Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOSTERNÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Advertisements

BIOLOGIE ČLOVĚKA KOSTRA LIDSKÉHO TĚLA
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: KOSTRA VY_inovace_32_PR89_20
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Lidská kostra Základní škola praktická a základní škola speciální
Digitální učební materiál
Lidské tělo KOSTRA.
Pří_093_Člověk a jeho zdraví_Kostra Autor: Mgr. Marie Boučková
Opěrná soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci opěrné.
Biologie člověka Kostra.
OPĚRNÁ (KOSTERNÍ) SOUSTAVA
Opěrná soustava kostra.
KOSTRA 5. ročník.
KOSTERNÍ SOUSTAVA.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Kostra.
Opakování opěrná soustava
POHYBOVÝ SYSTÉM SCHÉMATA, OBRÁZKY.
Základní škola a Mateřská škola Vraclav, okres Ústí nad Orlicí Vraclav 52, e:mail: Tel.: www: zsvraclav.cz Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Opěrná (kosterní) soustava
KOSTRA Prvouka 3.ročník. KOSTRA Prvouka 3.ročník.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
VY_III/2_INOVACE_105_Kostra člověka
pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Člověk a jeho zdraví – Kostra
Číslo v digitálním archivu školy
Opěrná (kosterní) soustava
KOSTRA LIDSKÉHO TĚLA tvoří oporu těla upínají se na ni kosterní svaly udává tvar těla postava člověka (díky kostře) je tedy vzpřímená a páteř je.
Opěrná soustava Funkce: opora, tvar těla chrání vnitřní orgány
Kostra = opěrná soustava (Výklad učiva) Počet hodin: 1 5. ročník
SAVCI Soustava opěrná a pohybová Je tvořena: páteř lebka
Lidská kostra Martina Habrdlová Martina Habrdlová Martina Habrdlová.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
KOSTRA KONČETIN = spojena s osovou kostrou pletenci:
Kostra - skládá se přibližně z 233 kostí.
VY_32_INOVACE_04-06 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Biologie člověka Téma: Soustava opěrná.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_PŘ8_BO.
Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách VY_32_ INOVACE_52_Nerosty-sůl.
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8. ročník VY_32_INOVACE_05 – Kostra končetin.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_14_16B_Kostra končetin Téma:Přírodopis savců.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_KOSTRA.
Kosterní soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_1_Kosterní soustava Téma: Přírodověda.
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_25 II Pohybová soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
Lidské tělo - kostra.
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Lebka - Cranium Funkce: chrání mozek, smysly (zraku, sluchu…)
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_01_KOSTRA TÉMA: KOSTRA
Prezentace – výklad učiva
Výukový materiál VY_52_INOVACE_30_ Hrudník, končetiny
Opěrná soustava Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_01_Kostra
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Název školy: ZŠ J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice
Opěrná soustava pokračování.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název: VY_52_INOVACE_PRV_01 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Autor: Mgr. Iveta Váňová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Autor: Mgr. Iveta Váňová
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, HOŘICE, HUSOVA 11 VY_32_INOVACE 9_01
Kostra člověka.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Transkript prezentace:

Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.

Kostra dospělého člověka se skládá přibližně z 206 kost. lidská osová kostra -lebkalebka -páteřpáteř -žebra s kostí hrudnížebra s kostí hrudní -lidská kostra končetin -kostra horní končetiny člověkakostra horní končetiny člověka -kostra dolní končetiny člověkakostra dolní končetiny člověka

Lidská kostra má celou řadu funkcí: Opora - kosti tělo podpírají, udržují také orgány na správných místech. Ochrana - kosti tvořící lebku chrání mozek a žebra, chrání srdce, plíce a žaludek. Pohyb - kosti spolu se svaly umožňují pohyb. Tvorba krve - v kostní dřeni některých kostí se tvoří červené a bílé krvinky a krevní destičky. Ukládání minerálních látek - v kostech je skladován fosfor a vápník, které mohou být v případě potřeby uvolněny.

lebka Je nejsložitější součást kostry obratlovců, která především chrání mozek a smyslové orgány. Je vytvořena z řady lebečních kostí a je navázána pohyblivě na páteř. Dělení lebky-obličejová část obsahuje vyústění smyslových orgánů a ústní otvor. Dutá mozková část chrání mozek.

páteř Páteří probíhá mícha. Je složena z řady obratlů. Na páteř je navázána lebka, pánev, hrudní koš nebo končetiny - toto se může u jednotlivých druhů lišit. Páteř je složena také z meziobratlových plotének. Páteř umožňuje člověku vzpřímenou chůzi a chrání míchu. Je dvojnásobně esovitě prohnutá, což zajišťuje její pružnost.

Tedy žebra a hrudní kost chrání měkké orgány dutiny hrudní, jako jsou plíce a srdce. U člověka je tvořen 25 kostmi. Hrudní koš

Kostra horní končetiny Pletenec - kost klíční a lopatka Kosti předloktí - loketní, vřetení Loketní ulna - vždy na malíkové straně, výběžek kosti loketní Kostra ruky - 8 kostí zápěstních Kosti záprstní - 5, články prstů – každý prst má 3, palec má 2 Horní končetiny nenesou váhu těla.

Kostra dolní končetiny Pletenec - tvořen kostí pánevní (kyčelní, sedací, stydká) Kostra volné končetiny - připojena k pletenci kyčelním kloubem - ten je tvořen kostí stehenní a pánevní Kost stehenní - největší, prohnutá dopředu Kosti bérce - kost holení Kostra nohy - zánártní kosti + nártní kosti + články prstů = 14 kostí (jako u ruky) Kosti dolních končetin nesou spolu s páteří kostru těla.

(4 obrázky) Text z wikipedie.

 Vytvořeno jako DUM do předmětu prvouka na ZŠ a MŠ 17.listopadu 1325, Mladá Boleslav pro třetí ročník základní školy.  Materiál slouží k doplnění učiva člověk- kostra.  Materiál doporučuji prezentovat pomocí interaktivní tabule.  Materiál byl vytvořen a pilotován ve II. pololetí školního roku 2011/2012.