FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
Advertisements

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
 Reakce bank na inflaci  Reakce podniků na inflaci  Může inflace nekonečně růst?  Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah a příklady.
Hospodářská politika státu
RŮST CENOVÉ HLADINY VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ JE INFLACE. DOCHÁZÍ-LI VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ K POKLESU CENOVÉ HLADINY, JDE O DEFLACI. DEFLACE JE VZÁCNÝM JEVEM. ČASTĚJŠÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Inflace.
Inflace Milena Tichá Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
INFLACE Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Makroekonomické ukazatele
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
Makroekonomie I ( Cvičení 4 – Peníze )
 Pokles hodnoty peněz  Koho inflace postihuje  Znehodnocení vkladů a úvěrů  Zdroj: Český statistický úřad:
Inflace VY_32_INOVACE_ Inflace = všeobecný růst cen, tedy růst tzv. cenové hladiny - inflace se zjišťuje (míra inflace) porovnáním cen vybraných.
* INFLACE květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VNITŘNÍ MĚNOVÁ (MONETÁRNÍ) POLITIKA – 1. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Petr Machala. Kde můžete mít uložené peníze? Kdo vám může poskytnout úvěr? 1.Bankovní účty 2.Podílové fondy 3.ETF (fondy obchodované na burzách) 4.Investiční.
Inflace Ing.Vojtěch Jindra
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Měnový kurz.
Ing. Jan Krajíček, Ph.D Cenová gramotnost.
Finanční gramotnost: Počítání s procenty. PROCENTA A ÚROK 01 Počítání s procenty 2 Existují 2 skupiny lidí. Ti, kteří úroky platí, a ti, kteří je inkasují.
FINANČNÍ GRAMOTNOST BANKOVNÍ SOUSTAVA, FUNKCE CENTRÁLNÍ BANKY.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Inflace.
Spoření Dominika Nováková, C2A. Spoření Spoření je činnost, kterou vznikají úspory.
EKONOMIKA DAŇ Z PŘIDANÉ HODNOTY 1. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI Domácnost a její potřeby. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ DAŇ Z PŘEVODU NEMOVITOSTÍ.
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
E K O N O M I K A Nepřímé daně - úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POŠTOVNÍ POUKÁZKY A JEJICH VYUŽITÍ.
FINANČNÍ GRAMOTNOST NAKLÁDÁNÍ S PROSTŘEDKY NA BĚŽNÉM ÚČTĚ HOTOVOSTNÍ VKLADY.
Finanční gramotnost: Peníze a jejich časová hodnota.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
MĚNA A BANKOVKY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE BANKOVKY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI Úvod do předmětu. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Inflace. Inflace míra změny cenové hladiny míra změny cenové hladiny K inflaci dochází, roste-li celková cenová hladina. K inflaci dochází, roste-li celková.
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z tabákových výrobků.
Reálná úroková míra Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace:Formou prezentace se žáci seznámí s druhy inflace. Prezentace je.
EU_62_A_sada 2_19_M_Vkladní knížka_Duch Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. AutorMgr. Duchová Renáta Anotace Prezentace.
1 Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0206 Název vzdělávacího materiálu: Vkladové služby bank Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek.
Funkce sinus (8). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Goniometrické rovnice (1) (17). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Funkce tangens (10). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Ukazatele vývoje ekonomiky - rozdělení inflace a její důsledky
Kam s penězi, aby nezahálely
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Ceny PRODUKTŮ NA FINANČNÍM TRHU
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
DUM - Digitální Učební Materiál
Transkript prezentace:

FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor: Ing. Jan Sláma Předmět: Finanční gramotnost

Obsah Pojem1 Cenová hladina2 Způsob výpočtu inflace3 Ilustr. obrázek4 Příčiny inflace5 6 Inflace – vliv na hotovost77 Dopad inflace na příjmy8 9 Dopad inflace na vklady10

Obsah Srovnání dopadů inflace11 Vliv inflace na úvěry12 Ilustr. obrázek13

Inflace: k inflaci dochází tehdy, když roste celková cenová hladina. Ceny některého zboží a služeb rostou, na druhé straně ale některé ceny klesají. To že došlo k inflaci poznáme podle toho, že si za stejné množství peněz nakoupíme méně. INFLACE - pojem 1

Cenová hladina = průměrná cena průměrného zboží, vypočítaná jako vážený průměr ze všech statků a služeb a jejich cen. Pro posouzení toho jestli jde o inflaci je důležité porovnání cenových hladin dvou různých období (roků, měsíců). INFLACE – cenová hladina 2

Způsob výpočtu inflace Inflaci zjišťujeme jako procentní změnu cenové hladiny následujícím způsobem: CH rok t – CH rok předchozí Míra infl = [%] CH rok předchozí Pozn.: CH = cenová hladina INFLACE - výpočet 3

INFLACE 4

Hlavní příčinou bývá nadměrné množství peněz v oběhu: - nízké úrokové sazby u úvěrů - neúměrné zvyšování mezd díky odborům - „štědrý“ stát => neúměrný růst mezd ve státní sféře, rychlý růst důchodů, dotace… INFLACE - příčiny 5

Inflaci může způsobit i přenášení zvyšujících se nákladů podniků do cen - rostoucí ceny ropy zdraží benzín a naftu a tím se zdraží i doprava - zvyšující se ceny obilí zdraží pečivo … Zvyšování cen podniky v monopolním postavení. INFLACE - příčiny 6

Peníze uložené doma v hrníčku se „nerozmnožují“ => ztrácí se tak kupní síla úspor v hotovosti. Ceny rostou, ale naše hotovostní úspory se znehodnocení inflací „nebrání“, reálná hodnota hotovostní části majetku se tak neustále ztenčuje. INFLACE – vliv na hotovost 7

INFLACE – dopad na příjmy Příjmy inflace znehodnocuje stejným způsobem jako hotovost. Průměrná mzda v Česku reálně poklesla, dolů ji poslala inflace „Průměrná mzda v Česku vzrostla ve třetím čtvrtletí 2012 v porovnání se stejným obdobím loňského roku o 348 korun na korun, což představuje nárůst o 1,4 procenta. Reálně, po odečtení inflace, se ale snížila o 1,8 procenta. Vyplývá to z úterních údajů Českého statistického úřadu.“ 8

INFLACE – dopad na příjmy 9

Peníze uložené na vkladních knížkách a účtech u bank jsou obvykle úročené – banky nám úroky připisují a tím nám, podle výše úrokových sazeb, peníze na účtech přibývají. Připisované úroky tak alespoň zčásti kompenzují zničující vliv inflace na peníze. INFLACE – vliv na vklady 10

INFLACE – srovnání dopadů 11

Pevné úrokové sazby po celou dobu trvání úvěru => výhoda pro dlužníka – splácení úvěru inflačními penězi je výhodnější, v tomto případě méně zatíží rodinný rozpočet Pohyblivá úroková sazba – umožňuje bance úrokový výnos zvyšovat dle inflace. INFLACE – vliv na úvěry 12

INFLACE 13

Vlček J. a kol.; Ekonomie pro neekonomy; nakl. ASPI Publishing, s.r.o., Praha 2000; ISBN Použité zdroje – obrázky: Použité zdroje