Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Dopravní zeměpis, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky doplněných textem podporujícím výklad učitele Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku. Pro možnost plného využití materiálu je potřebné být připojen k internetu a žáci potřebují k hodině Autoatlas České republiky.
Poprvé byla definována výstavba dálnic usnesením vlády Československé socialistické republiky ze dne 10. dubna 1963 č. 286, o koncepci dlouhodobého rozvoje silniční sítě a místních komunikací, kterou vymezila základní dálniční a silniční tahy. Následně byla koncepce několikrát aktualizována. Usnesením vlády České republiky ze dne 21. července 1999 č. 741 byla aktualizována síť dálnic a rychlostních silnic.
Dálniční síť tvoří dálniční tahy D1, D2, D3, D5, D8 a D11 v celkové délce 1008 km. (k v provozu 736 km) Dálniční síť je napojena na okolní státy následovně: P OLSKO D1 a D11 S LOVENSKO D2 R AKOUSKO D3 N ĚMECKO D5 a D8
D1 Praha - Brno - Vyškov - Přerov - Lipník n. Bečvou – Ostrava - státní hranice ČR/Polsko D2 Brno - Břeclav - státní hranice ČR/Slovensko D3 Praha - Tábor - České Budějovice – státní hranice ČR/Rakousko
D5 Praha - Plzeň - Rozvadov – státní hranice ČR/Německo D8 Praha - Lovosice - Ústí nad Labem - státní hranice ČR/Německo D11 Praha – Hradec Králové – Jaroměř – Trutnov - státní hranice ČR/Polsko
1.Popiš trasu D1 a ukaž na mapě? 2.Popiš trasu D2 a ukaž na mapě? 3.Popiš trasu D5 a ukaž na mapě? 4.Popiš trasu D8 a ukaž na mapě? 5.Popiš trasu D11 a ukaž na mapě?
ŽEMLIČKA, Zdeněk; MYNAŘÍK, Jaroslav. Doprava a přeprava 1. díl. Praha: Nadatur, 2008, ISBN (BROŽ.). ŠIROKÝ, Jaromír. Základy technologie a řízení dopravy, Vyd. 1. Pardubice: Institut Jana Pernera, 2007, ISBN (BROŽ). Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora