Finanční řízení projektu (ROP MS) Ing. Radim Mrázek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nejčastější pochybení při administraci Monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
Advertisements

MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Způsobilé výdaje projektů
Žádost o grant Co je v žádosti napsáno, musíte se dodržet Žádost se porovnává s údaji v monitorovací zprávě Ze žádosti vychází kontrolní orgány Příručka.
Odborná sekce Rady kvality ČR „Kvalita v průmyslu a stavebnictví“ Poradenské služby v programech Operačního programu Podnikání a inovace 5. ledna 2009.
Nejčastější pochybení při administraci monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
Financování rozvojových projektů Problematika způsobilých výdajů v rozvojových projektech Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
1 1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
ČASTÉ CHYBY PŘI ZPRACOVÁNÍ ŽÁDOSTI O DOTACI 8. října 2013 Ing. Petra Salačová, OAP Ústí nad Labem 1.
„ Finanční zprávou pro Akci 3 krok za krokem “. Základní finanční pravidla programu  Pravidla dána Příručkou pro Akci 3 a Rozhodnutím o poskytnutí dotace.
Způsobilé výdaje poskytovatelů sociálních služeb pro Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z OP VK 2007 – 2013 FINANČNÍ ČÁST.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Závěrečná monitorovací zpráva a její zpracování v Benefitu.
Phare 2003 RLZ Financování květen 2005 regionální informativní semináře.
GP Bydlete na venkově 2008 Celkový objem finančních prostředků: 1,2 mil. Kč Předmět podpory: projektová dokumentace pro stavební řízení - 1. rekonstrukce.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část finanční Praha, 15. března 2006 Ing. Kateřina Auerveková
IPRM Náchoda – problémová zóna u nemocnice Seminář k 1. výzvě Města Náchoda pro podporovanou aktivitu 5.2b Regenerace bytových domů
Účtování DPH účet 343.
Projektový cyklus - realizace
1 OP Espon 2013, Kontrola prvního stupně Národní informační den pro zájemce,
III. Finanční řízení Ing. Michal Čech. Obsah Způsobilé výdaje Rozpočet projektu Osobní výdaje Vykazování výdajů Hodnotící kritéria Finanční milníky 2.
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Finanční část projektu (zpracování rozpočtu grantového projektu)
1 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecné informace k finanční části seminář pro žadatele – 3. výzva
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ Úřad vlády České republiky Odbor právní a kontrolní.
Seminář pro příjemce finanční podpory z OP VK Způsobilé a nezpůsobilé výdaje Jihomoravský kraj Oddělení evropských dotací Březen 2009.
Způsob financování GP a způsobilé výdaje. Financování GP  Celková výše dotace: 100 % celkových způsobilých výdajů  Podíl EU: 85 %  Podíl SR: 15 % 
SEMINÁŘ PRO ŽADATELE 13. výzva IROP INDIVIDUÁLNÍ OVĚŘENÍ POTŘEB FINANCOVÁNÍ Praha.
Zařízení kapitola rozpočtu 3 Jiří Haken 1.
Centrum pro regionální rozvoj ČR Seminář pro žadatele Cíl 3/Ziel 3 na podporu přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Svobodným státem Sasko
MS2014+ Modul CBA Ekonomika projektu
Nejčastější chyby a problémy při realizaci projektů.
1 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Administrace projektu (finanční část) Pracovní workshop pro příjemce – 2. výzva PO 1, 2. GG
Archivace dokumentace projektu a součinnost při kontrolách.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Seminář k „Výzvě na technologická centra a elektronické spisové služby“ Oblast podpory: 2.1 Zavádění ICT v územní.
1 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost FINANČNÍ ČÁST PROJEKTU (seminář pro příjemce – 2. výzva)
1 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Finanční část projektu (zpracování rozpočtu globálních projektů)
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
1 TATO PREZENTACE JE FINANCOVÁNA EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Operační program Vzdělávání.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Přerov Podmínky pro dopracování projektu (problémy, rizika)
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost OBECNÉ INFORMACE (seminář pro žadatele – 2. výzva, 2. GG PO 1)
Finanční část. Seminář pro žadatele, výzvy Předaplikační výzkum a Předaplikační výzkum pro ITI.
Kontrola prvního stupně
Provozování vodohospodářské infrastruktury
Vyúčtování projektů nestátních neziskových organizací za rok 2016
■■ ■■ Zlínský kraj Program RP18-17 na úpravu lyžařských běžeckých tras ve Zlínském kraji Katarína KOŇAŘÍKOVÁ Odbor strategického rozvoje kraje.
Sál zastupitelstva Královéhradeckého kraje, 23
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
ORR, Krajský úřad kraje Vysočina
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Podstatné změny projektu Bc. Jana Hrazdilová Ing. Radek Rinn
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Účtování DPH účet 343.
Implementace KAP v Jihočeském kraji I
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Výzva č. 7 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Výzva č. 5 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Výzva č. 7 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ
Transkript prezentace:

Finanční řízení projektu (ROP MS) Ing. Radim Mrázek

Obsah Finančního řízení obecně Finanční řízení projektu ROP MS Vyplatí se finanční manažer projektu? Hlavní úkoly finančního manažera projektu Abeceda finančního manažera projektu ROP MS Nástroje finančního manažera projektu

Finanční řízení Google odkazů Viki – nedefinuje... Co člověk to názor... nejčastěji soubor aktivit, které… R.A.Brealey, S.C. Myers (London Business School a Sloan School of management při MIT) říkají…

... říkají..., že jako univerzální pravidlo řízení finančního manažera nejlépe funguje pokyn: „Maximalizuj čistou současnou hodnotu“ !(korporace, podniku, účetní jednotky....)

ČSH eliminuje subjektivitu (preference jednotlivců) efektivně odděluje vlastnictví od řízení o čem to vlastně je? (finanční manažer investuje do aktiv s ČSH)

Potřebuje někdo finančního manažera ? když někoho nezajímá maximalizace ČSH ? zejména finanční manažer je zpravidla schopen zajistit efektivitu řízení (společnosti,projektu,...)

Finanční řízení zahrnuje účetnictví pro manažery controlling finanční analýzu investiční rozhodování (ČSH) řízení zásob, pohledávek, likvidity nákladové účetnictví a řízení nákladů cenotvorbu financování, optimalizaci struktury kapitálu, řízení pracovního kapitálu

Finanční řízení a ROP MS ? nepleťme si ČSH a CBA ! čím je limitována kladná ČSH projektu ROP MS? Musí být kladná? Platí elementární matematika?

ČSH projektu ROP zpravidla jde v projektech o finančně neproduktivní investici o jejíž realizaci rozhodlo jiné hledisko (může být patrné zejména z CBA) tzn. že velikost ČSH projektu ROP zpravidla tvoří souhrn nákladů na financování projektu

Finanční řízení projektu = řízení výdajů tj. přímé finanční náklady (náklady předfinancování, případně úroky spolufinancování) Hlavní faktory: cena peněz, čas Řízení času = f (řízení výdajů v čase, rychlosti administrace) Rychlost administrace = f (znalosti pravidel, daných limitů,.....

Vyplatí se finanční manažer? při chybovosti (neuznatelnosti) výdajů v řádu 1% je to úspora Kč na každý jeden milion CZV projektu. úspory na nákladech kapitálu při zkrácení doby administrace o 1 měsíc za celou dobu trvání projektu se jedná o úsporu Kč při 5% p.a. na každý 1 vypůjčený milion Kč

Příklad CZV 20 mil. Kč úspora z nerealizovaného rizika (1%) -200 tis. Kč úspora z řízení cash flow – 83 tis. Kč

Nástroje finančního manažera projektu 50% a více procent je v dobrém tzn. reálném plánu pak FM řídí drobné odchylky a často si vystačí se změnami které nepodléhají schvalování ŘO v opačném případě je možná lepší angažovat hasiče (s citem pro legislativu)

Statistika nejkratší doba administrace: 4 dny nejdelší doba administrace: >3 měsíce procento projektů s 1 a výzvou k doplnění: 66% procento projektu vyzývaných 2x a více: 14 % procento kontrol na místě: 25 % procento projektů bez výzvy k doplnění: 9%

Kde jsou důvody vysoké průměrné doby? nastavení kontrolního mechanismu ROP MS jde li něco doložit na podruhé, či potřetí logicky to muselo jít udělat i napoprvé... ???

ABECEDA finančního manažera projektu ROP MS Magický trojúhelník MP pro způsobilé výdaje MP pro vykazování výdajů

Magický trojúhelník 3D -úroveň jedné ŽoP -úroveň celého projektu - úroveň CZV, NV, majetku Soupiska (y) přehled čerpání ve struktuře rozpočtu oddělené účetnictví

A. Obecné vymezení způsobilosti výdajů Výdaje musí být v souladu s evropskou i českou legislativou, s Operačními programy včetně navazujících dokumentů výdaje musí být vynaloženy v souladu s cíli programu a musí bezprostředně souviset s realizací projektu nebo být jeho realizací vyvolány výdaje musí být přiměřené (musí odpovídat cenám v místě a čase obvyklým) musí splňovat principy 3E ABECEDA

B. Časová způsobilost a okamžik vzniku výdaje výdaje musí být vzniklé v průběhu realizace projektu a uhrazené po počátečním datu způsobilosti výdajů počáteční datum způsobilosti výdajů je stanoveno od roku, který předchází roku vyhlášení dané výzvy koncové datum způsobilosti výdajů je stanoveno v příslušné výzvě k předkládání projektů Pozor na výjimky! ABECEDA

C. Dokladování a zaplacení výdaje výdaje musí být identifikovatelné a prokazatelné a musí být doložitelné potvrzenými účetními doklady, tzn. musí být definitivní a zachycené odpovídajícím způsobem a v souladu s požadavky legislativy v účetnictví nebo daňové evidenci příjemce pomoci výdaje musí být zaplaceny a zaplacení musí být doloženo

D. Nezpůsobilé výdaje –úroky z úvěrů; –nákup pozemků za částku převyšující 10 % celkových způsobilých výdajů projektu; –DPH s nárokem na odpočet; –výstavba, obnova nebo modernizace bytových domů a bytových jednotek; –režijní náklady u projektů, které neobsahují křížové financování; –zákonem nestanovené příspěvky zaměstnancům; –soudní a celní poplatky; –sankce, pokuty, penále a výdaje na právní spory; –výdaje na běžné opravy a údržbu;

ABECEDA –daň z příjmů, daň darovací, daň dědická, daň z nemovitostí, daň z převodu nemovitostí, daň silniční; –výdaje partnerů; –cestovní náhrady; –spotřební zboží a provozní materiál u projektů, které neobsahují křížové financování; –odpisy v hlavních výdajích; –výdaje nad limity stanovené v kap. 5.1.

Definice údržby a opravy Opravami se odstraňuje částečné fyzické opotřebení nebo poškození za účelem uvedení do předchozího nebo provozuschopného stavu. Udržováním se zpomaluje fyzické opotřebení, předchází se jeho následkům a odstraňují drobnější závady (viz platné účetní předpisy, Občanský zákoník)

Daň z přidané hodnoty je nezpůsobilým výdajem, pokud příjemce plnění má nárok na odpočet daně na vstupu. Nárok na odpočet daně z přidané hodnoty je vymezen zákonem č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty. Plátce DPH - Pro osoby, které jsou plátci daně z přidané hodnoty (osobami registrovanými k DPH), je daň z přidané hodnoty způsobilým výdajem v případě, že nemají nárok na odpočet DPH v plné výši u daného přijatého plnění v souladu se zákonem č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty. ABECEDA - DPH

ABECEDA - DPH 2(noví plátci) nestal jsem se plátcem stal jsem se plátcem ale nemám nárok na odpočet stal jsem se plátcem a mám částečný nárok na odpočet stál jsem se plátcem a mám nárok na odpočet kombinace...

Jsem plátce a nemám nárok plnění veřejné správy (nikoliv ek. činnost) nespadá pod přílohu č. 3 zákona nebylo využito ustanovení relevantních ustanovení §56, § 72, § 74 nebo § 76 zákona (uplatněn nárok na odpočet)

má zřetelnou (a nezpochybnitelnou) vazbu na projekt (jinak může být průkazný, ale nikoliv pro daný projekt) všechny relevantní údaje na dokladu a souvisejících dokumentech, kterými je doloženo uskutečnění operace (smlouva, objednávka, předávací protokol, zjišťovací protokol, prezenční listina, zpráva, vzorek produktu atd.) jsou shodné (čísla, data, další údaje) Průkaznost dokladů (Z)

Úkoly finančního manažera projektu ROP MS Před Smlouvou dbá na pečlivou přípravu rozpočtu a finanční stránku projektu pracuje s reálnými odhady ne s kategoriemi „zbožná přání, tak nějak, přibližně, 20% vata...“ promítá do plánování harmonogramu cash flow zákonné lhůty pro výběrová řízení ví jak bude projekt předfinancovávat (má zajištěny zdroje) připravuje svůj účetní systém na pravidla pro oddělenou účetní evidenci

Úkoly finančního manažera projektu ROP MS implementuje (prosazuje) do dodavatelských smluv vhodné mechanismy finančního řízení a kontroly (splatnost, četnost, validace, sankce ) připravuje na projekt svého účetního (a svůj účetní systém) pracuje s riziky (má plán B, případně C) ví co jsou nezpůsobilé výdaje projektu a v případě že je projekt obsahuje ví jak je profinancuje a nesnaží se je transformovat na způsobilé

Úkoly finančního manažera projektu ROP MS validuje uskutečněná plnění projektu validuje jejich soulad s rozpočtem projektu, legislativou a závazky ze Smlouvy řídí odchylky, identifikuje nová rizika koordinuje oddělenou účetní evidenci projektu, finanční reporting a monitoring projektu (zprávy, indikátory....) minimalizuje finanční náklady tím, že minimalizuje prostoje (mrtvé časy) tím, že minimalizuje počet chyb, nesprávností.

Nástroje v průběhu realizace pravidlo -10% +30 % pravidlo započtu více a méně prací - pozor na podmínky žádost o změnu (pozor na čas)

pravidlo -10% + 30%... znamená, že z položky, ze které chcete ubírat, můžete vzít maximálně 10% z její hodnoty a do položky, do které chcete přidávat, můžete přidat maximálně 30% její hodnoty (platí pouze pro existující položky → výjimka u DPH). Plnění tohoto pravidla se kontroluje vždy vůči základnímu rozpočtu ze smlouvy !!

Nepodstatné změny projektu změny popsané jako nepodstatné v Metodickém pokynu pro způsobilé výdaje a vícenáklady, kapitola 6 Vícenáklady a vícepráce, např. snížení rozpočtu projektu, změny investice/neinvestice v limitu dle Smlouvy, snížení objemu ŽoP vytvoření položky DPH, pravidlo 10/30

Více a méněpráce Vícepráce – práce, dodávky a služby, které nebyly zahrnuty ve schválené projektové žádosti, vysoutěženy v rámci původní veřejné zakázky, včetně navýšení počtu měrných jednotek Méněpráce – realizovány v menším nebo nulovém rozsahu

Vzájemný zápočet více a méněprací nepodstatná změna – oznámení + popis v ŽoP, splnění všech podmínek: - objem vcp max. 10% celkové vysoutěžené ceny + nesmí být vyšší než objem mp -doložení rozpočtu, písemný a podepsaný záznam, ujednání v SOD, dodatek SOD -soulad se zákonem o veřejných zakázkách

Shrnutí řekli jsme si co rozumíme finančním řízením projektu počítali jsme zda (kdy) se finanční manažer vyplatí Identifikovali hlavní úkoly a nástroje k jejich zajištění

Děkuji za pozornost