Žákovský projekt Regionální atlas vodních živočichů ČESKÉ RYBNÍKÁŘSTVÍ INOVACE PRO KONKURENCESCHOPNOST VODŇANSKA CZ.1.07/1.1.14/02.0072.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název:Chov a rozmnožování ryb.
Advertisements

Význam malých vodních ploch pro krajinu
Rostliny našich rybníků 4.ročník
ROZDĚLENÍ RYB Přírodopis 7 třída.
RYBY.
RYBY.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Digitalizace výuky Příjemce
Třída RYBY. Osnova: Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnitřní stavba těla Vnitřní stavba těla Vnitřní stavba.
VOLAVKA POPELAVÁ JITKA SVIČARSKÁ A.3.
Přírodní společenstvo řeky
OSTATNÍ DRUHY RYB v mimopstruhových vodách
Biotopy ČR.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Střední škola rybářská a vodohospodářská
Využívání ICT ve všeobecně vzdělávacích a odborných předmětech Regionální dějepisně zeměpisný katalog Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Zpracováno v rámci.
Hospodářsky významné ryby a ptáci.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Prvouka, přírodověda Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_06_11.
Česká republika: Rybníky Hospodářský zeměpis
Živočichové našich polí PTÁCI 4. ročník
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s vnější stavbou těla ryb a mírně.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Využívání ICT ve všeobecně vzdělávacích a odborných předmětech Regionální dějepisně zeměpisný katalog Třeboňska Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Zpracováno.
Název školy:c ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_599_ŽIVOČICHOVÉ_V_LÉTĚ Téma: ZOPAKOVAT SI ŽIVOT.
RYBY 2 Ryby 2.
Třída Ryby Nejpočetnější skupina obratlovců, výskyt od prvohor
Ekosystémy.
SLADKOVODNÍ EKOSYSTÉMY I
RYBNÍK JAKO CELEK.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Purkyňovo gymnázium Strážnice
Ekosystém lesa a rybníka
Rybníky a rybníkářství
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 08 TEMA: Přírodopis 6 - Kroužkovci.
AnotacePrezentace k procvičení čtení s porozuměním a k rozvoji přírodovědných vědomostí o vodních plochách a zvířatech žijících u nich. AutorMgr. Zdeňka.
Třeboň Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Ekosystém rybník Živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres Vyškov Mgr.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Jméno autora Ing. Ladislav Novák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník9. Vzdělávacíoblastobor tematický okruh Člověk a příroda Zeměpis Hospodářský potenciál.
Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_52_INOVACE_23_ryby TémaŽivočichové.
SPOLEČENSTVO RYBNÍKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
VY_52_INOVACE_65_Ryby - učební text + kontrolní otázky Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor.
Jméno:. * Pstruh říční * Zelené řasy * Rak říční * Kapr obecný * Štika obecná * Skokan hnědý * Blatouch bahenní * Leknín bělostný * Kachna divoká rybník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Ekosystém rybník Rostliny
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Základní společenstva – vody, mokřady a prameniště
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Za Jakubem Krčínem Autor: Ivana Tesařová
Mokřady II. Život v mokřadech Autoři: Doc. RNDr. Jan Pokorný, CSc.
Vetřelci vs. vodníci.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
RYBY VY_32_INOVACE_06-55 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_13_Třeboňská_soustava_rybníků_kh1 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
VY_52_INOVACE_14_ Živočichové v řece
Poznávačka ryb.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Biosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_118_Ryby
MOKŘADNÍ PTÁCI.
VY_52_INOVACE_16_ROZMANITOST PŘÍRODY ZŠ Zbytiny, okres Prachatice
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Rybářský klub České republiky, z.s.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Žákovský projekt Regionální atlas vodních živočichů ČESKÉ RYBNÍKÁŘSTVÍ INOVACE PRO KONKURENCESCHOPNOST VODŇANSKA CZ.1.07/1.1.14/

Úvod  Naše skupina ve složení Jan Řeřicha, Lukáš Brückner, Vít Velek, Zdeněk Kuna a Radek Novák se zúčastnila přednášky v Genetickém rybářském centru Výzkumného ústavu rybářského a hydrobiologického FROV JU a praktických úkolů na téma hematologické vyšetření ryb dne  Na úvod jsme shlédli tři krátké filmy o českém rybníkářství od Rybářského sdružení České Budějovice  Přednáška a přednášející :  Rybníkářství – starobylé řemeslo - Ing. David Gela, Ph.D,  Praktický úkol naší skupiny : Hematologické vyšetření ryb

Teoretická část

Historie  Rybníkářství má v Čechách dlouhou historii  Obliba ryb mezi křesťany při půstech  9./10. st. – nejstarší zmínky o rybářství v na českém území  1263 – nejstarší rybník poblíž Žďáru nad Sázavou  Od 13. st. - rybníky součástí feudálního panství  Rozvoj rybníkářství za vlády Karla IV.

Historie  Rybníky nedotknutelné během válek (s výjimkou husitských)  Budování rybníků Pernštejny, Rožmberky  Jan Skála z Doubravky – učebnice rybaření  Jakub Krčín z Jelčan ( ) - největší rybníkář sloužící Rožmberkům - regent rožmberských panství - vybudoval rybníky Svět a Rožmberk

Historie  Ničení rybníků během třicetileté války  Obnova rybníků až v 19. století  Vývoz ryb do zahraničí na začátku 20. století  Vznik rybářského školství během 1. republiky

Život u rybníka  V českých rybnících převládají kapři  Kapr pochází z okolí Dunaje, býval oblíben jako postní pokrm, je velmi plodný, může se dožít až 40 let  Na dně rybníka fytoplankton a velké množství řas  Řasy vytváří velké množství kyslíku  Zooplankton – nejdůležitější potrava pro ryby - např. Perloočka, nebo Buchanka  Brouci a larvy (např. brouk Potápník)

Život u rybníka  Vodní porost – potrava pro ryby - ukryt před dravci pro menší živočichy - vysoký ekologický význam  Plavín leknínový – chráněny druh  Kotvice – ohrožený druh  Leknín bílý

Život u rybníka  Ryby mají 6 smyslů, 5 je stejných jako u suchozemců a šestý je zprostředkovaný boční čárou  6. smysl u ryb je v podstatě echo lokátor, který jim umožňuje orientovat se ve tmě, nebo v zakalené vodě  Ve středoevropských vodách je kapr nejrozšířenější rybou, jsou zde ale i další velmi rozšířené druhy jako pstruh, okoun, plotice, candát, lín, nebo úhoř

Život u rybníka  Ryb bývají také ohrožován dravci  Plůdky bývají potravou pro hmyz a žáby  Větší ryby jsou loveny volavkami a kormorány  Na vrcholu potravního řetězce je vydra, je totiž dokonale vybavena pro pohyb ve vodním prostředí a k lovu ryb  Volavky a vydry jsou původní druhy, ale kormorán je dovezený druh

Rybníkářské řemeslo  Rybníkáři musí obhospodařovat rybníky i během zimy  Zamrzne-li hladina je nutné vysekat prohlubeň  Musí zabezpečit ryby, aby mohli přezimovat  Ryby chovány ve velké koncentraci – narušování přírodní rovnováhy

Rybníkářské řemeslo  Jarní výlovy jsou náročnější než zimní, protože se zesláblými rybami se musí zacházet opatrně  Ryby jsou na jaře tříděny do skupin a rozvezeny do připravených rybníků

Rybníkářské řemeslo  Od 60. let 20. století se většina kaprů vytírá uměle  Odebrané jikry se oplodní spermatem mlíčáků  Po 3 – 5 dnech se vylíhne drobný plůdek, který čerpá živiny ze žloutkového váčku  Po 8 – 9 dnech se plůdek umístí do chovných rybníků

Rybníkářské řemeslo  Kapr je nejrozšířenější rybou českého rybníkářství  Kaprům množství zooplanktonu nestačí a musí se přikrmovat většinou obilovinami  Ryby čistí vodu a udržují rovnováhu v povrchových vodách

Rybníkářské řemeslo  Někdy je nutné odstraňovat přebytečné rákosí, aby ryby měli dostatek prostoru  Kormoráni způsobují velké ztráty na rybí populaci  Pro zajímavost: kormorán spotřebuje přibližně 0,5 kg ryb denně a každý rok vyloví ryby za 19 mil. Korun  Kormorán je ale chráněn a stát nedotuje jimi způsobené škody

Rybníkářské řemeslo  Rybník mají více významů kromě chovu ryb  Zadržují vodu v krajině - při jarním přívalu vody mohou zabránit škodám  Krajinotvorná funkce  Rekreace pro lidi  Životní prostředí pro vzácné druhy fauny a flóry

Rybníkářské řemeslo  V budoucnu se bude snižovat prodej živých ryb, častěji se prodávají filety bez kostí a svalů  Rybníky se vylovují i v létě, ale nevypouští se  Vylovené ryby jsou kontrolován veterináři  Někdy se voda v rybníce obohacuje minerálními látkami

Pracovní listy k teoretické části

Praktická část

Téma  Tématem naší praktické části bylo : Hematologické vyšetření ryb  Praktická cvičení jsme prováděli pod dohledem MVDr. Veronika Piačková, Ph.D.

Náplň praktické části  Naše skupina se přesunula do Laboratoře vodní toxikologie a ichtiopatologie VÚRH FROV JU, kde jsme pracovali pod vedením MVDr. Veroniky Piačková, Ph.D.  Byli jsme seznámeni s vybavením laboratoře, které budeme potřebovat a následně dr. Piačková odebrala vzorky krve od čtyř různých ryb. Anestezii a odběr krve prováděla osobně, neboť tyto úkony smí provádět jen pověřená osoba.

Náplň praktické části  Odebranou krev jsme si nabrali do kapilár a ty ponechali v odstředivce zatím co jsme připravovali vzorky pro měření absorbance a měřili.  Poslední úkol byl stanovení počtu erytrocytů, na který jsme se museli přesunout do vedlejší laboratoře k mikroskopům.

Náplň praktické části  Počítání erytrocytů pod mikroskopy

Náplň praktické části  Odstředivka, do které jsme vložili kapiláry pro stanovení hodnoty hematokritu

Náplň praktické části  Pomůcky pro měření absorbance a koncentrace hemoglobinu

Naměřené hodnoty  Vzorky krve jsme měli za čtyř různých ryb a tomu také odpovídaly různé hodnoty. Hodnoty pro jednu z ryb jsme proto vždy naměřili vícekrát a poté hodnoty zprůměrovali pro co nejpřesnější výsledky.  Bezpečně jsme stanovili hodnotu hematokritu  PCV = 0,2825  Dále počet erytrocytů v T.l -1  Ery = 1,47

Naměřené hodnoty  Také jsme měřili absorbanci  Bohužel jsme neměli kalibrační křivku, tudíž máme jen samotnou hodnotu absorbance 0,201 5  Bez výsledné koncentrace hemoglobinu nelze dopočítat další hodnoty, tudíž bohužel nelze konstatovat, zda byly hodnoty krevního obrazu v normálu či ne.

Závěr měření  Jak jsme se zmínil, nebylo možné dopočítat další hodnoty krevního obrazu, ovšem hodnoty, které jsme měřili se pohybovali v uvedených normálech pro tento druh, hypoteticky proto nepředpokládáme, že by výsledný krevní obraz vyšel mimo normální hodnoty

Zdroje

 Video České rybníkářství od Rybářského sdružení České BudějoviceČeské rybníkářství  Přednáška: Rybníkářství – starobylé řemeslo - Ing. David Gela, Ph.D,  Pracovní listy na téma Rybníkářství – starobylé řemeslo od Ing. David Gela, Ph.D, a na téma Hematologické vyšetření ryb – červený krevní obraz od MVDr. Veronika Piačková, Ph.D.  Všechny fotografie použité v tomto projektu jsou naše vlastní pořízené během praktických cvičení