ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vztahy ve dvojici – láska, partnerství
Advertisements

Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Karel Hynek Mácha „…na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal…“
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
Karel Hynek Mácha ( – ) Máj
1. řádek – Mácha 2. řádek – jaké téma je 3. řádek – co téma dělá 4. řádek – věta o čtyřech slovech shrnující napsané – slogan 5. řádek –co téma dělá (opoziční.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Poezie ve třetí etapě národního obrození II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
Osnova rozboru uměleckého textu
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Název Mácha, Karel, Hynek: Máj Předmět, ročník
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.06 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici literárních pojmů, které jsou vysvětleny na příkladech. Vzdělávací oblast: český.
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Básnické tropy a figury
Struktura literárního díla
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
Figury II Marcela Jurková.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
K. H. Mácha: MÁJ Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Téma: Po nás ať přijde potopa – F. Gellner
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Procvičování českého romantismu
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁSNICKÉ PROSTŘEDKY Abeceda (Pantomima) - VÍTĚZSLAV NEZVAL A nazváno.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
český básník,jeden z největších představitelů českého romantismu,zakladatel moderní české poezie životopisci bývá popisován jako samotářský.
 Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Karlu Jaromíru.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Karel Hynek Mácha Máj 8.třídy. Karel Hynek Mácha - život  Narodil se na Újezdě na Malé Straně  Vedle studia, četby a lásky bylo zdrojem Máchových zážitků.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
Karel Hynek Mácha - Máj Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL.
Karel Hynek Mácha (1810 – 1836) MÁJ. Karel Hynek Mácha 1. pol. 19. st. 1. pol. 19. st. romantismus romantismus současníci: K. J. Erben (Kytice), J. K.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Obrazná pojmenování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2012 Výukový materiál je určen pro ž áky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
Karel Hynek Mácha 1810 Praha Litoměřice. Život Básník, prozaik,ochotnický herec Vášnivý cestovatel většinou chodil pěšky, vyhledával hrady, zříceniny.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Jan Neruda - dílo.
Literární pojmy Literatura.
Subjektivně zabarvený popis - líčení
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_266_ČJ8
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
A. Sova – Květy intimních nálad
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Naděžda Ružičková ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_1,2,4_75
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_32 KAREL HYNEK MÁCHA 1810 –
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_52_Karel Hynek Mácha
Interpretace textu K. H. Máchy - Máj
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Dělení literatury.
Máj Karel Hynek Mácha. Něco málo o spisovateli ( ) Karel Hynek Mácha byl českým básníkem, prozaikem, představitelem českého romantismu a zakladatel.
Struktura literárního díla
Karel Hynek Mácha - Máj SHRnUTÍ.
Transkript prezentace:

ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech

ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA PROSTÝ DĚJ tragédie Jarmilina - utopí se ze zoufalství nad osudem Vilémovým tragédie Vilémova - popraven za vraždu otce, kterého neznal úvahy o smyslu života; odpor ke společnosti

ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA PROSTÝ DĚJ 1. zpěv obraz májové přírody motiv lásky a nevěry - Jarmila marně čeká na Viléma první tragédie - Jarmilina 2. zpěv znázornění času: věčnost přírody x doba do popravy Vilémovy vězeň Vilém uvažuje o vině a nevině vězeň Vilém uvažuje o smyslu života, o životě a smrti marná vzpoura proti osudu = pocit křivdy a vzdoru

ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA PROSTÝ DĚJ 3. zpěv vrchol - poprava Vilémova krása přírody x lidský osud Vilémovo (Máchovo) vyznání lásky k přírodě, rodné zemi 4. zpěv poutník se po letech vrací na místo Vilémovy popravy básníkovo ztotožnění s ústřední postavou i poutníkem

ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA PROSTÝ DĚJ 1. intermezzo (po druhém zpěvu) duchové na popravišti čekají na návrat nešťastníka do země 2. intermezzo (po třetím zpěvu) obraz klidné horské krajiny, nářek Vilémových druhů, kteří ztratili svého vůdce touha po volnosti v nesvobodném světě, životní pesimismus Dalekáť cesta má! Marné volání!! motto: Dalekáť cesta má! Marné volání!!

ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA CHARAKTERISTIKA HLAVNÍ POSTAVY Vilém v mládí vyhnán z domu a stal se vůdcem loupežníků - „strašný lesů pán“ žárlivý, pomstychtivý vzpoura proti mechanickému přijímání spravedlnosti (do jaké míry byl vinen?) ztotožnění autora s hlavní postavou

ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA AUTORŮV ZÁMĚR ostrá kritika tehdejší společnosti rozvrácená rodina bezcitnost v mezilidských vztazích lhostejnost k osudu člověka marnost vzpoury proti osudu kontrast: krása májové přírody x krutá společnost

ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA UMĚLECKÉ A KOMPOZIČNÍ PROSTŘEDKY moderní básnická řeč nedůležitý, jednoduchý příběh barvitost - v zachycení přírody citová působivost, barvy kontrastní = pastelové barvy (modrá, bílá, … kontrast v rovině tématické: jarní příroda x poprava; život x smrt) v rovině jazykové: „…na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal“ subjektivizace: vztah hlavního hrdiny a autora

ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA UMĚLECKÉ A KOMPOZIČNÍ PROSTŘEDKY básnické prostředky epiteton constans epiteton constans (přívlastek ustálený): „…bělavé páry, bledá tvář luny…“ epiteton ornans epiteton ornans (přívlastek ozdobný): růžový večer, bledé jasno, večerní břeh, jezero hladké, … básnické prostředky přirovnání přirovnání: „… co (jako) slzy lásky…“ metafora a personifikace metafora (přenášení významu) a personifikace (zosobnění, lidské vlastnosti věcem neživým) : „…jezero zvučelo tajný bol…“ METAFORA týkající se tvaru nebo struktury – zub pily týkající se rozsahu nebo množství – kapka štěstí týkající se funkce – hlava rodiny týkající se místa nebo polohy – čelo postele

ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA UMĚLECKÉ A KOMPOZIČNÍ PROSTŘEDKY básnické prostředky oxymóron oxymóron (spojení slov, jejichž význam se navzájem vylučuje) : „…umřelé hvězdy svit…“ metonymie metonymie (přenosu označení na jiný objekt na základě souvislosti ) : „…hrdliččin zval ku lásce hlas…“ básnické prostředky pleonasmus pleonasmus (použitím nadbytečného množství slov pro vyjádření dané myšlenky) : modrý blankyt apostrofa apostrofa (oslovení nepřítomné bytosti, neživé věci) : poslední pozdrav vězňův před popravou gradace gradace (zesilování) : „…temná noc, temnější mně nastává…“

ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA UMĚLECKÉ A KOMPOZIČNÍ PROSTŘEDKY zvuková stránka zvukosled zvukosled: „… brunátné slunce rudě zasvitnulo…“ „… první máj, večerní máj, byl lásky čas …“ zvukomalba zvukomalba : „…řinčí řetězů hřmot…“