Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rok 2008; leden až říjen Nehody na pozemních komunikacích a jejich následky; Česká republika Připravil: pplk. ing. Josef Tesařík Besip 20. listopadu 2008.
Advertisements

s dopravní infrastrukturou
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Bezpečnost dopravy na veřejných komunikacích
BEZPEČNOST DOPRAVY NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D
1 Realita není černobílá aneb řešení šitá na míru 19. září, Praha Michal Tesař, NEWTON Management, a.s.
Ondřej Valenta, DiS. Oddělení BESIP Ministerstvo dopravy Národní strategie bezpečnosti silničního provozu – informace o plnění v roce 2010.
Bezpečnost seniorů v dopravě. Za seniory osoby považujeme osoby, jejichž věk je vyšší než 65 let Po šedesátce právě vlivem věku lze zaznamenat změny organizmu,
1 Roční výročí novelizace zákona 361 / 2000 Sb. v ČR Tisková konference, 28. června 2007.
ZÁKON O POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
Dopravní a liniové stavby
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
Rada vlády pro BSP; 23. dubna 2009, pplk. ing. Josef Tesařík Rok 2008 Nehody na pozemních komunikacích a jejich následky; Česká republika Připravil: pplk.
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Dopravní průzkum Petr Chocholouš.
Úvod do pozemních komunikací
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Tisková konference příčiny nehod v podzimním a zimním období priority a úkoly – podzimní období Tisková konference příčiny nehod.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška AUDIT BEZPEČNOSTI POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství,
Územní studie silnice II/380 Sokolnice - Čejč Vstupní jednání s obcemi, ORP, úřady územního plánování a stavebními úřady Krajský úřad Jihomoravsk ého kraj.
Anotace: Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Činnost dopravní policie v roce Dopravní přestupky řidičů motorových vozidel Celkem řešeno řidičů motorových vozidel na místě uloženo.
Zima 2014/2015 Viditelnost chodců a rizika zimního období Ing. Martin Farář, vedoucí samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Tisková konference dopravní nehodovost - priority a úkoly – podzimní období Tisková konference dopravní nehodovost - priority.
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
DOPRAVNÍ NEHODOVOST NA ÚZEMÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE ZA ROK
Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha
Činnost služby dopravní policie v I. čtvrtletí r.2010 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 15. dubna 2010.
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY MĚST MOSTU A LITVÍNOVA PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY VE MĚSTECH MOST A LITVÍNOV.
ZLEPŠENÍ REALIZACE SPOJENÍ VEŘEJNOU DOPRAVOU V RELACI Č.KRUMLOV – Č.BUDĚJOVICE A ZPĚT PROSTŘEDNICTVÍM MATEMATICKÝCH METOD AUTOR PRÁCE: BC. MICHAELA PEKAŘOVÁ.
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
KE ZLEPŠENÍ BEZPEČNOSTI NA SILNICÍCH ZLÍNSKÉHO KRAJE?
Stručná informace o plnění Národní strategie BESIP 2020
Rok 2016 v silničním provozu a priority Policie ČR pro rok 2017
Tisková konference ÚO Děčín Krajské ředitelství Ústeckého kraje
NeRiskuj.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Výbory a pracovní skupiny
Letní prázdniny lepší než 2009 ?
Besip Zlínského kraje Zlín,
11 měsíců 2010 Statistika nehodovosti na pozemních komunikacích ČR
Nehodovost na okrese ZNOJMO
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Prázdniny bezpečnější
MOŽNOSTI ŘEŠENÍ NEDOSTATKU PARKOVACÍCH MÍST PRO NÁKL. AUTOMOBILY
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
Vyhodnocení dopravní nehodovosti v ČR a ve Zlínském kraji za rok 2017
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
DOPRAVNÍ NEHODOVOST NA ÚZEMÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE ZA ROK 2012
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až říjen roku 2013 plk. Ing. Tomáš LERCH
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za I. čtvrtletí roku 2014 a Velikonoce plk. Ing.
Krajské ředitelství policie hl. m
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
Identifikace rizikových faktorů na železničních přejezdech
Návrh opatření pro zlepšení dopravy v krnap
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava

Posouzení účinnosti dopravně zklidňujících opatření Při hodnocení účinnosti se porovnávají následující charakteristiky: rychlost motorové dopravy, bezpečnost silničního provozu, bariérový efekt komunikací (možnost přecházení), podíl pěší a cyklistické dopravy, hodnocení přestavby dotčenými obyvateli.

Rychlost motorové dopravy Měří se rychlostní charakteristiky (V85%) osobních automobilů: na vjezdu do obce na vlastním průtahu obcí rychlosti nákladních automobilů na vjezdu do obce a na vlastním průtahu obcí Bezpečnost silničního provozu Měří se snížení (zvýšení) charakteristik dopravní nehodovosti: snížení počtu nehod s následkem úmrtí nebo zranění osob snížení počtu zraněných snížení počtu těžce zraněných snížení počtu usmrcených snížení rizika nehody zvlášť pro chodce a zvlášť pro cyklisty

Bariérový efekt komunikací Měří se: počet časových mezer, které může chodec využít k přecházení vozovky chodci nemusejí přecházet vozovku tak rychle (komfort), doba čekání chodce na přecházení Podíl pěší a cyklistické dopravy Měří se průměrný nárůst pěší cyklistické dopravy. Hodnocení přestavby dotčenými obyvateli Dotazovací průzkumy u obyvatel, kterých se přestavby hlavních místních komunikací nějak dotkly, zda přinesly požadované výsledky.

Postup pro realizaci dopravně zklidňujících opatření: Podnět: Podnětem k řešení problémového místa a návrhu opatření ke zklidňování dopravy bývá zpravidla: nespokojenost obce (s rychlou jízdou vozidel, s nebezpečným přechodem apod.), podněty občanů, občanských iniciativ nebo sdružení na zlepšení dopravní situace, dopravní nehoda (zejména s následky na zdraví – sražení chodce apod.) a snaha vyřešit toto nehodové místo. Analýza: To, co se na první pohled jeví jako příčina problému, nemusí být vždy příčina skutečná. Z hlediska dopravního inženýrství je proto vhodné provést hlubší analýzu dopravního systému obce jako celku popř. analýzu té části dopravního systému, který řešené místo ovlivňuje. Cílem této analýzy je identifikace skutečného problému.

Návrh řešení: Po důkladné analýze a určení skutečných příčin neuspokojivého stavu se přistoupí k návrhu řešení jednotlivých lokalit. Vše je vhodné zpracovat formou studie. Ta slouží i jako podklad k projednání navrhovaných opatření, výběru vhodné varianty a jako zadání pro následnou projektovou přípravu. Návrh obsahuje opatření na vytipovaných místech komunikační sítě: změny organizace dopravy, stavební úpravy, úpravy dopravního značení. Po zvážení všech variant a jejich projednání se vybere varianta k dalšímu rozpracování. Již v této fázi je důležité komunikovat se všemi, kteří budou navrhované řešení v dalších fázích posuzovat a budou také jeho uživateli: s vlastníkem komunikace, s dotčenými orgány státní správy a samosprávy, případně i s veřejností. Systémové řešení může vyústit až k návrhu na změnu územního plánu – větší změny v komunikačním systému nebo využití ploch.

Realizace: Cílem musí být funkčnost řešení. Je potřeba zabránit tomu, aby se špatnou realizací opatření posunula či úplně ztratila původní myšlenka. Vyhodnocení účinnosti: Po realizaci opatření je vhodné provést i vyhodnocení jeho účinnosti. To je možné dělat až s jistým odstupem po realizaci: dopravní průzkum – zjištění poklesu či nárůstu intenzit, snížení rychlosti, změna v chování řidičů v důsledku opatření apod., analýzu nehodovosti (doporučuje se srovnávat nehody v období tři roky před a tři roky po realizaci opatření), a jiné.

Posouzení účinnosti dopravně zklidňujících opatření Při hodnocení účinnosti se porovnávají následující charakteristiky: rychlost motorové dopravy, bezpečnost silničního provozu, bariérový efekt komunikací (možnost přecházení), podíl pěší a cyklistické dopravy, hodnocení přestavby dotčenými obyvateli.

Rychlost motorové dopravy Měří se rychlostní charakteristiky (V85%) osobních automobilů: na vjezdu do obce na vlastním průtahu obcí rychlosti nákladních automobilů na vjezdu do obce a na vlastním průtahu obcí Bezpečnost silničního provozu Měří se snížení (zvýšení) charakteristik dopravní nehodovosti: snížení počtu nehod s následkem úmrtí nebo zranění osob snížení počtu zraněných snížení počtu těžce zraněných snížení počtu usmrcených snížení rizika nehody zvlášť pro chodce a zvlášť pro cyklisty

Bariérový efekt komunikací Měří se: počet časových mezer, které může chodec využít k přecházení vozovky chodci nemusejí přecházet vozovku tak rychle (komfort), doba čekání chodce na přecházení Podíl pěší a cyklistické dopravy Měří se průměrný nárůst pěší cyklistické dopravy. Hodnocení přestavby dotčenými obyvateli Dotazovací průzkumy u obyvatel, kterých se přestavby hlavních místních komunikací nějak dotkly, zda přinesly požadované výsledky.