Vysoké Tatry,...a „naše“ jízdy do Tater i nazpět, (a to nejen s EM-jednotkami z 20. století) od JirAd... s použitím starších fotek „vlastních“ i „cizích“ (a pohlednic jednak z „vlastní sbírky“, „druhak pohledů přeposílaných“)
Starý Smokovec (někdy před rokem 1904)
Tamtéž, ale až po 2. srpnu 1904 – - neboť tu přibyla „novinka“ - a až mnohem později jí začali říkat T R O L E J B U S
Jen o kousek níže a jen o 4 roky později provoz TVV (později též THEVV/TEVD/TEŽ) byl zahájen
... a 3 dny předtím, tj , zahájila i tato lanovka (pohlednice „Lichtig“ je však mnohem mladší)
a nebo snad až z roku 1909 ??? Možná, že toto foto pochází přímo ze „zahájení provozu TVV“
Celková modernizace THEVV v roce
Další modernizace TEVD v roce 1930 – jeden nový vůz č. 7
... novější vůz jezdí rychleji a tak se nám před Braniskem poněkud „rozmázl“
Další lokalita je jasná na první pohled, ale jak se tam dostaneme?
... až sem by to šlo už od ačkoli A. Chytil vydal tuto pohlednici až v roce 1924
... od se ve Štrbě dalo také i „přesedat“...
... ale šlo by to jenom do
Od se sem dalo přijet i jinou místní drahou - z Popradu ! (trať Poprad - Smokovce jsme před chvílí probírali a další etapa elektrizace končila v Tatranské Poliance – na tomto úseku provoz zahájili již koncem roku 1911)
Novější vůz na stejném místě
Od (po 38-leté přestávce) opět novou zubačkou (ovšem jenom „poblíž“)
Kdy toto začalo jezdit, to mi nějak uniklo (fotil jsem až po listopadové kalamitě 2004)
Fabrication Française Lichtig pořídil i „vícejazyčnou“=„mladší, ale hůř kolorovanou“:. elektrizováno od
I k Lomnickému štítu ↓ přibylo mnohé, avšak přibývalo jen postupně:
... od nejdřív „druhé křídlo THEVV“ (snímek je však pořízen až po 2. světové válce)
Na Skalnaté pleso jezdí lanovka od a až nahoru teprve od
... ale při poslední modernizaci (prý) zmizel tento jediný sloup
ale ještě v roce 1964 se „barevně“ moc nefotilo a tak i 1. sériová EM /002 při své první červnové jízdě do Tater (foto Marie Mikušková = firemní prospekt vagónky) vypadala takto:
První jízda do Tater s prototypem EM /002 Časopis Vagonář č. 8/ 1972 má na str. 2 fotku jednotky stojící v Popradě (foto Mokráš) a reportáž s nadpisem „Když semafory měly zelenou“: Je ráno Procházíme se po nástupišti... a čekáme na odemčení jednotky... Pak nasedají: zástupce přejímacího orgánu Molík, vedoucí prototypové dílny Břečka, OTK Majer, výstupní kontrolor Ševeček a další, z MEZu Vsetín: Kristen, Kožich, Cedivodová... zástupci BSP, kteří navrhli elektrickou část (EM 488 má 38 km vodičů všeho druhu... a Chromela s lidmi ze zkušebny nemají práci, vše probíhá bez závad... Volný a Orel z prototypové dílny seřizují „koncáky“, za dohledu s. Reimana se střídají bohumínští strojvedoucí... V Popradě je tříhodinová pauza, zpět je na celé trati zelená... Příjezd do Studénky ve Jednotka je od počátku března nasazena v normálním provozu ČSD Studeňák-fotograf Mokráš (stejně jako předtím Mikušková) mi z podobných akcí věnovali své profi-fotky, např. tuto: Já zde vidím Oldřicha Hurníka a sebe (předpokládám!!!) Na jiné fotce je jiná BSP a jde tedy i o jinou jízdu !!! Ptám se: KDY SE JÍZDA KONALA ? KDE SE TO FOTILO ? S pomocí Brunka a Milánka jsme rozluštili ksichty chlapů - NEBO SE SNAD VE JMÉNECH VŠICHNI MÝLÍME a ta ženská na fotce je nějaká CEDIVODOVÁ ?????
Naposledy dne jsem byl ve vagonářském muzeu, (a to na pozvání pana ředitele RsDr. Martina Šmídy, s kterým „spolupracuji“ od r. 1994, stejně jako do té doby i s řediteli: PhDr. Slavomírem Černínem, nebo předtím i Rudolfem Hübscherem, který však byl do normalizace vedoucím pttp dílny vagónky ve Studénce), ale fotku EM /002 v Popradě dne jsme opět nenašli !!! Proto se raději „kochej“ např. Slavkovským štítem:
Nebo pohledem ze Starého Smokovce až na Lomnický štít
Nový Smokovec
Velký studený potok (správně česky „Kohlbach“) ve Velké studené dolině kdysi a „nedávno“
Cestou z Hrebienka do některé z obou dolin se musíš rozhodnout nejpozději u chaty Kamzík!