Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Název SŠ:SOU Uherský Brod Autoři:Ing. Petr Kundrata Název prezentace: (DUMu) Chladící kapaliny Tematická oblast:Motory – mazání a chlazení Ročník: 2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:listopad 2013
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Motory – mazání a chlazení je poskytnout žákům informace o základních částech konstrukce motorů a podpora výuky ve vyučovacích hodinách. Jednotlivé DUMy (prezentace a pracovní listy) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Automobily. Tato prezentace je konkrétně zaměřena na tematický celek Chladící kapaliny.
Obrázek 1: Chladící kapaliny
Druhy Voda – obsahuje nečistoty a minerály, působí korozivně, mohou se tvořit úsady vodního kamene, bod tuhnutí 0 ˚C. Destilovaná voda – působí korozivně, bod tuhnutí 0 ˚C. Nemrznoucí směsi – většinou základ tvoří monoetylenglykol, obsahují celou řadu přísad, které zlepšují jejich vlastnosti, bod tuhnutí je dán jejich zředěním.
Přísady zlepšují vlastnosti nemrznoucích směsí, například: - zlepšují přestup tepla - zvyšují bod varu - chrání všechny kovové části, které jsou ve styku s chladící kapalinou - brání tvorbě vodního kamene - zabraňují pěnění chladiva Přísady
Značení Požadavky na chladící kapaliny stanovuje norma SAE J Velmi často se používá firemní klasifikace, například VW TL 774-D. Zaužívané je taktéž značení G 11, G 12, G 13, které vychází právě z firemní klasifikace VW.
Výrobci opatřují chladící kapaliny barvivem pro snadnější rozlišení, opět se vychází z firemní klasifikace VW, například barva: - modrozelená – G 11 - červená – G 12 - fialová – G 12+, G 13.
Výměnné lhůty Starší typy chladících kapalin se mají pravidelně měnit každé 3 roky, novější mají již životnost 5 roků. Vždy je však potřeba vycházet z údajů ze servisní příručky výrobce vozidla (motoru). Chladící kapaliny různých typů (o nestejném základu) se nesmí vzájemně mísit.
Zdroje [1] ANDRT, Jaroslav. Údržba a opravy automobilů Škoda 105, 120, 125, 130, 135, 136, Garde, Rapid. 2., nezm. vyd. Praha: T. Malina, 1995, 510 s. ISBN [2] KLŮNA, Jindřich a Jiří KOŠEK. Příručka opraváře automobilů. Vyd. 2. Brno: Littera, 1993, 482 s. ISBN X. [3] PILÁRIK, Milan. Automobily pro 2. a 3. ročník středních odborných učilišť. Vyd. 3. Praha: SNTL, 1988, 308 s.
Zdroje obrázků [1] AUTOR NEUVEDEN. img.auto.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 47/620_528df0ecb205d.jpg