Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vyjmenovaná slova po P Název sady: Český jazyk a literatura 3. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál je určen k seznámení s vyjmenovanými slovy po P a slovy příbuznými. Prezentace byla vytvořena pro práci s interaktivní tabulí nebo dataprojektorem a obsahuje animaci.
VYJMENOVANÁ SLOVA po P A SLOVA PŘÍBUZNÁ PY PI PÝ PÍ
VYJMENOVANÁ SLOVA Be, fe, le, me, pes se veze do slovíček i,y si vleze. Někdy měkké, někdy tvrdé, jak to poznat mám? Já jsem ještě malý žáček, v tom se nevyznám! Budu se učit zas a znova tahle vyjmenovaná slova. Be, fe, le, me, pes se veze, ta čeština nemá meze! Be, fe, le, me, pes se veze do slovíček i,y si vleze. Někdy měkké, někdy tvrdé, jak to poznat mám? Já jsem ještě malý žáček, v tom se nevyznám! Budu se učit zas a znova tahle vyjmenovaná slova. Be, fe, le, me, pes se veze, ta čeština nemá meze! Y I Y I
VYJMENOVANÁ SLOVA jsou slova, ve kterých píšeme tvrdé y, ý. Vyjmenovaná slova mají hodně kamarádů. Říkáme jim slova PŘÍBUZNÁ. Také v těchto slovech píšeme tvrdé y, ý.
VYJMENOVANÁ SLOVA po P PÝCHA – PYTEL – PYSK NETOPÝR – SLEPÝŠ – PYL KOPYTO - KLOPÝTAT – TŘPYTIT SE ZPYTOVAT – PYKAT – PÝR PÝŘIT SE – ČEPÝŘIT SE
PÝCHA – PYTEL – PYSK pyšný, přepych, pýchavka (houba), pych (krádež) pytlák, pytlovina pyskatý, ptakopysk
NETOPÝR – SLEPÝŠ - PYL netopýři slepýši opylovat, opylovač
KOPYTO – KLOPÝTAT – TŘPYTIT SE lichokopytník, kopýtko klopýtnutí třpytka, třpytivá, třpyt
ZPYTOVAT – PYKAT – PÝR nevyzpytatelný, jazykozpytec odpykat pýřavka
začepýřit se, pýří se rozčepýřený PÝŘIT SE – ČEPÝŘIT SE
Pozor na slova!!! pýcha x píchá (špendlík, jehla, trn) Pýcha předchází pád. Píchá mě u srdce. pych x pích Lesní pych se nevyplácí. Injekce dělá pích. pysk x písk (píská na prsty, zvuk) Kůň má poraněný pysk. Písk, písk, ozývá se z křoví. pykat X pikat (pikaná – hra) Za chyby budeš pykat! Kdo bude teď pikat?
Pyl x pil (limonádu) Včelky přenášejí pyl. Petr pil limonádu. opylovat x opilovat (pilníkem) Čmeláci přiletěli opylovat jetel. Teta si opilovala nehty. slepýš x slepíš ( lepidlem) Po cestě se plazil slepýš. Slepíš mi letadélko? zpychla x spíchla (ušila) Naše sousedka zpychla. Babička mi spíchla kostým na karneval. Pozor na slova!!!
Doplň slova do vět Nebudu za to, co jsem neudělal. Kdo bude teď ? V botě mě něco. není dobrá vlastnost. pikat pykat Pýcha píchá
Vrabčák hrdina Kdysi dávno, v jednom lese, na jedné pasece, žily tři kamarádky. Veverka Terka, včelka Věrka a sovička Evička. Každý den se scházely a vyprávěly si, co viděly a zažily.
Dnes večer začala první vyprávět včelka Věrka. Když letěla ráno na louku sbírat pyl, uviděla na nedaleké cestě dva koně. Pozorovala je, jak svými kopyty klapají po cestě a klopýtají přes překážky. Jejich postroje se jim třpytily jako drahé kameny. Honili se a vběhli na louku. Svými pysky okusovali trávu, byliny i pýr. Celý den si na louce hráli.
Jako druhá začala vyprávět veverka Terezka. Brzy ráno vyběhla ze svého příbytku v dutině starého dubu a začala pozorovat, co se kde děje. Uviděla netopýra, který celou noc létal po lese a hledal nějaký hmyz. Teď rychle pospíchal do své jeskyně a těšil se, jak se prospí. Spatřila taky slepýše, který se vyhříval na písčině u břehu rybníka.
,,A co jsi zažila ty, Evičko?“ zeptala se Terezka.,,Já jsem dneska zažila velké dobrodružství. Představte si, co se stalo u lesní studánky. Sedím si spokojeně před domečkem, když najednou zaslechnu volání o pomoc. A vzápětí vidím vrabčáka Ferdu, jak celý rozčepýřený poletuje sem a tam a je celý zmatený“.,,Co se ti stalo Ferdo?“
,, Mě nic, ale srneček Lojzík je na tom špatně. Viděl jsem, jak o něco klopýtl a zůstal ležet na zemi. Chytil se kopýtkem do nastraženého oka na zajíce. Musíme mu jít pomoci! Každou chvíli může přijít pytlák, srnečka strčit do pytle a odnést ho pryč!“ Rychle jsem s ním letěla za Lojzíkem. Společně se nám podařilo Lojzíka z pytlácké pasti vysvobodit.
Moc nám děkoval za záchranu. Hlavně vrabčákovi, který se nebál pytláka a přivolal pomoc. To jste měli vidět, jak se pýřil. Řekly jsme mu, jak jsme pyšné na to, jakého máme kamaráda a hrdinu.
Zdůvodni psaní i, y – určitě to zvládneš. Tvoř věty s danými slovy. pospíchat pila písek papír pilník špína pilíř pírko zpívat pilný pivoňka trpitel prospívat pospíchat přírodopis Pepík
Zdůvodni a doplň i, í, y, ý režná p y tlovina, ostrý p i lník, p y šnil se novým autem, slep i čí p í rko, žlutý p y l, p i l limonádu, hodina přírodop i su, čistý pap í r, žil v přep y chu, vězeň up i loval mříže, šťavnatá p í ce, rozčep ý řený krocan, zaječí p y sk, kůň je lichokop y tník, úkol z p i lnosti, třp y tivý šperk, nemilosrdný p y tlák, p í chla se o trn, slep í š mi draka, Pep í k umí p í skat, slep ý š není had, p y kal za své hříchy, posp í chal do školy, zp í val novou píseň, koup i l si p i lník
Zdůvodni psaní i, í, y, ý režná p y tlovina, ostrý p i lník, p y šnil se novým autem, slep i čí p í rko, žlutý p y l, p i l limonádu, hodina přírodop i su, čistý pap í r, žil v přep y chu, vězeň up i loval mříže, šťavnatá p í ce, rozčep ý řený krocan, zaječí p y sk, kůň je lichokop y tník, úkol z p i lnosti, třp y tivý šperk, nemilosrdný p y tlák, p í chla se o trn, slep í š mi draka, Pep í k umí p í skat, slep ý š není had, p y kal za své hříchy, posp í chal do školy, zp í val novou píseň, koup i l si p i lník
Tak jak se vám podařilo zvládnout vyjmenovaná slova po P? Zvládli jste je určitě výborně. GRATULUJI!!!
Použité zdroje a materiály: O9YJ5Ik02fI9BHsag shop.cz/files/product/1/26/1287/preview.jpg O9YJ5Ik02fI9BHsag shop.cz/files/product/1/26/1287/preview.jpg JIRKŮ, Zuzana; TABARKOVÁ, Jana. Vyjmenovaná slova hrou. Brno: Nová škola, 2008, ISBN MACHÁŇ, Jaromír. Pravopis i a y hravě. Praha: Pansofia, 1996, ISBN Obrázky z galerie Klipart Vlastní archiv autora