ČÍSELNÉ OBORY, VÝRAZY - OPAKOVÁNÍ Cyrilometodějská církevní základní škola Lerchova 65, Brno Tento výukový materiál vznikl v rámci projektu EU–peníze do.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sčítání a odčítání výrazů
Advertisements

Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Lomené výrazy – sčítání a odčítání lomených výrazů
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Algebraické výrazy – početní operace
Mnohočleny a algebraické výrazy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
Úpravy algebraických výrazů
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
Název Rozklad mnohočlenů na součin – vytýkání Předmět, ročník
VY_42_INOVACE_377_CELÁ ČÍSLA – POČETNÍ OPERACE
Rozklad na součin Vzorce usnadňující úpravu
Počítáme s celými čísly
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_65.
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výrazy.
Rozklad na součin vytýkání
Výrazy 8. ročník Autorem materiálu je Mgr. Jana Čulíková
Násobení mnohočlenů.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Sčítání mnohočlenů Matematika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová.
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Násobení mnohočlenů. c d ab S Obsah velkého obdélníku S = (a+b).(c+d)
* Násobení mnohočlenů Matematika – 8. ročník *
Pravidla pro počítání s mocninami.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
* Mnohočleny Matematika – 8. ročník *.
Postup při úpravě výrazu na součin vytýkáním před závorku.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Podíl (dělení) mnohočlenů (dělení mnohočlenu mnohočlenem)
Úprava výrazu na součin vytýkáním před závorku.
Podíl (dělení) mnohočlenů
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Rozklad mnohočlenů na součin
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Rozklad mnohočlenů na součin
Číselné výrazy s proměnnou
3.4 LOMENÉ VÝRAZY Mgr. Petra Toboříková. Lomené výrazy = výrazy ve tvaru zlomku pracujeme s nimi jako se zlomky musíme stanovit podmínky ve jmenovateli.
Mnohočleny Václav Dobiáš Jiří Komínek. Alois Bedřich 10 Alois Bedřich 10 Obvod = a nebo můžeme napsat Obvod = Alois = a Bedřich = b Alois + Bedřich +
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Pořadové číslo projektu Šablona č.: III/2
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE, MATEMATIKA, ČÍSLO A PROMĚNNÁ PRAVIDLA.
13x2y3 0,2r3s5 ab3 . a4b2 4p3 + 5p3 Početní výkony s mocninami
Lomené algebraické výrazy
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Rozklad mnohočlenů na součin
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ MNOHOČLENŮ
Jednočleny a mnohočleny Sčítání a odčítání
Lomené algebraické výrazy
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

ČÍSELNÉ OBORY, VÝRAZY - OPAKOVÁNÍ Cyrilometodějská církevní základní škola Lerchova 65, Brno Tento výukový materiál vznikl v rámci projektu EU–peníze do škol projekt Cyril, č. CZ.1.07/1.4.00/

Název přípravy:VY_42_246_ČÍSELNÉ OBORY, VÝRAZY – OPAKOVÁNÍ Autor přípravy: Mgr. Jana Borkovcová Určeno pro: Matematika, 8. ročník Obsah: rozsah 1 vyučovací hodina, příprava je určena k závěrečnému zopakování a procvičení učiva o číselných oborech a výrazech Pomůcky: počítače pro jednotlivé žáky, psací potřeby

Číselné obory, výrazy Závěrečné opakování Kliknutím na obdélníkové pole si vyber téma, které si chceš procvičit. Přepiš si vybrané příklady do sešitu, správnost svého řešení si ověříš kliknutím na tlačítko Pokud potřebuješ připomenout pravidla počítání, klikni na tlačítko Ke skrytí už zobrazených správných řešení můžeš použít tlačítko K návratu ke snímkům s příklady nebo na počáteční výběr témat, která můžeš procvičovat, použij tlačítka = Připomenutí Vymazat výsledky Zpět na příkladyNový výběr tématu START a

Číselné obory Určování hodnoty výrazů Jednočleny a mnohočleny Zjednodušování výrazů bez závorek Sčítání a odčítání mnohočlenů Násobení mnohočlenů Dělení mnohočlenu jednočlenem Mocninové vzorce Mnohočleny – kombinace početních operací Rozklad mnohočlenů na součin – jednodušší příklady Rozklad mnohočlenů na součin – složitější příklady

Číselné obory přirozená č. ( ℕ ): 1, 2, 3, 4, … celá č. ( ℤ ): 0, 1, -1, 2, -2, … racinonální č. ( ℚ ): všechna č., která jdou zapsat jako zlomek reálná č. ( ℝ ): čísla, která nejdou zapsat jako zlomek Zpět na příkladyNový výběr tématu 19 2 ℤ 0 ℕ ℚℝ -25 0,3 π

Číselné obory -6 PřipomenutíNový výběr tématu ℤ, ℚ, ℝ ℚ, ℝ ℝ ℤ, ℚ, ℝ (= -9) ℝ ℕ, ℤ, ℚ, ℝ ℝ ℚ, ℝ ℕ, ℤ, ℚ, ℝ (= 7) ℚ, ℝ ℕ, ℤ, ℚ, ℝ (= 3) ℚ, ℝ Vymazat výsledky 13 π 2,8 Urči, do kterých množin patří tato čísla:

Určování hodnoty výrazů −u číselného výrazu znamená spočítat zadaný příklad −u algebraického výrazu znamená dosadit za proměnné zadané hodnoty a spočítat příklad −např.: Zpět na příkladyNový výběr tématu hodnota výrazu 5. (8 – 10) = 5. (-2) = -10 hodnota výrazu 3 x – 2. ( x 2 – y ) pro x = 4 a y = -1: 3. 4 – 2. (4 2 – (-1)) = 12 – 2. (16 + 1) = 12 – = = 12 – 34 = -22

Určování hodnoty výrazů PřipomenutíNový výběr tématu Vymazat výsledky xy 2 – 5 x ( x + y ) 2 – x 5. (3 x – 1) + 8 y – (2 x 2 y + 3 xy 2 ) – 10 ( x – 2 y ). 4 x = = = = = Urči hodnotu výrazů pro x = -2 a y = 3:

Jednočleny a mnohočleny −členy v mnohočlenech jsou od sebe oddělené znaménky + nebo – −proměnné = písmena, která nahrazují čísla −koeficienty = čísla v jednotlivých členech (je nutné je brát i se znaménky, která jsou před nimi) −absolutní člen = člen, který neobsahuje žádnou proměnnou −např.: výraz 5 x 3 – 7 xy + y 2 – 6 má Zpět na příkladyNový výběr tématu 4 členyproměnné x, y koeficienty 5; -7; 1; -6absolutní člen -6

Výraz x 3 – 5 x 2 – x má: Jednočleny a mnohočleny PřipomenutíNový výběr tématu počet členů proměnné koeficienty absolutní člen počet členů proměnné koeficienty absolutní člen 3 x 1; -5; a, b, c 3; -1; 1; Vymazat výsledky Výraz 3 ab 3 – a 2 b + c – 4 má:

Zjednodušování výrazů bez závorek −sčítat a odčítat můžeme jen úplně „stejné“ členy (čísla s čísly, x s x, y 3 s y 3 …) −členy musíme brát i se znaménky, která jsou před nimi −členy zůstávají „stejné“, mění se pouze jejich počet −např.: Zpět na příkladyNový výběr tématu x x 2 – 7 x – 2 x 2 = -6 x x a 2 b 4 – 3 a 4 b 2 – 6 b 2 a b 4 a 2 = 9 a 2 b 4 – 9 a 4 b 2

-3 x x 2 – 7 x 2 – x 5 a 6 b 4 – a 4 b 6 – 6 b 4 a b 6 a 4 -y 2 – 2 x 2 – 7 y y 2 – 2 x 2 6 a 8 b – 5 ab 8 – b 8 a – 10 ba x + 5 – 7 x + 7 x 2 a 3 – 2 a 3 b b 2 a 3 – 4 a b 2 Zjednodušování výrazů bez závorek PřipomenutíNový výběr tématu = = = = = = -4 x 5 – 3 x 2 -5 a 6 b a 4 b 6 -4 x y 2 – 7 y 3 -4 a 8 b – 6 ab x + 7 x 2 -3 a b 2 Vymazat výsledky

Sčítání a odčítání mnohočlenů −pokud je před závorkou plus → odstraníme závorku a všechny členy v ní opíšeme −pokud je před závorkou mínus → odstraníme mínus a závorku a změníme znaménka u všech členů závorky −pak sečteme a odečteme, co jde (zjednodušíme výraz) −např.: Zpět na příkladyNový výběr tématu 7 x – ( x x – 2) + (-8 – 2 x 2 ) = 7 x – x 2 – 5 x + 2 – 8 – 2 x 2 = = -3 x x – 6

( x x 2 ) + (7 x 2 – 2 x 3 ) 7 a – ( a a – 2 a 5 ) 11 x 2 y – ( yx 2 – 5 xy 2 ) + (-2 y 2 x ) – (-6 a 2 + a – 1) + (10 a – 2 a 2 ) ( x – 3 x 2 ) – (8 x + 2 x 2 ) – (5 a 3 b a 2 b 3 ) + (-5 b 3 a 2 – 2 b 2 a 3 ) PřipomenutíNový výběr tématu = = = = = = - x x 2 2 a + a 5 10 x 2 y + 3 xy 2 4 a a x – 5 x 2 -7 a 3 b 2 – 7 a 2 b 3 Vymazat výsledky Sčítání a odčítání mnohočlenů

Násobení mnohočlenů −mnohočlen násobíme jednočlenem tak, že tímto jednočlenem vynásobíme postupně všechny členy mnohočlenu (závorky) −mnohočleny mezi sebou násobíme tak, že každý člen první závorky vynásobíme každým členem druhé závorky −pak sečteme a odečteme, co jde (- zjednodušíme výraz) −exponenty se při násobení mocnin sčítají −např.: Zpět na příkladyNový výběr tématu 7 x. ( x x – 5) = 7 x x 2 – 35 x ( x 2 – x ). (-3 x 2 – 2 x + 4) = -3 x 4 – 2 x x x x 2 – 4 x = = -3 x 4 + x x 2 – 4 x

-4 a. ( a a 3 – 2 a ) (9 x 2 – 5 y 2 ). (-2 x 3 y ) ( x x ). (7 – 2 x ) ( x 4 – 7 x 2 ). (6 x 2 – x 3 ) (-2 a 2 + a – 9). (3 a 2 – 5 a ) ( x 2 – 6 x ). (8 x 2 + x – 2) Násobení mnohočlenů PřipomenutíNový výběr tématu Vymazat výsledky = = = = = = -4 a 6 – 20 a a x 5 y + 10 x 3 y 3 x 2 – 2 x x 6 x 6 – x 7 – 42 x x 5 -6 a a 3 – 32 a a 8 x 4 – 47 x 3 – 8 x x

Dělení mnohočlenu jednočlenem −mnohočlen dělíme jednočlenem tak, že tímto jednočlenem vydělíme každý člen mnohočlenu (závorky) −výsledek má tolik členů, kolik původní mnohočlen −exponenty se při dělení mocnin odčítají −např.: Zpět na příkladyNový výběr tématu (45 x x 2 – 5 x ) : 5 x = 9 x x – 1

( a a 2 – 5 a ) : a (16 x 5 y – 2 x 2 y ) : (-2 x 2 y ) (21 x x ) : 3 (40 x 4 y 5 – 32 x 2 y 3 –12 x 4 y 2 ) : 4 x 2 y 2 (-2 a 2 + a – 9) : (-1) (8 x x x 2 ) : 2 x 2 Dělení mnohočlenu jednočlenem PřipomenutíNový výběr tématu Vymazat výsledky = = = = = = a a – 5 -8 x x 2 + x 10 x 2 y 3 – 8 y –3 x 2 2 a 2 – a x x 3 + 1

Mocninové vzorce 1)(A + B) 2 = (A + B). (A + B) = A A.B + B 2 (– A – B) 2 = (– A – B). (– A – B) = A A.B + B 2 2)(A – B) 2 = (A – B). (A – B) = A 2 – 2.A.B + B 2 (– A + B) 2 = (– A + B). (– A + B) = A 2 – 2.A.B + B 2 3)(A + B). (A – B) = A 2 – B 2 Zpět na příkladyNový výběr tématu (9 x y ) 2 = 81 x x 3 y + 25 y 2 (7 a – 4) 2 = 49 a 2 – 56 a + 16 (3 x + y ). (3 x – y ) = 9 x 2 – y 2 −např.:

(5 x – y ) 2 (6 x + 7). (6 x – 7) (10 a + 9 b ) 2 (2 x 4 – 3 y ). (2 x y ) (8 x + 3) 2 ( a 2 – 11) 2 Mocninové vzorce PřipomenutíNový výběr tématu = = = = = = 25 x 2 – 10 xy + y 2 36 x 2 – a ab + 81 b 2 4 x 8 – 9 y 2 64 x x + 9 a 4 – 22 a Vymazat výsledky

Mnohočleny – kombinace početních operací −pokud je víc závorek vnořených v sobě, odstraňujeme je postupně, počínaje vnitřními −mocniny, násobení a dělení mají přednost před sčítáním a odčítáním −např.: Zpět na příkladyNový výběr tématu 2.( x + 7) 2 – [ x – (12 x x ) : 4] = = 2.( x x + 49) – [ x – (3 x x )] = = 2 x x + 98 – [ x – 3 x 2 – 4 x ] = = 2 x x + 98 – x + 3 x x = 5 x x + 98

3.( x 2 + 4) – [9 x – (7 x x )] ( x + 7). (2 x – 5) – (24 x x ) : 8 x – [7 x – (8 x 2 + x ). 5] 2.( x – 3) 2 – [2 x – ( x x 2 ) + 1] (15 a + 27) : 3 – [4 a – (10 a a )] ( y + 5). ( y – 5) – (2 y + 1). y Mnohočleny – kombinace početních operací PřipomenutíNový výběr tématu Vymazat výsledky = = = = = = 10 x 2 – 3 x x x – x 2 – 2 x x x 2 –14 x a a y 2 – y – 25

Rozklad mnohočlenů na součin – jednodušší příklady −pokud mají všechny členy mnohočlenu nějakého společného dělitele kromě 1, vytkneme ho před závorku (členy v závorce dostaneme vydělením původních členů vytknutým společným dělitelem) −pokud nejde nic vytknout, zjistíme, jestli se nejedná o mocninový vzorec – pokud ano, použijeme ho −např.: Zpět na příkladyNový výběr tématu 7 x x 2 – 35 x = 7 x. ( x x – 5) 2 x.( x + 7) – 5. ( x + 7) = ( x + 7). (2 x – 5) 16 x 2 – y 2 = (4 x + y ). (4 x – y ) 25 a 2 – 60 a + 36 = (5 a – 6). (5 a – 6) A 2 – B 2 = (A + B). (A – B) A 2 – 2.A.B + B 2 = (A – B). (A – B)

25 x 2 – 10 xy + y 2 18 x 4 y 3 – 9 x 5 y + 6 x 2 y 2 49 a ab + b 2 81 x 6 – 25 y 2 24 a 4 b + 32 a 5 b 3 – 56 a 4 b 2 7 a. ( a 2 – 5) – ( a 2 – 5). 9 Rozklad mnohočlenů na součin – jednodušší příklady PřipomenutíNový výběr tématu = = = = = = (5 x – y ). (5 x – y ) 3 x 2 y. (6 x 2 y 2 – 3 x y ) (7 a + b ). (7 a + b ) (9 x 3 – 5 y ). (9 x y ) 8 a 4 b. (3 + 4 ab 2 – 7 b ) ( a 2 – 5). (7 a – 9) Vymazat výsledky

Rozklad mnohočlenů na součin – složitější příklady Zpět na příkladyNový výběr tématu −pokud se závorky v jednotlivých členech výrazu liší pouze znaménky, vytkneme z jedné závorky -1 (→ změní se znaménko před závorkou i všechna znaménka v závorce), a pak závorku vytkneme −pokud to jde, vytkneme před závorku největšího společného dělitele všech členů, poté zjistíme, jestli v závorce nezůstal mocninový vzorec – pokud ano, pokračujeme tím, že ho použijeme −např.: 3 x.( x – 9) – 5.(– x + 9) = 3 x.( x – 9) + 5.( x – 9) = ( x – 9). (3 x + 5) 16 x 2 – 64 y 2 = 16. ( x 2 – 4 y 2 ) = 16. ( x + 2 y ). ( x – 2 y ) 125 a a + 5 = 5. (25 a a + 1) = 5. (5 a + 1). (5 a + 1)

6 a. ( a – 6) – 7. (- a + 6) 8 x. ( x 2 + y ) – (- x 2 – y ). y 7 a. (9 a – 5) + (5 – 9 a ) 50 x xy + 2 y 2 81 a 2 – 54 ab + 9 b x 10 – 36 y 2 Rozklad mnohočlenů na součin – složitější příklady PřipomenutíNový výběr tématu = = = = = = ( a – 6). (6 a + 7) ( x 2 + y ). (8 x + y ) (9 a – 5). (7 a – 1) 2. (5 x + y ). (5 x + y ) 9. (3 a – b ). (3 a – b ) 36. (2 x 5 – y ). (2 x 5 + y ) Vymazat výsledky