PSYCHOLOGICKÉ TEORIE KRIMINALITY DIVIŠOVÁVENDULA KRIMINÁLNÍ POLITIKA 14.10. 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

Sabina Vaňková.  Duševní hygiena - obor zabývající se rozvojem a podporou duševního zdraví  psychohygiena je zaměřena na vytváření optimálních podmínek.
Psychologie – předvědecká fáze I
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Výchova v rodině jako prevence negramotnosti Rodina jako jeden z faktorů ovlivňujících gramotnost.
FORENZNÍ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
1 Standardy kvality ve službách sociální prevence Mgr. Petr Hanuš
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Osobnost, sociální skupiny.
Schizofrenie. Psychóza = nemoc duše Schizofrenie se řadí do jedné ze tří skupin psychóz - funkční psychózy. Realita se stává cizí. Mění způsob, jakým.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
FOBIE KAROLÍNA RŮŽIČKOVÁ, C3B ZÁKLADNÍ INFORMACE  Z řeckého „fobos“  = úzkostná porucha - chorobný, bezdůvodný strach z věcí, situací nebo.
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluZáklady.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kriminalistická charakteristika trestného činu
Vývojov člověka – základní přehled
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výchova k občanství 7. ročník.
Michel Foucault sociologie moci: represivní – normalizační - biomoc
Příčiny a funkce deviací PhDr.Hana Pazlarová, ph.d
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Rozhodování 1.
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Kognitivně – behaviorální přístup
Terminologie etopedie
Osobnost Přednáška 4 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Trestní zodpovědnost.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Alzheimerova choroba Markéta Suráková.
Kriminalita a sociální práce s pachateli SPR508
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Speciální psychiatrie – MKN 10
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Životní cyklus.
PERSEFONA, o.s. Komplexní služby obětem domácího násilí
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Psychologie test.
Psychodynamický přístup
Psychologie pro učitele 4.přednáška
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
Sociální deviace v SPSP
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
OSOBNOST.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Organické duševní poruchy
Výchova v rodině k zodpovědnému rodičovství
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
Ervin Idris Beshir Hotel Lions Nesuchyně
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Kauzalita.
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
Témata kognitivní psychologie
Člověk jako bytost bio psycho sociální
Struktura pedagogiky.
Podpora samostatného bydlení
Diagnostika, poradenství HTF 2013
Transkript prezentace:

PSYCHOLOGICKÉ TEORIE KRIMINALITY DIVIŠOVÁVENDULA KRIMINÁLNÍ POLITIKA

PSYCHOLOGIE A ZLOČIN - role osobnosti, sociálních faktorů a kognice (poznání) - koncept mysli - vztah k determinismu, biologickým teoriím kriminality? - hledání jednoho faktoru/příčiny x komplexní vysvětlení - mens rea, svobodná vůle a teorie racionální volby - obecná teorie kriminality x vysvětlení chování mentálně narušených, impulzivních, destruktivních lidí

PSYCHODYNAMICKÉ TEORIE - Sigmund Freud - „nevědomá mysl“ - id - ego - superego -Aichorn (1925/55) - „latentní delikvence“ - John Bowlby (1946) - vztah dítěte a matky - separace v dětství x neschopnost utvořit si pouto s rodičem (x Rutter)

BEHAVIORÁLNÍ TEORIE - vliv Ivana Pavlova - podmíněné reflexy - Gabriel Tarde - vzájemné učení a napodobování se - pozorovatelné chování - chování se učíme - interakce osoby a okolí - Burrhus Skinner - operantní chování/podmiňování (operant behavior) - posilování (reinforcement) x trest (punishment)

BEHAVIORÁLNÍ TEORIE II - teorie sociálního učení - (Rotter, 1954 → Albert Bandura,1978) - učení se zločinu na základě pozorování jiných - vliv na teorie diferenčních asociací (E. Sutherland, 1939) - hypotéza média-agrese - dvousměrná kauzalita?

KOGNITIVNÍ TEORIE - vnitřní mentální procesy (myšlení, paměť, inteligence) - zločinecké myšlení? (impulzivní, konkrétní... ) - subdisciplíny - (1) morální vývoj; (2) zpracování informací - Yochelson a Samenow (1976) - kriminální chování jako volba - špatné způsoby myšlení - výsledek procesu učení - „chyby v myšlení“ (tři kategorie) - vliv dětství - 0Handout.pdfhttp:// 0Handout.pdf

KOGNITIVNÍ TEORIE II - Ross a Fabiano (1985) - role výchovy na rozvoj kognitivních schopností - neosobní x mezilidská kognice - impulzivita - těžiště kontroly (locus control; Rotter, 1966) - vnitřní x vnější - Jean Piaget (1932) → Lawrence Kohlberg (1964/78) - teorie morálního vývoje - předkonvenční / konvenční / postkonvenční morálka - x subkulturní řešení - teorie racionální volby

ZLOČIN A OSOBNOST - Hans Eysenck (1974) - teorie osobnosti - tři dimenze - neuroticismus (N), extroverze (E), psychoticismus (P) - extroverze = společenskost + impulzivita - vliv typu osobnosti na socializaci a učení (podmiňování) - McGurk a McDougall (1981) - test Eysenckovy teorie

EYSENCKOVA KLASIFIKACE OSOBNOSTI

EYSENCKOVA KLASIFIKACE OSOBNOSTI II

ZLOČIN A OSOBNOST II - vliv osobnostních rysů (personality traits) - inteligence - Charles Goring - negativní korelace? - chybějící proměnná? - sociální učení (Goddard,1914), výsledky ve škole (Hirschi, Hindelang 1977) - závislá proměnná? - sociální faktory - Richard Herrnstein, Charles Murray (1994)

ZLOČIN A OSOBNOST III - impulzivita - Glueck a Glueck (1950) - mechanismus sebe-kontroly - plánovaná kriminalita - vliv alkoholu a omamných látek - funkční x dysfunkční (Dickman, 1990) - porucha pozornosti a hyperaktivity (ADHD)

ZLOČIN A DUŠEVNÍ PORUCHY -„mad or plain bad?“ (problém dichotomie) - kriminální/antisociální chování jako symptom duševní poruchy x koexistence obou jevů - definice v kruhu - koncept „mysli“ a dedukce - duševní nemoc (psychóza) x porucha x hendikep - duševní poruchy mezi pachateli x kriminalita mezi psychiatrickými pacienty - schizofrenie, deprese - mentální hendikep - intelektuální a sociální schopnosti (IQ)

ZLOČIN A PSYCHOPATÉ Cleckley (1964, 1976) - Hare (1980) - checklist psychopata (22 znaků) - Blackburn (1982) - primární x sekundární psychopat (kritéria společenskosti a psychopatie) - psychopat jako nálepka?

PSYCHOLOGICKÉ TEORIE A KRIMINÁLNÍ POLITIKA - zločinecké profilování (criminal profiling) - svobodná vůle zločince („bad“) x „mad“ - mysl jako teoretický konstrukt - role expertů (psychologové, psychiatři) - vnímaný vztah mezi duševně nemocnými a nebezpečností - trest x léčba (neomezená doba)