Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Č ÍSLO MATERIÁLU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nauka o podniku Seminář 6..
Advertisements

Výrobní činnost.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Personální práce.
Směnnost, koeficienty využití VK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Dlouhodobý majetek - kapacita Vypracoval : Ing. Jana Šustrová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
TECHNOLOGICKÁ STRUKTURA, JEJÍ PARAMETRY A ZNÁZORNĚNÍ
Nauka o podniku Seminář.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Výrobní kapacita.
VÝROBNÍ KAPACITA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN:  ,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Hospodaření s DM Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO_1300 Ročník: 2. a 3. Vzdělávací obor: Ekonomika Tematický okruh: Výpočty o majetku Téma: Koeficienty DLM, výrobní.
VÝPOČTY O PRACOVNÍCÍCH
Dlouhodobý majetek a materiál jako výrobní faktory
OBRAT ZÁSOB, OPTIMÁLNÍ DODÁVKA
Čerpání zásob. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1289Ročník: 2. a 3. Vzdělávací obor: Ekonomika Tematický okruh: Výpočty o majetku Téma: Graf čerpání.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO_1197 Ročník: 3. Vzdělávací obor:
NAUKA O PODNIKU I Hmotný investiční majetek a materiál jako výrobní faktory.
Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU 17. PowerPoint – zadání a ukázka – představení osoby NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomická příprava výroby.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ODMĚŇOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ (základní pojmy) VY_32_INOVACE_11_1_5 ODMĚŇOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ (základní pojmy) Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Výpočet potřeby zaměstnanců Pracovní list Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Odpisy a výrobní kapacita
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výpočet potřeby zaměstnanců
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Podniková ekonomika Výrobní činnost.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Časová disagregace emisí
Směnnost, koeficienty využití VK
Transkript prezentace:

Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU 7 NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice A UTOR Ing. Bc. Štěpánka Jáglová T ÉMATICKÝ CELEK Podnikové činnosti R OČNÍK druhý D ATUM TVORBY

Anotace: Materiál je zaměřený na téma „Problematika výrobní kapacity“, zejména na výpočty v této oblasti. Vše je doplněné praktickými příklady. Metodické pokyny: Materiál slouží pro usnadnění výkladu dané problematiky, žákům současně jako podklad pro poznámky. Na snímcích č. 7 – 13 jsou uvedené příklady k procvičení dané problematiky, vždy ve struktuře zadání – řešení. Na snímku č. 14 jsou uvedené otázky, které slouží pro fixaci probírané látky a současně jako zpětná vazba pro učitele.

PROBLEMATIKA VÝROBNÍ KAPACITY

VÝROBNÍ KAPACITA Je maximální množství produkce, které může podnik vyprodukovat za optimálních podmínek za určité časové období Závisí na kapacitě jednotlivých výrobních faktorů a na jejich množství

KAPACITA VÝROBNÍCH FAKTORŮ Je závislá na: 1.Výkonnosti strojního zařízení (stanovené na základě kapacitních norem, které stanoví maximální objem výrobků, které stroj vyrobí za určitý čas) 2.Časovém fondu výrobního zařízení (čas, po který stroj pracuje)

STANOVENÍ ČASOVÉHO FONDU 1.Kalendářní časový fond (počet dní nebo hodin v roce (365 dní, 8760 hodin v nepřestupném roce) 2.Nominální časový fond (odečteme dny celozávodní dovolené, soboty, neděle a svátky) 3.Využitelný časový fond (z nominálního časového fondu odečteme prostoje)

PŘÍKLAD 1 - ZADÁNÍ Vypočítejte využitelný časový fond strojního zařízení, pokud znáte následující údaje: Dnů volna a svátků je ve sledovaném roce 105 Plánovaných prostojů 27 dní v roce Sledovaný rok je nepřestupný

PŘÍKLAD 1 - ŘEŠENÍ 1.Kalendářní fond je 365 dní 2.Nominální časový fond je: 365 – 105 = 260 dní 3.Využitelný časový fond je: 260 – 27 = 233 dní, pokud stroj pracuje 8 hodin denně, pak 1864 hodin

VÝPOČTY VÝROBNÍ KAPACITY VÝROBNÍ KAPACITA = POČET STROJŮ*VÝKONNOST STROJE*ČASOVÝ FOND STROJE VYUŽITÍ VÝROBNÍ KAPACITY = SKUTEČNÁ VÝROBNÍ KAPACITA/ PLÁNOVANÁ VÝROBNÍ KAPACITA *100

PŘÍKLAD 2 - ZADÁNÍ Restaurace vlastní 3 kávovary. Výkonnost kávovarů je stanovena kapacitními normami výrobce na 15 šálků kávy za hodinu. Jeden kávovar pracuje hodin ročně. Kolik šálků kávy by restaurace mohla uvařit za rok? Jaké je využití kapacity, jestliže restaurace ve skutečnosti uvařila šálků kávy?

PŘÍKLAD 2 - ŘEŠENÍ VÝROBNÍ KAPACITA = 3*15*2160 = šálků kávy VYUŽITÍ VÝROBNÍ KAPACITY = / * 100 = 88% Maximální výrobní kapacita restaurace je šálků kávy, restaurace ve skutečnosti využívá kapacitu na 88%.

PŘÍKLAD 3 - ZADÁNÍ Kavárna vlastní zařízení na výrobu překapávané kávy, které vyrobí 40 nápojů za hodinu a může pracovat 10 hodin denně. Kavárna má 5 dní v roce zavírací den. Za loňský rok kavárna vyrobila nápojů. Vypočítejte výrobní kapacitu kavárny a její využití.

PŘÍKLAD 3 - ŘEŠENÍ VÝROBNÍ KAPACITA = (365-5)*10*40 = nápojů za rok VYUŽITÍ VÝROBNÍ KAPACITY = / *100 =69,44% Maximální kapacita kavárny je překapávaných káv za rok, skutečné využití výrobní kapacity bylo v loňském roce 69,44%.

OTÁZKY NA ZÁVĚR 1.Proč je důležité sledovat maximální výrobní kapacitu podniku? 2.Co vyjadřuje ukazatel využití výrobní kapacity podniku? 3.Které faktory mohou ovlivnit využití výrobní kapacity restaurace? 4.Jakým způsobem ovlivňuje faktor času výrobní kapacitu podniku?

POUŽITÉ ZDROJE 1.KOČÍ J., ŠAMŠOVÁ L.: Základy ekonomiky pro střední a vyšší hotelové školy. Praha, Fortuna, stran. 2.Obrázky dostupné na: stroj-s-laserovou-vyrobni-technologii s/categories/technology/ s/categories/technology/ (cit )

DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST