Co musím udělat pro zvládnutí referátu z ekonomie?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – odkazy (obsah, rejstřík) Typ:
Advertisements

Typy otázek v dotazníku
Třídění dat OA a VOŠ Příbram. Třídění  rozdělení jednotek souboru do takových skupin, aby co nejlépe vynikly charakteristické vlastnosti zkoumaných jevů.
Tvorba webových stránek
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Jak psát tiskovou zprávu?
METODIKA TVORBY ODBORNÉHO TEXTU
Analýzy administrativních procesů. Analýzy ve 2 krocích Analýza dokumentů Analýza administrativních procesů.
Textová média v DV AR 2013/2014.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Tvorba snímků v PowerPointu
Microsoft Office PowerPoint
Formální stránka práce
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
POJMOVÁ MAPA JAKO NÁSTROJ AKTIVNÍHO UČENÍ V MATEMATICE
Seminář – Základy programování
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
15. ESEJE Cíl : připravit osnovu eseje a poté esej napsat
Relační databáze.
Korekturní značky 1. - úvod
VY_32_INOVACE_4.3.IVT1.12/Oc Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jaroslav Ochodek CZ.1.07/1.5.00/ Tvorba webových.
Databázové systémy Přednáška č. 4 Proces návrhu databáze.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_255 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
Referát č.13 Textový editor (struktura textu – přiřazení stylu, formátování (vzhled) textu, změna stylu, typografická a estetická pravidla)
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, ph.d.
Úvod do studia.
Databázové modelování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_81.
GRAFIKA úvod.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.4 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – záhlaví, zápatí Typ: DUM -
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.3 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor - odstavec Typ: DUM - kombinovaný.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Databázové systémy Informatika pro ekonomy, př. 18.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Zásady tvorby prezentace
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
MYŠLENKOVÉ MAPY ÚVOD A PRÁCE S NIMI MODUL KURZU PRÁCE S INFORMACEMI
Odborné a vědecké práce Brno 12. března Odborné a vědecké práce Zpráva o semestrálním projektu Závěrečná práce Bakalářská a diplomová práce Disertační.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Psaní právních dokumentů
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.
Algoritmizace a programování Algoritmy 1 - Úvod. Základní pojmy Počítačový program Počítačový program zápis zdrojového kódu, kterému rozumí počítač zápis.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
Algoritmizace a programování Algoritmy 5 – Myšlenkové mapy.
Tvoříme osnovu referátu, prezentace Přípravné práce než začneme zpracovávat referát, nebo prezentaci. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
Didaktické pomůcky ve výuce Písemné a elektronické komunikace Mgr. Lucie Černohorská.
Mentální reprezentace
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
PRACUJEME S TEXTY TEXTOVÉ EDITORY
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
PTÁCI 6. ročník ZŠ Londýnská.
Algoritmizace – základní pojmy
Pro rychlý způsob formátování textů a následné vytváření obsahu
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Vlastnosti souborů Jaroslava Černá.
Obsah a rozsah pojmu Pojem lze vymezit buď definicí, jež určí nutné specifické vlastnosti, anebo výčtem všech předmětů, které pod tento pojem spadají.
Ukázka zpracování referátu.
Zásady správné prezentace
Management Tvorba prezentací ppt.
Strukturace učiva Příprava učitelova.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Esej Definice druh úvahy na odborné téma. Nebývá rozsáhlá, je psána většinou s estetickým záměrem. Od úvahy se liší tím, že zobecňuje a syntetizuje poznatky.
Rozvoj IT kompetencí Pavla Kovářová.
Transkript prezentace:

Co musím udělat pro zvládnutí referátu z ekonomie?

Zdroje informací Hlavním zdrojem informací je učebnice. Ne proto, že stačí jen opsat příslušnou pasáž, ale proto, že definuje hlavní pojmy a uvádí je do širších souvislostí. Další zdroj je encyklopedie, která dále pojmy může zpřesnit a prohloubit. Následují další důležité zdroje informací, které se zabývají aktuální situací v oblasti, o které referujeme. Mohou to být odborné časopisy, webové stránky, firemní dokumenty, novinové články apod. Slovník cizích slov (nikdy nepište nic, čemu nerozumíte!!!)

Poznámka Teze = tvrzení (výrok), který chceme v referátu obhájit Argument = tvrzení (výroky), kterými tezi(e) obhajujeme Vyplývání = vztah mezi argumenty a tvrzením Vždy musíte být schopni říci referát vlastními slovy. Tedy všemu rozumím (včetně cizích slov) a umím vysvětlit.

První krok Cíl Je mi stále jasné, jaké jsou mé cíle při psaní úkolu? Jsem spokojen s tím, jak jsem se k nim postavil? Do jaké míry cítím, že jsem jich dosáhl? Je mé téma jasně vyjádřeno? Pojmenoval jsem podstatné problémy? Vysvětlil jsem svůj zamýšlený přístup?

Obsah Je zřejmé, jaké hlavní myšlenky vyjadřuji? Jsou problémy vhodně podloženy příklady a argumenty? Jsou má fakta správná, kompletní a aktuální? Jsou všechny citace, které jsem použil, skutečně podstatné? Udržel jsem správnou rovnováhu mezi svými myšlenkami a myšlenkami druhých? Uvedl jsem jasně, které myšlenky nejsou mé vlastní?

Struktura a styl Má úkol přibližně očekávaný počet slov? Bude struktura mého referátu čtenáři jasná? Použil jsem titulky tam, kde by mohly čtenáři pomoci? Obsahuje každý odstavec pouze jednu hlavní myšlenku? Spojuje předchozí a následnou hlavní myšlenku? Vyplývají mé závěry logicky z mých důkazů? Použil jsem grafy, tabulky nebo diagramy tam, kde je třeba? Přivádějí poslední odstavce referátu k uspokojivému závěru?

Úvod Komentujte téma referátu. (Například Co si pod tím představujete? Jaké jsou hlavní problémy? Atd.) Kterými aspekty se budete zabývat? Proč? Jaký bude váš celkový přístup k referátu? Které hlavní problémy budete řešit?

Hlavní část Uveďte seznam hlavních bodů, které chcete vyjádřit. Jestliže počítáte v průměru 100 slov na odstavec, může vám to dát určitou představu, kolik odstavců pro vyjádření těchto bodů budete mít. Zkontrolujte, zda vaše body postupují v určitém druhu logické posloupnosti, nebo zda jsou z oprávněného důvodu řazeny jinak. Poznamenejte si příklady a ilustrace, které použijete při předkládání těchto hlavních myšlenek.

Závěr Shrňte své hlavní myšlenky. Předložte jednoznačný nebo hypotetický závěr. Uveďte širší aspekty nebo budoucí směry vývoje, případně předmět dalšího výzkumu.

Co je to pojem Pojmy jsou kategorie objektů, činností nebo stavů bytí, které mají určité vlastnosti. Rozsah pojmů je značně široký — patří mezi ně sekyra, auto, spravedlnost, válka, štěstí, pravda, zapo­mínání apod. Myšlení je založené na vztazích mezi pojmy. Při popisu určité činnosti, např. Liška chytila zajíce, konstatujeme vztah mezi dvěma savci. Výrok Mládí je bezstarostným obdobím života vyjadřuje určitý stav bytí. (Neznáme však žádné pravidlo, které by jednoznačně potvrdilo, že tato tvrzení jsou pravdivá.)

Přirozené a formální pojmy Formální pojmy jsou definované podstatnými charakteristikami (například slovníkové definice). Například pes má čtyři nohy, ocas, kožich, vlhký nos, je masožravý, může štěkat, vrčet, kňučet, nosit živá mláďata apod. Pojmy jsou hierarchicky uspořádané v dlouhodobé paměti. Každý pojem je spojený s různými charakteristikami, které se v případě potřeby postupně vybavují z paměti. V každodenním životě se používají především přirozené pojmy. Vyplývají ze subjektivního vnímání vnější reality. Víme např., že někteří ptáci mají křídla, zobáky a peří, že létají, budují hnízda, snášejí vejce a vydávají různé zvuky.

Zatímco formální pojmy obsahují přesně definované množiny pravidel určující příslušnost k určité kategorii, přirozené pojmy se opírají o vzpomínky na jednotlivé případy, mezi kterými byla určitá podobnost. Formální pojmy používají hlavně experti v určitých oblastech poznání, zatímco přirozené pojmy upřednostňují běžní lidé v každodenním životě.

Myšlenková mapa Jak tvořit mapu Tradiční postup tvorby mapy, který je však třeba pozměnit, aby nejlépe vyhov ov al ind i viduálním záměrům. R učně kreslená myšlenková mapa 1. Začněte ve středu papíru hlavním námětem 2. Využijte obrázků, symbolů, kódů 3. Vyberte hlavní témata a zdůrazněte pomocí velkých a malých písmen 4. Využijte barev 5. Vytvořte si svůj osobní styl tvorby myšlenkových map.

Příklad myšlenkové mapy Prakticky to například vypadá tak, že si v myšlenkové mapě dělám průběžné poznámky, včetně odkazů na elektronické zdroje, důležitých pasáží atd. Mapy jsou obvykle pracovní, takže k nim nepřidávám příliš obrázků pracuji pouze se strukturou, barvami a jednoduchými symboly a výsledné mapy tak mohou být poměrně rozsáhlé. Teprve potřebuji-li takovou mapu prezentovat, typicky ji zjednoduším, aby byla čitelná na A4 a doplním ji o obrázky.

Závěr Referát je náročný myšlenkový proces Předpokládá shromáždění, pochopení a následné zpracování informací K realizaci tohoto úkolu používáme myšlenkové operace jako, klasifikování, sumarizování, porovnávání, vysvětlování, usuzování, interpretování, analyzování, uspořádávání apod. Dodržování formálního postupu nás vede k tomu, že náš výsledek bude vždy správný.