VY_32_INOVACE_04_19_Tepelné elektrárny. Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové učivo Autor: Mgr. Lenka Kajabová Předmět: Chemie Očekávaný výstup:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola Střední odborné učiliště a střední odborná škola Hustopeče, Masarykovo nám. 1 AutorIng. Ivana Bočková Číslo NázevKotle ve vytápění Téma hodinyKotle.
Advertisements

Obnovitelné (recentní) zdroje energie zdroje energie Slunce, voda, vzduch.
ELEKTRÁRNY Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Vodní elektrárna Voda přitékající přívodním kanálem roztáčí turbínu, která je na společné hřídeli s generátorem elektrické energie. Dohromady tvoří tzv.
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164.
VY__III/2__INOVACE__213 FYZIKA Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy 9. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.
Atomové elektrárny Obor: Lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. LudvíkKašpar Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování:
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Generátor střídavého proudu. K primárním zdrojům elektrické energie řadíme uhlí, ropu, zemní plyn, vodu v přehradách a také jaderné palivo. Přeměna energie.
Druhy Česko má 4 základní obnovitelné zdroje energie voda vítr slunce biopaliva.
Vytápění Teplárny. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Jaderná elektrárna Jak funguje? JJaderná elektrárna funguje na stejném principu jako uhelná elektrárna UU obou typů se elektrická energie vyrábí.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
VY_52_INOVACE_05_03_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák TERMOCHEMICKÉ REAKCE Lavoisier Laplace Hess Hoření, spalování Tepelná elektrárna.
Блюдо 3. Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací, upevňovací učivo Autor: Mgr. Lenka Kajabová Jazyk: Ruština Očekávaný výstup: rozšíření.
Škola Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hustopeče, Masarykovo nám. 1 AutorIng. Ivana Bočková Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo.
Vytápění Účinnost spalování. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Pavel Jelínek NÁZEV:VY_32_INOVACE_12_NEŽIVÁ PŘÍRODA_OBNOVITELNÉ ZDROJE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. ? Co všechno může sloužit jako zdroj energie?
VY_32_INOVACE_08_32_NEOBNOVITELNÉ A OBNOVITELNÉ PŘÍRODNÍ ZDROJE
Netradiční zdroje elektrické energie
STROJOVNA.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
OBNOVITELNÉ ZDROJE ENERGIE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Šablona 32 VY_32_INOVACE_17_30_Pascalův zákon a hydraulika.
Elektrické stroje točivé
Výroba elektrické energie
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ELEKTRÁRNY.
Výroba elektrické energie - obecná část
TEPELNÉ MOTORY.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Fyzika – Tepelná elektrárna
Energetické suroviny – ropa, zemní plyn
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
VY_32_INOVACE_03_19_Století páry
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
Netradiční zdroje elektrické energie
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Název projektu: Moderní škola
Prezentace – výklad učiva
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
Tepelné motory Motory s vnějším spalováním parní stroj parní turbína
Vzduch.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_Člověk a energie TÉMATICKÝ.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Neživá příroda - vzduch
VY_32_INOVACE_04_16_Moje rodina
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_18 Fyzika,
Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_19 Fyzika,
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Šablona 32 VY_32_INOVACE_05_30_ Převody jednotek obsahu-procvičení.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_31_ Barvy.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_04_19_Tepelné elektrárny

Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové učivo Autor: Mgr. Lenka Kajabová Předmět: Chemie Očekávaný výstup: vyjmenovat typy elektráren Speciální vzdělávací potřeby: dataprojektor, interaktivní tabule Klíčová slova: elektrárny Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 12 – 15 let

Elektrárna uhelná Elektrárna na topný olej Elektrárna na zemní plyn

Kusové uhlí se rozemele na prášek. Ventilátor dopraví tento uhelný prášek spolu se vzduchem k hořákům. V prostoru ohniště v kotli uhlí shoří a uvolněné teplo ohřívá vodu v trubkách. Vzniká pára o teplotě přibližně 550 °C a o vysokém tlaku, která roztáčí turbínu. Na společném hřídeli s turbínou je i generátor, v němž vzniká elektrický proud. Pára poté přechází do kondenzátoru, kde se chladí studenou vodou a kondenzuje. Chladící voda se chladí vzduchem v chladící věži. Z plynných aerosolů, které vznikají při spalování uhlí, je v odlučovači odstraněna pevná složka – popílek. Vodou je pak splavován do úložiště popílku. Plynné zplodiny jsou nejprve v odsiřovači zbaveny oxidu siřičitého a poté odcházejí komínem do atmosféry.

1) skládka paliva, úprava paliva - drtící stanice (třídiče a 2 nebo více drtičů) - mlýnice – ústřední nebo pro každý kotel 1 mlýn - sušení 2) kotelna (hlavní část) - velké parní kotle s ohříváky vzduchu, přehříváky páry, předhříváky napájecí vody, elektrostatické odlučovače popílku a odsiřovací zařízení umístěny mezi kotel a komín 3) strojovna (parní turbíny s turboalternátory – do výkonu 50 MW nad okružní chlazení vzduchem, který se ochlazuje ve vodním chladiči, nad 50 MW okružní chlazení vodíkem – má 7x lepší tepelnou vodivost než vzduch) 4) chladící okruh (kondenzátory, chladící věže) 5) přípona přídavné vody + odplyňovač 6) skládka odpadu (popílek) – na odkaliště (ve směs z H2O) 7) velín 8) rozvodna

- znečistění životního prostředí - spalují neobnovitelné zdroje - 30 – 40 % účinnost

1. 79 % el. energie v tepelných elektrárnách (uhlí 43 %, plyn 21 %, olej 15 %) % el. energie v jadernách elektrárnách 3. 4 % obnovitelné zdroje (vodní el., větrné - nepatrný zlomek)

1) tepelné elektrárny – tepelná anergie se získává spalováním především uhlí, zemního plynu, topného oleje 2) jaderné elektrárny - využívají tepelné energie uvolňovací při štěpení atomových jader uranu 235 nebo plutonia 239 těžkých prvků 3) vodní elektrárny – využívají přeměny polohové energie padající vody na pohyblivou energii vody, která roztáčí vodní turbíny Další alternativní zdroje (obnovitelné) pro výrobu el energie: 4) větrné elektrárny – využívají energii větru 5) sluneční elektrárny – využívají energie Slunce 6) geotermální elektrárny – využívají teplo z nitra země 7) slapové elektrárny – využívají energii přílivu a odlivu (moře) 8) využití energie biomasy

Energii mořských vln lze na elektřinu převést různými způsoby. Vertikálně orientované bójky nebo ležící tubusy buď přímo pohybují magnety proti cívkám, čímž se indukuje elektrický proud, nebo (častěji) se jejich pohyb hydraulicky přenáší na turbínu rotačního elektrického generátoru. Ideální je instalace v místech, kde moře dosahuje hloubky 40 až 100 metrů - tam je energie vln největší.

eature=related

(pokusy pro použití ve výuce) um=5&ref=http%3A//obrazky.cz/%3Fstep%3D20%26filter%3D1%26s%3D%26size%3Dany%26sId%3D4SGDT3 4OwCGV4EsnrYwJ%26orientation%3D%26q%3Dv%25C4%259Btrn%25C3%25A9%2Belektr%25C3%25A1rny&r esID=NYDposQZq5d3_13Ey0XPpPftTg- Ipu9tKMUs6tdhG_Q&imgURL=http%3A//i3.cn.cz/14/ _mochovce.jpg&pageURL=http%3A// cninoviny.cz/zpravy/nektere-jaderne-reaktory-v-evrope-pry-asi-neprojdou- testem/611073&imgX=435&imgY=295&imgSize=31&thURL=http%3A//media2.picsearch.com/is%3FNYDposQZq5 d3_13Ey0XPpPftTg- Ipu9tKMUs6tdhG_Q&thX=128&thY=86&qNoSite=jadern%C3%A9%2Belektr%C3%A1rny&siteWWW=&sId=4SG DT34OwFyxQEWCcsBt 3D1&resNum=2&ref=http%3A//obrazky.cz/%3Fstep%3D20%26filter%3D1%26s%3D%26size%3Dany%26sId%3 D4SGDT34Ow8ANQEs37e54%26orientation%3D%26q%3Djadern%25C3%25A9%2Belektr%25C3%25A1rny&res ID=nnAnsRHoqn91bjpSsVezJu_TnZ_ffwn_k5f89XrobBw&imgURL=http%3A//mm1.denik.cz/7/cb/straz_fotovoltaicka _elektrarna_il_denik_clanek_solo.jpg&pageURL=http%3A//chrudimsky.denik.cz/podnikani/slunecni-elektrarny- kolem-hlinska-nebudou-rekli- ra.html&imgX=350&imgY=263&imgSize=32&thURL=http%3A//media1.picsearch.com/is%3FnnAnsRHoqn91bjpSsVe zJu_TnZ_ffwn_k5f89XrobBw&thX=128&thY=96&qNoSite=slune%C4%8Dn%C3%AD%2Belektr%C3%A1rny&siteW WW=&sId=4SGDT34OwWyrQEsBs9RW

%C3%A1rny&offset=1&limit=20&bUrlPar=filter%3D1&resNum=17 &ref=http%3A//obrazky.cz/%3Fstep%3D20%26filter%3D1%26s %3D%26size%3Dany%26sId%3D4SGDT34OwFyxQEWCcsBt%26or ientation%3D%26q%3Dslune%25C4%258Dn%25C3%25AD%2Bele ktr%25C3%25A1rny&resID=LIdpMYJjDqr4wTKn0gbgNs3WS8UmZr MLHvdx0_Tbu4E&imgURL=http%3A//mm.denik.cz/15/89/eleisland _denik_clanek_solo.jpg&pageURL=http%3A//teplicky.denik.cz/zpra vy_region/ucitele-navstivili-elektrarny-na- islandu html&imgX=350&imgY=262&imgSize=30&thURL =http%3A//media5.picsearch.com/is%3FLIdpMYJjDqr4wTKn0gbgN s3WS8UmZrMLHvdx0_Tbu4E&thX=128&thY=95&qNoSite=geoterm %C3%A1ln%C3%AD%2Belektr%C3%A1rny&siteWWW=&sId=4S GDT34OCg0SQEWKMjqD