Kde se používá 2.pád?. 2. pád + předložka 2.p. používají předložky místa (do, z/ze, u, od):  DO – Jedu do Prahy. Jdu do města. (otázka Kam?)  Z/ZE –

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Převody jednotek Jednotky hmotnosti Autor Mgr. Vladimír Žůrek Ověřil
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Podstatná jména Pády.
Procvičujeme větné členy 2
Větné členy.
Přívlastek shodný a neshodný
Předložky -Předložky jsou neohebné slovní druhy, které samy o sobě nejsou větnými členy. -Plného významu nabývají pouze ve spojení s podstatnými jmény,
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ (Pu)
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Procvičujeme větné členy 1 Český jazyk 2. stupeň Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_11_Procvičujeme větné členy 1 1.
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_759_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.
Násobení a dělení desetinných čísel 10, 100, 1000,..
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA2_01
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Podstatná jména pro třeťáky Zpracovala: Mgr. Božena Holubová, ČJ
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_TVAR_04 Sada DUMTvarosloví Předmět Český jazyk Název materiáluPád podstatných jmen 3 Anotace Žáci v jednoduchých.
Co nejrychleji a nejpřesněji odpovídej na dané otázky.
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Český jazyk – 2. ročník „Slovní druhy“
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
PŘEDLOŽKY PŘED NÁMI S VČELKOU MIJOU
13..
Němčina pro jazykové školy nově 1 Lektion 13: Shoppen im Supermarkt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Reindlová. Dostupné.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Najdi černé ovce metr tuna látka miligram atom l kilogram kg gram.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přívlastek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Přívlastek Shodný – neshodný Jednoduchý – několikanásobný Holý – rozvitý Několikanásobný x postupně rozvíjející Volný - těsný.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková PŘEDMĚT Pt Chlapec = viděl stromek hvězdu dárky ozdoby světlo sníh.
Rozvíjející větné členy Příslovečné určení 6.třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Anotace: prezentace slouží k procvičování předložek 2.a 7.pádu
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
Pády podstatných jmen.
VY_32_INOVACE_07M_Zlomek, výpočet více částí z celku - 3
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Výukový materiál pro 7.ročník
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_ČESKÝ JAZYK
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Štěpánka Satoriová Název materiálu:
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C51Čj6_Předmět
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Digitální učební materiál
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Příjemce podpory – škola:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní větné členy - podmět
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_32_INOVACE_19 19 Vím, co čtu IV. autor: Mgr. Jana Kobylková
AUTOR: Mgr. Marie Benabdelmalek NÁZEV: VY_32_INOVACE_2B_16
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
Anotace: prezentace slouží k procvičování slovních druhů
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Transkript prezentace:

Kde se používá 2.pád?

2. pád + předložka 2.p. používají předložky místa (do, z/ze, u, od):  DO – Jedu do Prahy. Jdu do města. (otázka Kam?)  Z/ZE – Jdu ze školy. Jedu z Prahy. (otázka Odkud?)  U – Jsem u kamarádky. Bydlí u školy. (otázka Kde?)  OD – Jdu od kamaráda. Jdu od školy. (otázka Odkud?)  Se 2.p. se pojí také nevlastní předložky – vedle, blízko, uprostřed atd. (vedle stolu, blízko domu, uprostřed lesa atd.)

2.p. používají také předložky času:  OD – DO – Studuje od rána do večera. Bude v Praze do středy. (otázky Odkdy? Dokdy?)  BEZ – Půjdeme tam bez Evy. – Ještě nemůžu číst bez slovníku.  KROMĚ – Budeme tam všichni kromě Evy. (= Eva tam nebude) Kromě gramatiky se musím naučit i slovíčka. (= musím se naučit gramatiku a slovíčka)  PODLE – Oblékám se podle počasí. – Studuji podle programu.  POMOCÍ – Čtu anglické knihy pomocí slovníku.

2. pád v předmětu Některá slovesa vyžadují, aby následující podstatné jméno bylo ve 2. pádě. Jsou to např.  ptát se / zeptat se (koho) – Zeptám se naší nové kamarádky. - Ptáš se mě?  všímat si / všimnout si (koho, čeho) – Všímám si jeho podivného chování.  účastnit se / zúčastnit se (čeho) – Účastnili se každé plavecké soutěže.  bát se (koho, čeho) – Bojím se vašeho nového psa. – Bojím se příštího diktátu.

2. pád u substantiv Ve 2.p. bývá obvykle přívlastek neshodný (tj. spojení dvou podstatných jmen). Příklady: Tam leží kniha naší přítelkyně. – Tomáš přinesl mapu Evropy. – Našli sešit jedné naší studentky. – Vypil šálek kávy. – Snědla talíř polévky.

2.pád + označení množství Kilo (kilogram), deko (dekagram), gram, tuna, metr, centimetr, litr, deci (decilitr), … Mnoho, hodně, moc, trochu, málo, dost … Kousek (kus), půl (polovina), čtvrt, třetina, část, … + 2. pád

Příklady: Kilo (kg) cukru, 10 deka (dkg) kávy, metr papíru, litr mléka Mnoho vody, trochu čaje, dost času Kousek sýra, půl chleba, čtvrt kila, část jídla

Něco, co, nic + 2.p. přídavného jména Například: To není nic zajímavého. Je to něco vážného? Co je nového?