Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
Advertisements

KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
STUDIE PROVEDITELNOSTI
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Technologie pro CI. Od technologií pro CI vyžadujeme především funkce vyhledávání v rozsáhlých databázích na základě libovolných dotazů, propojování a.
Výpočet a interpretace ukazatelů asociace v epidemiologických studiích
NĚKTERÉ ZKUŠENOSTI ZE ZAVÁDĚNÍ ISO 27001
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
EKONOMICKÉ STUDIE A STRUKTURÁLNÍ FONDY EU Ing. Patrik Sieber KPE VŠE Praha
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
RVŠ Výsledky připomínkového řízení - zákon č. 130/2002 Sb. Zpracovala : B. Tremlová.
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Metoda FMEA týmová analýza možností vzniku vad u posuzovaného návrhu spojenou s ohodnocením rizik výsledkem aplikace je návrh a realizace opatření vedoucích.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Naši klienti  V současnosti naše systémy užívá 45 zdravotnických zařízení  Naši klienti jsou  rozmístěni v rámci celé ČR (všechny regiony)  tvoří cca.
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
MANEK Antonín ŠMEJKAL (2012) Antonín ŠMEJKAL (2012) ŘÍZENÍ RIZIKA.
Analýza rizik Miroslav Čermák.
Proces řízení rizik.
Rizika v projektech spojených s výstavbou
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Přístup k posouzení rizika
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Co je riziko ? Z historie:
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
ÚVOD DO POJIŠŤOVNICTVÍ Akademický rok 2006/2007. Přírodní či společensko ekonomické jevy a procesy jsou spojeny s nejednoznačností výsledků JISTOTA =
Bezpečnostní politika
Systém řízení moderního podniku Management system of modern company
Projektový management Risk management
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
RNDr. Jana Kotovicová, Ph.D. MZLU v Brně prezidentka
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Personální plán pro podnikatelský plán
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Životní cyklus projektu a fáze projektu Martin Cupal Podnikatelský záměr a projektový management.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Přechod na ISO 9001:2015 v DIAMO, s. p.
Vypracovala: Alena Šarmanová Předmět: Říční inženýrství a morfologie
Současné aspekty daňového práva procesního
Vnější a vnitřní kontrola
PROJEKT: Hodnocení průmyslových rizik
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Obhajoba diplomové práce
Organizace a řízení logistiky
Digitální učební materiál
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
Příklad (investiční projekt)
Výjezdní zasedání pracovní skupiny pro evaluaci a HP
Presentation Title 1st September 2002
PROJEKTOVÝ MANAGEMENT
Výpočet a interpretace ukazatelů asociace v epidemiologických studiích
Transkript prezentace:

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/ Řízení rizik Kvalitativní hodnocení rizik, matice a mapa rizik Zpracoval: prof. Ing. František BOŽEK, CSc. Univerzita obrany v Brně Kontakt: tel.: ,

Úvod Kvalitativní analýza rizik se vyznačuje rychlostí provedení, nižšími požadavky na rozsah vstupních dat a finanční prostředky. Naopak přesnost, transparentnost a spolehlivost výsledků je relevantně nižší v porovnání s kvantitativní analýzou. Je tomu tak proto, že nevyžaduje vyjádření pravděpodobnosti aktivace zdroje nebezpečí v číselných hodnotách a ocenění následků nežádoucí události v peněžních jednotkách.

Úvod Kvalitativní analýza rizik je založena na expertním odhadu jak pravděpodobnosti aktivace zdroje nebezpečí, tak zranitelnosti a kritičnosti ohrožených aktiv. Umožňuje snadno a rychle identifikovat kritická rizika systémů a lze doporučit zejména pro systémy, pro něž dosud nebyla realizována analýza rizik, anebo kde je preferována rychlost identifikace kritických rizik a minimum potřebných zdrojů.

Srovnání kvalitativní a kvantitativní analýzy rizik Přednosti (výhody) kvalitativní analýzy: -menší nároky na erudici a fundovanost realizačního týmu; -nižší náklady na provedení; -nižší nároky na lidské a materiálové zdroje; -nevysoká potřeba programového vybavení; -jednoduché výpočty; -rychlost provedení spojená s rychlostí identifikace kritických rizik a implementace opatření na jejich redukci.

Srovnání kvalitativní a kvantitativní analýzy rizik Nevýhody kvalitativní analýzy: -menší přesnost získaných výstupů při porovnání rizik způsobených různými zdroji nebezpečí; -nižší správnost výstupů, které mají spíše orientační hodnotu; -nižší spolehlivost získaných výstupů; -horší transparentnost procesu; -menší systematičnost; -obtížná kontrola nákladů.

Srovnání kvalitativní a kvantitativní analýzy rizik Zmíněné metodiky nestojí proti sobě, jsou komplementární. Kvalitativní analýza rizik se aplikuje: -na systémy, u nichž dosud analýza rizik nebyla realizována; -pro systémy, kde je nezbytné rychle zhodnotit a identifikovat kritická rizika, která ekonomický subjekt či společnost ohrožují. Jakmile jsou kritická rizika identifikována, lze je, pokud se to jeví potřebné, resp. je to vyžadováno top ‑ managementem, kvantitativně upřesnit.

Definice kvalitativní analýzy rizik Riziko lze z kvalitativního aspektu definovat jako možnost, že s jistou pravděpodobností dojde ke vzniku nežádoucí události, která se liší od předpokládaného stavu či vývoje a která způsobí vyšší či nižší ztráty na movitém či nemovitém majetku, újmu na zdraví lidí nebo zátěž životního prostředí.

Postup kvalitativní analýzy rizik Kvalitativní hodnocení předpokládá: - slovní vyjádření pravděpodobnosti (frekvence) aktivace zdroje nebezpečí; -a/anebo slovní vyjádření zranitelnosti aktiva odkud vyplývá dopad nežádoucí události daný náklady na obnovu (sanaci) poškozeného aktiva, resp. na nákup (pořízení) nového, zničeného aktiva.

Postup kvalitativní analýzy rizik Základem pro odhad rizika systému je rovnice (1): (1) v níž R(t) reprezentuje riziko, p(t) pravděpodobnost aktivace zdroje nebezpečí a N(t) dopady nežádoucí události v závislosti na čase. Přitom dopady (následky) nežádoucí události reflektují zranitelnost aktiva příslušným nebezpečím. Třetím faktorem, na němž je úroveň rizika závislá, je čas t.

Postup kvalitativní analýzy rizik Jsou-li pro každé j-té nebezpečí sestaveny všechny páry nebezpečí/zranitelnost vůči každému i-tému aktivu systému, lze za použití rovnice (2) kalkulovat riziko R j (  ) pro zkoumaný systém (útvar, vojenský výcvikový prostor, ekonomický subjekt, veřejnou či privátní organizaci, objekt apod.), které rezultuje z j-tého nebezpečí v daném čase . (2) kde p j (  ) představuje pravděpodobnost aktivace j-tého zdroje nebezpečí a N j,i (  ) dopady reflektující ze zranitelnosti i-tého aktiva studovaného systému vůči j-tému nebezpečí.

Postup kvalitativní analýzy rizik Grafické vyjádření rizika Zdroj: Božek, F., Urban, R Management rizika - Obecná část. 1. vyd. Brno: Univerzita obrany, 2008, s. 67. ISBN

Postup kvalitativní analýzy rizik Matice rizika Riziko: A = zanedbatelné, B = okrajové, C = nízké, D = ještě akceptovatelné, E = tolerovatelné, F = neakceptovatelné. Pravděpodobnost Dopad nežádoucí události zanedbatelnýokrajovýnízkýstřednívysokýkatastrofický zanedbatelná AABBCD okrajová ABBCCE nízká BBCDEE střední BCDDEF vysoká CCEEFF velmi vysoká DEEFFF Zdroj: vlastní.

Mapa rizika Postup kvalitativní analýzy rizik Zdroj: Božek, F., Urban, R Management rizika - Obecná část. 1. vyd. Brno: Univerzita obrany, 2008, s. 87. ISBN

Matice a mapa rizik Matice a mapa rizik jsou výstupem kvalitativního integrovaného posouzení rizik. Slouží jako: -nástroj ke stanovení priorit rizik; -vymezení závažných a neakceptovatelných rizik; -zefektivnění následujících fází managementu rizik; -definovaní rizikové pozice systému; -zefektivnění managementu firmy.

Závěr Kvalitativní analýza rizik představuje ve srovnání s kvantitativní analýzou jednoduchou, rychlou a nákladově nenáročnou metodiku, nevyžadující širokou škálu vstupních dat. V praxi je často užívána zvláště pro systémy, u nichž dosud nebyla realizována analýza rizik, a když je potřeba urychleně stanovit priority ve sféře redukce rizik, aby mohly být efektivně alokovány finanční, materiálově a personální zdroje. Zmíněné výhody naopak s sebou přinášejí nižší přesnost, správnost a tím i spolehlivost výstupů a horší transparentnost procesu a obtížnou kontrolu vynaložených nákladů.

Závěr Základem kvalitativní analýzy rizik je identifikace všech párů nebezpečí/zranitelnost aktiv studovaného systému spolu se stanovením jejich úrovně vyjádřené slovním hodnocením. Zranitelnost aktiva nebezpečím reflektuje dopad nežádoucí události. Riziko systému v relaci k nebezpečí je dáno průnikem slovního vyjádření pravděpodobnosti aktivace zdroje nebezpečí a nákladů souvisejících s obnovou všech poškozených a nákladů na nákup všech zničených aktiv systému v důsledku výskytu nežádoucí události v čase . Výstupem analýzy bývá zobrazení v matici rizik či mapa rizik.

Příprava na cvičení Studenti se seznámí s výhodami a nedostatky kvalitativního hodnocení rizik ve srovnání s kvantitativním způsobem a osvojí si postupy získávání výstupů kvalitativní analýzou zejména ve formě mapy rizik a zobrazení v matici rizik. Vytvořené skupiny 3-5 studentů realizují kvalitativní analýzu rizik jednoduchého systému (část útvaru, vojenského výcvikového prostoru, domácnosti, provozovny, veřejné instituce, regionu) a zpracují mapu rizik zkoumaného systému. K tomu využijí výsledky získané v předchozích cvičeních.