Výprava vlaku a určení vjezdových kolejí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Nemožné dorozumění se závorářem s dirigujícím dispečerem
INTERAKTIVNÍ POZNÁVAČKA
PROVOZNÍ INTERVALY.
Speciální vozidla Dle předpisu SŽDC (ČD) S8
Elektromechanického staničního zabezpečovacího zařízení
Předpis SŽDC D1 Účinnost od
Prezentaci pro Vás připravil Tomáš Machač ČD a.s., RCP Praha
ŠKOLA STROJVEDOUCÍ duben/květen 2013 Marek Poustka
ŠKOLA STROJVEDOUCÍ únor/březen 2013 Marek Poustka
Dopravní situace 15 křižovatka u pošty Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického portálu.
Předpis SŽDC D3 Účinnost od
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Dopravní situace 17 Odbočka na parkoviště u nádraží Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Výprava vlaku Pohotovi k odjezdu Výzva k pohotovosti Souhlas k odjezdu
Ukončení pracovního poměru Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka.
Dopravní situace 2 kruhový objezd ulic Palackého a Brandlova Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné.
Předpis pro používání návěstí pro organizování a provozování drážní dopravy Návěstní předpis D1.
Dopravní situace 1 křižovatka Komenského - Nádražní Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
Křižovatka Strážovská - Nerudova
Železniční doprava Základní pojmy
Dopravní situace 6 křižovatka Palackého - Náměstí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
křižovatka Komenského - Nětčická
Návěstidla a návěsti D1 Předpis pro používání návěstí při organizování a provozování drážní dopravy.
Plánování a organizace veřejné dopravy
Dopravní situace 16 křižovatka Jungmannova - Kollárova Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
Doprava na kartičkách Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
PRACOVNÍ LISTY DOPRAVNÍ ZNAČKY
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Princip zabezpečení vlakové dopravy Ing. Karel Zíka
Dělení lomených výrazů
Rozklad mnohočlenů na součin
Příprava na lomené výrazy
Násobilka se zvířaty 7x Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
1 Pohybové úlohy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo č tu Č R. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dopravní situace 4 křižovatka Růžová – U Parku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
Dopravní kurz Posun Zpracovali: Marcela Mrkosová, Milan Janík, DVI, a.s.
Změny v tabulkách traťových poměrů. Změny v tabulce č. 01 Proti původní směrnici byly z tabulky vyjmuty údaje o zábrzdné vzdálenosti a údaje o délce vlaku.
Problematika rádiového prostředí SŽDC Bc. Ondřej Borovský.
SMĚR A ZPŮSOB JÍZDY Směr a způsob jízdy - na pozemních komunikacích se jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji -na krajnici.
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Dopravní kurz Vlakové cesty
Tabulky traťových poměrů
poloautomatický blok automatické hradlo automatický blok
INTERAKTIVNÍ POZNÁVAČKA
Princip zabezpečení vlakové dopravy
DOPRAVNÍ ZNAČKY A JEJICH VYUŽITÍ
DOPRAVNÍ ZNAČKY A JEJICH VYUŽITÍ
LOGARITMICKÉ ROVNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Předpis D2 Výprava vlaku.
PRACOVNÍ LISTY DOPRAVNÍ ZNAČKY
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Zakresli popř. načrtni dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
PUZZLE Podpora výuky o stálých a tažných ptácích
Fyzika – vyhledávání hodnot z grafů.
Bezpečně na cestách: dopravní výchova
Předpis SŽDC D3 Účinnost od
křižovatka Strážovská
Název učebního materiálu
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Hra ke zopakování nebo procvičování učiva
Najdi rozdíl IV. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Pohybové úlohy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Dětské dopravní hřiště Liberec
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Zakresli popř. načrtni dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
Transkript prezentace:

Výprava vlaku a určení vjezdových kolejí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Výprava a odjezd vlaku

Výprava vlaku žádný vlak nesmí odjet ze stanice obsazené výpravčím bez výpravy pokud sousední výpravčí s jízdou nesouhlasí (zákazová dispozice), nesmí výpravčí dovolit jízdu vlaku z vlastní stanice Z jakého důvodu se nachází výpravčí vlaků u autobusu? Zdroj 1

Způsoby výpravy vlaku návěstí Odjezd (výpravkou) ústním rozkazem „Vlak 4502 ze druhé koleje do Kyjova odjezd!“, daným osobně návěstí hlavního návěstidla, dovolující jízdu vlaku ústním rozkazem, daným telekomunikačním zařízením písemným rozkazem Zdroj 2

Výprava vlaku s vlakovou četou u vlaku s vlakovou četou dá výpravčí krátce před odjezdem návěst Výzva k pohotovosti členové vlakové čety podle potřeby opakují tuto návěst píšťalkou až ke konci vlaku nebrání-li nic odjezdu vlaku, dají návěst Pohotovi k odjezdu postupně od konce vlaku až k členu vlakové čety, který je nejblíže vedoucímu hnacímu vozidlu ten dá poté návěst Souhlas k odjezdu

Výprava vlaku není-li před tímto strojvedoucím žádný člen vlakové čety, dá strojvedoucí po uzavření dveří návěst Souhlas k odjezdu po obdržení návěsti Souhlas k odjezdu dá výpravčí návěst Odjezd strojvedoucí vedoucího hnacího vozidla uzavře centrálně uzavírané dveře (je-li souprava jimi vybavena) a uvede vlak do pohybu

Zopakujte si, jaké návěsti dávají pracovníci.

Výprava vlaku u vlaků bez vlakové čety dá výpravčí návěst Výzva k pohotovosti nebrání-li nic odjezdu, strojvedoucí uzavře centrálně uzavírané dveře a dá návěst Souhlas k odjezdu u vlaků bez přepravy cestujících se návěsti Výzva k pohotovosti, Pohotovosti k odjezdu a Souhlas k odjezdu nemusí dávat vedoucí obsluhy vlaku může návěstí Souhlas k odjezdu ohlásit připravenost obsluhy vlaku k odjezdu

Výprava vlaku výpravu vlaku návěstidlem může výpravčí uskutečnit jen z koleje s odjezdovým, cestovým, vloženým návěstidlem nebo uzávěrou koleje, platné jen pro tuto kolej – nebo se skupinovým návěstidlem s indikátorem čísla koleje, ze které je postavena vlaková cesta Sstanice se skupinovými odjezdovými (cestovými) návěstidly jsou označeny ve sloupci ”Zvláštní opatření” tabelárního jízdního řádu a v Tabulce dopravních údajů značkou S

Označení stanic se skupinovými odjezdovými návěstidly v tabelárním jízdním řádu

Výprava vlaku stojí-li na téže koleji před návěstidlem připraveno k odjezdu více vlaků, platí rozkaz k odjezdu jen pro první vlak před návěstidlem další vlak musí vyčkat, až se po nové návěsti zakazující jízdu znovu objeví návěst dovolující odjezd vlaku stejný postup je nutno zachovat, stojí-li na téže koleji více PMD nebo posunových dílů (popř. vlaků, PMD a posunových dílů současně)

Výprava vlaku po zastavení vlaku z důvodu výstupu a nástupu cestujících ve stanici s výlukou služby výpravčího nebo na zastávce se zachová před odjezdem vlaku tento postup: návěst Výzva k pohotovosti dá v případě potřeby v době pravidelného odjezdu strojvedoucí vedoucího hnacího vozidla návěst Souhlas k odjezdu musí člen vlakové čety nejblíže strojvedoucímu dávat z místa, aby strojvedoucí mohl tuto návěst zpozorovat

Výprava vlaku návěst Souhlas k odjezdu musí člen vlakové čety dávat strojvedoucímu z dobře viditelného místa po obdržení návěsti Souhlas k odjezdu od člena vlakové čety, který je nejblíže k vedoucímu hnacímu vozidlu, strojvedoucí v případě, že tato návěst není dávána z vozidel, potvrdí její převzetí, uzavře dálkově dveře a uvede vlak do pohybu – když je návěst Souhlas k odjezdu dávána na zastávce umístěné na vnější straně oblouku, vyčká strojvedoucí po obdržení návěsti alespoň 5 s a teprve potom uzavře dálkově ovládané dveří Z jakého důvodu bude strojvedoucí čekat?

Výprava vlaku u vlaku bez vlakové čety dá strojvedoucí v době odjezdu návěst Výzva k pohotovosti, přesvědčí se o ukončení nástupu a výstupu cestujících, uzavře centrálně uzavírané dveře a uvede vlak do pohybu pokud může strojvedoucí před uzavřením dveří použít upozorňovací znamení pro výstup a nástup cestujících, návěst Výzva k pohotovosti se nedává

Výprava vlaku ve stanicích, kde je dovolena výprava vlaků hlavním návěstidlem je možná výprava vlaků s přepravou cestujících postavením hlavního návěstidla při dodržení mj. těchto podmínek: – stanice musí být označeny v tabelárním jízdním řádu za názvem stanice značkou – strojvedoucí odpovídá za to, že vlak neodjede před časem odjezdu podle jízdního řádu – vidí-li však strojvedoucí, že odjezdové návěstidlo zakazuje jízdu, nesmí vlak uvést do pohybu pokud k tomu nedostal pokyn od výpravčího

Označení stanic v sešitovém jízdním řádu, kde je dovolena výprava vlaku hlavním návěstidlem

Výprava vlaku rozhlasem však smí výpravčí uskutečnit výpravu vlaku jen tehdy, je-li na záhlaví nebo před skupinovým odjezdovým návěstidlem připraven k odjezdu jen jeden vlak rozkaz daný rozhlasem nemusí strojvedoucí opakovat má-li při výpravě vlaku kterýkoli zaměstnanec závažný důvod, aby zabránil odjezdu vlaku, dá ihned návěst: – Stůj, zastavte všemi prostředky. Řekněte, jakými způsoby se může dávat návěst „Stůj, zastavte všemi prostředky.“

Výprava vlaku zastavil-li však ve stanici (kromě zastávky v obvodu stanice) z jakýchkoliv příčin vlak s přepravou cestujících v prostoru pro výstup a nástup cestujících, musí být vždy vypraven výprava vlaku z koleje, která nemá odjezdové návěstidlo nebo pro kterou návěstidlo neplatí, může být dovolena jen výjimečně – nevztahuje se na stanice bez odjezdových návěstidel

Vjezdové koleje a místo, kde má vlak zastavit

Určení vjezdových kolejí vjezdové koleje se určují hlavně se zřetelem k manipulaci vlaků a k nastupování či vystupování cestujících při křižování a předjíždění vlaků, při němž jeden vlak ve stanici zastaví a druhý projíždí, se upraví vjezdy tak, aby projíždějící vlak vjížděl na hlavní kolej anebo na kolej, na kterou lze dovolit jízdu nesníženou rychlostí není-li to možné, upraví se jejich vjezdy pokud možno tak, aby projíždějící vlak vjížděl na kolej, na níž je snížení rychlosti co nejmenší Kde se uvedou čísla vjezdových či odjezdových kolejí pravidelných vlaků ? Odpověď: V seznamu vlaků pro staniční zaměstnance.

Určení vjezdových kolejí má-li projíždět vlak ve stanici, v níž stojí vlak s přepravou cestujících, musí tento vlak stát na koleji bližší k výpravní budově (k nástupišti) i v případě snížení rychlosti projíždějícího vlaku není-li to možné, lze dovolit průjezd vlaku po koleji bližší k výpravní budově za předpokladu: – mezi stojícím vlakem s přepravou cestujících a projíždějícím vlakem musí být alespoň jedna kolej

Určení vjezdových kolejí ve stanicích, ve kterých odjezdová návěstidla nenavěstí rychlost, je zakázáno postavit pro projíždějící vlak vlakovou cestu pro vjezd nesníženou rychlostí – a zároveň pro odjezd sníženou rychlostí odjezd sníženou rychlostí se smí v takovém případě dovolit, až když vlak ve stanici zastaví

Určení vjezdových kolejí ve stanici se sjíždí několik vlaků a některý z nich je s přepravou cestujících: – vlak přijíždějící dříve má vjíždět na kolej, která je blíže k výpravní budově (k nástupišti) – zastavení se upraví tak, aby se u vlaku opačného směru: kryly zadní vozy obsazené cestujícími – zastavení se upraví tak, aby u vlaku téhož směru jedna souprava nekryla druhou

Vlaky opačného směru Výpravní budova 1. vlak 2. vlak

Vlaky stejného směru Výpravní budova 1. vlak 2. vlak

Určení vjezdových kolejí musí-li dříve vjíždějící vlak jet na vzdálenější kolej, upraví se zastavení vlaků tak aby se u vlaků opačného směru – kryla hnací vozidla v čele vlaku aby u vlaků téhož směru − zastavil později vjíždějící vlak hnacím vozidlem u posledního cestujícími obsazeného vozu prvního vlaku brání-li cestujícím v nastupování nebo vystupování nákladní vlak, musí se rozdělit, aby se umožnil průchod

Vlaky opačného směru Výpravní budova 2. vlak 1. vlak

Vlaky stejného směru Výpravní budova 2. vlak 1. vlak

Určení vjezdových kolejí dovolí-li výpravčí vjezd vlaku s přepravou cestujících, který má ve stanici zastavit, nesmí dovolit vjezd nebo průjezd jiného vlaku, který by první vlak ještě za jízdy nebo po zastavení míjel po koleji bližší výpravní budově (nástupišti): – dokud první vlak nezastaví a cestující nevystoupí a nenastoupí – dokud vlak, který má pokračovat v jízdě po rozkazu k odjezdu, neopustí nástupiště nebo dokud není postaráno o bezpečnost cestujících varování cestujících

Určení vjezdových kolejí je-li třeba, aby vlak zastavil na určitém místě, zařídí výpravčí, aby toto místo bylo označeno ruční nebo přenosnou návěstí Stůj, popř. přenosnou návěstí Místo zastavení je-li před místem zastavení vlaku stanoviště výhybkáře, musí výpravčí doplnit příkaz k přípravě vlakové cesty rozkazem, aby dával vjíždějícímu vlaku ruční návěst Výstraha Popište, jak vypadá ruční návěst Výstraha.

Návěst místo zastavení

1. Při výpravě vlaku s vlakovou četou dává výpravčí návěst: A. Pohotovosti k odjezdu B. Souhlas s odjezdem C. Připravte se k odjezdu D. Výzva k pohotovosti

2. Stanice se skupinovými návěstidly jsou označeny v tabelárním jízdním řádu: A.SN B.S C.nejsou označeny D.kroužkem

3. Členové vlakové čety dávají postupně od konce vlaku návěst: A. Výzva k pohotovosti B. Pohotovi k odjezdu C. Souhlas k odjezdu D. Odjezd

4. Výpravu vlaku návěstidlem nesmí výpravčí uskutečnit z koleje: A.s odjezdovým skupinovým návěstidlem B.se skupinovým odjezdovým návěstidlem opatřeným indikátorem čísla koleje C.s uzávěrou koleje platnou jen pro tuto kolej

Použité zdroje SŽDC (ČD) D 2 Předpis pro organizování a provozování drážní dopravy. České dráhy, a. s., 1997, s. 113–122.

Zdroje obrázků 1.ŠJŮ. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons z WWW: %C3%A1bor.jpg 2.Petr Štefek. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons z WWW: