Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí probrané látky Ročník / obor studia:2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Básnické školy 2/19st. Barbora Černíčková.
Advertisements

Česká literatura 2. pol. 19.století
Divadlo konce 19.století.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Výlet do české literatury
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_11 Tematická.
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Český kritický realismus
Osobnosti národního obrození
Český kritický realismus
Vítězslav Hálek Májovci
Česká kultura.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
MÁJOVCI lit. skupina let 19. století vydali almanach Máj
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ ČESKÉ ZEMĚ V DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ II. Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový.
GENERACE májovců – hálek, světlá, arbes
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Český jazyk a literatura
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
GENERACE RUCHOVCŮ – ŠKOLA NÁRODNÍ Mgr. Lenka Tománková Český jazyk a literatura
Lumírovci 8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení S. Čecha a jeho díla Ročník /
ČESKÁ KULTURA A SPOLEČNOST V 2. POLOVINĚ 19. STOLETÍ Vypracoval: Jakub Kuchta.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. Světlé a jejího díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla Guy de Maupassanta.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. V. Sládka a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. Vrchlického a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Erbenovy Kytice z pověstí.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Z. Wintera a V. B. Třebízského.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Realistické drama Ladislav Stroupežnický (1850 – 1892)
Česká literatura 70. a 80. let 19. století
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Eliška Krásnohorská
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_09 Název Májovci, Ruchovci, Lumírovci Téma.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karolína Světlá
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Opakování z literatury 8. r. 3. část
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
3. Fáze Národního obrození
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Česká literatura 80. a 90. let 19. století
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Opakování z literatury 8. r.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Ruchovci a lumírovci.
Májovci.
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
ČESKÁ LITERATURA DRUHÉ POLOVINY 19. STOLETÍ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí probrané látky Ročník / obor studia:2. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval:Mgr. Jan Nedbal Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice Ověřeno: 2. pololetí školního roku 2012/2013 III/2 VY_32_INOVACE_DUM 299 Klíčová slova: Realismus, shrnutí, májovci, lumírovci, ruchovci Anotace: Prezentace shrnující veškeré probrané učivo v tematickém celku český realismus.

SHRNUTÍ ČESKÝ REALISMUS

P ŘEDSTAVENÍ SMĚRU Realismus v č. l. se do značné míry shoduje s realismem ve světě Z latinského slova realis – věcný, skutečný Realita = skutečnost Nejvýznamnější umělecký a myšlenkový směr v 2. pol. 19. st. Základním estetickým principem je pravdivost, věrnost a skutečnost Snaha o objektivitu uměleckého díla

P ŘEDSTAVENÍ SMĚRU Skutečnost by měla být zachycena v celé své komplexnosti a složitosti Typizace- literární hrdina se proměňuje, vyvíjí - někdy je jeden ústřední hrdina nahrazen kolektivem Objektivní přístup ke skutečnosti (autor není účasten, stojí nad příběhem) Kritika nedostatků ve společnosti Nové výrazové prostředky (archaismy, hovorová řeč…)

SPOLEČENSKO - HISTORICKÉ POZADÍ Rozvoj přírodních a technických věd Vliv tzv. pozitivismu – Auguste Comte: „Skutečné je to, co lze dokázat smysly, tedy pozitivně.“ Prosazení exaktního myšlení (vědecké postupy založeny na matematických výpočtech a metodách) Literatura je chápána jako vědecká analýza společnosti

SPOLEČENSKO - HISTORICKÉ POZADÍ Po porážce revoluce v roce 1848 nastal Bachův absolutistický režim Politická opatření Perzekuce Snaha zlikvidovat český národní život Mnohé kulturní instituce se snaží čelit tomuto úpadku Národní listy – deník Čas; Lumír – časopisy Sokol – tělovýchovná jednota (zakladatel Mir. Tyrš) Hlahol – pěvecké sdružení Umělecká beseda; Svatobor – střediska českých umělců

Č ESKÁ DIVADELNÍ KULTURA BĚHEM 2. POL 20. ST – Prozatímní divadlo 1868 – položení základního kamene Národního divadla 1881 – první otevření ND – Smetanova Libuše 1883 – druhé otevření ND – opět Smetanova Libuše generace Národního divadla: architekti – Josef Zítek, Josef Schulz sochaři – Josef Václav Myslbek – Alegorie hudby malíři – Mikoláš Aleš, František Ženíšek – výzdoba foyer Vojtěch Hynais – po požáru – nová opona

ČESKÝ REALISMUS 50. – 60. léta 19. st. – májovci 70. – 80. léta 19. st – ruchovci, lumírovci 90. léta – přelom 19. a 20. st. – venkovská próza 90. léta – přelom 19. a 20. st. – historická próza

MÁJOVCI Mladá generace básníků a prozaiků Název je odvozený od almanachu Máj Veřejně se tím přihlásili k odkazu Karla Hynka Máchy Hl. redaktorem almanachu Máj byl Josef Barák a organizátorem Vítězslav Hálek Další přispěvatelé ze starší generace byli např. Božena Němcová, Karel Sabina a Karel Jaromír Erben

P ROGRAM MÁJOVCŮ Odvrat od minulosti a příklon k přítomnosti Rozhled po evropské kultuře Snaha o zobrazení skutečnosti Umělecká svoboda Sociální rovnost Snaha o vymanění člověka z náboženského dogmatu

H LAVNÍ PŘEDSTAVITELÉ MÁJOVCŮ Vítězslav Hálek Jan Neruda Karolína Světlá Rudolf Mayer Adolf Heyduk Václav Šolc Obr. 2 Obr. 1 Obr. 3

M ÁJOVCI A JEJICH DÍLA Vítězslav Hálek Večerní písně (1859) V přírodě (1872) Pohádky z naší vesnice (1874) Muzikantská Liduška (1861) Na statku a v chaloupce (1871) Jan Neruda Hřbitovní kvítí (1857) Knihy veršů (1868) Písně kosmické (1878) Balady a romance (1883) Prosté motivy (1883) Zpěvy páteční (1896) Povídky malostranské Arabesky (1864)

M ÁJOVCI A JEJICH DÍLA Karolína Světlá Vesnický román (1867) Kříž u potoka (1868) Kantůrčice (1869) Frantina (1870) Kresby z Ještědí (1880)

R UCHOVCI Tzv. ŠKOLA NÁRODNÍ Skupina kolem almanachu Ruch, který vyšel u příležitosti položení základního kamene Národního divadla (1868) Ruch – redigován Josefem Václavem Sládkem Hl. představitelé: S. Čech, E. Krásnohorská, dočasně J. V. Sládek Přispívali do časopisu OSVĚTA

R UCHOVCI Program Propagace idejí národního obrození Důraz na domácí tradice Aktuální národní a sociální problematika Úsilí o osvobození české literatury od cizích vlivů Básníci jsou tradiční v látce i formě Zájem o slovanství, historismus a venkov Dominantní postavení vlastenecké a úvahové poezie

L UMÍROVCI Tzv. škola KOSMOPOLITNÍ Skupina kulturních osobností kolem časopisu LUMÍR Časopis rediguje F. B. Mikovec, od roku 1863 ‚V. Hálek (pod názvem Zlatá Praha), v letech 1877 – 1898 pak J. V. Sládek Lumírovci navazují na májovce Hl. představitelé: J. V. Sládek, J. Vrchlický, J. Zeyer

L UMÍROVCI Program Svoboda básnické tvorby a její světovost Vyžadovali básnickou vybroušenost Úsilí povznést českou literaturu na světovou úroveň Důraz na původní tvorbu a na překlady Užívání nových forem

D ÍLA RUCHOVCŮ A LUMÍROVCŮ Svatopluk Čech Evropa (1878) Slávie (1882) Ve stínu lípy (1879) Pravý výlet pana Broučka do Měsíce (1888) Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století (1889) Josef Václav Sládek Jiskry na moři (1880) Selské písně a české znělky (1889) Zlatý máj (1887) Skřivánčí písně (1888) Zvonky a zvony (1894)

D ÍLA RUCHOVCŮ A LUMÍROVCŮ Eliška Krásnohorská Čertova stěna Hubička Tajemství Z máje žití Ze Šumavy Jaroslav Vrchlický Zlomky epopeje Okna v bouři Noc na Karlštejně

D ÍLA RUCHOVCŮ A LUMÍROVCŮ Julius Zeyer Román o věrném přátelství Amise a Amila (1877) Jan Maria Plojhar (1888) Dům U tonoucí hvězdy (1894) Radúz a Mahulena (1898)

D ÍLA AUTORŮ HISTORICKÉ PRÓZY Alois Jirásek Staré pověsti české (1894) Mezi proudy (1887 – 1890) Proti všem (1893) Temno (1913) Psohlavci (1884) F. L. Věk (1888 – 1906) Jan Hus (1911) Jan Žižka (1903) Jan Roháč (1918)

D ÍLA AUTORŮ HISTORICKÉ PRÓZY Zikmund Winter Rozina Sebranec (1905) Mistr Kampanus (1907) Václav Beneš Třebízský Bludné duše (1879) Královna Dagmar (1883)

D ÍLA AUTORŮ VENKOVSKÉ PRÓZY Karel Václav Rais Výminkáři (1891) Horské kořeny (1892) Rodiče a děti (1893) Kalibův zločin (1895) Zapadlí vlastenci (1893) Západ (1896) Tereza Nováková Jiří Šmatlán (1906) Maloměstský román (1890)

D ÍLA AUTORŮ VENKOVSKÉ PRÓZY Antal Stašek Blouznivci našich hor (1895) O ševci Matoušovi a jeho přátelích (1927) Josef Holeček Naši (1897 – 1930) Karel Klostermann Ze světa lesních samot (1894) Mlhy na Blatech (1909)

R EALISTICKÉ DRAMA 50. léta – velký útlum dramatické tvorby 60. léta – razantní rozmach dramatické tvorby otevření Prozatímního divadla První samostatná česká scéna zbudována roku 1862 zásluhou Františka Ladislava Riegra Budova stála v místech dnešního Národního divadla 70. a 80. léta – tzv. generace Národního divadla – slavnostní položení základního kamene – provizorní otevření ND (Smetanova opera Libuše) – budova ND vyhořela – definitivní otevření ND (opět Smetanova Libuše)

DÍLA AUTORŮ REALISTICKÝCH DRAMAT Ladislav Stroupežnický Naši furianti (1887) Gabriela Preissová Gazdina roba (1889) Její pastoryňa (1890) Alois a Vilém Mrštíkové Maryša (1894) Rok na vsi (1903 – 1904) Pohádka máje (1897)

Z DROJE OBRÁZKŮ Obr. 1 – zslav_H%C3%A1lek Obr. 2 – Obr. 3 – la_02.jpg

Z DROJE Havlíčková, I. a kolektiv: Odmaturuj z literatury 2. Brno, Didaktis Prokop, V.: Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov, O. K.-Soft Sokolov Lehár, J.: Česká literatura do počátku k dnešku. Praha, Nakladatelství Lidové noviny Bauer, A.: Literatura na dlani – Přehled světové a české lit. Olomouc, Rubico Sochorová, M.: Literatura v kostce. Havlíčkův Brod, Fragment Hánová, E. a kol.: Odmaturuj z literatury. Brno, Didaktis 2002.