Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky T.2.2. Převodové ústrojí Obor:Autoelektrikář Ročník:2. Vypracoval:Tomáš Dolina Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Elektronicky řízená spojka činnost je řízena pomocí elektronické řídící jednotky a hydraulické jednotky spojky tento systém může pracovat s manuální i automatickou převodovkou u těchto systému nenajdeme spojkový pedál, řidič pouze přeřazuje řadící pákou
Převodovky úkolem je přenášet a měnit velikost točivého momentu motoru musí umožnit také běh na prázdno (volnoběh) dalším účelem je měnit smysl otáčení hnacích kol vozidla převodovka je systém spoluzabírajících ozubených převodových kol zpřevodovaných do „rychla“ nebo do „pomala“ rozdělujeme je na převodovky se synchronizací a bez synchronizace
Převodovky se sekvenčním řazením vychází z klasické mechanické převodovky, ale navíc obsahuje elektronicky řízenou samočinnou spojku rychlosti lze řadit pomocí tlačítek na volantu nebo pohybem řadící páky směrem dopředu nebo dozadu a jsou indikovány na display na přístrojové desce spojka i řazení jsou ovládány hydraulicky s podporou elektroniky
Automatické převodovky konstrukce: momentový měnič slouží k rozjezdu, nárůstu točivého momentu planetové převody tvoří mechanické převody, rychlostní stupně řadící prvky tlakem oleje ovládané lamelové spojky a brzdy volnoběžné spojky k optimalizaci řazení podle zátěže řízení převodovky elektro-hydraulické podle programů v řídící jednotce olejové čerpadlo k dopravě oleje k řadícím prvkům, momentovému měniči a k mazání převodovky
Polohy volící páky: P – parkovací poloha (hnací kola jsou mechanicky zablokována R – zpětný chod (může být zařazen pouze u stojícího vozidla na volnoběh) N – neutrál (tato poloha zamezuje přenosu točivého momentu) D – rychlostní stupně se řadí automaticky podle zatížení motoru, rychlosti jízdy a programu v řídící jednotce S – poloha pro sportovní jízdu (dochází k pozdějšímu řazení vyšších stupňů při vyšším výkonu motoru)
Tiptronic: umožňuje řadit rychlostní stupně ručně zatlačením volící páky krátce dopředu nebo dozadu. Na displeji se objevuje zvýrazněně právě zvolený stupeň.
Snímače pro automatické převodovky Snímač otáček motoru Snímač teploty oleje v samočinné převodovce Snímač rychlosti Snímač otáček převodovky Potenciometr škrtící klapky Spínač polohy akceleračního pedálu Vícefunkční spínač samočinné převodovky Spínač brzdových světel
Akční členy Elektromagnet pro zablokování volící páky Elektromagnetické ventily Relé zpětných světlometů a blokování spouštěče
Automatická převodovka DSG ve srovnání s klasickou automatickou převodovkou probíhá řazení rychleji a přesněji bez jakýchkoliv rázů a aniž by se přerušil přenos hnací síly na kola skládá se ze dvou lamelových spojek a ze dvou mechanických převodovek ovládané mechatronicky pokud je první spojka sepnutá a zařazený rychlostní stupeň tak druhá se přitom rozepne a dojde na ní k přeřazení jiného stupně jedna spojka řadí liché rychlostní stupně, druhá sudé
Haldex spojka jedná se o elektronicky řízenou lamelovou spojku a používá se pro záběr na všechny čtyři kola (připojuje zadní nápravu) dokáže rozdělit přenášený moment 50% na přední nápravu a 50% na zadní nápravu (spojka v tomto případě pracuje naplno) přenosem hydraulického tlaku na lamely se mění přenos momentu na zadní nápravu
Převodové oleje nejmenší nároky na mazání má mechanická převodovka, mazivo musí zaručit odolnost proti oxidaci, korozi, oděru a snížit tření a ztrátu energie olej pro automatické převodovky ATF má mnohem náročnější podmínky a přesná specifika jaký se má kde použít viskozita a výkonnostní klasifikace jsou základní vlastnosti převodových olejů
Střední průmyslová škola Uherský Brod,