ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:PhDr. Eva Fučilová NÁZEV:VY_12_INOVACE_01B_18_Hrubín_Romance_pro_křídlovku TEMA:Česká.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.12 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby slovy jednoznačnými, mnohoznačnými a citově zabarvenými. V závěru.
Advertisements

Obecné poučení o literatuře
Osnova rozboru uměleckého textu
Rozbor uměleckého textu
¨-4-.
Srovnávací a vědomostní test
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_06 Tematická.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Holana…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.06 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici literárních pojmů, které jsou vysvětleny na příkladech. Vzdělávací oblast: český.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Struktura literárního díla
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Vyznání.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _24_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Amore amore .... Amore amore ... Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám. Sám sebe ptám.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
OTA PAVEL Praha Praha.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Spisovatelé dětské literatury
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:PhDr. Eva Fučilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09B_17_Jahreszeiten_Wetter TEMA:My a svět.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:PhDr. Eva Fučilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09B_13_Berufswahl TEMA:My a svět kolem nás.
Johann Wolfgang Goethe Utrpení mladého Werthera.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_12_INOVACE_02B_19_Úmluva o právech dítěte TEMA:Člověk.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:PhDr. Eva Fučilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09B_14_Zu_Hause_III TEMA:My a svět kolem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zdeňka Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._PROLETARSKA_POEZIE_PREZENTA CE_03 Název školyStřední.
Věta se skládá ze slov Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_32_INOVACE_18_Slovní.
Novalis. Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Jan Neruda - dílo.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
Konstantin Biebl Život, dílo, citáty. Konstantin Biebl Život, dílo, citáty.
Věta se skládá ze slov Název školy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Opakujeme základní pojmy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:PhDr. Eva Fučilová NÁZEV:VY_12_INOVACE_01B_18_Hrubín_Romance_pro_křídlovku TEMA:Česká literatura 20. století ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

Tento materiál byl vytvořen pro výuku v předmětu český jazyk a literatura v šestém ročníku šestiletého studia, a to jako část jedné vyučovací hodiny v rozsahu cca 30 minut. Materiál slouží k procvičování čtenářské gramotnosti, je zaměřen na kontrolu porozumění textu a vyhledávání informací v úryvcích z díla Romance pro křídlovku od Františka Hrubína. Cílem prezentace je naučit žáky pracovat s textem, vyhledávat v něm určité informace, porozumět mu a přemýšlet o jeho obsahu. Dále je prezentace využita také pro otázky týkající se jazykové výstavby textu uměleckého stylu a fakultativně také pro opakování literární teorie. Pozn. Prezentace navazuje na předcházející znalosti o autorovi, který je představitelem literatury předválečné i poválečné. Metodické pokyny: Žáci postupují podle pokynů uvedených v prezentaci. Řešení úloh zapisují na tabuli elektronickým perem, správné řešení či srovnání obsahuje prezentace v závěru. Texty i otázky k nim je možno vytisknout a dát žákům k dispozici do dvojice či do skupiny apod. Materiál je určen k interaktivní výuce.

Rozvoj čtenářské gramotnosti 1

 jedna z rozsáhlých lyrickoepických skladeb, které spojují autobiografické prvky s parafrázemi dalších příběhů. Bývá označována jako báseň o nesmrtelnosti lásky.1).  motivy lásky a erotiky, mládí a dospívání / smrti a stáří  napsána volným veršem  neobvyklá kompozice - není chronologická ani jednoznačně retrospektivní – několik časových rovin se vzájemně proplétá. (Na druhé straně jsou jednotlivé události datovány jako v deníku.)  Prostředí: Lešany, vesnice v době pouti/í  Hlavní postavy:  František, básník sám,  Terina, dívka z maringotky,  Viktor, básníkův „soupeř v lásce“,  Tonka, vdaná žena.  V další rovině skladby - postavy dědečka a vnuka. Obr. 2 Obr. 1

Dnes v noci /28. srpna 1930/ Pralesy kopřiv, hvězdami bičované k oknu dokořán a). Vlahá srpnová noc. Sedím v okně s koleny u brady. Bdím. Musím bdít. A chlad ze světnice mě tiskne do teplých a vonných vosků tam venku b). (Tiskne mě na pečeť vzpomínky, již jednou se odhodlám zlomit.) Osoby Terina. Vím jenom, že je jí patnáct. Chci si ji vypodobnit, je však nevypodobitelná. Je všechno, co mých dvacet let do mě nanosilo z vůní a tvarů… 1. Z které části básně je tento úryvek? 2. Interpretujte obsah první části úryvku? Co je jejím obsahem? 3. Vysvětlete obsah veršů Pralesy kopřiv, hvězdami bičované k oknu dokořán a chlad ze světnice mě tiskne do teplých a vonných vosků tam venku. 4. Co je obsahem druhé části úryvku? Pro který literární druh je toto typické? 5. Vysvětlete obsah veršů všechno, co mých dvacet let do mě nanosilo z vůní a tvarů. Řešení viz František Hrubín, Romance pro křídlovku Úryvek I. - odpov...František Hrubín, Romance pro křídlovku Úryvek I. - odpov...

Označte správné řešení, popř. stručně zapište. 1.a) úvod – b) střed – c) závěr

„Vy nemáte holku?“ „Ne.“ (Tončiny drsné ruce, jež za to léto chtěly z mých chlapeckých ramen vydřít slunce až do poslední šupinky, vytrhly naráz má křídla z Teriny krve a zpátky do zad jakoby navždy mi je zamáčkly.A) „Ne.“ (Stačilo však jít druhý den podle řeky, abych byl čistý, abych necítil dech ze silných vyhrnutých rtů, které nikdy nelíbají, abych neslyšel starý hlas s nakřáplým smíchem: „Copak s takovým klukem? Pokaždý roztečeš jako svíčka!) „Ne!“ Vzala mě kolem krku a vrátila mi polibek, ale na ústa: „Já vás mám taky moc ráda.“ 1. V ukázce jsou zmíněny obě ženské postavy, symbolizující dvě polohy lásky – smyslně tělesnou a platonicky okouzlenou. Odhadněte podle textu ukázky, která z nich je symbolem lásky tělesné, a odůvodněte svůj názor. 2. Text obsahuje i přímou řeč. Čím se liší z hlediska lexikálního od dalšího textu? Jaká vrstva slovní zásoby je tam užita? 3. Pokuste se vlastními slovy vysvětlit obsah podtrženého obrazného pojmenování. Co mohou symbolizovat „křídla“? Řešení viz František Hrubín, Romance pro křídlovku Úryvek II. - odpo...František Hrubín, Romance pro křídlovku Úryvek II. - odpo...

Zde zapište své odpovědi

…„Neumřete mi!“ řekla mi dnes ráno. Já umřít? Jsem přece k zbláznění živý, už dnes ráno je mne víc o synka, jemuž bude k smíchu taková stará věc, jako je břitva, … je mne víc o dceru, sjíždějící na kánoi Pěnkavský jez (už tam nespatří chlapce, jenž nesl mé jméno a pro nějž každý zlatý oblázek pod zelenavým proudem byl dívčím kolenem), už dnes je mne víc o tvrdou a zuřivou práci, do které své noci budu zaklínat, ale je mne také víc o tvůj ztracený hrob, Terino - … Smrt je v úryvku jak dovršením života (dědeček), tak jeho předčasným přerušením (Terina). 1. Kde se v úryvku objevuje motiv smrti? 2. Jaké slovní spojení se v úryvku opakuje? Jak byste vysvětlili význam tohoto obrazného pojmenování? Jedná se o metaforu? 3. Jaké slovesné osoby jsou v textu použity, jedná-li se o postavu Teriny? Proč? 4. Kdo je oním chlapcem u jezu? Řešení viz František Hrubín, Romance pro křídlovku Úryvek III. - řeš...František Hrubín, Romance pro křídlovku Úryvek III. - řeš...

Zde zapište své odpovědi

…je mne víc o den, kdy se můj ………… poprvé bude ……… a já mu nenabrousím břitvu, ani mu neukážu, jak ji přiložit k ……..., bude mu k smíchu taková stará věc, jako je …………, ale budu blaženě naslouchat, jak mu na hladkých hubených lících jako čmelák bzučí elektrický ………….., už navždy jist, že ho ani nenapadne říci si o břitvu (v břitvě bude stále něco z ………..), a za toho bzučení můj synek, jako jsem kdysi …………. já, vstoupí mezi …………., kteří dosud mají ………….. po pradávných předcích --- V básni je opakování slov a motivů časté, jak vidíte v dalším úryvku týkajícím se dospívání v muže. Pokuste se odhadnout, jaká slova v textu chybí a doplňte: břitva - dospělé holit - srst strojek - synek tváři - vraždy vstoupil Řešení viz František Hrubín Romance pro křídlovku – close text - řešeníFrantišek Hrubín Romance pro křídlovku – close text - řešení Jaká jiná slova a spojení můžeme spojovat se vstupem do světa dospělých?

Řešení 1. a) úvod – b) střed – c) závěr 2. Subjektivně zabarvený popis letní noci 3. a) silná vůně kopřiv, kterých roste mnoho, b) krásný příklad personifikace vyjadřuje odlišnost mezi venkovní teplou letní nocí a chladnějším vnitřním prostředím 4. Subjektivně zabarvená charakteristika postavy 5. Všechny zkušenosti a zážitky

Možná řešení – lze formulovat jinak, popř. doplnit 1. Smyslnost a erotika – Tonka … hovorová i nespisovná slovní zásoba v přímé řeči, použitá adjektiva v charakteristice, 2. Užití nespisovného jazyka, popř. hovorových výrazů u všech mluvčích. 3. Křídla jsou symbolem rozletu a mládí, zatímco Terina lyrického mluvčího povznáší, Tonka ho tlačí zpět k zemi

Řešení 1. V úvodu („Neumřete mi“) a v závěru (ztracený hrob) 2. „je mne víc o“ – jiný obraz pro životní zkušenosti, to, co člověk v životě získává, co jeho život naplňuje 3. V úvodu třetí, v závěru druhá (přímé oslovení, subjektivnější) 4.Sám autor v době dospívání

…je mne víc o den, kdy se můj …synek… poprvé bude …holit… a já mu nenabrousím břitvu, ani mu neukážu, jak ji přiložit k …tváři..., bude mu k smíchu taková stará věc, jako je …břitva…, ale budu blaženě naslouchat, jak mu na hladkých hubených lících jako čmelák bzučí elektrický …strojek.., už navždy jist, že ho ani nenapadne říci si o břitvu (v břitvě bude stále něco z …vraždy...), a za toho bzučení můj synek, jako jsem kdysi …vstoupil... já, vstoupí mezi …dospělé..., kteří dosud mají …srst... po pradávných předcích ---

HRUBÍN, František. Romance pro křídlovku, Praha: Československý spisovatel, 1964, ISBN Klipart (snímek 3) - galerie Klipart [cit ]. Dostupný pod licencí Microsoft Office 2010: cz/images/. cz/images/ Obr. 1 (snímek 4) – wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: orn.jpg/185px-Flugelhorn.jpg orn.jpg/185px-Flugelhorn.jpg Obr. 2 (snímek 4) - archiv autora Cit. 1 - OPELÍK, Jiří, BLÁHOVÁ, Kateřina. František Hrubín. [online] [cit ]. Dostupný na Archiv autora