Formy vstupu podniků na mezinárodní trhy Franchising
Franchising je metoda prodeje zboží nebo služeb, kdy individuálně vlastněný podnik operuje jako součást velkého řetězce.
Aktéři Franchísor poskytuje: Licence a práva v podnikání Asistuje a pomáhá v organizaci Školení Zásobování a řízení za určitý poplatek. Vyžaduje určitý způsob prodeje, vyžaduje kvalitu a má právo kontrolovat celý průběh podnikání.
Franchiza Franchíza je speciální licenční smlouva Příjemce Franchisa Poskytovatel
Předmět franchisiové smlouvy Výrobek nebo služba Patent nebo desing Obchodní značka Ekonomické výhody vyplývající z reklamy a nákupu ve velkém rozsahu
Příklady použití franchisingu v USA Prodej a půjčování aut Autoopravárenství Supermarkety Prodej kosmetiky Restaurační stravování Pojišťovnictví Benzinové pumpy
Rizika franchisingu Není vhodný pro pasivní osoby Vyžaduje nadprůměrné úsilí v mnoha oblastech Obsahuje fixní platbu za licenci a systéém pravidelných variabilních plateb vztažených většinou k výši produkovaného zisku F je vhodný pro implementaci strategie expanze za cílem dosažení celosvětového zastoupení a zvýšení objemu tržeb a z toho se odvíjející trvalé zvýšení tržní hodnoty podniku.
Výhody a nevýhody pro poskytovatele F Výhody Zvýšení zisku Nenáročnost na kapitál Rychlejší rozvoj firmy Rozšíření distribuční sítě Nevýhody Snaha příjemců vytvářet si nezávislost Nutnost kontroly příjemců Možná nedůvěra mezi stranami Neochota příjemce podílet se na investici
Franchising v ČR
Časopis o franchisingu
F v ČR
Gastronomie