravy a její variabilita - vzhledem k tomu, že pohyb živočichů v krajině je značně proměnlivý v prostoru i čase, je nezbytné znát variabilitu intenzity dopravy: denní - ve vazbě na večerní a raní maxima migračních pohybů, roční - ve vazbě na sezónní migrace a roční populační změny (přítomnost mláďat), B.odstupy mezi vozidly - reprezentují rozložení stavu nepřítomnosti vozidel v čase a mohou být podkladem pro posuzování pravděpodobnosti, že živočich bezpečně překoná pozemní komunikaci při přebíhání, nebo se může pohybovat po komunikaci (např. ptáci při sběru potravy), C.rychlost vozidel - umožňuje odhadnout potřebnou rozhledovou vzdálenost při hodnocení kritických míst z hlediska dopravních nehod způsobených kolizí se zvěří.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravně inženýrská data Při výpočtech vlivu dopravy na životní prostředí je vždy vhodnější provedení vlastního dopravního průzkumu. Při použití hodnot uvedených v technických podmínkách je nutné mít na zřeteli, že se jedná o hodnoty, které vznikly analýzou souboru výsledků dopravních průzkumů. Jsou zatížené chybou danou počtem měření a rozptylem získaných dat!!! Technické parametry komunikací délka úseku, šířka komunikace, podélný sklon, výškové řešení (zářez, násyp) - jeho výška, druh krytu Vozidla a jejich jejich provoz druhy vozidel technické parametry skladba dopravního proudu odstupy vozidel rychlost vozidel

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dostupnost techn. parametrů komunikací U existujících komunikací je tyto údaje možné získat: pro dálnice a silnice - Ředitelství silnic a dálnic ČR, Silniční databanka Ostrava, pro místní a veřejně přístupné účelové komunikace - pasport komunikací příslušné obce. Pokud nejsou údaje z těchto zdrojů dostupné nebo jsou nedostatečné, je nutné provést měření přímo v terénu. ŘSD ČR, pracoviště Silniční databanky Ostrava vede údaje o dálniční a silniční síti v GIS. Pro účely posuzování vlivu dopravy na životní prostředí jsou využitelné zejména tyto údaje: topologie sítě (uzly a úseky v souřadném systému), úseky jsou rozděleny na homogenní části. Pro každý homogenní úsek jsou k dispozici údaje: pasportizační šířka, šířka neprašné části, šířka jízdního pásu, druh krytu, podélný sklon.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dostupnost techn. parametrů vozidel (dle TP219)

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dostupnost techn. parametrů vozidel Dlouhodobé sčítání dopravy - úsek pozemní komunikace může být přiřazen k místu dlouhodobého sčítání dopravy. To se provádí automatickými detektory dopravy, které jsou umístěny především na komunikacích vyššího dopravního významu, zejména dálnicích a silnicích I. třídy. Ve specifických případech i na silnicích II. a III. třídy a místních komunikacích. Údaje jsou k dispozici na Ředitelství silnic a dálnic ČR. Celostátní sčítání dopravy - je základní informací o intenzitách automobilové dopravy. Probíhá v pětiletém cyklu na vybrané komunikační síti, která zahrnuje všechny dálnice, silnice I. a II. třídy, vybrané silnice III. třídy a vybrané místní komunikace. Údaje jsou k dispozici na Ředitelství silnic a dálnic ČR. Využití výsledků jiných dopravních průzkumů - v některých obcích se pravidelně provádí dopravní průzkumy motorové, cyklistické i pěší dopravy. Jejich využitelnost pro daný účel je však třeba zvážit s ohledem na způsob provedení průzkumu viz TP 189.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dostupnost techn. parametrů vozidel Informace o skladbě vozidel - rozdělení vozidel podle: plnění normy EURO 1, 2, 3, 4 a bez katalyzátoru, u osobních vozidel - zastoupení vozidel s benzinovým a naftovým motorem, hlukové emisní vydatnosti Pro výpočty je nutno znát typickou skladbu vozidel. Nelze však použít údaje o jejich zastoupení podle Centrálního registru vozidel, neboť tyto údaje neodpovídají reálnému zastoupení na komunikacích. Proto je nezbytné vycházet z tzv. dynamické skladby vozidel, která odráží skladbu v dopravním proudu a je obvykle zjišťována pomocí dopravních průzkumů. Pro výhledové období je možné použít odhadů s využitím podkladů z matematických modelů. Pro emisní výpočty je požadována znalost procentního rozdělení intenzity dopravy podle vytížení vozidla a dopravní výkon pro jednotlivé kategorie nákladních vozidel. Jednou z možností jak potřebná data získat je využít údajů ze stanovišť automatického vážení vozidel za jízdy (WIM). Ty jsou k dispozici u správce komunikace. Zařízení na stanovištích umožňují zaznamenat hmotnosti jednotlivých náprav a celkovou hmotnost projíždějícího vozidla a také toto vozidlo zařadit do jedné ze skupin klasifikace vozidel

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dostupnost techn. parametrů vozidel Odstupy vozidel Časovým odstupem mezi vozidly rozumíme dobu mezi průjezdem čel dvou vozidel jedoucích v jízdním pruhu za sebou. Prostorový odstup vozidel je vzdálenost čel dvou vozidel jedoucích v jízdním pruhu za sebou. Zjišťuje se dopravními průzkumy nebo pomocí pravděpodobnostních matematických modelů. Rychlost vozidel je dána jako návrhová, sněrodatná, cestovní nebo nejvyšší dovolená rychlost viz přednášky o pozemních komunikacích – ideálně vlastním dopravním průzkum

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Podklady pro hlukové výpočty dle TP 219 Druhy krytu komunikace Intenzita dopravy Rychlost dopravního proudu Úroveň kvality dopravy Uvedené technické podmínky obsahují podrobný popis a postup stanovení jednotlivých veličin ve vztahu k hlukovým výpočtům.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Podklady pro emisní výpočty Dle TP 219 Intenzita dopravy Rychlost dopravního proudu Úroveň kvality dopravy Podklady pro výpočet víceemisí ze startů studených motorů Sekundární prašnost Uvedené technické podmínky obsahují podrobný popis a postup stanovení jednotlivých veličin ve vztahu k emisním výpočtům.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Podklady výpočty dopadů na živou přírodu dle TP 219 Intenzita dopravy Odstupy mezi vozidly Rychlost vozidel Uvedené technické podmínky obsahují podrobný popis a postup stanovení jednotlivých veličin ve vztahu k výpočtům dopadů na živou přírodu.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zákony a Normy [1]Zákon č. 100/2001 o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů [2]Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích [3]Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích [4]Zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší [5]Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích [6]Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí [7]Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny [8]Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví [9]Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 30/2001 Sb. [10]Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 302/2001 Sb., o technických prohlídkách a měření emisí vozidel [11]Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích [12]Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 229/2004 Sb., kterou se stanoví požadavky na pohonné hmoty pro provoz vozidel na pozemních komunikacích a způsob sledování a monitorování jejich jakosti [13]Nařízení vlády č. 350/2002 Sb., kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší [14]Nařízení vlády č. 148/2000 Sb. o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací [15]ČSN Názvosloví silničních komunikací [16]ČSN Projektování silnic a dálnic [17]ČSN Projektování křižovatek na pozemních komunikacích [18]ČSN Projektování místních komunikací

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Technické podmínky [19]TP 81 Zásady pro navrhování světelných signalizačních zařízení na pozemních komunikacích, II. vydání, CDV, 2006 [20]TP 135 Projektování okružních křižovatek na silnicích a místních komunikacích, V-Projekt Ostrava, 2005 [21]TP 180. Migrační objekty pro zajištění průchodnosti dálnic a silnic pro volně žijící živočichy, EVERNIA s.r.o., 2006 [22]TP 188. Posuzování kapacity neřízených úrovňových křižovatek, EDIP s.r.o., 2007 [23]TP 189. Stanovení intenzit dopravy na pozemních komunikacích, EDIP s.r.o., 2007 [24]TP Dopravně inženýrská data pro kvantifikaci vlivů automobilové dopravy na životní prostředí

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Literatura [25]Rámcová směrnice 96/62/EC On ambient air quality and management [26]Směrnice 2002/49/EC o hodnocení a řízení environmentálního hluku [27]Využití dopravně inženýrských dat a metod pro kvantifikaci vlivů dopravy na životní prostředí (Závěrečná zpráva projektu č. 1F55A/065/120), EDIP s.r.o., 2010 [28]Liberko, M.: Metodické pokyny pro výpočet hladiny hluku z dopravy, VUVA Brno,1991 [29]Novela metodiky pro výpočet hluku ze silniční dopravy, Český ekologický ústav Praha, 1995 [30]Hluk v životním prostředí, Planeta č. 2/2005, MŽP, 2005 [31]Výhledové koeficienty růstu dopravy pro období , Ředitelství silnic a dálnic ČR, 2007 [32]André, M., Hammarstrom, X., Reynoud, I.: Driving statistics for the assessment of polutant emissions from road transport, INRETS Report LTE 9906, 1999 [33]Vybrané podklady geografického informačního systému ŘSD, Silniční databanka Ostrava [34]Ministerstvo životního prostředí ČR: Emisní faktory motorových vozidel, 2002 [35]Píša V. a kol.: MEFA 06 - program pro výpočet emisních faktorů pro motorová vozidla ( ) [36]U.S. EPA: AP-42 - Compilation of Air Pollutant Emission Factors [37]Šebor G. a kol.: Projekt VaV MD ČR 1F54E/121/520 Souhrnná metodika pro hodnocení emisí znečišťujících látek ze silniční dopravy, souhrnná zpráva za rok 2007 [38]Zjištění aktuální dynamické skladby vozového parku na silniční síti v ČR a jeho emisních parametrů v roce 2005, ATEM - Ateliér ekologických modelů, s.r.o., 2006 [39]Adamec, V.: Výzkumný záměr 2, Výzkum spolehlivosti a bezpečnosti silniční dopravy včetně jejího vlivu na životní prostředí ve vztahu k trvale udržitelné mobilitě, Souhrnná zpráva o stavu řešení výzkumného záměru za rok , CDV, 2004