Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_01 TÉMA: VYNÁLEZY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_08.
Advertisements

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_19.
VY_32_INOVACE_AUT2_07 Pohon všech kol. připojitelný pohon všech s rozdělovací převodovkou stálý pohon všech kol samočinně připojený pohon všech kol Rozdělení.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_02 TÉMA: SLAVNÍ.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_12.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
  Pevný disk (HDD – Hard Disk Drive)  Používá se k dočasnému nebo trvalému uchovávání dat pomocí magnetické indukce.  Jeho předchůdci byli magnetická.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_12 TÉMA: VYNÁLEZY.
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_12 Výkon a příkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 12 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín, Husova.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Komunikace řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Konstrukce CNC strojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_03 TÉMA: VYNÁLEZY.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_15 TÉMA: VYNÁLEZY.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Název školyStřední škola hotelová Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Bc. Pavel Sedlák Název šablonyVY_32_INOVACE SAZ Název DUMuSAZ U.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 21 AnotaceDruhy,
Krokový motor.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
AUTOR: Mgr. Šárka Jandová NÁZEV: VY_32_INOVACE_7C_12 TÉMA: Vlastivěda4
Základy automatického řízení 1
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_01
BRZDY Mgr. Martin Tichý. BRZDY Mgr. Martin Tichý.
„Řemesla s techniky začneme od píky“
Elektrické stroje točivé
Tepelné motory.
ELEKTRÁRNY.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_15
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_04
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_16
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
VY_32_INOVACE_AUT1_17 Rámy.
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_19
Rámy – účel, konstrukce, vlastnosti
Edgecam.
SPALOVACÍ MOTORY (HISTORIE)
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Mechanické řízení
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_08
AUTOR: Mgr. Šárka Jandová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6C_01
Podvozek VY_32_INOVACE_13_252
Technické prostředky v požární ochraně
AUTOR: Mgr. Lenka Rousová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3A_08
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_11
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Krokový motor.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_13
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_15
Řemenové převody VY_32_INOVACE_31_ 619
AUTOR: Mgr. Šárka Jandová NÁZEV: VY_32_INOVACE_7C_20 TÉMA: Vlastivěda4
Technické prostředky v požární ochraně
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_05
AUTOR: Mgr. Šárka Jandová NÁZEV: VY_32_INOVACE_7C_14 TÉMA: Vlastivěda4
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_03
Manufaktury a první stroje
Fyzikální veličiny.
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_10
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
AUTOR: Mgr. Lenka Rousová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3B_06
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
AUTOR: Mgr. Lenka Rousová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3A_05
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_01 TÉMA: VYNÁLEZY ČÍSLO PROJEKTU: CZ / /

Anotace Prezentace seznamuje žáky druhého stupně základní školy s vynálezem automobilu. Seznamuje s jeho přispěním k vylepšení života a pro vědu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Křížková, MBA.

Automobil Pojem automobil (auto) znamená dvoustopé osobní nebo nákladní silniční motorové vozidlo. Oproti této definici mezi automobily obvykle neřadíme autobusy. Jedná se o jeden z mnoha dopravních prostředků. Willis-Knight (1920)

Historie Roku 1770 postavil Francouz Nicolas Joseph Cugnot první automobil. Byla to ještě spíše dřevěná hlučná kára s třemi koly. Jako pohonná jednotka sloužil parní stroj. Zvrat nastal ve druhé polovině 19. století, kdy se konstruktérům podařilo zprovoznit první spalovací motory. V letech 1862 až 1866 vyvinul Nicolaus Otto první čtyřdobý spalovací motor. Vlastní vývoj dnešních automobilů začal v roce 1885 německém Mannheimu u Karla Benze, který si nechal patentovat svoji motorovou tříkolku. Cugnotův „automobil“ čtyřdobý motor

Soutěž mezi automobily s parním, elektrickým a spalovacím motorem trvala téměř až do konce prvního desetiletí 20. století. Poté začaly dominovat automobily se spalovacím motorem Ve dvacátém století se benzínem či naftou poháněné automobily staly nejvýznamnějším dopravním prostředkem. Revoluci ve výrobě a masové rozšíření automobilů odstartoval v USA Henry Ford tím, že vymyslel a vyrobil lidově dostupný automobil. Henry Ford a jeho legendární Ford T.

Karoserie Základními technickými částmi současných osobních automobilů jsou karoserie, podvozek, hnací soustava, příslušenství, výstroj a výbava. Karoserie představuje u většiny současných automobilů jeho nosnou část. Poskytuje prostor pro posádku a náklad a umožňuje montáž všech ostatních částí vozidla.

Druhy karoserií Sedan Čtyřdveřová karoserie pro 4-5 osob Hatchback Tří nebo pětidveřová karoserie pro 4-5 osob. Zavazadlový prostor je přístupný dvěřmi. Liftback Pětidveřová karoserie pro 4-5 osob podobná sedanu. Výklopná je ovšem celá záď včetně zadního skla. Kombi Pětidveřová karoserie pro 4-7 osob. Prostor pro zavazadla je zvětšen. Coupé Tříprostorová karoserie pro 2-4 osoby. Záď vozu se silně svažuje. Především sportovní vozy. Kabriolet Otevřená dvou nebo čtyřdveřová karoserie pro 2-4 osoby. Střecha je obvykle plátěná, skládací. Roadster Dvoudveřová karoserie pro 2-3 osoby, jedna řada sedadel, střecha pevná nebo odnímatelná.

MPV Multi purpose vehicle- více účelový vůz. Dvouprostorová karoserie pro 5-7 osob, pětidveřová případně s posuvnými zadními dveřmi SUV Sport utility vehicle- sportovní užitkový vůz. Pětidveřová karoserie pro 4-7 osob. Vzhled se snaží evokovat off-road, konstrukce je však zaměřena hlavně na jízdu po silnici. SUV Sport utility vehicle- sportovní užitkový vůz. Pětidveřová karoserie pro 4-7 osob. Vzhled se snaží evokovat off-road, konstrukce je však zaměřena hlavně na jízdu po silnici. Off-road Pětidveřová karoserie pro 4-9 osob. Stavba karoserie je podřízena dobré průchodnosti terénu. Crossover Automobil obsahující prvky více kategorií. Pro 5-7 osob. Shooting brake Automobil kombinující coupé a combi, zjednodušeně třídveřové kombi. Pro 4-5 osob.

Podvozek Podvozek vozidla se skládá z přední a zadní nápravy, odpružení, vozidlových kol, brzdové soustavy a řízení. Podvozek zásadním způsobem ovlivňuje jízdní vlastnosti vozidla. Přední náprava osobních automobilů je řídící. Podle toho, jaká náprava je hnací a kde je uložen motor, rozlišujeme koncepci vozidla: Motor, spojka a převodovka jsou umístěny vpředu, rozvodovka vzadu. Hnací náprava je zadní. Tuto koncepci používají např. vozy BMW. Klasická Všechny části pohonu jsou umístěny u přední hnací nápravy. Tuto koncepci používá v současnosti velké množství výrobců (Audi). Přední pohon Všechny části pohonu jsou umístěny u zadní hnací nápravy. Pokud je motor uložen napříč před zadní nápravou, konstrukce se označuje jako provedení s motorem uprostřed (např. Porsche Cayman). Zadní pohon

Brzdová soustava Brzdová soustava slouží k úpravě rychlosti pohybujícího se automobilu na nižší hodnotu a k zabezpečení parkujícího vozidla před samovolným rozjetím ze svahu nebo odtlačením nenechavci. Rozlišujeme dva druhy brzdných soustav: 1)Kotoučové brzdy se používají na přední, někdy i na zadní kola. Holé kotouče se snáze ochlazují okolním vzduchem a tak při stejném výkonu vycházejí rozměrově menší než bubnové. Výhodná je i snadná výměna brzdných elementů. 2)Bubnové brzdy mají výhodu v uzavřené konstrukci do jisté míry chráněné před korozí. Dodnes se používají u některých aut k brzdění zadních kol i pro jednoduchost realizace mechanizmu ruční parkovací brzdy. Zadní bubnové brzdy se navrhují rozměrově větší, než by bylo nutné pro provozní brzdění, aby ruční mechanická (parkovací) brzda byla účinná. Bubnové brzdy Kotoučové brzdy

Hnací soustava Hnací soustavu tvoří motor, spojka, převodovka, rozvodovka a hnací hřídele. Většinou tyto součásti tvoří kompaktní celek pohánějící blízkou nápravu. U vozidel s náhonem na vzdálenou nápravu rozvodovka není součástí převodovky a točivý moment z převodovky se do rozvodovky přenáší torzní tyčí, tzv. Kardanovou hřídelí. Mezi motor a převodovku je vložena spojka zabezpečující bezrázové připojení motoru ke zbytku hnací soustavy. Převodovka ať již manuální nebo automatická, slouží k volbě převodu otáček motoru na otáčky kol automobilu. V současnosti se automobily opatřují převážně manuální synchronizovanou převodovkou. Automatické převodovky se prosazují pomalu a největší tradici mají v USA. Koncept hnací soustavy

Použité zdroje Obrázky z otevřené galerie Microsoft Office. Encyklopedie vědy a techniky. Albatros, VORÁČEK, Karel. Encyklopedie vynálezů. 1. vyd. Praha: Slovart, ISBN GOLDSMITH, Mike. Vynálezci a jejich vynalezené vynálezy. 1,. Praha: Egmont, ISBN CLARKE, Penny. Velké objevy: Vyprávění o objevech, vynálezech a myšlenkách, které obohatily náš život - David Stewart. 1,. Praha: Junior, 2007.