Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3465.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Množiny Přirozená čísla Celá čísla Racionální čísla Komplexní čísla
Advertisements

Znaky dělitelnosti (10, 5, 2, 3, 9, 6, 4).
Algoritmy I Cvičení č. 3.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Dělitelnost přirozených čísel
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Dělitelnost přirozených čísel
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Znaky dělitelnosti Autor: Mgr. Ludmila.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Dělitelnost přirozených čísel
DĚLITELNOST přiroz. čísel ZNAKY DĚLITELNOSTI
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Znaky dělitelnosti.
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Znaky dělitelnosti pěti, deseti a dvěma Mgr. Ladislava Paterová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_09 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
AUTOR: Martina Dostálová
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
Markéta Zakouřilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_170
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_06 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Digitalizace výuky Příjemce
ZNAKY DĚLITELNOSTI.
Anotace Prezentace, která se zabývá znaky dělitelnosti čtyř. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci určí čísla dělitelná čtyřmi. Speciální.
Anotace Prezentace, která se zabývá znaky dělitelnosti.pěti AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci určí čísla dělitelná pěti. Speciální vzdělávací.
Výroková logika.
Znaky dělitelnosti – teorie
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Anotace Prezentace, která se zabývá znaky dělitelnosti šesti. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci určí čísla dělitelná šesti. Speciální.
Znaky dělitelnosti 4 Číslo je dělitelné čtyřmi, právě když je čtyřmi dělitelné jeho poslední dvojčíslí. Např.: Číslo 3936 je dělitelné čtyřmi, protože.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Dělitelnost Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DĚLITELNOST Ročník: 6. Předmět: Matematika Autor: Mgr. Dana Kalousková ZŠ T. G. Masaryka Hodkovice n.M ZŠ T. G. Masaryka Hodkovice n.M Klíčová slova: znaky.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3_09_ Kalendář Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Opakování z 8.ročníku Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh Dělitelnost přirozených čísel.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová SKLOŇOVÁNÍ ČÍSLOVEK.
Opakování na 3.písmenou práci 6.ročník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dělitelnost přirozených čísel
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_104_M6
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN
Dělitelnost přirozených čísel
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Matematika Variace.
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dělitelnost 2 Znaky dělitelnosti dvěma Příklady
ZŠ a MŠ Deštné v O. h. Mgr. Martin Kapucián VY _52_INOVACE_A_12_Čas
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Dělitelnost - test 6. třída.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Jana Učňová Tematický okruh: Název: EU OPVK VY_32_INOVACE_03_DĚLITELNOST_4_8 Vytvořeno: -březen 2014 Anotace: -tato prezentace slouží žákům k rozšíření učiva znaků dělitelnosti; doporučuji tento materiál k úvodu do látky, procvičování, nebo domácí samostatné přípravě žáků Zdroj: HERMAN. Matematika: dělitelnost. 2. vyd. Praha: Prometheus, 2003, 100 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN TAIŠL, VOJÁČEK. Aritmetika pro sedmý ročník. 12. vyd. Praha: SPN, 1975, 150 s. Učebnice pro základní devítileté školy (SPN). ISBN

Teorie – Kdy je číslo dělitelné čtyřmi? Číslo je dělitelné čtyřmi, jestliže je jeho poslední dvojčíslí dělitelné číslem 4. Příklad: Ověřte, zdali jsou čísla 712, 730, 735, 842, 981, 1 802, dělitelná čtyřmi.

Jistě si vzpomeneme na definici sudých čísel při učení se znaků dělitelnosti číslem 2. Díky ním je nám jasné, že můžeme hned ze zadaného příkladu vyloučit čísla 735 a 981, která jsou lichá a nebudou nikdy dělitelná čtyřmi. 712…číslo 12 je dělitelné čtyřmi12 = 3. 4 ANO číslo 30 není dělitelné čtyřmi NE 842…číslo 42 není dělitelné čtyřmi NE 1 802…číslo 2 není dělitelné čtyřmi NE 2 600…číslo končící 00 je dělitelné čtyřmi100 = (násobek čísla 100) ANO

Příklad 1: Nahraďte hvězdičku v číslech tak, aby vzniklé číslo bylo dělitelné čtyřmi. 5 1 *7 4 *5 * 41 * 2 Řešení: 740, 744, , 524, 544, 564, , 132, 152, 172, 192 U prvního čísla si ukážeme všechny možnosti řešení a z nich vybereme ty správné, u ostatních čísel již vše zvládnete jistě zpaměti. 510 … číslo 10 není dělitelné … číslo 11 není dělitelné … číslo 12 je dělitelné … číslo 13 není dělitelné … číslo 14 není dělitelné … číslo 15 není dělitelné … číslo 16 je dělitelné … číslo 17 není dělitelné … číslo 18 není dělitelné … číslo 19 není dělitelné 4

Příklad 2: Které číslice je třeba doplnit do prázdných rámečků, mají-li vzniklá čísla být dělitelná čtyřmi i devíti? Vypište všechny možnosti Kdy je číslo dělitelné 4? … když je jeho poslední dvojčíslí dělitelné 4. Kdy je číslo dělitelné 9? … když je jeho ciferný součet dělitelný 9. 0, 5, 8, 6 Příklad 3: Najděte největší čtyřciferné číslo dělitelné čtyřmi

Příklad 4: Dokážete z 368 zápalek vytvořit a)čtverce b)trojúhelníky tak, aby žádná zápalka nezbyla? Příklad 5: Napište alespoň pět různých pěticiferných čísel dělitelných čtyřmi. 368 – 68 je dělitelné 4, tudíž čtverce vytvořit lze 368 – = 17, není dělitelné 3, trojúhelníky nesestavíme Takových čísel existuje opravdu mnoho, při výběru si musíme pouze dát pozor na znak dělitelnosti čtyřmi – poslední dvojčíslí musí být dělitelné čtyřmi.

Příklad 6: Každý letopočet po roce 1582, který je dělitelný čtyřmi, jest rokem přestupným, vyjma letopočty stem dělitelné; z těchto jsou jen ty přestupné, u nichž je počet set čtyřmi dělitelný. a)Stanovte, která z let byla nebo budou přestupná: 1628, 1700, 1834, 1880, 1900, 1910, 1944, 2000, 2412, 2700 b) Jmenujte přestupné roky, které jste již sami prožili, a vypočtěte, kolik dní uplynulo od vašeho narození. a)1628, 1880, 1944, 2000, 2412 rok 1700 má počet set čtyřmi nedělitelný; 1834 – není dělitelné 4; 1900 je stejný případ jako 1700; 1910 – 10 není dělitelné 4; 2700 je opět s počtem set nedělitelným čtyřmi. b) dle vlastního výpočtu

Historická poznámka Složité pravidlo o přestupných rocích přijal roku 1582 papež Řehoř XIII. na radu astronomů. Do té doby platil tzv. „juliánský kalendář“, uzákoněný Juliem Ceasarem r. 46 př. Kr. V něm byl každý čtvrtý rok přestupný, tj. měl 366 místo běžných 365 dní. Juliánský kalendář by byl ideální, kdyby skutečný astronomický kalendář měl 365,25 dne. Protože je rok o něco kratší (365,2422 dne), byla v novém tzv. gregoriánském kalendáři zrušena přestupnost letopočtů dělitelných stem. Tak bylo dosaženo toho, že jeden kalendářní rok má průměrně 365,24 dne.

Teorie – Kdy je číslo dělitelné osmi? Číslo je dělitelné osmi, jestliže je jeho poslední trojčíslí dělitelné osmi. Při řešení úloh budeme využívat právě nabytých znalostí o dělitelnosti čtyřmi pouze s rozdílem, že se podíváme na poslední trojčíslí daného čísla.

Příklad 1: Rozhodněte, zda jsou následující čísla dělitelná osmi: 3 979, , , 5 080, , , Víme, že všechny násobky osmi jsou sudá čísla. O lichém číslu tedy můžeme ihned říci, že dělitelné osmi není. Zbývá tedy rozhodnout o dělitelnosti osmi u ostatních sudých čísel. Vypíšeme si tedy jejích poslední trojčíslí: 018 … není dělitelné osmi 020 … není dělitelné osmi 080 …80 = … je dělitelné osmi 120 …120 = … je dělitelné osmi 126 …není dělitelné osmi 008 …8 = 8. 1 … je dělitelné osmi Řešení: 5 080, a

Příklad 2: Napište tři šesticiferná čísla, která jsou dělitelná osmi, ale nejsou dělitelná tisícem. Jaký je znak dělitelnosti osmi? Nezapomeňme na znak dělitelnosti osmi. Možností řešení je hodně. Příklad 3: Kterou číslici mohou mít na místě jednotek čísla dělitelná osmi? některou se sudých číslic Příklad 4: Rozhodněte o pravdivosti následujících vět: a)Každé číslo, které je dělitelné čtyřmi, je dělitelné i osmi. b)Každé číslo, které je dělitelné osmi, je dělitelné i čtyřmi. c)Každé číslo dělitelné osmi je dělitelné čtyřmi a dvěma zároveň. d)Každé číslo, které je zároveň dělitelné dvěma a čtyřmi, je dělitelné i osmi. NE ANO NE