Alzheimerova choroba – typ cukrovky? Andrea Kuzmová 4. roč. 2008/2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Alzheimerova nemoc = diabetes mellitus 3. typu ?
Advertisements

1 Multi-neck hořáky, Chili vložky a LIFE+ špičky Technologie dělá rozdílné svary.
Kyselé deště. Co to je? Kyselý déšť je déšť, který má ph>5.5. Normální déšť je mírně kyselý (ph=cca6). Tato mírná kyselost je způsobená oxidem uhličitým.
Znáš všechny odpovědi?. 1. OTÁZKA Co nám zajišťuje pohyb celého těla?
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru MIEZ, předmětu ELEKTRICKÉ STROJE A PŘÍSTROJE, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Název školy: ZŠ Pardubice - Spořilov Autor: Renáta Pasovská Název: VY_32_INOVACE_VYUŽITÍ AKTUÁLNÍHO DĚNÍ V PŘEDMĚTU_12. SV.MARTIN Téma: SV. MARTIN Číslo.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Železniční muzeum Mulhouse 1994 Foto Zdeněk Kačena Ruční posun obrázků.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Přísloví a rčení Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Společně bezpečně v Evropské unii EU – Hodnocení rizik u malých firem a mikrofirem 2012.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
VODA, VZDUCH - OPAKOVÁNÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Anotace Ročník8. Druh materiáluPrezentace Pomůcky Cíl (inovace)Prezentace slouží k učivu o vitaminech, k zápisu do sešitu a k aktivnímu ověření znalostí.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
Cíl Cílem je optimální souhra parasympatického a sympatického větve nervového, endokrinního a imunitního systému jako výraz optimální přizpůsobivosti organismu.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
VY_32_INOVACE_01_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_ALKOHOL D ě tský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní dru ž ina, Duchcov, Školní.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
VY_32_INOVACE_461 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Alkohol v těhotenství – vliv na plod
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Proudové chrániče.
Nervová soustava vyšších obratlovců
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
Diabetes mellitus.
VY_32_INOVACE_
Kde vzít na platy lékařů?
Přírodověda 5.tř. opakování
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
TIENS KANGLI.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_09 Romantismus_Francie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NEURONY, REFLEXY VY_32_INOVACE_17_23.
AUTOR: Mgr. Lenka Dolanová NÁZEV: VY_32_Inovace_7A_16 TÉMA: Násobení
Alzheimerova choroba Markéta Suráková.
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_28_01_stavba nervové soustavy.
Nootropika - zlepšení kyslíkového a glukózového metabolismu v nervových buňkách - některá zlepšují syntézu proteinů v neuronech - některá odstraňují volné.
Oběhová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
VYSOCE NENASYCENÉ MASTNÉ KYSELINY (VNMK)
Vendula Večeřová.
Posun snímku automaticky.
Organické duševní poruchy
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Inzulinová rezistence
Když jsem já sloužil… Jazyk a řeč.
Transport nanočástic rostlinou
Když vás potká vyhoření
F-Pn-P064-Oko_a_jeho_vady
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
Doc. MUDr. Aleš Bartoš, PhD
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
Markéta Hanzalová Náprstková N11 Nervová soustava
Seminář o stavebním spoření
Úvod Autor: Pavel Žižka
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Alzheimerova choroba – typ cukrovky? Andrea Kuzmová 4. roč. 2008/2009

Inzulin a mozek Mozek dlouho považován za orgán na inzulin necitlivý Dnes důležitý pro synaptickou plasticitu neuronů a kognitivní fce Inzulinové receptory – bulbus olfactorius, hipokampus, hypotalamus Oblasti mozk. kůry a hipokampu – paměť a učení – zvýšená denzita IRs Výzkum – vztah inzulinu k paměti a AD

Výzkum Potkani – vyřazení mozkových IRs – poruchy paměti Vliv na paměť má i dostupnost a utilizace glc Snížení utilizace glc na 50-70% - příčina cholinergního deficitu, atrofie neuronů, akumulace beta amyloidu u AD Infuze glc i inzulinu – zlepšení paměti u AD i kontrol (při bloku mobilizace inzulinu glc vliv neměla), inhalace inzulinu – lepší vybavování slov

AD – nový typ cukrovky? 2/2009 – PNAS – Northwestern University, Evanston Inzulinová ochrana spojů nervových buněk před účinky neurotoxinů (ADDL – rozpustné oligomery peptidu amyloidu), ničících paměť u P s AD

Inzulin vs. ADDL Bb. hipokampu (paměťové centrum) vystaveny účinkům ADDL – snížení počtu IRs, tvorba plaků, poničení synapsí Inzulin podpořen rosiglitazonem (perorální antidiabetikum) – na povrchu bb. snižuje počet vazebných míst pro ADDL – v místě synapsí se jich naváže méně

Inzulin vs. ADDL Obrázek ze dvou neuronů Červeně – molekuly ADDL Zeleně – místa, kde se začíná formovat paměť Vlevo toxicita ADDL poničila spoje Vpravo b. ošetřená inzulinem – spoje zachovány

Inzulin Snižuje vazebnost ADDL na neurony Chrání neurony před degenerací, oxidačním stresem, ztrátou IRs, akumulací hyperfosforylovaného tau proteinu (indukováno ADDLs) Deficit v mozkové signalizaci inzulinu – starší osoby, 2.typ DM – rizikové FF vzniku AD

…k dalšímu zkoumání… ? AD = snížená citlivost tkáně na inzulin ? Zvýšení citlivosti mozku na inzulin = Th AD

Literatura: (De Felice et al. Protection of synapses against Alzheimer‘s-linked toxins: Insulin signaling prevents the pathogenic binding of Aβ oligomers. PNAS, 2009; DOI: /pnas ) (Patočka J, Strunecká A. Inzulin a paměť. Psychiatrie 2007;11(1): 18–20 )

Děkuji Vám za pozornost!