Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední škola Cheb, Obrněné brigády 6, Cheb Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název klíčové aktivity: III02 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: VY_32_INOVACE_33Jen17 Jméno autora: Ing. Věra Jeníková Datum (období) vytvoření DUM: 2013 Ročník: 2. Vzdělávací oblast: ekonomika Vzdělávací obor: řízení a zabezpečování jakosti Klíčová slova: Neustálé zlepšování, rozhodování na základě faktů, vzájemně prospěšné dodavatelské vztahy Anotace: Žák se seznámí s výše uvedenými principy, chápe jejich význam Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: porozumění výše uvedeným principů, aplikace na příkladech z praxe Metodika učebního materiálu: prezentace s výkladem
Autorem materiálu a všech jeho příloh, není-li uvedeno jinak, je Ing. Věra Jeníková.
PRINCIPY MANAGEMENTU JAKOSTI IV. Ing. Věra Jeníková
Neustálé zlepšování „Neustálé zlepšování celkové výkonnosti organizace má být trvalým cílem organizace.“ (citace z normy ČSN EN ISO 9000:2006)
Neustálé zlepšování Všechny organizace mají mít vždy dostatek příležitostí k zlepšování. Všechny organizace mají mít vždy dostatek příležitostí k zlepšování. Inovace se mají orientovat na procesy a tvorbu nových hodnot pro všechny zainteresované. Inovace se mají orientovat na procesy a tvorbu nových hodnot pro všechny zainteresované.
Neustálé zlepšování Zlepšování = všechny aktivity, které vedou k nové úrovni výkonnosti zaměstnanců, procesů, produktů i systému řízení jako takového.
Neustálé zlepšování 2 základní přístupy ke zlepšování: 2 základní přístupy ke zlepšování: - postupné zlepšování po krocích (systém Kaizen) - zlomové, revoluční zlepšování
Neustálé zlepšování V rámci neustálého zlepšování musí organizace: systematicky odhalovat slabé stránky v činnostech a výsledcích organizace slabé stránky chápat jako příležitosti ke zlepšování
Neustálé zlepšování podle priorit rozhodovat o zadávání projektů zlepšování projekty a cíle zlepšování orientovat na zvyšování schopnosti plnit požadavky plánovat činnosti zlepšování
Neustálé zlepšování poskytovat zaměstnancům výcvik k metodám a technikám zlepšování systematicky měřit a monitorovat efektivnost a účinnost realizovaných zlepšení
Přístup k rozhodování na základě faktů „Efektivní rozhodnutí jsou založena na analýze údajů a informací. Potom jsou rozhodovací procesy na všech úrovních řízení co nejobjektivnější.“ (citace z normy ČSN EN ISO 9000:2006)
Vzájemně prospěšné dodavatelské vztahy „Organizace a její dodavatelé jsou vzájemně závislí a jejich zájemně prospěšný vztah zvyšuje jejich schopnost vytvářet hodnotu.“ (citace z normy ČSN EN ISO 9000:2006)
Zdroj Veber J. a kol.: Řízení jakosti a ochrana spotřebitele, Praha 2007, Grada Publishing, a.s., ISBN Veber J. a kol.: Řízení jakosti a ochrana spotřebitele, Praha 2007, Grada Publishing, a.s., ISBN Doc. Ing. Hutyra M., CSc. a kol.: Management jakosti, Ostrava 2007, VŠB-TU, ISBN Doc. Ing. Hutyra M., CSc. a kol.: Management jakosti, Ostrava 2007, VŠB-TU, ISBN