Rozlišují kandidátní geny pacienty s poruchou autistického spektra od pacientů s hyperkinetickou poruchou (ADHD) a existuje vliv látkové závislosti (na.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak by měla společnost, politici a plátci zdravotní péče přistupovat k civilizačním chorobám 21. století.
Advertisements

HV FN Brno 2014 Vývoj hospodaření F A K U L T N I N E M O C N I C E B R N O w w w. f n b r n o. c z.
Vypracoval: Pavel Krajčovič Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
Název prezentace Studenti se specifickými poruchami učení na vysokých školách Autor: Jana Bogdová.
Teoretické principy šlechtění a selekce Tomáš Kopec.
Adolescence doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Fakulta sportovních studií Masarykova univerzita.
ROZVOJ SPOLEČNÉ PARTNERSKÉ SPOLUPRÁCE VEŘEJNÉ SPRÁVY V ČESKO SASKÉM/BAVORSKÉM REGIONU / ENTWICKLUNG DER GEMEINSAMEN PARTNERSCHAFTLICHEN ZUSAMMENARBEIT.
Genetické parametry Heritabilita, korelace. primární GP genetický rozptyl prostřeďový rozptyl kovariance sekundární GP heritabilita opakovatelnost genetické.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Posuzování zdravotního stavu u onkologicky nemocných Mgr. Šárka Slavíková Vedoucí vzdělávání a sociální pracovnice Amelie, o.s., externí lektor 2.LF UK.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Žák ve výchovně vzdělávacím procesu TV Periodizace ontogenetického vývoje, věkové zákonitosti a individuální zvláštnosti.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
FOBIE KAROLÍNA RŮŽIČKOVÁ, C3B ZÁKLADNÍ INFORMACE  Z řeckého „fobos“  = úzkostná porucha - chorobný, bezdůvodný strach z věcí, situací nebo.
ČÁST II: EPIZODICKÁ A SÉMANTICKÁ PAMĚŤ DEKLARATIVNÍ A PROCEDURÁLNÍ PAMĚŤ AMNÉZIE MIMOŘÁDNÁ PAMĚŤ PAMĚŤ V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ AUTOBIOGRAFICKÁ PAMĚŤ OČITÁ.
Panická porucha Vypracovala: Agatha Račuchová Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2016/17 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
VY_32_INOVACE_01_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_ALKOHOL D ě tský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní dru ž ina, Duchcov, Školní.
Specifické poruchy učení a chovánÍ (SPU/SPCH)
Hyperkinetické poruchy chování. Add, adhd.
Následky falešných nařčení ze sexuálního zneužití u dětí
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
Alkohol v těhotenství – vliv na plod
PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil
Fyziatricko – rehabilitační oddělení Nemocnice Břeclav, p.o.
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Hodnocení sluchu hendikepovými testy.
Rozhodování 1.
Výchova ke zdraví – důsledky závislostí
Kognitivně – behaviorální přístup
EMOCIONÁLNÍ PORUCHY V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ ODLIŠNOSTI V MENTÁLNÍM VÝVOJI A VE VÝVOJI PSYCHICKÉM – PERVAZIVNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY.
Autor : Mgr. Ludmila Jakubcová Jazyk : Čeština
Terminologie etopedie
Jana Frostová AUDIO – Fon centr. Brno
GENETIKA POPULACÍ KVANTITATIVNÍCH ZNAKŮ 8
Číslicová technika.
Rodinné systémy a domácí násilí Mgr. Eva Oujezská
Role praktického lékaře v měnící se společnosti
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Aktuální otázky stalkingu z pohledu teorie a praxe
RIZIKO.
Doc MUDr Mojmír Lejska. CSc., MBA
Alzheimerova choroba Markéta Suráková.
Vývojová psychologie Prenatální období.
Specifické poruchy učení a NKS
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Dělání babičky. Dětské vymezení role babičky jako role získané
EMOCIONÁLNÍ PORUCHY V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ ODLIŠNOSTI V MENTÁLNÍM VÝVOJI A VE VÝVOJI PSYCHICKÉM – PERVAZIVNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY.
Metagenomika - Metatranskriptomika
Mgr. Zdeňka Sokolová PPP a SPC Semily Pracoviště SPC Turnov
RIZIKO.
DIAGNOSTIKA PORUCH AUTISTICKÉHO SPEKTRA
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
Název projektu: Moderní škola
Monogenní a multigenní nemoci
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Návykové látky v silničním provozu ( novela zákona 361/2000 Sb. ,) plk
ČVUT, Fakulta stavební | 126MSFN - Český stavební trh
Monogenní a multigenní nemoci
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Organické duševní poruchy
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Život bez střeva , Praha.
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Rozlišují kandidátní geny pacienty s poruchou autistického spektra od pacientů s hyperkinetickou poruchou (ADHD) a existuje vliv látkové závislosti (na tuto rozlišovací schopnost kandidátních genů)?

 Pervazivní vývojové poruchy  Narušený interpersonální kontakt  Odmítání změn prostředí  Abnormální zaujatost předměty  Zvýšená citlivost na stimuly – zvuk, bolest  Nadměrné a akutní reakce anxiózního charakteru na změny  Poruchy řeči – echolálie, osobitní intonace  Poruchy motoriky – hyper/hypoaktivita, stereotypie  Nerovnoměrné výsledky při vyšetření intelektu  Trias: sociální interakce – komunikace – představivost, zájmy  Dětský autismus, Apergerův syndrom, Rettův syndrom, desintegrační porucha, atypický autismus

 10% dětské populace, chlapci více  Začátek v dětství, 50% perzistuje i v dospělosti  Nedostatečná vytrvalost v činnostech – problémy s koncentrací  Dezorganizovaná, nadměrná aktivita  Sociální desinhibice  Specificky opožděný vývoj řeči, motoriky  Ztrácení předmětů, zapomínání  Emoční labilita  Nízká frustrační tolerance (děti)  Často + specifické poruchy učení  Trias: hyperaktivita – porucha pozornosti – impulzivita

 Pokles mentální flexibility  Deficit koncentrace – ADHD-like deficity u autismu  Narušené exekutivní funkce: o nízká kontrola impulzů (response inhibice) o zhoršená pracovní paměť o neschopnost plánovat  Temperament And Character Inventory –  typ harm avoidance (HA) – nadměrné obavy, strach z neznámé situace, stydlivost, zvýšená únavnost  HA spojeno se serotoninergní aktivitou, serotonin transporter gen  ETIOLOGIE: dědičná  Geneticky se ADHD a poruchy autistického spektra (ASD) překrývají  AVŠAK látková závislost způsobuje nejistotu- není jasno, zda není příčinou obtížného rozlišení ADHD a ASD na úrovni genetiky

 Alkohol  Metadon  Bezodiazepiny  Kokain  Heroin  Amfetaminy  Kanabis  Jejich kombinace  Gambling  Subjekty měly zneužívání těchto látek (Substance Use Disorder-SUD) v anamnéze

 Rozlišení ASD a ADHD, obzvláště za podmínek SUD  Test 5 genů  Dopamin D2 receptorový gen DRD2 (asoc. S ADHD)  Kontaktin asociovaný gen pro adhezi neuronů CNTNAP2 (ASD)  Gen pro adhezi neuronů CDH13 (ADHDH, SUD)  Gen pro tryptofan hydroxylázu TPH2 (syntéza serotoninu, ADHD)  Serotonin transporter gen SLC6A4/5-HTT (ASD, ADHD, SUD)

 110 subjektů  61 ASD – z toho 43 nemělo látkovou závislost v anamnéze  49 ADHD - 21 nemělo látkovou závislost  IQ všech nad 80  DNA z krve  Genotypizace  Real-Time PCR  Regresní analýza dat

 ADHD a ASD byly rozlišitelné na základě polymorfizmů v genech CNTNAP2 (více u ADHD), TPH2 (ASD), serotonin transporter genu (ASD)

 Tři geny pozitivně diferencující ASD a ADHD  Neprokázal se vliv látkové závislosti  Výsledky je nutné testovat na větší vzorce

 Sizoo B., Van Den Brink W., Franke B., Vasquez A.A., Van Wijngaarden-Cremers A., Van Der Gaag R.J., 2010, Do candidate genes discriminate patients wih an autism spectrum disorder from those with attention deficit/hyperactivity disorder and is there an effect of lifetime substance use disorders?, The World Journal Of Psychiatry, 2010;11(5):

DĚKUJI ZA POZORNOST