Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_01 TÉMA: VYNÁLEZY ČÍSLO PROJEKTU: CZ / /
Anotace Prezentace seznamuje žáky druhého stupně základní školy s vynálezem automobilu. Seznamuje s jeho přispěním k vylepšení života a pro vědu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Křížková, MBA.
Automobil Pojem automobil (auto) znamená dvoustopé osobní nebo nákladní silniční motorové vozidlo. Oproti této definici mezi automobily obvykle neřadíme autobusy. Jedná se o jeden z mnoha dopravních prostředků. Willis-Knight (1920)
Historie Roku 1770 postavil Francouz Nicolas Joseph Cugnot první automobil. Byla to ještě spíše dřevěná hlučná kára s třemi koly. Jako pohonná jednotka sloužil parní stroj. Zvrat nastal ve druhé polovině 19. století, kdy se konstruktérům podařilo zprovoznit první spalovací motory. V letech 1862 až 1866 vyvinul Nicolaus Otto první čtyřdobý spalovací motor. Vlastní vývoj dnešních automobilů začal v roce 1885 německém Mannheimu u Karla Benze, který si nechal patentovat svoji motorovou tříkolku. Cugnotův „automobil“ čtyřdobý motor
Soutěž mezi automobily s parním, elektrickým a spalovacím motorem trvala téměř až do konce prvního desetiletí 20. století. Poté začaly dominovat automobily se spalovacím motorem Ve dvacátém století se benzínem či naftou poháněné automobily staly nejvýznamnějším dopravním prostředkem. Revoluci ve výrobě a masové rozšíření automobilů odstartoval v USA Henry Ford tím, že vymyslel a vyrobil lidově dostupný automobil. Henry Ford a jeho legendární Ford T.
Karoserie Základními technickými částmi současných osobních automobilů jsou karoserie, podvozek, hnací soustava, příslušenství, výstroj a výbava. Karoserie představuje u většiny současných automobilů jeho nosnou část. Poskytuje prostor pro posádku a náklad a umožňuje montáž všech ostatních částí vozidla.
Druhy karoserií Sedan Čtyřdveřová karoserie pro 4-5 osob Hatchback Tří nebo pětidveřová karoserie pro 4-5 osob. Zavazadlový prostor je přístupný dvěřmi. Liftback Pětidveřová karoserie pro 4-5 osob podobná sedanu. Výklopná je ovšem celá záď včetně zadního skla. Kombi Pětidveřová karoserie pro 4-7 osob. Prostor pro zavazadla je zvětšen. Coupé Tříprostorová karoserie pro 2-4 osoby. Záď vozu se silně svažuje. Především sportovní vozy. Kabriolet Otevřená dvou nebo čtyřdveřová karoserie pro 2-4 osoby. Střecha je obvykle plátěná, skládací. Roadster Dvoudveřová karoserie pro 2-3 osoby, jedna řada sedadel, střecha pevná nebo odnímatelná.
MPV Multi purpose vehicle- více účelový vůz. Dvouprostorová karoserie pro 5-7 osob, pětidveřová případně s posuvnými zadními dveřmi SUV Sport utility vehicle- sportovní užitkový vůz. Pětidveřová karoserie pro 4-7 osob. Vzhled se snaží evokovat off-road, konstrukce je však zaměřena hlavně na jízdu po silnici. SUV Sport utility vehicle- sportovní užitkový vůz. Pětidveřová karoserie pro 4-7 osob. Vzhled se snaží evokovat off-road, konstrukce je však zaměřena hlavně na jízdu po silnici. Off-road Pětidveřová karoserie pro 4-9 osob. Stavba karoserie je podřízena dobré průchodnosti terénu. Crossover Automobil obsahující prvky více kategorií. Pro 5-7 osob. Shooting brake Automobil kombinující coupé a combi, zjednodušeně třídveřové kombi. Pro 4-5 osob.
Podvozek Podvozek vozidla se skládá z přední a zadní nápravy, odpružení, vozidlových kol, brzdové soustavy a řízení. Podvozek zásadním způsobem ovlivňuje jízdní vlastnosti vozidla. Přední náprava osobních automobilů je řídící. Podle toho, jaká náprava je hnací a kde je uložen motor, rozlišujeme koncepci vozidla: Motor, spojka a převodovka jsou umístěny vpředu, rozvodovka vzadu. Hnací náprava je zadní. Tuto koncepci používají např. vozy BMW. Klasická Všechny části pohonu jsou umístěny u přední hnací nápravy. Tuto koncepci používá v současnosti velké množství výrobců (Audi). Přední pohon Všechny části pohonu jsou umístěny u zadní hnací nápravy. Pokud je motor uložen napříč před zadní nápravou, konstrukce se označuje jako provedení s motorem uprostřed (např. Porsche Cayman). Zadní pohon
Brzdová soustava Brzdová soustava slouží k úpravě rychlosti pohybujícího se automobilu na nižší hodnotu a k zabezpečení parkujícího vozidla před samovolným rozjetím ze svahu nebo odtlačením nenechavci. Rozlišujeme dva druhy brzdných soustav: 1)Kotoučové brzdy se používají na přední, někdy i na zadní kola. Holé kotouče se snáze ochlazují okolním vzduchem a tak při stejném výkonu vycházejí rozměrově menší než bubnové. Výhodná je i snadná výměna brzdných elementů. 2)Bubnové brzdy mají výhodu v uzavřené konstrukci do jisté míry chráněné před korozí. Dodnes se používají u některých aut k brzdění zadních kol i pro jednoduchost realizace mechanizmu ruční parkovací brzdy. Zadní bubnové brzdy se navrhují rozměrově větší, než by bylo nutné pro provozní brzdění, aby ruční mechanická (parkovací) brzda byla účinná. Bubnové brzdy Kotoučové brzdy
Hnací soustava Hnací soustavu tvoří motor, spojka, převodovka, rozvodovka a hnací hřídele. Většinou tyto součásti tvoří kompaktní celek pohánějící blízkou nápravu. U vozidel s náhonem na vzdálenou nápravu rozvodovka není součástí převodovky a točivý moment z převodovky se do rozvodovky přenáší torzní tyčí, tzv. Kardanovou hřídelí. Mezi motor a převodovku je vložena spojka zabezpečující bezrázové připojení motoru ke zbytku hnací soustavy. Převodovka ať již manuální nebo automatická, slouží k volbě převodu otáček motoru na otáčky kol automobilu. V současnosti se automobily opatřují převážně manuální synchronizovanou převodovkou. Automatické převodovky se prosazují pomalu a největší tradici mají v USA. Koncept hnací soustavy
Použité zdroje Obrázky z otevřené galerie Microsoft Office. Encyklopedie vědy a techniky. Albatros, VORÁČEK, Karel. Encyklopedie vynálezů. 1. vyd. Praha: Slovart, ISBN GOLDSMITH, Mike. Vynálezci a jejich vynalezené vynálezy. 1,. Praha: Egmont, ISBN CLARKE, Penny. Velké objevy: Vyprávění o objevech, vynálezech a myšlenkách, které obohatily náš život - David Stewart. 1,. Praha: Junior, 2007.