ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA PROSTÝ DĚJ tragédie Jarmilina - utopí se ze zoufalství nad osudem Vilémovým tragédie Vilémova - popraven za vraždu otce, kterého neznal úvahy o smyslu života; odpor ke společnosti
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA PROSTÝ DĚJ 1. zpěv obraz májové přírody motiv lásky a nevěry - Jarmila marně čeká na Viléma první tragédie - Jarmilina 2. zpěv znázornění času: věčnost přírody x doba do popravy Vilémovy vězeň Vilém uvažuje o vině a nevině vězeň Vilém uvažuje o smyslu života, o životě a smrti marná vzpoura proti osudu = pocit křivdy a vzdoru
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA PROSTÝ DĚJ 3. zpěv vrchol - poprava Vilémova krása přírody x lidský osud Vilémovo (Máchovo) vyznání lásky k přírodě, rodné zemi 4. zpěv poutník se po letech vrací na místo Vilémovy popravy básníkovo ztotožnění s ústřední postavou i poutníkem
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA PROSTÝ DĚJ 1. intermezzo (po druhém zpěvu) duchové na popravišti čekají na návrat nešťastníka do země 2. intermezzo (po třetím zpěvu) obraz klidné horské krajiny, nářek Vilémových druhů, kteří ztratili svého vůdce touha po volnosti v nesvobodném světě, životní pesimismus Dalekáť cesta má! Marné volání!! motto: Dalekáť cesta má! Marné volání!!
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA CHARAKTERISTIKA HLAVNÍ POSTAVY Vilém v mládí vyhnán z domu a stal se vůdcem loupežníků - „strašný lesů pán“ žárlivý, pomstychtivý vzpoura proti mechanickému přijímání spravedlnosti (do jaké míry byl vinen?) ztotožnění autora s hlavní postavou
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA AUTORŮV ZÁMĚR ostrá kritika tehdejší společnosti rozvrácená rodina bezcitnost v mezilidských vztazích lhostejnost k osudu člověka marnost vzpoury proti osudu kontrast: krása májové přírody x krutá společnost
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA UMĚLECKÉ A KOMPOZIČNÍ PROSTŘEDKY moderní básnická řeč nedůležitý, jednoduchý příběh barvitost - v zachycení přírody citová působivost, barvy kontrastní = pastelové barvy (modrá, bílá, … kontrast v rovině tématické: jarní příroda x poprava; život x smrt) v rovině jazykové: „…na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal“ subjektivizace: vztah hlavního hrdiny a autora
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA UMĚLECKÉ A KOMPOZIČNÍ PROSTŘEDKY básnické prostředky epiteton constans epiteton constans (přívlastek ustálený): „…bělavé páry, bledá tvář luny…“ epiteton ornans epiteton ornans (přívlastek ozdobný): růžový večer, bledé jasno, večerní břeh, jezero hladké, … básnické prostředky přirovnání přirovnání: „… co (jako) slzy lásky…“ metafora a personifikace metafora (přenášení významu) a personifikace (zosobnění, lidské vlastnosti věcem neživým) : „…jezero zvučelo tajný bol…“ METAFORA týkající se tvaru nebo struktury – zub pily týkající se rozsahu nebo množství – kapka štěstí týkající se funkce – hlava rodiny týkající se místa nebo polohy – čelo postele
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA UMĚLECKÉ A KOMPOZIČNÍ PROSTŘEDKY básnické prostředky oxymóron oxymóron (spojení slov, jejichž význam se navzájem vylučuje) : „…umřelé hvězdy svit…“ metonymie metonymie (přenosu označení na jiný objekt na základě souvislosti ) : „…hrdliččin zval ku lásce hlas…“ básnické prostředky pleonasmus pleonasmus (použitím nadbytečného množství slov pro vyjádření dané myšlenky) : modrý blankyt apostrofa apostrofa (oslovení nepřítomné bytosti, neživé věci) : poslední pozdrav vězňův před popravou gradace gradace (zesilování) : „…temná noc, temnější mně nastává…“
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA UMĚLECKÉ A KOMPOZIČNÍ PROSTŘEDKY zvuková stránka zvukosled zvukosled: „… brunátné slunce rudě zasvitnulo…“ „… první máj, večerní máj, byl lásky čas …“ zvukomalba zvukomalba : „…řinčí řetězů hřmot…“